Kuinka tärkeä laite tuo vedenerotinsuodatin oikein on?
Dieselin virtaus koneelle ei riitä, jos laitan polttoaineletkut menemään sen kautta. Laitteessa on uusi suodatin, mutta voiko nuo menne jotenkin muutenkin tukkoon?
Ja uskaltaako koneella ajella jos suodatin on ohitettuna?
Vedenerotinsuodatin
31
11429
Vastaukset
- että...
vesi ja ilma ovat diesel koneen 'painajainen'. kyllä se veden erotin on mielestäni aika välttämätön ja jos oleva on huono niin ostaisin toisen. itselläni se on vain kuppi jossa on harva suodatin, joten ei kyllä tyssää polttoaineen virtaus minulla siihen...
- Hemmettiä??
Niin...
millaiseksi on mennyt tämä maailma?
Mitä kummallisimpia vehkeitä on myyjät keksineet,
Mitenkähän nuo kaikki diesel autot toimii kesät ja talvet??
Veneellä sentään ajellaan vain lämpimänä aikana.- mikä noob
veden erotin on ihan peruskauraa veneessä. tuo ei varsinaisesti ole edes mikään suodatin. veneessä kun tahtoo tulla tankkiin vettä talven aikana ja tankkaus voi tapahtua sateella eikä venebensiksillä pahemmin katoksia ole. kyllä sieltä erottimesta vettä tyhjätessä tuppaa lorahtamaan, joten ei se nyt ihan koriste ole.
- Kalle13
Kaikissa dieselautoissa on vedeneroitin ja sama pätee veneisiin. Veneissä pitää myös bensalaitteissa olla vedeneroitin.
Varsinkin nykyaikaisen dieselin suuttimet ovat herkkiä vedelle.
niin ja vinkiksi viellä että jos epäilee että suodatin on tukossa niin sitten vaan uusi patruuna paikalle. Ainakin viimeksi kun omassa veneessä suodatin rupesi ahdistamaan niin silmämääräisesti se näytti aivan puhtaalta. - Einari1952
mikä noob kirjoitti:
veden erotin on ihan peruskauraa veneessä. tuo ei varsinaisesti ole edes mikään suodatin. veneessä kun tahtoo tulla tankkiin vettä talven aikana ja tankkaus voi tapahtua sateella eikä venebensiksillä pahemmin katoksia ole. kyllä sieltä erottimesta vettä tyhjätessä tuppaa lorahtamaan, joten ei se nyt ihan koriste ole.
Kyllä sitä vettä ihan siinä dieselin seassakin tulee tankkiin ettei tarvii liikaa käyttää mielikuvitusta jostain talvella tulevasta vedestä ja sade jutuista.
Rekan suodattimen saa tyhjentää melko säännöllisesti kerran kuussa, eikä merkitystä kesällä ja poutasäällä.
- ajelija.
Suodatin joka poistaa polttoaineesta veden ja suuremmat epäpuhtaudet on veneessä paras henkivakuutus niin koneelle kuin itsellekin. Jos suodattimen virtausvastus on liian pienen koon taikka tukkeutumisen takia liian suuri, niin se tulee vaihtaa oikeaan suodattimeen tai patruuna uusia ja vedet tyhjentää sakkakupista.
Osta kunnon suodatin, jossa on läåinäkyvä sakkakuppi ja sen päällä roskasuodatin. Esim. Racor-merkkiset ovat hyviä. lä ostä mitään halpiskamaa. Oikea suodatin maksaa PALJON.
Polttoainetankkiin kertyy aina vettä ja roskaa joko huoltamon huonoista järjestelmistä taikka talvella kondenssivetenä. Tankissa veden ja dieselin rajapintaan kertyy hiljalleen vuosien saatossa bakteerikasvustoa ns. sammakonkutua, joka pahimmillaan liikkeelle lähtiessä tukkii polttoainejärjestelmän. Suodatin on paljon helpompi vaihtaa kuin purkaa ruiskupumppu. Lisäksi suurempi määrä vettä lopettaa ruiskupumpun voitelun ja pumppu hajoaa.
Jos et halua joutua koskaan merihätään toisten autettavaksi, niin käytä kunnollista suodatinta ja pidä mukana varasuodatin. Jos taas haluat olla uusavuttomana toisten autettavana, niin voit unohtaa koko suodattimen saman tien.- ajelija.
