Moi. Pääsin yliopistoon opiskelemaan. Monesta tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta kysympä kuitenkin. En ole yhtään kiinnostunut ns. "opiskelijaelämästä", suomeksi siis ryyppäämisestä ja rypemisestä muiden opiskelijoiden kanssa. Tutustunko ihmisiin, jos en lähde fuksiaisiin ja muihin opiskelijatapahtumiin? Olenko ihan outo lintu, jos en mene EDES fuksiaisiin? Luulisi löytävän muitakin ihmisiä, jotka eivät ole niin innoissaan tästä puolesta opiskelua?
Fuksiaiset yms. hömppä
26
14315
Vastaukset
- todellakaan...
Pariin ekaan tapaamiseen ja fuksiaisiin ajattelin mennä, mutta sitten minulle varmaan riittää. Ahdistaa vähän tämän takia opiskelujen aloittaminen :(
- mmMinttu
Minuakin ahdistaa tuollaiset tapahtumat, ehkä olen sitten jotenkin sosiaalisesti rajoittunut tai muuta sellaista :P Ei vaan yhtään kiinnosta, ei karvan karvaa, lähteä katsomaan muiden ryyppäämistä. (Ei siinä, hyvässä seurassa muutamien ottaminen on ihan ok, mutta joidenkin umpituntemattomien kanssa... ehei.) Toivoisin vaan, että yliopistossa jo voitaisiin keskittyä siihen opiskeluun ja tälläiset hömpötykset voitaisiin jättää väliin.
Ja muutenkin tuntuu, että ne tapahtumat on jotenkin teennäisiä, väkisin yritetään pitää hauskaa viinan voimalla. Eikö voisi vaan rennosti lähteä ulos ilman sellaista hirveää härdelliä siinä ympärillä? Haalarit jne.. Huoh.
- mrikka
Alkuvaiheessa kannattaa pysyä porukan mukana ja osallistua fukseille järjestettyihin tapahtumiin, koska useimmiten porukat ja kuppikunnat alkavat muotoutua aikaisin. Usein toiminta on muuta(kin) kuin ryyppäämistä, joten en näe syytä, miksi et osallistuisi ainakin joihinkin aktiviteetteihin. Fuksiaisiinkaan ei todellakaan ole pakko mennä. Ihmisiin on kuitenkin vaikeampi tutustua, jollei heidän kanssaan ole samassa tilassa. Yliopistossa on kuitenkin niin monenlaisia ihmisiä, että löydät varmasti tyyppejä, joiden kanssa on jotain yhteistä. Mieli kannattaa tosiaan pitää avoimena :).
- mutta...
Tuli siellä kuitenkin pyörittyä. Tutustuuhan siinäkin ihmisiin, osa porukkaa on luennoilla ja harjoituksissa kuitenkin aina kiireisiä ja menossa jonnekin. Opiskeluympyröissä myös tavallaan luodaan muitakin suhteita kuin seurustelusuhteita. Lisäksi siellä vaihtuu "epävirallisia" tietoja työpaikoista, kursseista, harjoituksista ym. Itse mm. sain sittemmin yhdeltä tutulta tiedon vapautuvasta kesätyöpaikasta, jonne sitten pääsinkin.
- hauskanpito sallittuu!!!!!
Hei haloo, pitäkää hauskaa nyt, kun vielä on siihen mahdollisuus. Sit vanhuksena kaduttaa, kun ei tullut nuorena bailattuu. Samalla tutustuu uusiin ihmisiin. Sitähän varten niit tapahtumii järjestetään.
Tiedän muuten yhden tyypin, joka oli just tollanen ku te. Oli tosi vaikeet saada se houkuteltuu ees fuksiaisiin. Kyl se sit saatiin suostuteltuu, ja se oli loppuillast niin naamat, et se vietiin poliisikyydil kotiin. Meil oli niin hauskaa. Sen jälkeen se on käynyt kaikis bileis, aivan tosi siistii, miten jotkut jaksaa. Jos on aiemmin ollut tosi hissukseen, niin kait sitä sit jaksaa vuosien eest :D
Nuoruus on kuitenkin elämän parast aikaa, joten kannattaa viel bailaa. Eikä siihen aina alkoholii tarvii, täytyy päästä vaan sen kynnyksen yli, niin ei tuu sellast sosiaalist pelkoo. Onnee fuksivuoteen, joraatte varmast kaikist tykimmin! - et tutustu
Jos et mene mukaan tyhmiin järjestöihin ja tyhmiin tapahtumiin, jossa ihmiset pienen pöhnän avulla tutustuvat toisiinsa, et tutustu toisiin ja jäät ulkopuoliseksi.
