Voiko näin?

tehdä

Meillä on aviol. alkuaikoina tehty normaali ae-sopimus, jolla suljetaan pois avio-oikeus toistemme omaisuuteen (olleeseen ja jälkeenpäin hankittuun).
Nyt haluamme tehdä uuden, jolla edelleen suljetaan pois avio-oikeus, lukuunottamatta kesä-asuntoa, jonka jaamme 40/60%. Se on yhdessä ko. osuuksin hankittu, mutta vain minun nimissäni.

16

1747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiksu kysymys taas

      Kun on kerran kirjoittanut avioehtosopimuksen, se on voimassa hamaan kuolemaan asti, vaikka tekisi kuinka monta juristin vahvistamaa sopimusta sen jälkeen. Itse asiassa sopimus on voimassa asianosaisten kuolemankin jälkeen eli tönöihin ei kukaan pysty koskemaan vaan lahoavat niille sijoilleen. Ainoa poikkeus on, jos kummankin puolison molemmat vanhemmat, vihkimisen todistajat ja vihkipappi toimivat todistajina uudelle avioehtosopimukselle mikä on usein käytännössä vaikea järjestää. Niin ja tietysti voitte erota ja sen jälkeen mennä uudelleen naimisiin ja kirjoittaa uuden sopimuksen, se olisi ehkä helpoin tie. Nyt äkkiä yhteyttä avioerojuristiin että saatte eroasiat varmasti oikein hoidettua ja sen kun paperit vetämään!

      • Ei tietoo

        Avioehtoon kannattaisi merkitä jo oleva omaisuus tai tuleva perintö,joka halutaan suojata ero tapauksessa.Ehtoon kannattaa merkitä myös mahdolliset perijät kuolintapauksessa.
        Avioliiton solmimisen jälkeen hankittava omaisuus kannattaa puolittaa,tai merkitä rekisteriin selkeästi omistus-suhteina.
        Uskoakseni avioehdolla ei ole merkitystä perinnönjako tilanteessa(normaali puolisoidenvälinen).
        Mielenkiintoinen aihe!
        Korjatkaa jos olen väärässä!!!!


      • alkup viestinkirjoittaja
        Ei tietoo kirjoitti:

        Avioehtoon kannattaisi merkitä jo oleva omaisuus tai tuleva perintö,joka halutaan suojata ero tapauksessa.Ehtoon kannattaa merkitä myös mahdolliset perijät kuolintapauksessa.
        Avioliiton solmimisen jälkeen hankittava omaisuus kannattaa puolittaa,tai merkitä rekisteriin selkeästi omistus-suhteina.
        Uskoakseni avioehdolla ei ole merkitystä perinnönjako tilanteessa(normaali puolisoidenvälinen).
        Mielenkiintoinen aihe!
        Korjatkaa jos olen väärässä!!!!

        Meillä on kummallakin eri perijät. Yhteisiä ei.
        Tarkoituksena turvata perijöiden oikeudet.
        Mainitsemani kesäasunto hankittiin siis aviol. aikana minun nimiin, maksettiin kyseisin (40/60%) osuuksin ja teimme vain keskinäisen sopimuksen omistussuhteistamme. Se tuskin on kuitenkaan pätevä. Kesäas. arvo n. 500 000. Haluamme, että kuolemani(-mme) jälkeen jako menisi oikein perillisille. Onko siis mainitsemani ae-sopimus pätevä esim. perintöveroa määriteltäessä. Luonnollisesti ae-sopimus viedään maistraattiin vahvistettavaksi. Mutta voivatko jättää vahvistamatta?


      • paikka neuvoille
        alkup viestinkirjoittaja kirjoitti:

        Meillä on kummallakin eri perijät. Yhteisiä ei.
        Tarkoituksena turvata perijöiden oikeudet.
        Mainitsemani kesäasunto hankittiin siis aviol. aikana minun nimiin, maksettiin kyseisin (40/60%) osuuksin ja teimme vain keskinäisen sopimuksen omistussuhteistamme. Se tuskin on kuitenkaan pätevä. Kesäas. arvo n. 500 000. Haluamme, että kuolemani(-mme) jälkeen jako menisi oikein perillisille. Onko siis mainitsemani ae-sopimus pätevä esim. perintöveroa määriteltäessä. Luonnollisesti ae-sopimus viedään maistraattiin vahvistettavaksi. Mutta voivatko jättää vahvistamatta?

