ohjaus vaijereilla

nieurvfneivruniern

ajattelin tehdä veneeseen ohjauksen jossa molemmilla laidoilla menee vaijerit koneeseen. mutta kuinka paksu pitäisi ratissa olevan putken olla johon vaijerit kääriytyy kun rattia pyörittää ja tarviiko siinä mitään laakerointia jotta ratin saa istuun hyvin paikoilleen ilman heilumisia. jos jollain on myydä valmis rattipaketti ilman vaijereita niin olisin kiinnostunut.

15

3913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehdottomasti

      Kyllä kannattaa alkaa keksimään pyörä uudelleen.

      Mikä ihme se on joka tekee ihmisestä niin pihin, ettei raaski ostaa valmista laitetta, tässäkin tapauksessa ohjauslaitetta.

      Vaan pitää keksiä mitä kummallisempia virityksiä.

      Muutaman kympin maksaa uusi kunnollinen kaapeliohjaus, jonka asennuskin on huomattavasti helpompaa.

      • kyllä

        Uusi kaapeliohjaus ei maksa kymppejä vaan halvimmillaan n.150 euroa, mikä sinäällään ei ole iso raha venemiehille. Kyllä perinteinen vaijeriohjaus ihan luotettava ja hyvä on, samaa systeemiä käytetään monissa kilpaveneissäkin. Eikä tarvi ite alkaa mitään keksimään, katsoo mistä komponenteista muut on tehneet. Rummun halkaisijaksi käy joku 60-80mm. Nailonista sorvattuja on ainakin T-400 kilpureissa nähny, vanhat tehdastekoset on alumiinivalua ja niissä on spiraaliura vaijerille. Kyseinen laitos on itselläkin käytössä vanhassa pulpettiveneessä ja on tarkempi ja parempi tuntuma kuin väljällä "teleklap" kaapelilla. Toki vaijerin ja kääntöpyörien pitää olla kunnossa. Huolto on aika halpaa kun pyörät maksavat 5€/kpl ja vaijeri jotain euron metriltä. Eikä tarvi kovin usein vaihtaa.


      • ei ole raha ratkaisijana

        ei se auta vaikka sen kaapeliohjauksen saisi ilmaiseksi jos veneen perään ei pysty asentaan mitään tankoa joka moottoria kääntelee.

        tarviiko siihem mitään spiraalia tehdä vaijerille vai pelkkä erä kummallekki jossa ne pysyvät.


      • normaalijärkinen
        ei ole raha ratkaisijana kirjoitti:

        ei se auta vaikka sen kaapeliohjauksen saisi ilmaiseksi jos veneen perään ei pysty asentaan mitään tankoa joka moottoria kääntelee.

        tarviiko siihem mitään spiraalia tehdä vaijerille vai pelkkä erä kummallekki jossa ne pysyvät.

        kuin yrittää itsekin miettiä asiaa vähäsen. Kaikki riippuu perän mallista ;-)


      • normaalijärkinen
        normaalijärkinen kirjoitti:

        kuin yrittää itsekin miettiä asiaa vähäsen. Kaikki riippuu perän mallista ;-)

        näkisi edes yhdenkään kuvan vaijeriohjausmallista siis siitä ratista. miten se on tehty miksi pitää tehdä spiraali.


      • Melkein järkinen
        normaalijärkinen kirjoitti:

        näkisi edes yhdenkään kuvan vaijeriohjausmallista siis siitä ratista. miten se on tehty miksi pitää tehdä spiraali.

        Siksi pitää olla spiraali kun siinä ohjauksessa on yksi vaijeri ja se liikkuu edes takaisin ja miten muuten se onnistuisi kuin spiraalin avulla ratin keskiössä, pitäisi olla päivän selvää.


      • kolmas selväjärkinen
        Melkein järkinen kirjoitti:

        Siksi pitää olla spiraali kun siinä ohjauksessa on yksi vaijeri ja se liikkuu edes takaisin ja miten muuten se onnistuisi kuin spiraalin avulla ratin keskiössä, pitäisi olla päivän selvää.

        ajattelin että se koostuu kahdesta vaijerista mutta hyvä tietää että yhdestä. väitätkä ettei se toimi jos putken ympärille käärii ilman että tekee spiraalin. vai alkaako luistaan tyhjää helpommin. mitenkähän se oikeastaan estetään.


    • Monenlaisia.

      Kyllä varmaan ratkaiset loputkin ongelmat olethan jo aika pitkällä, käytä kuitenkin ratin akselissa polkupyörän takahammasratasta ja katkaistua ketjua sekä pussilinen pylpyröitä, loput varmaan oivallat.

      • ymmärtääkö tuosta jk

        miten tuosta voi mitään ymmärtää. mitä se polkypyörän hammasratas tekee veneessä ja ketju.


      • Hommaaaaaa
        ymmärtääkö tuosta jk kirjoitti:

        miten tuosta voi mitään ymmärtää. mitä se polkypyörän hammasratas tekee veneessä ja ketju.