Usko hyvä ihminen vanhan tädin vinkkiä ja ryyppää ne ekat puoli vuotta hartaudella. Sitten ei enää tarvitse ja tunnet ihmisiä sillä tavalla, että loppu opiskeluaikasi tuntuu mukavalta ja kuulut joukkoon. - päivää...
Mikä piru näitä ihmisiä oikein riivaa! Ei se yliopisto-opiskelun ohella oleva elämä ole mitenkään erilaisempaa kuin muutenkaan! Ehkä pikkasen järjestäytyneempää, mutta muuten ihan samanlaista se elämä on, olit yliopistossa tai et.
Kuten jo sata kertaa aiemmin tällä palstalla on todettu, jos jäät yksin etkä hakeudu muiden seuraan, saat olla yksin. Kukaan ei todennäköisesti revi sinua mihinkään. Ja edelleenkään kukaan ei pakota sinua juomaan alkomahoolia tippaakaan, vaikka käyt opiskelijatapahtumissa. Sieltä löytyy sitäpaitsi AINA myös muita, jotka eivät syystä tai toisesta nauti väkijuomista. Ja opiskelijatapahhtumiin ei edes kuulu aina alkoholi!
Ihmisiin on pirun vaikea tutustua, jos ainoa paikka missä näet heitä on koulu. Siellä opiskellaan, ei seurustella ja jutella niistä näistä läheskään niin paljon kuin vapaa-ajalla. Kertokaapa joku minulle, missä nämä ihmiset tapaavat toisiaan, jos eivät kertaakaan käy opiskelijatapahtumissa?
Ugh.- ,.,.
Itse jäin osin tyhmyyttäni osin käytännön syistä pois kaikista tutustumisilloista yms, ja nyt en tunne yliopistolta juuri ketään. Myöhemmin on liian suuri kynnys lähteä yksin uppo-outojen ihmisten sekaan bileisiin.
Jälkeenpäin harmittaa, kun tämä opiskelu on tosissaan pelkkää opiskelua, ei mitään muuta. Puhumattakaan, että olisi varmasti hyödyllistä tulevaisuudenkin kannalta tutustua ihmisiin ja luoda verkostoja.
- tarvitsisi
tutustua ihmisiin?
- mrikka
a) koska ihminen on sosiaalinen eläin, ja suurimmasta osasta on varmasti mukavampaa olla muiden seurassa kuin yksin
ja
b) koska siitä on hyötyäkin: kanssaopiskelijat ovat kollegoja, joiden kanssa voi keskustella omaan alaan liittyvistä asioista ja joilta ehkä saa tulevaisuudessa tietoa vapaista viroista yms. ja opiskeluaikoina muistiinpanoja lainaksi jne.
Älkää nyt ihmiset viitsikö ;). Ei se sosiaalisuus niin kamalaa ole. - oikiksessa olennaista
Olen saanut kaksi työpaikkaa suhteilla, siis koulusta hankituilla, olen saanut kohtuuhintaisen vuokrakämpän kaverien suosittamana, ja olen päässyt noin viidestä tylsästä luentosarjasta läpi käymättä kuin aloitusluennon kiitos mukavien opiskelutovereiden luovuttamien muistiinpanojen.
Oikiksessa lähes kaikki ainejärjestöaktiivit työllistyvät hyvin, tuntevat bileissä kaikki, pääsevät erilaisille kekkereille ja luottamustehtäviin jne. Rahallista arvoa on vaikea laskea, mutta sen lisäksi tulee opiskeluviihtyvyys, työssä viihtyminen, valinnanvaraa tulevaisuuden suhteen jne.
Oikeassa elämässä ei ihan oikeasti työllisty pelkällä kokeella ja paperilla. Ihmissuhdetaidot ovat olennaisimpia ja niitä ehtii hyvin harjoitella yliopistolla.
