Omistan amppelimansikka ruukun ja satoa on nyt taimen istutin toukokuussa ja se on jo nyt tuottanut satoa mutta entä kesään lopulla miten sen syksyllä ikäänkuin paketoisin sen talven yli miten se tapahtuisi ettei se menehtyisi. haluaisin ensi kesäänääkin satoa parvekkeella. onko siis ainut vaihtoehto että kiskon taimen ruukusta käärin sanomalehteen ja vien kellariin jolloin se ikäänkuin kuolee ja ensi keväänä taas multaan ja niinkö se mene vai mikä on oikea tapa. en oikeastaan ole päässyt perille viherpeukalo on vaan itsestään alkanut kiinnostumaan taimista
Amppelimansikka talviunille meno
greenfinger1
715178
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Onki meilläMies kaikki hyvin?
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
- Nainen tiedätkö miksi estin sinutKyse ei ole inhosta tai mistään sellaisesta
Vastaukset 7
Vanhimmat
vähän sama ajoku kyseli juuri toisella palstalla..
Odota, että taimi lakastuu/kuihtuu tms syksyllä eli muuttuu kuten kasvit syksyllä muuttuu. Kun lämpötila on kellarin kanssa samoissa pihalla niin vie kasvi sinne kellariin. Jos viet liian aikaisin niin se kasvaa siellä huteroa pimeässä.
Sen voi talvettaa samassa ruukussa jossa se on kasvanut. Keväällä lisäät multaa ja alat kastella kun tuot sen valoon takaisin. Sopiva aika on taas kun lämpötila ulkona ja kellarissa on suunnilleen sama. Yöpakkaset voi olla kohtalokas..
Kosteus säilyy kellarissa yleensä hyvin, mutta sumutinpullolla voi suihkuttaa varovasti jos mut aon kuivaa. Märkyys mädättää helpolla.
ruukkuineen styrox-kylmälaukkuun pakkasten alettua, vuoraa reunan tyhjät osat sanomalehtikääröillä. Kansi päälle vasta sitten, kun pakkasta on parvekkeellasi muutama aste, pois taas suojasäällä.
Parvekkeella säilyy paljon paremmin kuin ilmastoidussa kellarisa (siellä en ole koskaan saanut selviytymään).
Jos sinulla on mahdollisuus laittaa maahan pääset helpoimmin.
Meillä ovat amppeli- eli kuukausimansikat tuottaneet satoa ensimmäisistä marjoista aina ensimmäisiin pakkasiin saakka normaalilla kastelulla. Sitten olen ottanut ruukusta ja istuttanut samaan syvyyteen mökin perunapeltoon talveksi. Hyvin ovat säilyneet.
Yksi ruukku on nyt kuudessa vuodessa monistunut rönsyistä kahdeksaan ruukkuun. Keväällä kasvun alettua vaan paakkua pienemmäksi ja uutta mustaa multaa sekä kananlantaa juurille, niin taas tulee uuden kesän maittavaa satoa.
Jos vanha taimi keväällä lähtee heikosti kasvamaan (3-4 vuotiaana) kannattaa se hylätä ja valita uusi elivoimainen rönsy tai pari sen tilalle. Muita säilytysmuotoja ei ole kokeillut, enkä osaa niistä mitään kertoa.
Minulla oli aiemmin kuukausimansikka terassilla, kesät telvet peittelemättä (katettu terssi), jätin sitten avo taivaan alle talveksi, menehtyi.
Aiemmin laitoin amppelimansikan perunakellariin, pilaantuivat taimet.
Nyt jätin kaikki amppelimansikat terassille laatikoissaan. Kastelin muutama viikko sitten. Jäässä on kaikki multa ja kuivaa. Kastelin nyt uudelleen ja laatikot jätin terassille ja pari amppelia siirsin autotalliin. Nyt jännityksellä odotan miten kävi kun oli näin kylmä talvi. (Etelä-Suomi)
mikä se lannoite olis suhteeltaan veteen,luulin kuivattaneeni,mutta teinkin toisinpäin,eli liian märkä ja tulos oli sama kuin liian kuiva,ehkä huonompikin.nyt kyllä sain oppia vahän kantapään kautta,että päälline ilmava(turve ym.)ja kastelu varovaista alapuolelta.Ja miten kosteuden tiedät?KOITAT KÄDELLÄ amppelin painoa!!!Onnistuu kun harjoittelee.Vaikka olisi erikokoiset amppelit!Oli hyvä neuvo Lappeenrannan torilta puutarha-ammattilaiselta PAAKOLTA!-kiitos vielä.t.Aki Mansikka
Amppelimansikka on talvehtinut hyvin kukkapenkissä ja kasvihuoneessa turpeella peitettynä.Kolmatta vuotta kokeilen,mutta satoa ei tule seuraavana vuonna.Marjat ovat pieniä.Olen myös ottanut mansikasta rönsyjä,mutta mansikat niissä ovat ainakin näin ekana vuonna metsämansikan kokoa.Saa nähdä,tuleeko niihin kaksivuotiaana marjoja,jos ei,annan periksi.Mulla on nyt talvehtimisen jäljiltä kukkamaa täynnä mansikanrönsyjä.Talvehtiminen onnistui hyvin.
Olen monta vuotta talvettanut amppelimansikat ulkona ruukuissaan. Kaadan ruukut kyljelleen, havuja päälle, runsaasti lunta vielä päälle.