        Toisin kuin joku tuossa edellä väitti, kyllä avioehtoja voi tehdä avioliiton aikana uusiksi vaikka niin monta kuin jaksaa allekirjoittaa ja maitsraattiin viedä rekisteröitäväksi. Siitä ei siis tule ongelmaa.

        Sen sijaan kuvionne muuten, avioehtosopimus, kummallakin rintaperillisiä ja kesäasunto maksettuna yhteisesti, mutta vain toisen nimissä - siinä on monta kohtaa, joista voi saada mojovia riitoja aikaiseksi. Sikäli kuin ymmärrän, avioehdolla ei voi määrätä omistussuhteista avioliiton aikana vaan omaisuuden jaosta avioeron tai kuoleman varalta puolisoiden välillä. Testamentti taas on se paperi, jolla säädellään omaisuuden jakautumista perillisille. Teidän tapauksessanne asiaa voivat verottajan lisäksi mutkistaa leskeksi jääneen mahdollinen mielenmuutos tai kummankin perillisten erilaiset käsitykset siitä, kuka lopulta omistikaan mitä. Minä suosittelisin tapaamista juristin kanssa, jossa voitte selvittää nykytilanteen ja sen, mitä itse asiassa haluatte. Jos omaisuutta on tuonkin verran, niin ei kannattane jättää asioita sen varaan, että täällä joku sattuu arvaamaan oikein. Juristi osaa laatia paperit niin, että niillä on edes toivoa olla pätevät riitatilanteessa ja vastata sitä, mitä haluatte omaisuudelle tapahtuvan.


      • alkuper. viestin kirj.
        paikka neuvoille kirjoitti:

        Toisin kuin joku tuossa edellä väitti, kyllä avioehtoja voi tehdä avioliiton aikana uusiksi vaikka niin monta kuin jaksaa allekirjoittaa ja maitsraattiin viedä rekisteröitäväksi. Siitä ei siis tule ongelmaa.

        Sen sijaan kuvionne muuten, avioehtosopimus, kummallakin rintaperillisiä ja kesäasunto maksettuna yhteisesti, mutta vain toisen nimissä - siinä on monta kohtaa, joista voi saada mojovia riitoja aikaiseksi. Sikäli kuin ymmärrän, avioehdolla ei voi määrätä omistussuhteista avioliiton aikana vaan omaisuuden jaosta avioeron tai kuoleman varalta puolisoiden välillä. Testamentti taas on se paperi, jolla säädellään omaisuuden jakautumista perillisille. Teidän tapauksessanne asiaa voivat verottajan lisäksi mutkistaa leskeksi jääneen mahdollinen mielenmuutos tai kummankin perillisten erilaiset käsitykset siitä, kuka lopulta omistikaan mitä. Minä suosittelisin tapaamista juristin kanssa, jossa voitte selvittää nykytilanteen ja sen, mitä itse asiassa haluatte. Jos omaisuutta on tuonkin verran, niin ei kannattane jättää asioita sen varaan, että täällä joku sattuu arvaamaan oikein. Juristi osaa laatia paperit niin, että niillä on edes toivoa olla pätevät riitatilanteessa ja vastata sitä, mitä haluatte omaisuudelle tapahtuvan.

        ...näin ajattelimmekin, että juristin puoleen käännytään, mutta haluaisin vähän ennakkotietoa.
        Tarkoituksena ei olekaan määritellä omistussuhteita muuten kuin kuoleman varalle.


      • satunnainen kulkija
        paikka neuvoille kirjoitti:

        Toisin kuin joku tuossa edellä väitti, kyllä avioehtoja voi tehdä avioliiton aikana uusiksi vaikka niin monta kuin jaksaa allekirjoittaa ja maitsraattiin viedä rekisteröitäväksi. Siitä ei siis tule ongelmaa.