- Kohta opiskelija
Voin myös minäkin kertoa ettei mua nappaa yhtään mitkään biletykset ja olen aloittamassa yliopiston syksyllä. Voi kun olisinkin vielä hieman nuorempi, eikä olis miestä ;) Ja voi kun en olis aikoinaan jo bilettänyt siten, et meinasin tappaa sillä itseni. (tää on tosi juttu) Tämän takia mua ei kiinnota se biletys :) Ideana tässä oli, että löytyy monenlaisia tapauksia miksi biletys ei kiinnosta.. Muakin usein uudet ihmiset luulee tylsäks ja hiljaiseks ym, mutta ne eihän ne tiedä mitään mun menneisyydestä, ja hyvä niin ;) Oon kyllä itsekin sitä mieltä, että rohkeesti vain sinne sekaan ja bileisiin, eikä niissä tarvitse aina juopotella.. Ja kivahan uusia tuttuja on aina saada :) Välillä tuntuu että niitäkin on jo kohta liikaa :) Rohkeesti sekaan vain ;)
- ex-juoppo
Mä aloitin viime vuonna 23-vuotiaana yliopisto-opiskelun. Nuorempana tuli vuosia ryypättyä ja vedettyä huumeitakin, ei enää jaksa innostaa. Muutenkin suurin osa omalla alalla on nuorempaa porukkaa kuin mä. Syksyllä kävin muutamissa bileissä, loppuvuoden en missään. Enpä varsinaisesti tutustunut keneenkään. Mutta en nyt tiedä onko se niin kamalaa. Avomies voi lohduttaa ;)
- toinen ex-juoppo
ex-juoppo kirjoitti:
Mä aloitin viime vuonna 23-vuotiaana yliopisto-opiskelun. Nuorempana tuli vuosia ryypättyä ja vedettyä huumeitakin, ei enää jaksa innostaa. Muutenkin suurin osa omalla alalla on nuorempaa porukkaa kuin mä. Syksyllä kävin muutamissa bileissä, loppuvuoden en missään. Enpä varsinaisesti tutustunut keneenkään. Mutta en nyt tiedä onko se niin kamalaa. Avomies voi lohduttaa ;)
Näin se joskus menee :) Mua naurattaa jo nyt ajatella et ennakkoluulot musta varmaan ovat jotain ihan muuta kuin mitä oikeesti olen :) Mut minkäs teet kun tuli rellestettyä ihan muissa kuvioissa kuin koulun bileissä silloin kun se paras hetki olisi ollut vuosia sitten ;) Olo tuntuu oudon vanhalta :D Kivat jatkot sulle!
- jos haluaa
Ei todellakaan tarvitse mennä minnekään illanviettoihin, koska ihmisiin tutustuu kyllä muutenkin. On ehkä pakollisia ryhmätöitä ja luentojen alussakin tulee monesti juteltua vieruskavereiden kanssa ennen luennoitsijan saapumista saliin. Kaikki on niin itsestä kiinni ja kuinka suuren seurapiirin itselleen tahtoo koota. Minulle riittää parit tutut naamat ja muut olkoon puolituttuja. Yliopistolle raahaudun ensisijaisesti opiskelemaan, en seurustelemaan. Ja kun opiskeltava ala on lähes takuu varman työpaikan tuova, niin ei tarvitse senkään takia pingottaa.
Olen aikuinen, pian kolmekymppinen kolmen lapsen äiti ja en todellakaan voi kuvitella itseäni mitkään pupukorvat päässä ottamassa vappua vastaan sinkkuteinien kanssa. Jokaisella on ihan täysi vapaus olla sitä mitä on.
Kurssien suoritusjärjestys ja sivuainevalinnat vaihtelevat yksilöllisesti, joten ei yliopistoa voi verrata esim. lukioon. Tietenkin on sellaisiakin tiedekuntia mm. lääkis, jossa mennään lukujärjestyksen mukaan, mutta hyvin monella alalla näin ei kuitenkaan ole.
