Kävin käyttämässä autoani leimalla ja isokokoinen katsastuskorsto painoi jarrua niin kovaa että sai jarruputken vuotamaan. Kaveri korjasi putken. Menin jälkitarkastukseen ja tämä korsto hylkäsi koska on tehty ylimääräisiä liitoksia putkistoon. Vedä sanonko minne, et ainakaan mulle. Onko mua taas älytetty kuka neuvoo.
Simputusta
44
16160
Vastaukset
- jarruputket
on sellainen kohta,josta ei kannata alkaa riitelemään.Mikäli et halua uutta putkea kaupasta hankkia,käy purkaamolta hakemassa Saabeista.Ovat sisäpuolella autossa ja säilyvät uutta vastaavina.Eikä maksa paljon.
- tienny..
täältä... kirjoitti:
Mitenköhän käy meikäläiselle kun pitäs käydä jälkitarkastuksessa ja vikana oli mm. jarrupaineen säädin, joka ei toiminut. Purin ja herkistelin sätimen ja samalla uusin putkia takapäästä laittamalla jatkot väliin. Putket oli ihan kovaa kamaa edenpänä ja liitoskohdat konehuoneessa tosi hankalissa paikoissa. Ei kai inssi tosta hylätä voi koska niitä putkiahan ei enää tarvi syynätä. Eikös jälkitarkastuksessa katota vaan ne kohdat missä oli ekalla kerralla vikaa ja mahdolliset uudet viat saa odottaa seuraavaa vuotta?
- Neres
tienny.. kirjoitti:
Mitenköhän käy meikäläiselle kun pitäs käydä jälkitarkastuksessa ja vikana oli mm. jarrupaineen säädin, joka ei toiminut. Purin ja herkistelin sätimen ja samalla uusin putkia takapäästä laittamalla jatkot väliin. Putket oli ihan kovaa kamaa edenpänä ja liitoskohdat konehuoneessa tosi hankalissa paikoissa. Ei kai inssi tosta hylätä voi koska niitä putkiahan ei enää tarvi syynätä. Eikös jälkitarkastuksessa katota vaan ne kohdat missä oli ekalla kerralla vikaa ja mahdolliset uudet viat saa odottaa seuraavaa vuotta?
"Putket oli ihan kovaa kamaa edenpänä ja liitoskohdat konehuoneessa tosi hankalissa paikoissa. Ei kai inssi tosta hylätä voi koska niitä putkiahan ei enää tarvi syynätä. Eikös jälkitarkastuksessa katota vaan ne kohdat missä oli ekalla kerralla vikaa ja mahdolliset uudet viat saa odottaa seuraavaa vuotta? "
Tuollaisessa tapauksessa voi ja tulee tarkastaa sellaiset kohteet, joihin on "koskettu" korjauksen yhteydessä.
Tyypillinen tilanne aikoinaan oli, kun Pösö 405:den taka-akseli vaihdettiin laakerointien vian takia. Korjauksen jälkeen takajarrut eivät yleensä toimineet -> hylky. - meni!!!
Neres kirjoitti:
"Putket oli ihan kovaa kamaa edenpänä ja liitoskohdat konehuoneessa tosi hankalissa paikoissa. Ei kai inssi tosta hylätä voi koska niitä putkiahan ei enää tarvi syynätä. Eikös jälkitarkastuksessa katota vaan ne kohdat missä oli ekalla kerralla vikaa ja mahdolliset uudet viat saa odottaa seuraavaa vuotta? "
Tuollaisessa tapauksessa voi ja tulee tarkastaa sellaiset kohteet, joihin on "koskettu" korjauksen yhteydessä.
Tyypillinen tilanne aikoinaan oli, kun Pösö 405:den taka-akseli vaihdettiin laakerointien vian takia. Korjauksen jälkeen takajarrut eivät yleensä toimineet -> hylky.Ei kiinnostanu inssiä ylimääräset liitokset, oli vaan tyytyväinen kun oli uutta putkea laitettu vaikkei käskettykkään. Ja se jarrupaineensäädin jonka takia putkiin joutu kajoamaan ei toiminu nyt yhtään paremmin, mutta inssi ei testannu värkkiä mitenkää. Riitti kai kun se oli hiekkapuhallettu ja maalattu uuden näköseks ja uusia jarruputkia väännelty... Toinen jatkokin oli napattu korollan raadosta, sellanen T-haara mistä hitsasin yhen reijän umpeen...
- katsuri
meni!!! kirjoitti:
Ei kiinnostanu inssiä ylimääräset liitokset, oli vaan tyytyväinen kun oli uutta putkea laitettu vaikkei käskettykkään. Ja se jarrupaineensäädin jonka takia putkiin joutu kajoamaan ei toiminu nyt yhtään paremmin, mutta inssi ei testannu värkkiä mitenkää. Riitti kai kun se oli hiekkapuhallettu ja maalattu uuden näköseks ja uusia jarruputkia väännelty... Toinen jatkokin oli napattu korollan raadosta, sellanen T-haara mistä hitsasin yhen reijän umpeen...
"Ei kiinnostanu inssiä ylimääräset liitokset, oli vaan tyytyväinen kun oli uutta putkea laitettu vaikkei käskettykkään. Ja se jarrupaineensäädin jonka takia putkiin joutu kajoamaan ei toiminu nyt yhtään paremmin, mutta inssi ei testannu värkkiä mitenkää. Riitti kai kun se oli hiekkapuhallettu ja maalattu uuden näköseks ja uusia jarruputkia väännelty... Toinen jatkokin oli napattu korollan raadosta, sellanen T-haara mistä hitsasin yhen reijän umpeen..."
huomaa nuo viritykset vuoden päästä. Ei siinä mitään jos omalla hengellä leikkii, mutta mietippä jos tapat autollasi jonkun viattoman. - virityksesi
tienny.. kirjoitti:
Mitenköhän käy meikäläiselle kun pitäs käydä jälkitarkastuksessa ja vikana oli mm. jarrupaineen säädin, joka ei toiminut. Purin ja herkistelin sätimen ja samalla uusin putkia takapäästä laittamalla jatkot väliin. Putket oli ihan kovaa kamaa edenpänä ja liitoskohdat konehuoneessa tosi hankalissa paikoissa. Ei kai inssi tosta hylätä voi koska niitä putkiahan ei enää tarvi syynätä. Eikös jälkitarkastuksessa katota vaan ne kohdat missä oli ekalla kerralla vikaa ja mahdolliset uudet viat saa odottaa seuraavaa vuotta?
Kestävät Emme opiskele koulua, vaan elämää varten, kertoi joku viisas. Emme katsasta autoja siksi, että ne läpäisisivät sen rimaa hipoen. Katsastus tehdään, koska jokaisen on pidettävä ajoneuvostaan huoli oman ja muiden turvallisuuden vuoksi. Eikö se romusi ole tiensä päässä. Jarruputkiremontin hinnalla on ihan valmiita katsastettuja autoja näitä "vuoden auto ehkä kahden". Paalaus päivän sana.
- bikerjerk
Katsuri on toiminut aivan lakipykälien mukaan.
Jarruputket on vaihdettava alkuperäisten liitosten mukaan,eli niitä ei saa jatkaa.
Ps.joissain autoissa ne on jo tehtaalla jatkettu(esim Pösö 405,Audi 100)näitä putkia saa siis jatkaa liittämällä tietenkin alkuperäistä mukaillen. - hulukomonen
iso se oli?Vittumainen?ehkähomo?
Sairaan vahva täytyollakujakso polkee sunautosta putkia poikki...tulix lattiaan lommo ehkä.turpaan vaan
;) - Bergeri
Vai ruikuttaa ne teinitytöt jo täälläkin.
- bb66
eikös se ole hyvä et inssi mies polkaisi ne jarru putket poikki ku aatellaan näin pitemmän päälle...katos ku tuolla motoritiellä ajelet 120kmt ja tulet mutkaan ja sen mutkan takana on rekka poikittain ja polkaiset jarrut pohjaan ja kas kummaa jarrut ei toimikkaan ni oho....ja vanha sanontakin sen kertoo et (EI SE VAUHTI MITTÄÄN MUT SE ÄKKI PYSSÄYS) niin eikös se ollu hyvä et kävi näin?
- poksahti jarruputki
vanhasta carinasta. Kyllä oli tyytyväinen asiakas, että näin kävi juuri katsastuksessa.
Kauhulla ajatteli, tyttären käytössä ajopeli oli, josko olisi käynyt liikenteessä huonosti!
Samalla löytyi myös rikkoutunut vetoakselin suojakumi.
Tyytyväisenä lähti asemalta.
Autokatsastaja. - katsastettava
poksahti jarruputki kirjoitti:
vanhasta carinasta. Kyllä oli tyytyväinen asiakas, että näin kävi juuri katsastuksessa.
Kauhulla ajatteli, tyttären käytössä ajopeli oli, josko olisi käynyt liikenteessä huonosti!
Samalla löytyi myös rikkoutunut vetoakselin suojakumi.
Tyytyväisenä lähti asemalta.
Autokatsastaja.suomen ikivanha autokanta on kyllä semmoinen aikapommi että jollekin se vielä sattuu niin huono tuuri että jarruputki katkeaa liikenteessä ja aiheuttaa kolarin.
Kiitos vaan helvetisti suomen päättäjät että olette aiheuttaneet tällaisen tilanteen tekemällä autoilusta, auton pidosta ja kaikesta muustakin liikkumisesta kohtuuttoman kallista!!
Toivon että jarruputken katkeamisesta liikenteessä seuraa että joku asiantilan aiheuttanut poliitikko jää auton alle... - uutta osaa
katsastettava kirjoitti:
suomen ikivanha autokanta on kyllä semmoinen aikapommi että jollekin se vielä sattuu niin huono tuuri että jarruputki katkeaa liikenteessä ja aiheuttaa kolarin.
Kiitos vaan helvetisti suomen päättäjät että olette aiheuttaneet tällaisen tilanteen tekemällä autoilusta, auton pidosta ja kaikesta muustakin liikkumisesta kohtuuttoman kallista!!
Toivon että jarruputken katkeamisesta liikenteessä seuraa että joku asiantilan aiheuttanut poliitikko jää auton alle...Minulla nyt sattu katkemaa jarruputki ajossa. Oli jokseenkin aika laho. Aikoinaan autoon muka oli näitä korjaamossa vaihdettu. No eipä ollu. Onneks ei ollu kun 50 vauhtia alamäessä ja käsijarru toimii.
Teille stanan pihtareille, kuinka köyhiä olette jossei ole varaa ostaa uutta parin euron jarruputkea ? Ja pitääkö kaikki aina saada noin helposti läpi ? Keneltä se sattuu olemaan pois jos jarru hajoaa OMASTA autosta ? No eipä ole minun ongelma, itse huollan omat autoni ja kaikki vaihtuu suoraan UUSIIN osiin jotka ei vanhoihin autoihin paljoa maksa..
Nimimerkillä kaksi -89 autoa läpi leimasta ilman huomatuksia ja menee kolmaskin kohta.. - Liikenteessää
uutta osaa kirjoitti:
Minulla nyt sattu katkemaa jarruputki ajossa. Oli jokseenkin aika laho. Aikoinaan autoon muka oli näitä korjaamossa vaihdettu. No eipä ollu. Onneks ei ollu kun 50 vauhtia alamäessä ja käsijarru toimii.
Teille stanan pihtareille, kuinka köyhiä olette jossei ole varaa ostaa uutta parin euron jarruputkea ? Ja pitääkö kaikki aina saada noin helposti läpi ? Keneltä se sattuu olemaan pois jos jarru hajoaa OMASTA autosta ? No eipä ole minun ongelma, itse huollan omat autoni ja kaikki vaihtuu suoraan UUSIIN osiin jotka ei vanhoihin autoihin paljoa maksa..
Nimimerkillä kaksi -89 autoa läpi leimasta ilman huomatuksia ja menee kolmaskin kohta..Jos se jarruton auto ajaa lapsesi päälle...
- niitä,
katsastettava kirjoitti:
suomen ikivanha autokanta on kyllä semmoinen aikapommi että jollekin se vielä sattuu niin huono tuuri että jarruputki katkeaa liikenteessä ja aiheuttaa kolarin.
Kiitos vaan helvetisti suomen päättäjät että olette aiheuttaneet tällaisen tilanteen tekemällä autoilusta, auton pidosta ja kaikesta muustakin liikkumisesta kohtuuttoman kallista!!
Toivon että jarruputken katkeamisesta liikenteessä seuraa että joku asiantilan aiheuttanut poliitikko jää auton alle...katkeillut liikenteessä aikojen saatossa, mutta ei niistä iltalehden lööpeissä kerrota.
- vain 250 euroa
uutta osaa kirjoitti:
Minulla nyt sattu katkemaa jarruputki ajossa. Oli jokseenkin aika laho. Aikoinaan autoon muka oli näitä korjaamossa vaihdettu. No eipä ollu. Onneks ei ollu kun 50 vauhtia alamäessä ja käsijarru toimii.
Teille stanan pihtareille, kuinka köyhiä olette jossei ole varaa ostaa uutta parin euron jarruputkea ? Ja pitääkö kaikki aina saada noin helposti läpi ? Keneltä se sattuu olemaan pois jos jarru hajoaa OMASTA autosta ? No eipä ole minun ongelma, itse huollan omat autoni ja kaikki vaihtuu suoraan UUSIIN osiin jotka ei vanhoihin autoihin paljoa maksa..
Nimimerkillä kaksi -89 autoa läpi leimasta ilman huomatuksia ja menee kolmaskin kohta.."parin euron jarruputki" tuli maksamaan 250 euroa kun pitkät putket edestä taka-akselille piti vaihtaa korjaamolla. Putki oli syöpynyt muovisen suojalevyn alla paskaksi jottei kestänyt katsurin raskasta jarrujalkaa.
Tuli runsaasti ongelmia tästä aiheutuneesta ajokiellosta, jarruputkihommia nimittäin ei monikaan korjaamo rupea tekemään kun "ne on niin vittumaisia töitä kun putket menee tankin päältä jne.". Ajoajan puitteissa auto piti viedä sitten ensimmäiselle nyrkkipajalle joka suostui homman tekemään ja senkin tekivät kyllä niin junttimenetelmällä että vitutti itsekin katsoa sitä työnjälkeä katsastuksen jälkitarkastuksessa vaikka läpi menikin.
Jotenkin tuntuu että autokorjaamot eivät kykene mihinkään muuhun kuin rahastukseen ja niillä on vaikeuksia vastata katsastuksen asettamiin auton kuntovaatimuksiin. Autoa ei saada korjaamolle niin pian kuin katsastuksen ajokiellon ajoaika on, korjaamoille pitäisi tilata ajat viikkoja ennen remonttia eikä mitään pikahuoltoja näytä olevan ainakaan näin isotöiseen hommaan kuin jarruputkien vaihto. Itsellä ei ole tiloja eikä työkaluja, tuskin taitojakaan enkä haluaisi rueta jarrujen kanssa harjoittelemaan auton korjausta, ne on tärkeät olla luotettavassa kunnossa.
Vittu kun on hävitetty nykyään kaikki TI-pesuhallit joissa oli nosturipaikatkin joskus jotta sai pestyä auton alustan painepesurilla. Nykyään ko. mahdollisuuden puuttuessa kurat muhivat auton alla tehden tuhoja niin pohjalevyyn kuin jarruputkistoonkin ja ainoa tilaisuus katsoa auton alle on katsastuksessa. - korjaamokalle
vain 250 euroa kirjoitti:
"parin euron jarruputki" tuli maksamaan 250 euroa kun pitkät putket edestä taka-akselille piti vaihtaa korjaamolla. Putki oli syöpynyt muovisen suojalevyn alla paskaksi jottei kestänyt katsurin raskasta jarrujalkaa.
Tuli runsaasti ongelmia tästä aiheutuneesta ajokiellosta, jarruputkihommia nimittäin ei monikaan korjaamo rupea tekemään kun "ne on niin vittumaisia töitä kun putket menee tankin päältä jne.". Ajoajan puitteissa auto piti viedä sitten ensimmäiselle nyrkkipajalle joka suostui homman tekemään ja senkin tekivät kyllä niin junttimenetelmällä että vitutti itsekin katsoa sitä työnjälkeä katsastuksen jälkitarkastuksessa vaikka läpi menikin.
Jotenkin tuntuu että autokorjaamot eivät kykene mihinkään muuhun kuin rahastukseen ja niillä on vaikeuksia vastata katsastuksen asettamiin auton kuntovaatimuksiin. Autoa ei saada korjaamolle niin pian kuin katsastuksen ajokiellon ajoaika on, korjaamoille pitäisi tilata ajat viikkoja ennen remonttia eikä mitään pikahuoltoja näytä olevan ainakaan näin isotöiseen hommaan kuin jarruputkien vaihto. Itsellä ei ole tiloja eikä työkaluja, tuskin taitojakaan enkä haluaisi rueta jarrujen kanssa harjoittelemaan auton korjausta, ne on tärkeät olla luotettavassa kunnossa.
Vittu kun on hävitetty nykyään kaikki TI-pesuhallit joissa oli nosturipaikatkin joskus jotta sai pestyä auton alustan painepesurilla. Nykyään ko. mahdollisuuden puuttuessa kurat muhivat auton alla tehden tuhoja niin pohjalevyyn kuin jarruputkistoonkin ja ainoa tilaisuus katsoa auton alle on katsastuksessa.Niin nykyään ei asiakaskaan osaa kun vittuilla. Ajellaan lähes 30v vanhoilla katiskoilla viimeiseen katsastuspäivään ja sitten vittuillaan, kun korjausaikaa ei löydy mistään minuuttiaikataululla. Olisit käyttänyt mädän katiskasi ajoissa siellä leimalla tai huollattanut autosi, niin ei tuollaisia ongelmia tulisi.
Jos korjaamot muuten toimisivat esim. kuten rakennus tai IT -ala, maksaisi öljynvaihto 1000€ ja kestäisi 3viikkoa.
Itselläni on yli 20v vanha ajopeli, jota ei ole koskaan pesty painepesurilla alta, eikä ole silti kurat muhinut alla tehden tuhoja niin pohjalevyyn kuin jarruputkistoonkaan, vaikka miten tuijottelisi nosturilla. Voi johtua tosin siitäkin, ettei tuo pirssi ole japanilainen. Tuon ikäistä japsipeliä jos muuten rupeisi painepesurilla alta pesemään, saattaisi tulla sisäpesu tehtyä samalla.
Eli kannattaisi ehkä miettiä millaisella ruuhilla sitä puskee menemään, ennen kuin haukkuu korjaajat, joille ei "hyvä keikka" kelpaa. Saattaa nimittäin jarruputkea irrotellessa tapahtua yhtä ja toista. Täysin mahdotonta tehdä edes arviota tuollaisesta työstä joka voi kestää 1-10 tuntia. Niin ja sehän ei tietenkään saa maksaa mitään, sillä auton arvohan on niin alhainen. - vielä löytyy
vain 250 euroa kirjoitti:
"parin euron jarruputki" tuli maksamaan 250 euroa kun pitkät putket edestä taka-akselille piti vaihtaa korjaamolla. Putki oli syöpynyt muovisen suojalevyn alla paskaksi jottei kestänyt katsurin raskasta jarrujalkaa.
Tuli runsaasti ongelmia tästä aiheutuneesta ajokiellosta, jarruputkihommia nimittäin ei monikaan korjaamo rupea tekemään kun "ne on niin vittumaisia töitä kun putket menee tankin päältä jne.". Ajoajan puitteissa auto piti viedä sitten ensimmäiselle nyrkkipajalle joka suostui homman tekemään ja senkin tekivät kyllä niin junttimenetelmällä että vitutti itsekin katsoa sitä työnjälkeä katsastuksen jälkitarkastuksessa vaikka läpi menikin.
Jotenkin tuntuu että autokorjaamot eivät kykene mihinkään muuhun kuin rahastukseen ja niillä on vaikeuksia vastata katsastuksen asettamiin auton kuntovaatimuksiin. Autoa ei saada korjaamolle niin pian kuin katsastuksen ajokiellon ajoaika on, korjaamoille pitäisi tilata ajat viikkoja ennen remonttia eikä mitään pikahuoltoja näytä olevan ainakaan näin isotöiseen hommaan kuin jarruputkien vaihto. Itsellä ei ole tiloja eikä työkaluja, tuskin taitojakaan enkä haluaisi rueta jarrujen kanssa harjoittelemaan auton korjausta, ne on tärkeät olla luotettavassa kunnossa.
Vittu kun on hävitetty nykyään kaikki TI-pesuhallit joissa oli nosturipaikatkin joskus jotta sai pestyä auton alustan painepesurilla. Nykyään ko. mahdollisuuden puuttuessa kurat muhivat auton alla tehden tuhoja niin pohjalevyyn kuin jarruputkistoonkin ja ainoa tilaisuus katsoa auton alle on katsastuksessa.ainakin nesteen asemilta. Niissä on vain aika kovat hinnat kun niitä muutama vuosi sitten kyselin. Taisi olla 20 snt / minuutti.
- Vanhahko auto
katsastettava kirjoitti:
suomen ikivanha autokanta on kyllä semmoinen aikapommi että jollekin se vielä sattuu niin huono tuuri että jarruputki katkeaa liikenteessä ja aiheuttaa kolarin.
Kiitos vaan helvetisti suomen päättäjät että olette aiheuttaneet tällaisen tilanteen tekemällä autoilusta, auton pidosta ja kaikesta muustakin liikkumisesta kohtuuttoman kallista!!
Toivon että jarruputken katkeamisesta liikenteessä seuraa että joku asiantilan aiheuttanut poliitikko jää auton alle...NIIN!Nyky autoilijalla/ihmisellä puuttuu kyky/taito/talli värkätä menopeliään lamasta puhumattakaan..rahoitusyhtiöiden pihat täynnä"pätkällä ostettuja"ja velka jää..mutta valinnan vapaus hommata kukkarolle sopiva kulkuneuvo.Mahottamalla yhtälöllä moni pyörittää talouttaan>asuntolaina>farmari v50>mönkijä>moottorikelkka>busteri...nykyään turha kitistä jostain vuosikatsastuksesta ja moooonesta muustakin vaikka köyhemmiltä menee isompi siivu suhteessa johonkin fortumin johtajaan samassa asiassa.mutta sehän on reilua.iso osa kansasta on samaa mieltä niin hittoako täällä purnataan keskitytään tästä edes vaan ja ainoastaan omaan ja tyydytään siihen!
- ovat vaihtokunnossa
vain 250 euroa kirjoitti:
"parin euron jarruputki" tuli maksamaan 250 euroa kun pitkät putket edestä taka-akselille piti vaihtaa korjaamolla. Putki oli syöpynyt muovisen suojalevyn alla paskaksi jottei kestänyt katsurin raskasta jarrujalkaa.
Tuli runsaasti ongelmia tästä aiheutuneesta ajokiellosta, jarruputkihommia nimittäin ei monikaan korjaamo rupea tekemään kun "ne on niin vittumaisia töitä kun putket menee tankin päältä jne.". Ajoajan puitteissa auto piti viedä sitten ensimmäiselle nyrkkipajalle joka suostui homman tekemään ja senkin tekivät kyllä niin junttimenetelmällä että vitutti itsekin katsoa sitä työnjälkeä katsastuksen jälkitarkastuksessa vaikka läpi menikin.
Jotenkin tuntuu että autokorjaamot eivät kykene mihinkään muuhun kuin rahastukseen ja niillä on vaikeuksia vastata katsastuksen asettamiin auton kuntovaatimuksiin. Autoa ei saada korjaamolle niin pian kuin katsastuksen ajokiellon ajoaika on, korjaamoille pitäisi tilata ajat viikkoja ennen remonttia eikä mitään pikahuoltoja näytä olevan ainakaan näin isotöiseen hommaan kuin jarruputkien vaihto. Itsellä ei ole tiloja eikä työkaluja, tuskin taitojakaan enkä haluaisi rueta jarrujen kanssa harjoittelemaan auton korjausta, ne on tärkeät olla luotettavassa kunnossa.
Vittu kun on hävitetty nykyään kaikki TI-pesuhallit joissa oli nosturipaikatkin joskus jotta sai pestyä auton alustan painepesurilla. Nykyään ko. mahdollisuuden puuttuessa kurat muhivat auton alla tehden tuhoja niin pohjalevyyn kuin jarruputkistoonkin ja ainoa tilaisuus katsoa auton alle on katsastuksessa.Ajoneuvo kaikkiaan alkaa olla hylkylistalla. Jarruputket eivät ole ensmmäisiä ruostujia. Olisi mukava tietää mikä merkki ja malli. Se ei muuta sitä asiaa, että ennen jarruputkia siellä on hitsaisltu muuta alustajuttua. Vittu pitäisi hävittää KAIKKI jarruttomat autot liikenteestä. Hylkyyn ja paaliin. Ei kannata paljon remonttia tehdä, kun kaiki myyntipalstat ovat autoja väärällään.
- Draivari
Ei siellä katsastuskonttorilla käydä vain leimoja hakemassa, vaan tarkastetaan onko auto kunnossa. Sinulla ei ollut ja yritit korjauttaa sen laittomasti.
Sinä olit väärässä ja katsastusmies teki työnsä hyvin. - Suikkapää
AKE:n määräys on yksiselitteisesti se, ettei uusia liitoksia tehdä jarruputkistoon.
Tämä on ainakin korjaamoissa yleisessä tiedossa.
Ainahan tietysti marisevia kusipäitä löytyy...- katsastettava
tämä ei ole sitten mitään vittuilua vaan täysin asiallinen kysymys, millä perustellaan sitä ettei jarruputkistoon saa tehdä ylimääräisiä liitoksia? Monessakin autossa jarruputket menevät hankalasti tankin päältä ja korjauskustannuksia nostaa se tankin tyhjennys ja irrotus vaikka jarruputket ovat siellä suojassa kiveniskuilta ja suolasumulta.
Entä uusien jarruputkien reititys, eräs korjaamo reititti jarruputket toista kautta takapyörille, ei tankin päältä vaan sivusta ettei tankkia tarvinnut irrottaa, onko tällä mitään merkitystä katsastuksen kannalta? - mariseva kusipää
joka kyseenalaistaa jonkun asian mielekkyyden.Olkoon se vaikka kuinka suuren ja mahtavan insinöörin keksintöä.Miksi siis johonkin autoon on jo tehtaalla tehty liitokset jarruputkiin,toisiin ei saa tehdä edes auton merkkihuolto.
- Autotuomari
mariseva kusipää kirjoitti:
joka kyseenalaistaa jonkun asian mielekkyyden.Olkoon se vaikka kuinka suuren ja mahtavan insinöörin keksintöä.Miksi siis johonkin autoon on jo tehtaalla tehty liitokset jarruputkiin,toisiin ei saa tehdä edes auton merkkihuolto.
Pitääkö ne perusteetkin tuntea, ennenkuin voi sääntöjä noudattaa? Säännötkin perustuvat aina johonkin, yleensä yhteiseen etuun/turvallisuuteen.
Peruste: sääntö vaatii niin ja näin... - putken jatkoille
katsastettava kirjoitti:
tämä ei ole sitten mitään vittuilua vaan täysin asiallinen kysymys, millä perustellaan sitä ettei jarruputkistoon saa tehdä ylimääräisiä liitoksia? Monessakin autossa jarruputket menevät hankalasti tankin päältä ja korjauskustannuksia nostaa se tankin tyhjennys ja irrotus vaikka jarruputket ovat siellä suojassa kiveniskuilta ja suolasumulta.
Entä uusien jarruputkien reititys, eräs korjaamo reititti jarruputket toista kautta takapyörille, ei tankin päältä vaan sivusta ettei tankkia tarvinnut irrottaa, onko tällä mitään merkitystä katsastuksen kannalta?yksi peruste kieltää putken jatkaminen on se , että vanhaan kovaan putkeen on melko mahdoton tehdä toimivaa nippaa jatkokohtaan.
se kyllä onnistuu, jos on hyvät laitteet ja taito esim korjaamoilla, mutta kun se monesti tehdää kotipihalla kahden euron levittimillä.
lopputulos voi olla vaarallisemi kun syöpynyt putki.
parempi kieltää koko harastelu kun putken hinta n 10 euroa, työ tietysti on suurempi varsinkin jos tehdään siellä kotipihalla ja kiire on kova kun autokin jo myyty uudelle omistajalle leimattuna.
Se mistä sen putken vetää ei ole merkistystä kunhan se on kiinni eikä hankaa mihinkään, eli on asiallinen korjaus. - katsastettava
putken jatkoille kirjoitti:
yksi peruste kieltää putken jatkaminen on se , että vanhaan kovaan putkeen on melko mahdoton tehdä toimivaa nippaa jatkokohtaan.
se kyllä onnistuu, jos on hyvät laitteet ja taito esim korjaamoilla, mutta kun se monesti tehdää kotipihalla kahden euron levittimillä.
lopputulos voi olla vaarallisemi kun syöpynyt putki.
parempi kieltää koko harastelu kun putken hinta n 10 euroa, työ tietysti on suurempi varsinkin jos tehdään siellä kotipihalla ja kiire on kova kun autokin jo myyty uudelle omistajalle leimattuna.
Se mistä sen putken vetää ei ole merkistystä kunhan se on kiinni eikä hankaa mihinkään, eli on asiallinen korjaus.Jarruputkien vaihto korjaamolla joka ei ollut edes merkkikorjaamo, tuli maksamaan pitkästi yli 200 euroa joten aliarvioit erittäin pahasti homman kustannuksia! Putket siis vaihdettiin alkuperäisistä liitoksista eikä tehty mitään ylimääräisiä liitoksia, putki meni poikki muovisen suojalevyn alta kannakkeen kohdalta johon kertyy kuraa joten olisi tullut halvemmaksi uusia vain se pieni pätkä siitä, ne ylimääräiset liitoksetkin olisivat jääneet hyvin näkyviin vuotojen tarkkailun kannalta.
Itsellä ei ole kokemusta jarruputkien liitosten tekemisestä vaikka sitten itsekin olisin vaihtanut alkuperäisistä liitoksista ne joten siksi vein korjaamolle. Jarrut on oltava luotettavassa kunnossa enkä halua rueta kokeilemaan omia korjauksia niiden kanssa jos en tiedä tarkkaan mitä teen. - arvioinut
katsastettava kirjoitti:
Jarruputkien vaihto korjaamolla joka ei ollut edes merkkikorjaamo, tuli maksamaan pitkästi yli 200 euroa joten aliarvioit erittäin pahasti homman kustannuksia! Putket siis vaihdettiin alkuperäisistä liitoksista eikä tehty mitään ylimääräisiä liitoksia, putki meni poikki muovisen suojalevyn alta kannakkeen kohdalta johon kertyy kuraa joten olisi tullut halvemmaksi uusia vain se pieni pätkä siitä, ne ylimääräiset liitoksetkin olisivat jääneet hyvin näkyviin vuotojen tarkkailun kannalta.
Itsellä ei ole kokemusta jarruputkien liitosten tekemisestä vaikka sitten itsekin olisin vaihtanut alkuperäisistä liitoksista ne joten siksi vein korjaamolle. Jarrut on oltava luotettavassa kunnossa enkä halua rueta kokeilemaan omia korjauksia niiden kanssa jos en tiedä tarkkaan mitä teen.putken hinnat n. 10-30 ekua riippuen onko lyhyt etuputki vai pitempi takaputki.
ja sen voi myös tehdä itse metritavarasta jos on laitteet eli 10 ekulla saa pitkän putkenkin.
Harvemmin autoon josta putki menee tilataan tehtaalta alkuperäisiä putkia, jotka olisi valmiiksi muotoon väännetty.
Työn hinnasta en muuta sanonut kuin se on SUUREMPI ja se tietysti riippuu tekijästä ja tapauksesta, mutta sillä ei merkitystä näille jotka korjaavat itse kotipihalla ja haluavat tehdä niitä jatkoja.
Harvemmin korjaamot niitä jatkoja haluavat tehdä, koska ne eivät siitä mitään hyödy. - osaa jatkaa?
putken jatkoille kirjoitti:
yksi peruste kieltää putken jatkaminen on se , että vanhaan kovaan putkeen on melko mahdoton tehdä toimivaa nippaa jatkokohtaan.
se kyllä onnistuu, jos on hyvät laitteet ja taito esim korjaamoilla, mutta kun se monesti tehdää kotipihalla kahden euron levittimillä.
lopputulos voi olla vaarallisemi kun syöpynyt putki.
parempi kieltää koko harastelu kun putken hinta n 10 euroa, työ tietysti on suurempi varsinkin jos tehdään siellä kotipihalla ja kiire on kova kun autokin jo myyty uudelle omistajalle leimattuna.
Se mistä sen putken vetää ei ole merkistystä kunhan se on kiinni eikä hankaa mihinkään, eli on asiallinen korjaus.Kyllä siihen vanhaan kovaan putkeen saa pitävän pään tehtyä, ei ole ollenkaan mahdotonta. Ja ihan kotipihalla tein, 20 euron työkalulla, se nimittäin pelaa myös auton alla. Ammattimallin kartiovärkki on aika ikävä raahata ruuvipenkin kanssa auton alle... Siisti jatkot tuli ja katsastusmies ei niitä mitenkään kommentoinut. Mielestäni oli asiallinen korjaus. Pienellä harjoittelulla sinäkin opit tekemään siistejä kartioita halvalla työkalulla, en minäkään heti täydellisiä saanu runtattua mutta harjottelin parilla irtopätkällä.
- mutta mutta
osaa jatkaa? kirjoitti:
Kyllä siihen vanhaan kovaan putkeen saa pitävän pään tehtyä, ei ole ollenkaan mahdotonta. Ja ihan kotipihalla tein, 20 euron työkalulla, se nimittäin pelaa myös auton alla. Ammattimallin kartiovärkki on aika ikävä raahata ruuvipenkin kanssa auton alle... Siisti jatkot tuli ja katsastusmies ei niitä mitenkään kommentoinut. Mielestäni oli asiallinen korjaus. Pienellä harjoittelulla sinäkin opit tekemään siistejä kartioita halvalla työkalulla, en minäkään heti täydellisiä saanu runtattua mutta harjottelin parilla irtopätkällä.
en sanononut että se mahdoton mutta melkein mahdoton.
Koska liitoksen onnistuminen on kyseenalainen on parempi ettei jatkoja sallita.
Niitä puristimia millä päitä tehdään on hyviä ja vähemmän hyviä.
Myös "ammatti" malleja on pieniä jotka voi helposti ottaa auton alle ilman ruuvipuristinta ja niillä saa myös kovaan putkeen hyvän nipan putken päähän.
Jatkokohdan siisteys ei paljon auta, liitoksen pitää olla yhtä luja kun alkuperäinen ja jos katsastaja on hyväksynyt jatkon, niin hän ei ole noudattanut kätsastuksen arvosteluperusteiden ohjeistusta.
mielipiteillä näissä asioilla ei ole merkitystä lait, ohjeet ja asetukset kertoo miten toimitaan, vaikka osa ohjeistuksesta onkin hieman ylivarjelun liiottelua niin parempi niin kuin toisinpäin. - psö
katsastuksen arvosteluperusteet sanovat
'ylimääräisiä jatkoksia jarruputkissa'
miksi se on ylimääräinen kun kerran se putki ei
riitä jos sitä ei jatketa, heh heh.
ei se pään tekemisen huonous ole peruste tuolle
säännölle, voihan sen koknaisen putken molempiin päihin yhtä hyvin tehdä sen levityksen huonosti
eli ei vaan haluta mitään poikkeuksia ettei tule
vastuukysymyksiä (katsastaja, tekijä)
vaikka oikeasti se ei hyvin tehtynä ole yhtään huonompi jatkettuna, kun se että väännellään esim
moottoritlassa uutta putkea moneen kertaan, kyllä niitä kovia kohtia ja murtuman alkuja saa sitenkin aikaan
- saman kokenut...
Minun autolleni kävi katsastuksessa samalla tavalla, että katsastaja survoi niin että jarruputki alkoi vuotaa. Oli ehjä ennen katsastukseen vientiä. No ihan sama, kiitin ja korjautin ja vein uudelleen ja läpi meni katsastuksesta. En älynnyt edes suuttua, vaikka tiesin kyllä, että rikki meni siinä katsastuksen aikana. Tavallaan olin kiitollinen ettei mennyt rikki ajon aikana, sillä jarrut on autossa tosi tärkeä asia turvallisuuden kannalta. Asioihin voi suhtautua niin monella eri tavalla.
- mitä ihmettä höpötät
Mikäli autossa on ns.jarrutehostin, menee se aivan yhtä alas painoi sitä sitten peukalolla tai jalalla vaikka kuinka kovaa, eli ns "jarrutusvoima" otetaan koneen tehoista, toki jos auto on sammuksissa niin silloin asia on eri...
- höpötät
mitä ihmettä höpötät kirjoitti:
Mikäli autossa on ns.jarrutehostin, menee se aivan yhtä alas painoi sitä sitten peukalolla tai jalalla vaikka kuinka kovaa, eli ns "jarrutusvoima" otetaan koneen tehoista, toki jos auto on sammuksissa niin silloin asia on eri...
Mitä tarkoitat niinsanotulla jarrutehostimella? Eikö se ole oikea jarrutehostin? Jarrutehostin on ollut kaikissa autoissa 80-luvun alusta asti... Nimensä mukaisesti se tehostaa käytettyä poljinvoimaa, vai väitätkö että jarru on on/off tyylinen laite mikä käyttää aina samaa jarrutusvoimaa riippumatta siitä millä voimalla poljinta painaa? Huonot putket halkeavat silloin kun käytetään suurempaa voimaa mitä normaalissa ajossa tarvitaan. Suurempaa jarrutusvoimaa tarvitaan kuitenkin hätäjarrutuksissa ja äkkinäisissä liikennetilanteissa.
Katsastusmies "survoi" omasta autostani yhden etuletkun rikki, vaihdoin sen ja sain itse survottua toisen letkun sekä yhden takaputken rikki. Että oli aika uusia, hyvä niin. - Kekkuliini
höpötät kirjoitti:
Mitä tarkoitat niinsanotulla jarrutehostimella? Eikö se ole oikea jarrutehostin? Jarrutehostin on ollut kaikissa autoissa 80-luvun alusta asti... Nimensä mukaisesti se tehostaa käytettyä poljinvoimaa, vai väitätkö että jarru on on/off tyylinen laite mikä käyttää aina samaa jarrutusvoimaa riippumatta siitä millä voimalla poljinta painaa? Huonot putket halkeavat silloin kun käytetään suurempaa voimaa mitä normaalissa ajossa tarvitaan. Suurempaa jarrutusvoimaa tarvitaan kuitenkin hätäjarrutuksissa ja äkkinäisissä liikennetilanteissa.
Katsastusmies "survoi" omasta autostani yhden etuletkun rikki, vaihdoin sen ja sain itse survottua toisen letkun sekä yhden takaputken rikki. Että oli aika uusia, hyvä niin.JARRUPUTKIEN VAIHTO KUSTANTAA YLI 200euroa, Se ei riita etta haet biltemasta 10euron jarruputken ja nakkaat sen peräkonttiin siinä on vähän muutaki hommaa.
- suikkapää
Kekkuliini kirjoitti:
JARRUPUTKIEN VAIHTO KUSTANTAA YLI 200euroa, Se ei riita etta haet biltemasta 10euron jarruputken ja nakkaat sen peräkonttiin siinä on vähän muutaki hommaa.
Jarruputkia vaihdetaan vain mätiin vanhoihin romuihin.
Saisi maksaa vaikka 1000 euroa.
Näin saataisin saastaiset romut pois liikenteestä ja kuskit kykkimään sinne mihin he kuuluvat eli lähipubiin tuopin ääreen jorisemaan "asiantuntija"lausuntoja katsastustoiminnasta. - pidät
suikkapää kirjoitti:
Jarruputkia vaihdetaan vain mätiin vanhoihin romuihin.
Saisi maksaa vaikka 1000 euroa.
Näin saataisin saastaiset romut pois liikenteestä ja kuskit kykkimään sinne mihin he kuuluvat eli lähipubiin tuopin ääreen jorisemaan "asiantuntija"lausuntoja katsastustoiminnasta.huolta palstan tasosta laadukkailla kommenteillasi
- nostosta
Kekkuliini kirjoitti:
JARRUPUTKIEN VAIHTO KUSTANTAA YLI 200euroa, Se ei riita etta haet biltemasta 10euron jarruputken ja nakkaat sen peräkonttiin siinä on vähän muutaki hommaa.
Vanhan tuttu aihe löyty taas, kirjottelin viimekesänä miten jatkoin putkia ja menivät läpi katsastuksesta. Hyvin on jarrut pelanneet kuluneen vuoden, juhannuksen jälkeen olis taas viimenen aika käydä näyttämässä. Mielenkiinnolla odotan huomaako inssi valittaa noista jatkoksista. Todennäkösesti keksii riittävästi muutakin valittamista. Hitsaukset on jo alotettu kuskin lattiasta, apumiehen lokari ja pätkä runkoaisaa takapäässä vaatii vielä uutta rautaa, syötöt pitää ruuvata pumpusta laihalle, lisävalot poistaa keulalta, öljystä märkä kone pestä, tuulilasi olis pitäny vaihtaa jo viime vuonna, laillisen kokoset renkaat alle...
Tai vaihtoehtosesti vois pitää välivuoden koko katsastushommasta, se kun syö yleensä noin viikon kesälomasta kaikkine remontteineen, osanhankintoineen ja jälkinäyttöineen. Tällasta on 20 vuotiaan japanilaisen maasturin ylläpito... - Jatkoksia tai ei...
nostosta kirjoitti:
Vanhan tuttu aihe löyty taas, kirjottelin viimekesänä miten jatkoin putkia ja menivät läpi katsastuksesta. Hyvin on jarrut pelanneet kuluneen vuoden, juhannuksen jälkeen olis taas viimenen aika käydä näyttämässä. Mielenkiinnolla odotan huomaako inssi valittaa noista jatkoksista. Todennäkösesti keksii riittävästi muutakin valittamista. Hitsaukset on jo alotettu kuskin lattiasta, apumiehen lokari ja pätkä runkoaisaa takapäässä vaatii vielä uutta rautaa, syötöt pitää ruuvata pumpusta laihalle, lisävalot poistaa keulalta, öljystä märkä kone pestä, tuulilasi olis pitäny vaihtaa jo viime vuonna, laillisen kokoset renkaat alle...
Tai vaihtoehtosesti vois pitää välivuoden koko katsastushommasta, se kun syö yleensä noin viikon kesälomasta kaikkine remontteineen, osanhankintoineen ja jälkinäyttöineen. Tällasta on 20 vuotiaan japanilaisen maasturin ylläpito...Itse olen sitä mieltä että jos uusii vaikka jarruputken tehostajalta taakse asti voi UUTEEN putkeen hommia helpottaakseen ja tankkia tms. kiertääkseen tehdä jatkoksia. Mutta siinä nyt ei ole mitään järkeä että rupee VANHAAN putkeen vaihtamaan osanmatkaa uutta jollain jatkos virityksellä. Vanha putki kun on kumminkin sen verran kova ja syöpynyt että varmasti saa aikaiseksi sitä vääntelemällä mahdollisen seuraavan vuotokohdan johonkin muualle. Putki on halpaa ja itse tehden ei työlle voi hintaa laskea. =D
- paljon autoillut
Jatkoksia tai ei... kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että jos uusii vaikka jarruputken tehostajalta taakse asti voi UUTEEN putkeen hommia helpottaakseen ja tankkia tms. kiertääkseen tehdä jatkoksia. Mutta siinä nyt ei ole mitään järkeä että rupee VANHAAN putkeen vaihtamaan osanmatkaa uutta jollain jatkos virityksellä. Vanha putki kun on kumminkin sen verran kova ja syöpynyt että varmasti saa aikaiseksi sitä vääntelemällä mahdollisen seuraavan vuotokohdan johonkin muualle. Putki on halpaa ja itse tehden ei työlle voi hintaa laskea. =D
Kyllä on hiusten halkomista jos lahoja jarruputkiakin pitäisi saada jatkamalla korjailla. On myöskin tosi tyhmää ja ajattelematonta valittaa jos katsastuksessa menee jarruputki poikki, eikö tuo onneton kirjoittaja pysty ymmärtämään että parhaimmillaan autonkatsastaja saattoi pelastaa hänen henkensä. Minullekin sattui kerran että jarruputki räpsähti miltei poikki jarrutestissä, mutta tuosta olin vain hyvilläni että se ei sattunut katkeamaan jossakin liikenteen äkkitilanteessa.
- autojen myyjä..
suikkapää kirjoitti:
Jarruputkia vaihdetaan vain mätiin vanhoihin romuihin.
Saisi maksaa vaikka 1000 euroa.
Näin saataisin saastaiset romut pois liikenteestä ja kuskit kykkimään sinne mihin he kuuluvat eli lähipubiin tuopin ääreen jorisemaan "asiantuntija"lausuntoja katsastustoiminnasta.Jarruputken takia auto paaliin, ruostekukka auto paaliin, iskari sökö auto paaliin, tuulilasissa halkeama auto paaliin..
On tainnut pääkoppa käväistä vahingossa paalissa.. - työ on kallista
Kekkuliini kirjoitti:
JARRUPUTKIEN VAIHTO KUSTANTAA YLI 200euroa, Se ei riita etta haet biltemasta 10euron jarruputken ja nakkaat sen peräkonttiin siinä on vähän muutaki hommaa.
600 euroa makso mulla
- kaverillesesi, että
Älä korjaa minun äläkä muidenkaan jarruja, jos et tiedä mitä teet. Vedä se jarruputkiltaan kyseenalainen ajoneuvo vaikka PAALIIN.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723