        Sen sijaan kuvionne muuten, avioehtosopimus, kummallakin rintaperillisiä ja kesäasunto maksettuna yhteisesti, mutta vain toisen nimissä - siinä on monta kohtaa, joista voi saada mojovia riitoja aikaiseksi. Sikäli kuin ymmärrän, avioehdolla ei voi määrätä omistussuhteista avioliiton aikana vaan omaisuuden jaosta avioeron tai kuoleman varalta puolisoiden välillä. Testamentti taas on se paperi, jolla säädellään omaisuuden jakautumista perillisille. Teidän tapauksessanne asiaa voivat verottajan lisäksi mutkistaa leskeksi jääneen mahdollinen mielenmuutos tai kummankin perillisten erilaiset käsitykset siitä, kuka lopulta omistikaan mitä. Minä suosittelisin tapaamista juristin kanssa, jossa voitte selvittää nykytilanteen ja sen, mitä itse asiassa haluatte. Jos omaisuutta on tuonkin verran, niin ei kannattane jättää asioita sen varaan, että täällä joku sattuu arvaamaan oikein. Juristi osaa laatia paperit niin, että niillä on edes toivoa olla pätevät riitatilanteessa ja vastata sitä, mitä haluatte omaisuudelle tapahtuvan.

        Tässäpä sait kysymykseesi oikean ja hyvän vastauksen.
        Olisin vastannut/neuvonut samoin.


      • zzz..
        alkup viestinkirjoittaja kirjoitti:

        Meillä on kummallakin eri perijät. Yhteisiä ei.
        Tarkoituksena turvata perijöiden oikeudet.
        Mainitsemani kesäasunto hankittiin siis aviol. aikana minun nimiin, maksettiin kyseisin (40/60%) osuuksin ja teimme vain keskinäisen sopimuksen omistussuhteistamme. Se tuskin on kuitenkaan pätevä. Kesäas. arvo n. 500 000. Haluamme, että kuolemani(-mme) jälkeen jako menisi oikein perillisille. Onko siis mainitsemani ae-sopimus pätevä esim. perintöveroa määriteltäessä. Luonnollisesti ae-sopimus viedään maistraattiin vahvistettavaksi. Mutta voivatko jättää vahvistamatta?

        "Luonnollisesti ae-sopimus viedään maistraattiin vahvistettavaksi. Mutta voivatko jättää vahvistamatta?"

        Maistraatti rekisteröi kaikki ae-sopimukset riippumatta siitä ovatko ne päteviä.


      • asdhassf sdf sd
        zzz.. kirjoitti:

        "Luonnollisesti ae-sopimus viedään maistraattiin vahvistettavaksi. Mutta voivatko jättää vahvistamatta?"

        Maistraatti rekisteröi kaikki ae-sopimukset riippumatta siitä ovatko ne päteviä.

        Jos sopimus ei ole lain mukainen esim. muotovirhe, niin voi rekisteröidä, koska kyseessä ei ole avioehtosopimus.


      • alkup.kys
        zzz.. kirjoitti:

        "Luonnollisesti ae-sopimus viedään maistraattiin vahvistettavaksi. Mutta voivatko jättää vahvistamatta?"

        Maistraatti rekisteröi kaikki ae-sopimukset riippumatta siitä ovatko ne päteviä.

        Mikä tai minkälainen voisi olla epäpätevä?


      • afasdfläaslösdfsdföö
        alkup.kys kirjoitti:

        Mikä tai minkälainen voisi olla epäpätevä?

        Puuttuu esim. todistajat


      • Sinähän puhut aivan pehmoisia!

        Aviopuolisot voivat muuttaa tekemäänsä avioehtoa aivan vapaasti avioliittonsa aikana, tai vaikka peruuttaa sen avioehdolla jossa sopivat että heillä ON avio-oikeus toistensa omaisuuksiin. Ei tälle ole mitään esteitä tai rajoituksia.