Opiskelijatapahtumista ei kannata ottaa paineita. - asia nyt on vain näin
Kuten jo joku totesikin, ihmisiin ei vain yksinkertaisesti tutustu kotona istumalla. Vielä jos ala on sellainen, että on vähän pienryhmäopetusta/ryhmätöitä yms. niin vaikeaksi menee, koska massaluennoilla ja kirjatenttejä tekemällä ei juuri tutustu. Siis: jos haluat tutustua ihmisiin, niin on parasta ottaa osaa opiskelijatoimintaan, jota on tarjolla sangen monenlaista ainakin isommissa yliopistoissa. Oman alan opiskelijoihin tutustuessa taas ei voi olla liian nuuka tapahtumien luonteen suhteen, jos haluaa olla ihmisten ilmoilla.
Itse en ole koskaan pitänyt baareista (minulle ne ovat haisevia, likaisia ja meluisia paikkoja, joissa ihmiset käyttäytyvät huonosti), ja alkoholia käytän mieluiten viiniä maistellen enkä todellakaan olutta tai viinaa ryypäten. Tästä huolimatta olen kahtena ensimmäisenä opiskeluvuotenani ollut hyvin aktiivinen ainejärjestön tapahtumissa, vaikka ne ovat paljolti baari-iltoja tai bileitä. Asioiden tila vain sattuu olemaan sellainen, että ihmisillä on tapana tutustua tuollaisessa skenessä. Valinnanvaraa ei usein ole. Ihmisiin tutustuminen ja yleinen sosiaalisuus kuitenkin korvaa usein mainitsemani nurjat puolet.- hmmhmhmmhmh
Jos ei kiinnosta ryypäämminen niin usein sillon ei kiinnosta kaveritkaan, jotka ryyppää (ainakaan minua) Kyllä kavereita koulun ulkopuoleltakin saa esim. harrastuksien kautta, tai kuten minä seurakuntanuorena seurakunnasta. En itse ajatellu alkaa opiskelijabileissä kulkemaan: ei kiinnosta pätkääkään. Ystävystyminen tapahtuu parhaiten itsensä kaltaisen ihmisten kanssa, ainakin minun kohdallani.
- asia nyt on vain näin
hmmhmhmmhmh kirjoitti:
Jos ei kiinnosta ryypäämminen niin usein sillon ei kiinnosta kaveritkaan, jotka ryyppää (ainakaan minua) Kyllä kavereita koulun ulkopuoleltakin saa esim. harrastuksien kautta, tai kuten minä seurakuntanuorena seurakunnasta. En itse ajatellu alkaa opiskelijabileissä kulkemaan: ei kiinnosta pätkääkään. Ystävystyminen tapahtuu parhaiten itsensä kaltaisen ihmisten kanssa, ainakin minun kohdallani.
Pointti oli juuri se, että koska paljolti ainut tapa tutustua ihmisiin monella alalla ovat opiskelijatapahtumat (yleensä baari-illat, bileet tai muut sen kaltaiset), niin niihin myös osallistuvat paljon sellaisetkin, jotka eivät varsinaisesti ko. tapahtumista perusta. Näissä tapahtumissa on esimerkiksi moni absolutisti, ja varsinaiset ryyppääjät muodostavat vain vähemmistön. Ihan kaikenlaisia ihmisiä niissä käy.
Kavereita varmasti löytää muualtakin, mutta suosittelisin lämpimästi tutustumaan oman alan opiskelijoihin. Muutoin voi tulla aika tukalat oltavat, kun tuntee itsensä ulkopuoliseksi. Saman alan kavereiden kanssa voi keskustella alasta, opiskelusta ja työllistymisestä, vaihdella muistiinpanoja, kuulla vinkkejä, pysyä kärryillä alan ja oman laitoksen tuulista yms. Luennoillakin on sitten keskustelukavereita. Niin ja on tyyppejä, joilla luetuttaa tarvittaessa tutkielmansa ja esseensä ennen palauttamista.
- odotaaaan
innolla kaikkea fuksivuoteen liittyvää, lisäksi tuo remuaminen teekkarikulttuurissa on vähintään kiitettävää :D,no mutta kaikki ajallaan ja järki päässä,ei sitä niin naamoja huvita vetää eli niin sanottua nollaamista ei tule tapahtumaan,tähän pyrin,sitä on tullut koettua niin monta kertaa, että ei paljoa järki päätä siinä pakota silloin.
