öljyn määrämitta säiliössä

säiliöön

Eli mikä on tuon rullamitan nimi joka mittaa säiliössä öljyn määrää ja onko muita mittari vaihtoehtoja?

19

12840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oil

Selvitä ensin öljysäiliön mitat (pituus ja korkeus). Tee puulistasta mittakeppi, jossa on esim. viiden sentin välein mitat merkittynä. Työnnä keppi säiliöön ja mittaa pinnan taso. Mene netissä osoitteeseen http://www.iclasses.org/assets/math/scripts/cylinder_volume.html. Täytä tarvittavat tiedot. Huomaa vaakasuora (horizontal) sylinterin asento ja mittayksikkö sentteinä. Tämä on varsin hyvä suuntaa antava mitta.

• tosiaan niin

avuttomia, että tarvitsevat tuollaisen ohjelman selvittääkseen säiliön tilavuuden?

• ......
        tosiaan niin kirjoitti:

avuttomia, että tarvitsevat tuollaisen ohjelman selvittääkseen säiliön tilavuuden?

No oletetaan vaikka, että mittatikun mukaan säiliön pohjalla on vaikkapa 27 senttiä öljyä, kyllä monelta jää laskematta, paljonko säiliössä on öljyä. Ihan hyvä apuväline siis, kun pitää öljyä tilata.

• oil
        tosiaan niin kirjoitti:

Kyllä rutiinilaskutoimenpiteitä tukevilla ohjelmistoilla on käyttöarvoa, vaikka osaisikin kaavat. Varsin omituinen linkitys avuttomuuteen.??? Ei kaikille käytännön soveltaminen ole selvää, vaikka olisi opintoja enemmänkin takana.

• juuri kaikki
        oil kirjoitti:

Kyllä rutiinilaskutoimenpiteitä tukevilla ohjelmistoilla on käyttöarvoa, vaikka osaisikin kaavat. Varsin omituinen linkitys avuttomuuteen.??? Ei kaikille käytännön soveltaminen ole selvää, vaikka olisi opintoja enemmänkin takana.

unohtuu kun jokainen lasku tehdään helpoimman mukaan, eikä viitsitä nähdä vaivaa laskeakseen itse.

• päiväävaan
        juuri kaikki kirjoitti:

unohtuu kun jokainen lasku tehdään helpoimman mukaan, eikä viitsitä nähdä vaivaa laskeakseen itse.

No voi hyvää päivää.. Ehkäpä sinun mielestä täytyy vesikin hakea kaivosta ämpärillä, ettei vaan pääse kaikki unohtumaan.

Itse rohkenen väittää etteivät matematiikan taidot ole millään tavoin uhattuina nykypäivän maailmassa, jossa miljoonat ohjelmoijat joutuvat miettimään pitkälti matematiikkaan perustuvaa ohjelmakoodia. Ja sitäkin suurempi joukko ihan tavallisia toimistotyöntekijöitä on löytänyt algebran taidoille ihan uusia sovelluksia excel-taulukoiden maailmasta.

• Luotan tikkuun

Enkä rullamittaan, joka ainakin minulla takkuaa!

Tikulla mittaus!
      ( tästä voi olla eriäviä mielipiteitä, "antta tulla" )

Itse olen laskenut säiliöni ja laittanut tikkuun viiden sentin välein kolot,
      eli suuntaa antavasti.
      Kun olen tilannut öljyä,
      antamani määrä on pitänyt noin 10-20 litran tarkkuudella paikkansa.
      Tämä olisi kaiketi oikea laskutapa:
      Säiliön pituuden laskemiseksi pitää ensin selvittää ympyrän pinta-ala A
      sekä pitää tietää säiliön tilavuus V joiden avulla säiliön pituus voidaan laskea.

A = pinta-ala
      V = tilavuus
      D = halkaisija
      h = korkeus (tai pituus)
      Oletus 3000 l ja halkaisija 117 cm

A = (pii * D^2) / 4
      A = (3,14 * 1,7^2) / 4 = 1,07 m2
      V = A * h -> h = V / A
      h = 3,0 m3 / 1,07 m2 = 2,79 m

A = pinta=ala    1,07 m2
      h = pituus    2,79 m

(3000 l = 3,0m3)
      Lieriösäiliön öljymäärän laskeminen tikulla mitattaessa Excel taulukossa.
      B1=Säiliön halkaisija m
      B2=Säiliöm tilavuus m³
      B4=Mitattu öljyn korkeus cm

Tässä kaikki mahdolliset kaavat:
      http://grapevine.abe.msstate.edu/~fto/tools/vol/index.html
      Muita laskureita:
      http://grapevine.abe.msstate.edu/~fto/tools/vol/outcylinder.html
      http://grapevine.abe.msstate.edu/~fto/tools/vol/partoutcyl.html

• öljysheikki...

Moro mulla olisi tuo säiliö niin 3000l. säiliössä on oljyä 77cm. paljonko minulla on öljyä.....

• mlp ei laske

Kylläpä on öljtlämmittäminen vaikeaa hirveää laskemista ja mittaamista ja voi luoja miten kallista onkaan!