Onko sulla suodattimeen menevät ja lähtevät letkut oikein päin?
- R K-S
Rm pa vedenerottajasuodatin on suora kopio Racorista. Racor 500 hinta vähän yli 300,- liittimet. Rm maksaa 120,- liittimineen. Samat suodattimet käy.
- racors edge
Aika tärkeähän se on. Usea diesel hyytyy, kun venetankeissa on likaista mytiintynyttä sakkadieseliä ja vettä, eikä suodattimia ole viitsitty vaihtaa. Esisuotimen virtaus pitää olla suutempi kuin pääsuotimen. Racorilla on aikas hyvät turbiini esisuotimet, mutta halvempikin piisaa. CAV 296 tulisi jättää vain pääsuotimeksi, jos sinnekään. Siinä virtaus on vain n. 50l/h. Racorin 500 n.250 l/h. Esisuotimen/vedenerottimen suodatuskyky voi olla vaikka vanhoilla koneilla 30-50 mikronia ja uusilla 10 mikronia. Pääsuodatin on sitten vanhoilla jotain 5-10 ja uusilla 2 mikronia. Uudet koneet eivät käy ollenkaan, jos on paskaa pa:n joukossa.
- smokkelaar
Kuulin, että jostakin saa automaattisen vedenerottimen, jonka koho haistelee veden ja polttonesteen rajapintaa ja avaa tarvittaessa erottimen pohjatulpan päästäen veden pois. Onko kenelläkään tietoa?
- R K-S
automaattinen tyhjennys tuskin mahdollinen. Vedenerottaja asennetaan imupuolelle.
- Antti Uolevi
R K-S kirjoitti:
automaattinen tyhjennys tuskin mahdollinen. Vedenerottaja asennetaan imupuolelle.
Moi R K-S
Miksi sähkö ei voi avata vedenerottimen tyhjennystulppaa siinä missä laukaista hälyttimen? Olisiko tuotekehittelyn paikka?
Antti Antti Uolevi kirjoitti:
Moi R K-S
Miksi sähkö ei voi avata vedenerottimen tyhjennystulppaa siinä missä laukaista hälyttimen? Olisiko tuotekehittelyn paikka?
AnttiKun moottori imee koko ajan polttoainetta sen kautta, ja jos avaat sen tyhjennystulpan moottorin käydessä niin lopputuloksena on ainostaan että moottori imee ilmaa. Olet varmaan kuullut pienimmän vastuksen laista?
Kyllähän tuollainen toimisi jos on kaksi rinnakkain, mutta toisiltaan erilleen kytkettävissä olevaa suodatinta. Tyhjennettävä suodatin erotettaisiin tyhjennyksen ajaksi moottorin imupuolesta. Suurin haaste olisi sen tyhjennetyn suudattimmen automaattinen ilmaus ennen sen kytkeytymistä takaisin moottorin polttoaineensyöttöjärjestelmään.- Antti Uolevi
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kun moottori imee koko ajan polttoainetta sen kautta, ja jos avaat sen tyhjennystulpan moottorin käydessä niin lopputuloksena on ainostaan että moottori imee ilmaa. Olet varmaan kuullut pienimmän vastuksen laista?
Kyllähän tuollainen toimisi jos on kaksi rinnakkain, mutta toisiltaan erilleen kytkettävissä olevaa suodatinta. Tyhjennettävä suodatin erotettaisiin tyhjennyksen ajaksi moottorin imupuolesta. Suurin haaste olisi sen tyhjennetyn suudattimmen automaattinen ilmaus ennen sen kytkeytymistä takaisin moottorin polttoaineensyöttöjärjestelmään.Hei LKV
Olen kerran nähnyt, että asiantuntija tulee veneeseeni ja puhaltaa suodattimen (siis vedenerotinsuodattimen) ja polttonestesäiliön välisen letkun tyhjäksi (siis täyteen ilmaa) ja sanoo, että pistäpä käymään.
Sain moitteet siitä, että letku oli turhan pieni, se kerää paskat seinämilleen. Ilmanpoistosta ei ollut puhettakaan, vaikka moottorini on vanha. Se hyrähti heti.