Kyllä, en aio vain opiskella,aion myös elää sitä ja sen vuoksi eläminen kuuluu opiskelijaelämään, kyllä sitä harmittais sitten vanhempana kun siirtyy lopullisesti työelämään ja ei paljoa sympatiaa heru siinä vaiheessa vapaaajalle ja nuoruudelle,ainakin minua, joten aion ottaa nyt kaiken irti kun voin kaikessa muodossa :)ja heti kun löydän syyn miksi jättää alkoholi niin teen sen, mutta ei ole vielä vastaan tullut :)
Itse aion hankkia paljon tuttavia tulevista kekkereistä,näin olisi ainakin tarkoitus,olen aika sosiaalinen joten vähän vaikeaa olla hankkimattakaan :)se on vaan plussaa tulevaisuuden varalle ja työelämään siirryttyä,niinkuin joku mainitsikin tuossa suhteiden luonti ja jne...juu juu tärkeää shittiä on tottakai.
Hmm..varmaan yksi iso vaikuttaja on se parisuhde ja ikä,itse nuori ja sinkku niin aion senkin käyttää todellakin hyväksi, kyllä se aika minullekin koittaa jolloin kattelen vain omaa puolisoa ja jne...mutta nyt..ahh..vapaus..vaihtoopiskelu..aah..ainiiin juu siitä pitikin mainita.No joo taidan jättää tähän tän pulinan.
Mutta siis pointtina se, että mene sinne bibbaloihin sun muuhun roskaan mukaan,sieltä se kaikki lähtee, jos haluat todellakin viettää sitä todellista opiskelijaelämää. - opiskelijainenn
Ei kiinnosta opiskelijarellestykset, joten enpä niihin mennyt. Nyt yksi vuosi takana hyvin arvosanoin, kun jotkut kärvistelevät kolmannessa uusintatentissä. Mutta onhan se "kivaa", kun voi bilettää ja viettää riehakasta opiskelijaelämää, eikö? Minua lähinnä ihmetyttää, eikö noilla ihmisillä ole mitään muuta tekemistä, kuin ryypätä ja rellestää. Onko niillä tosiaan niin köyhä elämä?
Jos ajattelet samoin, niin mailata saa: [email protected]- ja opintomenestys
Ei rellestysten tarvitse millään lailla rajoittaa opintomenestystä. Itse olen kuluneena lukuvuonna käynyt osapuilleen kaikissa kemuissa ja samalla tehnyt reilut 100 opintopistettä hyvin-erinomaisin arvosanoin.
Eikä niiden bileiden tarkoitus - ainakaan minulle ja useimmille kavereilleni - ole ryyppäys, vaan sosiaalinen kanssakäyminen, enimmäkseen keskusteleminen ihmisten kanssa. - mmMinttu
ja opintomenestys kirjoitti:
Ei rellestysten tarvitse millään lailla rajoittaa opintomenestystä. Itse olen kuluneena lukuvuonna käynyt osapuilleen kaikissa kemuissa ja samalla tehnyt reilut 100 opintopistettä hyvin-erinomaisin arvosanoin.
Eikä niiden bileiden tarkoitus - ainakaan minulle ja useimmille kavereilleni - ole ryyppäys, vaan sosiaalinen kanssakäyminen, enimmäkseen keskusteleminen ihmisten kanssa.Kiitos kaikille vastauksista. Opiskelijabileet ja muut -tapahtumat sopivat varmasti paremmmin sinkuille kuin itseni kaltaisille naimisissa oleville kalkkiksille. En tosin ole paljoakaan päälle 20, mutta naimisiin olen ehtinyt. Mieheni opiskelee kylläkin samalla laitoksella, joten ihan yksin en tule jäämään ;)
Mutta tosiaan, tuntuu jotenkin oudolta lähteä yksin jonnekin bilettämään muiden opiskelijoiden kanssa ilman miestä. Siitähän vielä kunnon mustasukkaisuuskohtaukset revitään (niin, meidän suhteessahan se rähmä siinä tapauksessa on eikä niinkään niissä bileissä, plaplapla). Kaiken lisäksi ala, jota lähden opiskelemaan on miesvoittoinen. No ehkäpä mennään joskus yhdessä... - syksyllä aloittava
ja opintomenestys kirjoitti:
Eikä niiden bileiden tarkoitus - ainakaan minulle ja useimmille kavereilleni - ole ryyppäys, vaan sosiaalinen kanssakäyminen, enimmäkseen keskusteleminen ihmisten kanssa.Jos olisit käyttänyt senkin vapaa-ajan mitä rellestit opiskeluun olisit todennäköisesti saanut enemmän opintopisteitä kasaan. Itse ainakin lähden yliopistoon opiskelemaan eikä minua juuri muu kiinnosta miksi siis muuta tekisin. Täälä on kesusteltu myös että koulun ulkopuolella voi keskustella vapaammin jne, itse en kyllä tahdo tuntemattomien kanssa keskustella muusta kuin tieteestä. minulla on jo kaveripiiri, miksi tarvitsisin kontakteja laitoksesta jossa olen vain opiskelemassa. Säästän aikani oikeille ystäville
- Egonomi-07
syksyllä aloittava kirjoitti:
Jos olisit käyttänyt senkin vapaa-ajan mitä rellestit opiskeluun olisit todennäköisesti saanut enemmän opintopisteitä kasaan. Itse ainakin lähden yliopistoon opiskelemaan eikä minua juuri muu kiinnosta miksi siis muuta tekisin. Täälä on kesusteltu myös että koulun ulkopuolella voi keskustella vapaammin jne, itse en kyllä tahdo tuntemattomien kanssa keskustella muusta kuin tieteestä. minulla on jo kaveripiiri, miksi tarvitsisin kontakteja laitoksesta jossa olen vain opiskelemassa. Säästän aikani oikeille ystäville
Työelämässä arvostetaan myös sosiaalisuutta ja henkisiä valmiuksia. Jos nyhjötät kotona 24/7 ilman mitään kontakteja ulkomaailmaan, et todennäköisesti ole kovin vahvoilla myöskään työhaastattelun jälkeen, koska haastattelijan arvio tulee olemaan tyyliin "erinomainen koulumenestys, hyvät arvosanat, sosiaalisesti invalidi, luultavasti mykkä". --> ei jatkoon.
- -Liz
Saako kysyä, mitä lähdet lukemaan? Itse tulin myös hyväksytyksi yliopistoon tänä vuonna, ja voin kyllä sanoa ettei minuakaan kaikki opiskelujuhlat ym tapahtumat kiinnosta, mutta ainakin aluksi taidan mennä. Ihan vaikka vaan ihmisiä tapaamaan ja heihin tutustumaan. Voihan sitä sitten kun on saanut kavereita mennä iltaa viettämään pinemmällä porukalla- itse kun olen sellainen, etten viihdy suuressa ihmisvilinässä turhan pitkiä aikoja. Enkä ole erikoisemmin kiinnostunut ryyppäämisestä- kohtuullisesti sitäkin.
Ja onhan sitä paljon muitakin, ei-alkoholipitoisia tapahtumia. Lähde edes katsomaan ja kokemaan, miltä tuntuu! - alkoholittomiin juttuihin
Hei,
olen itsekin aloittanut tutustumisen opiskelijaelämään ramppaamalla kaiken maailman kissanristiäisissä ryyppäämässä, ja olihan mulla hauskaa ja tutustuin ihmisiin...
MUTTA! Täytyy kyllä sanoa, että ne parhaimmat ystävät ovat kyllä löytyneet ihan muuten kuin ryyppäämällä. On totta, että ryypätessä tutustuu moniin moniin ihmisiin, mutta valitettavasti monet näistä tuttavuuksista voivat jäädä aavistuksen pinnallisiksi... Siis mikä pakko on mennä niihin juttuihin missä vain ryypätään?? Ja kyllä meitin aloitusbileissä oli paljon ihmisiä jotka ottivat vain siiderin tai kaksi, ei siellä nyt tarvitse olla täysin päissään. Kannattaa käydä kaikilla teatterireissuilla, excuilla, peli-illoissa... niin ja mennä vaikka jaostopuuhiin mukaan. Eli siis, mene mukaan niihin juttuihin, mistä voisit löytää oman henkistä seuraa. Opiskelijaelämä voi olla niin monin tavoin antoisaa, ei se pelkkä ryyppääminen ole se juttu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823706Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1061102
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165855- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57801Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g60776Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745