Onneksi maalämpö on olemassa jotta normaali, huoleton lämmittäminen edullisesti on mahdollista! Ei tarvitse polttimen kanssa pusata tai kattilaa rassata saati laskeskellä öljyn määrä säiliössä ja pelätä milloin se loppuu kesken pakkasyönä.

Maalämmöllä ei ole näitä ongelmia, tilaa maalämpö ja sen jälkeen kun se on asennettu niin lämmityksestä ei tarvitse kantaa mitään huolta kymmeniin vuosiin!

• ihanjokumuu
        mlp ei laske kirjoitti:

Kylläpä on öljtlämmittäminen vaikeaa hirveää laskemista ja mittaamista ja voi luoja miten kallista onkaan!

Onneksi maalämpö on olemassa jotta normaali, huoleton lämmittäminen edullisesti on mahdollista! Ei tarvitse polttimen kanssa pusata tai kattilaa rassata saati laskeskellä öljyn määrä säiliössä ja pelätä milloin se loppuu kesken pakkasyönä.

Maalämmöllä ei ole näitä ongelmia, tilaa maalämpö ja sen jälkeen kun se on asennettu niin lämmityksestä ei tarvitse kantaa mitään huolta kymmeniin vuosiin!

Taas jääkaappimies kaivoi 5v vanhan keskustelun esiin.. vittu näitä raukkoja.

Tässä pitää varmaan iltapuhteina etsiä kaikki maalämpö ongelma keskustelut ja pumppu rikot ja alkaa lobbaamaan itsekkin. Ihan vaan vittuillessa.

• 19+16
        ihanjokumuu kirjoitti:

Taas jääkaappimies kaivoi 5v vanhan keskustelun esiin.. vittu näitä raukkoja.

Tässä pitää varmaan iltapuhteina etsiä kaikki maalämpö ongelma keskustelut ja pumppu rikot ja alkaa lobbaamaan itsekkin. Ihan vaan vittuillessa.

Oletko tyhmä, vai etkö vain tajua?

• 5+10
        öljysheikki... kirjoitti:

Moro mulla olisi tuo säiliö niin 3000l. säiliössä on oljyä 77cm. paljonko minulla on öljyä.....

Riippuu minkämuotoinen säiliö on.

• ghfg
      • tuommoinen härpäke

Itselleni tilasin mitan Saksasta. Ultraäänianturi säiliön päälle ja lähettää langattomasti lukulaitteelle tiedon, ja tuossa jälkimmäisessa punainen diginäyttö, missä öljymäärä. Hinta noin sata euroa.

Semmoisen lanka-vääntää-viisaria näytön hinta olisi ollut 10euroa, mutta nyt on näyttö keittiössä, eikä tarvi käydä säiliöllä katsomassa.

• mulle kans
        tuommoinen härpäke kirjoitti:

Itselleni tilasin mitan Saksasta. Ultraäänianturi säiliön päälle ja lähettää langattomasti lukulaitteelle tiedon, ja tuossa jälkimmäisessa punainen diginäyttö, missä öljymäärä. Hinta noin sata euroa.

Semmoisen lanka-vääntää-viisaria näytön hinta olisi ollut 10euroa, mutta nyt on näyttö keittiössä, eikä tarvi käydä säiliöllä katsomassa.

Laitatko pointteria laitteestasi ja mistä hommasit.

Itselläni on tuollainen ym. tiimi mittari mutta on ole täysin tyytyväinen. Perustuu siihen että mittari seuraa polttimen käyntikertoja ja aikoja magneettiventtiilin perusteella ja laskee siitä, muut parametrit pitää asettaa itse joten sen kalibrointi kohdalleen on työlästä ja on enempi suuntaa antava kuin tasan tarkka. Hintaa en valitettavasti muista.

• oitappi
        tuommoinen härpäke kirjoitti:

mistä osoitteesta saksasta tilasit?

• Pitkällä kepillä
        oitappi kirjoitti:

mistä osoitteesta saksasta tilasit?

Miksi öljymäärä pitäisi nähdä jostain mittarista koko ajan? Minulle ainakin riittää, kun tuossa maalis- huhtikuulla tarkistan pitkällä kepillä, että miten korkealla se öljypinta on. Kun on yli 80 cm, tiedän että kulutus on ollut suurinpiirtein samaa luokkaa kuin viitenä edellisenäkin talvena siihen asti ja että öljy riittää hyvin kesään asti. syyskesällä sitten tilaan sen saman 2500 litraa lisää seuraavaksi talveksi.

• tikkunokassa
        Pitkällä kepillä kirjoitti:

Miksi öljymäärä pitäisi nähdä jostain mittarista koko ajan? Minulle ainakin riittää, kun tuossa maalis- huhtikuulla tarkistan pitkällä kepillä, että miten korkealla se öljypinta on. Kun on yli 80 cm, tiedän että kulutus on ollut suurinpiirtein samaa luokkaa kuin viitenä edellisenäkin talvena siihen asti ja että öljy riittää hyvin kesään asti. syyskesällä sitten tilaan sen saman 2500 litraa lisää seuraavaksi talveksi.

Mistäs olette tuon määrän tarkistanut mittatikulla? Täyttöputkesta ei onnistu. Siinä on mutka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2759
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2549
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2258
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1547
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1545
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      27
      1178
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      24