Ymmärrän, että dieselit ovat simppeleitä, mutta välillä en ymmärrä mitään - antaaksi, minäkö tyhmä, en ymmärrä.
Antti - R K-S
Antti Uolevi kirjoitti:
Moi R K-S
Miksi sähkö ei voi avata vedenerottimen tyhjennystulppaa siinä missä laukaista hälyttimen? Olisiko tuotekehittelyn paikka?
Anttimutta silloin pitäisi olla esim. sähköinen siirtpumppu enne vedenerottajaa. Toisaalat vesi ei tule yksin. Yleensä siellä on myös PASKAA. Pitää puhdistaa.
Tupla vedenerottimet ja 3-tiehana, jolloin ajoa voi jatkaa on mielestäni oikea ratkaisu avomeriveneeseen. - Kalle13
R K-S kirjoitti:
mutta silloin pitäisi olla esim. sähköinen siirtpumppu enne vedenerottajaa. Toisaalat vesi ei tule yksin. Yleensä siellä on myös PASKAA. Pitää puhdistaa.
Tupla vedenerottimet ja 3-tiehana, jolloin ajoa voi jatkaa on mielestäni oikea ratkaisu avomeriveneeseen.Voi näitä kaiken tietäviä fyysikoita... kyllä niitä ise tyhjentäviä vedeneroittimia on dieseleissä ollut jo kymmeniä vuosia. Jos ette itse saa selville niiden toimintaperiaatetta niin voin sen teille joskus paljastaa.. ne voi toimia sähköllä tai sitten uimuri periaatteella...
- Racor vai kopio
En kyllä säästäisi vedenerottimessa, Racor ehkä maksaa hiukan enemmän kuin RM joka on kopioitu Racorista mutta eipä tuo ero ole merkityksellinen.
Jos säästää haluaa, niin Racorillahan on myös 500FG-malli joka on hiukan edullisempi kuin 500MA. 500FG-mallista puuttuu lämpökilpi jolle nyt ei välttämättä ole aina tarvetta, riippuu tietysti asennuspaikasta- kattastaja
Kaikkien konetilassa olevien letkujen ja suodattimien tulee olla palotestattuja. FG-suodin ei täytä vaatimuksia, ellei asenna ulkotiloihin. Ylipäänsä lasikuppisuotimia ei saa asentaa konetiloihin tai sisätiloihin, joissa on esim avoliekkinen keitin. Eikä polttoainejärjestelmässä saa käyttää puutarhaletkua!
- R K-S
Racorin on kolme kertaa kalliimpi kuin RM. Racor maksaa yli 300,- ja liittimet päälle. Rm 500 maksaa 120,- liittimineen. Laadussa ei ole käytännössä eroa. Samat suodattimet käy.
- R K-S
kattastaja kirjoitti:
Kaikkien konetilassa olevien letkujen ja suodattimien tulee olla palotestattuja. FG-suodin ei täytä vaatimuksia, ellei asenna ulkotiloihin. Ylipäänsä lasikuppisuotimia ei saa asentaa konetiloihin tai sisätiloihin, joissa on esim avoliekkinen keitin. Eikä polttoainejärjestelmässä saa käyttää puutarhaletkua!
Ei sitä ole pakko asentaa konehuoneeseen jos tämä on ongelma.
- piilomainonta pois
R K-S kirjoitti:
Racorin on kolme kertaa kalliimpi kuin RM. Racor maksaa yli 300,- ja liittimet päälle. Rm 500 maksaa 120,- liittimineen. Laadussa ei ole käytännössä eroa. Samat suodattimet käy.
Tämä ei ole mikään yrittäjien mainospalsta!
- Onko hyväksytty
Eikös tuo Racor 500MA oo kuitenkin hyväksytty malli vaikka lasikupilla onkin?? Entäs ne vanhat lasikuppisuodattimet Lucas tai jotain?
- 10 vai 30 mikronia
Mitäs suodatinta porukka käyttää noissa racoreissa, 10 vai 30 mikronia? Eikös tuon 30 mikronisen luulisi olevan järkevä valinta kun moottorissa on kuitenkin tämän jälkeen vielä oma suodattimensa
- Suorattaja
Mielestäni 30 mikronia on oikea ratkaisu, koska hienosuodatin on vielä tämän jälkeen. Näin suodatuskapasiteettikin on korkeampi, kun kaikki moska ei jää ensimmäiseen suodattimeen.