        Jursiti ei vahvista avioehtoa, vaan se rekisteröidään Maistraatissa ... lisäksi vaaditaan kahden esteettömän todistajan allekirjoitukset. Ilman rekisteröintiä ja todistajia avioehto on oikeudessa pätemätön.

        Niin, ja avioehdon voi laatia myös niin, että se koskee vain avioeroa mutta ei toisen puolison kuolemaa.


      • Ei tietoo kirjoitti:

        Avioehtoon kannattaisi merkitä jo oleva omaisuus tai tuleva perintö,joka halutaan suojata ero tapauksessa.Ehtoon kannattaa merkitä myös mahdolliset perijät kuolintapauksessa.
        Avioliiton solmimisen jälkeen hankittava omaisuus kannattaa puolittaa,tai merkitä rekisteriin selkeästi omistus-suhteina.
        Uskoakseni avioehdolla ei ole merkitystä perinnönjako tilanteessa(normaali puolisoidenvälinen).
        Mielenkiintoinen aihe!
        Korjatkaa jos olen väärässä!!!!

        Avioehtoa ja testamnettia ei pidä sekoittaa.

        Avioehdolla rajataa puolisoiden avio-oikeutta, ja se on mahdollista tehdä koskemaan vain avioeroa.

        Perimisistä ja perijöistä säädetään Suomen Laissa (Perintökaari), ja/tai paljolti "tuleva vainaja" testamnetillaan.

        Aviopuolisot eivät peri toisiaan, paitsi jos heillä ei ole perillisiä eikä testamenttia jonkun toisen eduksi.... silloin perii. Avioehdosta riippuen köyhempi leski voi kyllä saada kuolinpesältä tasinkoa (vrt. avioero) ennen perinnönjakoa... mutta ei saa jos on "perusavioehto".


      • zzz..
        alkup.kys kirjoitti:

        Mikä tai minkälainen voisi olla epäpätevä?

        Jos on vaikka avioehtosopimukseen kirjattu asioita, joita ei voi avioehtosopimuksella sopia. Tällä palstalla jotkut ovat esim. ehdottaneet avioehtoon tekstiä, joka kuuluu testamenttiin,


    • ... että haette uudet lainhuudot kesämökkiin kertomillasi osuuksilla. Avioehtoon ei tarvitse kajota lainkaan.

      Ongelmana on lahjavero, jos verottaja tulkitsee että olet vastikkeetta lahjoittanut omaisuuttasi puolisolle. Mutta jos voitte osoittaa että puolisosi on tosiasiallisesti maksanut osuutensa, voi olla ettei muutosta verotettaisi lahjana.

      Olkaapa juristiin yhteydessä, kuten yllä todettiin.

      • alkup kirjoittaja

        Tässäpä juuri ne ongelmat onkin. Miten verottaja suhtautuu?
        Eli kysymyksessähän on avio-oikeuden toteutuminen. Eikö siitä voi sopia osittain ja miksi ei?


      • alkup kirjoittaja kirjoitti:

        Tässäpä juuri ne ongelmat onkin. Miten verottaja suhtautuu?
        Eli kysymyksessähän on avio-oikeuden toteutuminen. Eikö siitä voi sopia osittain ja miksi ei?

        Käsittääkseni verottajalta voi pyytää ennakkopäätöstä, jota tiedustellessa perustelette miksi kyse ei ole lahjasta (vastikkeeton omaisuuden siirto toiselle puolisolle) ... ja jos päätös on kannaltanne huono, niin sitten pohditte muita keinoja. Joka tapauksessa kannattaa olla yteydessä juristiin joka tuntee verotusasioita hyvin.

        nimim. "Nix Nax" osannee kertoa paremmin viitteineen miksi ei suositella jonkun tietyn omaisuuserän osalta sopimaan "avio-oikeutta" jos se muuten on avioehdolla poistettu puolisoilta.

        Mutta avio-oikeudella (tai oikeudettomuudella) on merkitystä vain avioerossa tai myös puolison kuollessa jos ehto niin laadittu. Eihän sillä muuten ole merkitystä. Omistusoikeus siirtyy tai siis jaetaan vain yllä esittämälläni tavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe