vääntökumi vai lehtij.

jousitus?

Kattelin akun traikkua malliltaan 750. Köli- ja sivurullien määrä miellytti. Aisa ompi pitkä ja tuntu melko rennolta, mut niin taitavat kaikissa tuon hintaluokan olla!
Kumpiko parempi vetää veneen kanssa vääntökumi vai lehtijousitettu? Itsestä tuntus et lehtijousi parempi, kun siinä iskarit. Ja onhan kumilla taipumus vanhemmiten murtua!
Reippaan oloisia nuo kantavuus lupaukset: rapiat 600kg. Jää ainakin pelivaraa kun veneenä r-buster :)

12

10440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yli 20 v vanha kumijousitettu. Jouset kunnossa; rungosta ruosteet hiottu ja maalattu uudelleen. Pohjalevy tehty uusi.
      Kumijousinen ei tarvitse erikseen heilahduksenvaimentimia koska kumi itse vaimentaa liikettä toisin kuin teräs.

    • jokki

      Jousilla ei väliä kunhan on iskarit. Lehtijousissa ainakin on aina iskunvaimentajat lisätty.

      • Niin ja näin tai ei

        Huomattavassa osassa kevytkärryjä, näissä lehtijousitetuissa, iskunvaimentimet ovat lähes makaavassa asennossa, joten niiden teho on likipitäin 0. Ennemminkin niillä pyritään kahteen asiaan; ensinnäkin siihen että päästään sanomaan että iskarit on, ja toiseksi siihen että pyritään saamaan se löllyvä akseli pysymään edes hiukan kurssissaan.

        Joissain kärryissä iskunvaimennin on asennettu siten että se myös toimii.

        Kumivääntöjousituksen kohdalla iskunvaimennin on pelkästään myyntivaltti, sillä laadukas kumivääntöjousitus vaimentaa itse itseään.

        Kumivääntöjousituksen yksi etu, jota harvoin tajutaan, on täydellinen erillisjousitus jokaisessa pyörässä akseleiden määrästä riippumatta. Siihen ei lehtijousilla päästä koskaan.


    • vetäjä..

      Kumijousitettu on pomppiva varsinkin pienellä kuormalla.
      Kumijousitetut kärrit tuppaavat murtumaan lokasuojista ja valojen kiinnityksistä.
      Lehtijousellinen on paras kaikentyyppisissä perävaunuissa, tietenkin iskunvaimentimilla.

      • 3bg

        mikäs sen kumijousitettujen murtumat lokasuojissa ja valoissa aiheuttaa? ettei vaan ole johtunut jostain muusta syystä kuin jousista esim eri merkkinen traileri?

        Kumijousitetuissa on etujakin olemassa; nimittäin se on helpompi valmistaa matalammaksi, josta on etua veneen nostossa ja laskussa. Lisäksi se on halvempi.

        Minun vastaukseni alkuperäiselle kysyjälle:
        - lehtijousitus jos kuorma on kevyt kantavuuteen nähden tai ajat tyhjällä trailerilla usein
        - painavalla kuormalla voi ostaa huoletta kumman tahansa


      • Tosi ammattilainen

        Olet ehdottomasti väärässä väittäessäsi että "lehtijousellinen on paras kaikentyyppisissä perävaunuissa, tietenkin iskunvaimentimilla".

        Enemmän väärässä on aika vaikea olla.


      • jousitus?
        3bg kirjoitti:

        mikäs sen kumijousitettujen murtumat lokasuojissa ja valoissa aiheuttaa? ettei vaan ole johtunut jostain muusta syystä kuin jousista esim eri merkkinen traileri?

        Kumijousitetuissa on etujakin olemassa; nimittäin se on helpompi valmistaa matalammaksi, josta on etua veneen nostossa ja laskussa. Lisäksi se on halvempi.

        Minun vastaukseni alkuperäiselle kysyjälle:
        - lehtijousitus jos kuorma on kevyt kantavuuteen nähden tai ajat tyhjällä trailerilla usein
        - painavalla kuormalla voi ostaa huoletta kumman tahansa

        Tuossa olet kyllä oikeassa, että kumijousitus mahdollistaa matalamman kärrin rakenteen. Painopiste tulee alemmaksi ja veneen nosto/lasku helpompaa mitä matalampi alusta, ei tarvii koko kärryä sukelluksiin työntää!
        Lainassa oli omavalmiste traileri, jossa lehtijouset ja lisänä kierrejouset. Yllättävän hyvä vetää vaikka ei ollu iskareita. Ilmeisesti busterin paino oli sopivassa suhteessa kantavuuteen. Tosin ei pienet nytkyttelyt tunnu, kun hj 61:llä kiskoo!


      • tosi ammattilaine
        Tosi ammattilainen kirjoitti:

        Olet ehdottomasti väärässä väittäessäsi että "lehtijousellinen on paras kaikentyyppisissä perävaunuissa, tietenkin iskunvaimentimilla".

        Enemmän väärässä on aika vaikea olla.

        Kumivääntöjousi käy kärryssä jossa on aina saman painoinen kuorma päällä esim asuntovaunu. Jos tavarankuljetusvaunussa on kumivääntöjousi niin kärry pomppii tyhjänä ja lampun palavat rikki tärinästä. tietenkin kumivääntäjousi on paljon halvempi ratkaisu kun ei tarvita iskunvaimentimia ja akselin kiinitys helppo. En kuitenkaan suosittele sitä tavarankuljetukseen. Sitäpaitsi ainakin Jullikkakärryissä on tapahtunut akselin työntyminen ulos kurvissa joka voi olla jopa liikenteelle vaarallista.


      • kovenevat
        tosi ammattilaine kirjoitti:

        Kumivääntöjousi käy kärryssä jossa on aina saman painoinen kuorma päällä esim asuntovaunu. Jos tavarankuljetusvaunussa on kumivääntöjousi niin kärry pomppii tyhjänä ja lampun palavat rikki tärinästä. tietenkin kumivääntäjousi on paljon halvempi ratkaisu kun ei tarvita iskunvaimentimia ja akselin kiinitys helppo. En kuitenkaan suosittele sitä tavarankuljetukseen. Sitäpaitsi ainakin Jullikkakärryissä on tapahtunut akselin työntyminen ulos kurvissa joka voi olla jopa liikenteelle vaarallista.

        Olen vetänyt 2-akselista yli 20 vuotta. Tämän päivän ongelma on, että kumijouset ovat kuivuneet ja kovettuneet niin, että joustot ovat lyhentyneet. Naapuritkin ilkkuvat kun kärry menee tyhjänä aina joku pyörä ilmassa. Kuormattuna kyllä toimii edelleen hyvin.
        Ja toinen ongelma on, että valojen polttimot eivät kestä ja polttimoiden kosketukset halvoissa Talmuissa eivät toimi, aina jotain pimeänä.
        Nyt on markkinoille tullut LED-valaisimet. mutta niiden hinta on aivan järkyttävä ainakin aluksi, taisi olla 150,-/pari. Mutta LED olisi se kontaktihäiriön korjauskeino.


      • Tosi ammattilainen
        tosi ammattilaine kirjoitti:

        Kumivääntöjousi käy kärryssä jossa on aina saman painoinen kuorma päällä esim asuntovaunu. Jos tavarankuljetusvaunussa on kumivääntöjousi niin kärry pomppii tyhjänä ja lampun palavat rikki tärinästä. tietenkin kumivääntäjousi on paljon halvempi ratkaisu kun ei tarvita iskunvaimentimia ja akselin kiinitys helppo. En kuitenkaan suosittele sitä tavarankuljetukseen. Sitäpaitsi ainakin Jullikkakärryissä on tapahtunut akselin työntyminen ulos kurvissa joka voi olla jopa liikenteelle vaarallista.

        Nykyaikaisia kumivääntöjousia käytetään esimerkiksi kevyemmissä rekkojen puoliperävaunuissa - tuskinpa niissä aina on sama kuorma päällä?

        Hyvin paljon ratkaise se, puhutaanko näistä jarruttomista harrastekärryistä, vai jarrullisista ammattilaiskärryistä. Jälkimmäiset varustetaan säännönmukaisesti kumivääntöjousin. Harrastekärryistä en sano mitään, ne ovat aivan oma maailmansa.

        Al-Ko kumivääntöjousitettu Euro-akseli taitaa muuten maksaa enemmän kuin lehtijousitettu. Kumivääntöjousitus siis ei ole halvempi ratkaisu, vaan ammattikäytössä se parempi ratkaisu. Se on tukevampi, mikä tarkoittaa että se kallistelee vähemmän, ja se on parempi
        veto-ominaisuuksiltaan.

        Näitä ammattimaisia kumivääntöjousitettuja akseleita on kilometrimäärissä mitattuna käytetty täysin ilman ongelmia niin paljon etteivät kaikki Suomen perävaunut yhteensäkään yllä samaan käyttömäärään.

        Mutta, kuten jo totesin, puhun vain ammattikäyttöön tarkoitetuista perävaunuista.

        Lisäksi huomautan, että meillä Suomessa näyttää pääasiana olevan se millainen kärryn jousitus on tyhjänä. Kuitenkin perävaunu on ( olen niin ainakin luullut) tarkoitettu tavaran kuljettamiseen. Jousituksen merkitys kasvaa kuorma lisääntyessä.

        On syytä muistaa sekin, että on kumivääntöjousia ja on kumivääntöjousia. Laatuerot halvimpien ja kalliimpien välillä esimerkiksi progressiivisuuden suhteen ovat mittavia.

        Pysytään ammattilaispuolella, ja esitetään kysymys: mistä löytää esimerkiksi 3500 kg kokonaismassaisen työntöjarrullisen perävaunun vaikkapa lavakoossa n. 250 x 600 - 700 lehtijousin varustettuna?


      • ohi aiheen
        Tosi ammattilainen kirjoitti:

        Nykyaikaisia kumivääntöjousia käytetään esimerkiksi kevyemmissä rekkojen puoliperävaunuissa - tuskinpa niissä aina on sama kuorma päällä?

        Hyvin paljon ratkaise se, puhutaanko näistä jarruttomista harrastekärryistä, vai jarrullisista ammattilaiskärryistä. Jälkimmäiset varustetaan säännönmukaisesti kumivääntöjousin. Harrastekärryistä en sano mitään, ne ovat aivan oma maailmansa.

        Al-Ko kumivääntöjousitettu Euro-akseli taitaa muuten maksaa enemmän kuin lehtijousitettu. Kumivääntöjousitus siis ei ole halvempi ratkaisu, vaan ammattikäytössä se parempi ratkaisu. Se on tukevampi, mikä tarkoittaa että se kallistelee vähemmän, ja se on parempi
        veto-ominaisuuksiltaan.

        Näitä ammattimaisia kumivääntöjousitettuja akseleita on kilometrimäärissä mitattuna käytetty täysin ilman ongelmia niin paljon etteivät kaikki Suomen perävaunut yhteensäkään yllä samaan käyttömäärään.

        Mutta, kuten jo totesin, puhun vain ammattikäyttöön tarkoitetuista perävaunuista.

        Lisäksi huomautan, että meillä Suomessa näyttää pääasiana olevan se millainen kärryn jousitus on tyhjänä. Kuitenkin perävaunu on ( olen niin ainakin luullut) tarkoitettu tavaran kuljettamiseen. Jousituksen merkitys kasvaa kuorma lisääntyessä.

        On syytä muistaa sekin, että on kumivääntöjousia ja on kumivääntöjousia. Laatuerot halvimpien ja kalliimpien välillä esimerkiksi progressiivisuuden suhteen ovat mittavia.

        Pysytään ammattilaispuolella, ja esitetään kysymys: mistä löytää esimerkiksi 3500 kg kokonaismassaisen työntöjarrullisen perävaunun vaikkapa lavakoossa n. 250 x 600 - 700 lehtijousin varustettuna?

        Suomessa valmistettavassa Kabus-merkkisessä pikavuoro linja-autossa on vääntökumijousitus. Menokin sen mukaista. :-(


    • kuin nuo kaksi

      En tiedä, onko trailereissa käytetty, mutta ainakin normaaleissa kevytperävaunuissa on muitakin jousituksia kuin vääntökumi tai lehtijouset.

      Itsellä on Muuli 1250Xi:ssä teräsjousiakselisto iskunvaimentimin. (Suomen myydyin kärry oli ainakin vielä muutama vuosi sitten, eli en ole ainoa.) Ei mielestäni pompi tyhjänäkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      144
      4802
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      184
      3923
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      116
      3604
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      43
      2911
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      138
      1876
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      40
      1668
    7. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      58
      1318
    8. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1299
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1261
    10. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      23
      1213
    Aihe