- kopio
Mikäs firma tuota RM suodatinta tekee kun ei oikein mitään tietoa löydy googlella, onko se joku kiinalainen tai intialainen halpiskopio?
- awuliaspiedu
Ei tarvitse vedenerotinta. Itselläni ei ole koskaan ollut veneissä sitä. Tankkaan veneen niin, ettei vettä mene tankkiin! ja mahdollinen kondenssivesi poistuu, kun ajaa tankin tyhjäksi kaasupohjassa pariin kertaan. Eli tankki täyteen, ajelua. Kun tankki on joskus tyhjilleen menossa, hanat auki ja merelle. Uusi tankkaus parilla litralla löpöä ja sama homma!
- oppi jotain..
http://postimg.org/image/59mlq9ys7/
Jostain syystä alkoi tulla ongelmia tuon vedenerottimen kanssa.
Punaisella ympyröity tyhjenruuvi alkoi valskata ja pulputti ilmaa
koko ajan polttoainejärjestelmään ja kone ei meinannut käydä,
onneksi toi kaikki tapahtui omassa laiturissa. Kun ei tunne systeemi
yhtään ja oppi ja ikä kaikki kantapään kautta niin piti ottaa
koko hökötys pois, kupariletku väliin ja kone kävi taas kuin uusi.
Pohjassa oleva muoviruuvi tai alkuun edes tiennyt että se on ruuvi kun
ei kääntynyt minnekkään muovi ilmaa. Eiköhän sen vedenerottimen
saa taas toimimaan kun tietää miten se toimii, uusi suodatin siihen
samantien 4-5 eurolla.
Tollasen pikkuasiankin takia voi käydä hassusti jopa kesken ajonkin,
siitä voi vaan kukin kuvitella mihin sekin voi johtaa huonoimmillaan.
Tollasessa laitteessa jos maailmassa ei parempaa ole niin pitäisi olla
vedenerottimen ohitusletku erikseen vielä. - oppi jotain..
Tutkiskelin niin nuo vedenerottimen suodattimet on aika yleismallisia
eli niitä on traktoreihin samanlaisia, vanhempii diesel-autoihin jne, eli
motonet, biltema löytyy kun keksii vaan jonkun muun merkin millä hakea.
Jos vaikka sattuu että ei ole joka kylässä sitä venetarvikeliikettä, niin joku
muu tarvikeliike varmaan on, maaseudullakin ainakin myydään
niitä tarktorin tarvikkeita.
Varaosat Ford Mondeo polttoainesuodatin I/II 93->01 on Delphi 296 7111-296 suodatin motonetista 6 euroa. - CaptainAD41
Delphi, Lucas, CAV 296 on sama suodatin. Löytyy lähes jokaisesta tarvikeliikkeestä. Esim IHK alle 3€ Laittaisin kuitenkin veneeseen jonkun muun suodattimen, tuohon on ärsyttävä vaihtaa filtteriä ja on dieselit pitkin venettä joka kevät. Myös sen lasikupin saa helposti rikottua. Hyvä vaihtoehto on esim racor kopiot, joita teknomarine myy.
- 35725
Se IKH ja Moponet halvin suodatin CAV 296 suodattimeen on kelvoton. Pari euroa lisää ja saa parempilaatuisen.
Suodattimen vaihto tuohon CAV suodattimeen on tosiaan vähän sellainen ärsyttävä ja jää helposti ilmavuotoja.
Racor on hyvä vedenerotin. - R K-S
35725 kirjoitti:
Se IKH ja Moponet halvin suodatin CAV 296 suodattimeen on kelvoton. Pari euroa lisää ja saa parempilaatuisen.
Suodattimen vaihto tuohon CAV suodattimeen on tosiaan vähän sellainen ärsyttävä ja jää helposti ilmavuotoja.
Racor on hyvä vedenerotin.Olet oikeassa. Tuossa CAV 296 suodattimessa on se vika, että siihen tulee erittäinhelposti ilmavuotoja. Parempi on pikkukoneille pelkkä lasikuppi ja isommille sitten se Racor tyyppinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006514
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313890törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303305Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471043Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889