        Ne ovat erittäin oleellisia tarvikkeita kun ohjausta rakennetaan, eikä tarvitse ohutta monisäikeistä vaijeria kiertää ratin tappiin vaan polkupyörän ketjun molempiin päihin ja ketju sitten sen rattaan ympäri joka on kiinitetty ruorin tapin päähän. Vaijerit taakse joko putkea tai pylpyröitä apuna käyttäen moottorikaivoon ja siitä koneen kääntämiseen molempiin suuntiin . Vaijerin pitää olla tiukalla ja siihen voit asentaa automaatti kiristimen joka toimii jakoavaimella.


      • mutta ei pitäisi toimia
        Hommaaaaaa kirjoitti:

        Ne ovat erittäin oleellisia tarvikkeita kun ohjausta rakennetaan, eikä tarvitse ohutta monisäikeistä vaijeria kiertää ratin tappiin vaan polkupyörän ketjun molempiin päihin ja ketju sitten sen rattaan ympäri joka on kiinitetty ruorin tapin päähän. Vaijerit taakse joko putkea tai pylpyröitä apuna käyttäen moottorikaivoon ja siitä koneen kääntämiseen molempiin suuntiin . Vaijerin pitää olla tiukalla ja siihen voit asentaa automaatti kiristimen joka toimii jakoavaimella.

        jos se pyöränketju on taakse menevän vaijerin välissä niin kuinka estät ettei se ratas hyvi ketjussa. pitäisi olla jokin joka painaa ketjua ratasta vasten. jos taas kaksi eri vaijeria niin pitäisi ketjun toinen pää pistää kiinni siihen hammasrattaaseen ja se taas estää kääntymisen koska toisenpuolen ketju ei saa löysää. jos kierroksen laittaa jotta saa löysää niin miten toiseen suuntaan pyörittää kun rattaan ympäri on jo ketju. tai sitten en tajunu. kuulostaa mielenkiintoiselta ja kuva kertoisi paljon jos semmoisen linki löytäisit. vai tarkennatko mitä tarkoitit.


      • hehehheeeehhheehee
        mutta ei pitäisi toimia kirjoitti:

        jos se pyöränketju on taakse menevän vaijerin välissä niin kuinka estät ettei se ratas hyvi ketjussa. pitäisi olla jokin joka painaa ketjua ratasta vasten. jos taas kaksi eri vaijeria niin pitäisi ketjun toinen pää pistää kiinni siihen hammasrattaaseen ja se taas estää kääntymisen koska toisenpuolen ketju ei saa löysää. jos kierroksen laittaa jotta saa löysää niin miten toiseen suuntaan pyörittää kun rattaan ympäri on jo ketju. tai sitten en tajunu. kuulostaa mielenkiintoiselta ja kuva kertoisi paljon jos semmoisen linki löytäisit. vai tarkennatko mitä tarkoitit.

        nyt mullä aivot ymmärsi mitä tarkoitit. pitää laittaa niin että se ketju kiertää rattaan ja menee suoraan alas kumpikin pää. silloin se ei pompi yli. ihan kuin pyörän ketju takarattaassa. en tosin ymmärtänyt mitä muuta hilpettä siihen ajattelit tarvitsevan. hitsaan hammasrattaan kiinni ratin akseliin ja lähden ajeleen.


    • peteros

      saisiko nyt pe..... kuvia tästä "loisto" ideasta. itselläni pomppasi ruorin akselista vaijeri pois. ja minulla ei ole mitaa spiraalia ruorin takana vaan pelkkä puinen pyöreä möllykkä .

    • 178n

      Rattitanko kojelaudasta läpi, jokin laakerointi siihen, esimerkiksi putki, rattitankoon kiinni esim. nylonpyörä jossa laipat päädyissä ettei vaijeri karkaa.Vaijeri, yksi pätkä joka muutaman kiepin nylonpyörän ympärillä ja veneen kumpaakin laitaa taakse moottorille.Laidoissa hyvä olla nylonpyörät vaijeria varten.
      Vaijeri kiristetään ja kiinnitetään moottoriiin jousikuormitteisesti ettei pääse löystymään.Rattitangossa oleva nylonkela, siis iso lankarullan näköinen, ei tarvitse uria, voi tehdä kiinnityksen vaijeria varten ja muutama kieppi ja homma on siinä.
      Tarvitset siis ratin,rattitangon, nylonrullan, vaijeria ja neljä pylpyrää, kaksi laitoihin ratin kohdalle ja kaksi takakulmiin.

      • Listasta unohtui rattiakselin painelaakeri, muuten noilla mainitsemillasi tavikkela saa toimivan ohjauksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      147
      1111
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1102
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1065
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      73
      853
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      44
      817
    6. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      798
    7. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      745
    8. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      54
      740
    9. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      71
      701
    10. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      672
    Aihe