miksi yhä useampi eroaa

hämmentynyt kirkon jäsen

Omituinen ilmapiiri työpaikallamme. Tässä tuli tupakkipaikalla esille kirkosta eroamiset. Tässä kävi myös ilmi, että useimmat työkavereistanikin ovat eronneet kirkosta ja jopa kehoittivat minuakin eroamaan kirkosta.
Oikeastaan yritin pitää salassa sen, että kuulun yhä kirkkoon, mutta jotenkin ne hoksasi, että taidan kuulua vielä kirkkoon, kun en osallistunut sanallakaan keskusteluun. Tuntuu, että nykyään pidetään erikoisina niitä ihmisiä, jotka vielä kuuluvat kirkkoon.
Kirkosta eronneiden työkavereiden ikähaitari oli aika suuri. Vanhimmat kirkosta eronneet olivat jo lähellä eläkeikää hiusten värin perusteella. Sitten taas nuoremmista taas ei kukaan muu kuulunut kirkkoon, kuin minä.
Yksi viisikymppinen ihmetteli kirkkoon kuulumista ja kysyi, uskonko todella, ettei elämää voisi olla muualla kuin maapallolla.
Kyllähän sitä elämää voi olla sanoin.
Siihen tämä sanoi, että sun pitäis silloin erota kirkosta, koska kuulumalla siihen allekirjoitat myös kirkon opetukset.
Hänen mukaan kirkkoon ei kannata kuulua, jos uskoo vähääkään evoluutiotarinaan, tai maapallon ulkopuoliseen elämään.

Minä kuulun kirkkoon, koska kuulun myös kirkon erääseen herätysliikkeeseen. Itse kuulun lestadiolaisiin ja niistä rauhansanalaisuuteen. Emme ole niitä tiukimman suunnan lestadiolaisia. Esimerkiks meiltä löytyy televisio. Samoin tauluja saa asentaa seinille.

26

1147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Generauke

Tuo on varmaankin se suurin syy. Yhä useampi ajattattelee nykyään omalla järjellään, jolloin kirkon opetukset tuntuvat mahdottomilta. Jos ei edes koskaan käy kirkossa, eikä usko mitä kirkko opettaa, miksi kuulua siihen? Saati sitten maksaa kirkollisveroa. Miksi homot ja lesbot haluaisivat kuulua kirkkoon, kun kirkko ei edes pidä heitä saman arvoisina muiden ihmisten kanssa, vaan on suurin este heidän oikeuksilleen. Homoista ja lesboista lienee lestadiolaiselle kuitenkin turha yrittää selittää yhtään mitään.

"Hänen mukaan kirkkoon ei kannata kuulua, jos uskoo vähääkään evoluutiotarinaan, tai maapallon ulkopuoliseen elämään."

Hänen kanssaan en ole samaa mieltä, sillä mielestäni voi erittäin hyvin uskoa kumpaankin. Jokainenhan uskoo hieman omalla tavallaan. Eri asia sitten on, jos ei usko kirkon opetuksiin ollenkaan.

Itse kuulun kirkkoon, ainakin vielä. Syynä ovat nämä tapahtumat, kuten häät ja myös usko. Huvittavaa sinänsä, sillä kirkko ei edes pidä minua häihin tarpeeksi arvokkaana. Mitäs sitä mainostetaankaan esimerkiksi rippileiristä? Käyt sen ja saat mennä naimisiin? Juu, juuri niin. Pitää paikkaansa, kunhan muistaa lukea pienellä präntätyn. "Huom! Tarjous ei koske henkilöitä, jotka haluavat naimisiin samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa."...

Kaikesta huolimatta uskon Jumalaan, sillä ei Jumala ole näitä määräyksiä kirkolle antanut. Uskon kristinuskon uskontunnustukseen. Tämän uskoni takia kuulun vielä kirkkoon ja uskoa yritän myös kovasti, että pitkä odotus vielä jonain päivänä palkitaan ja kirkko kohtelee kaikkia ihmisiä tasavertaisesti.

Turha on ruveta riitelemään nyt siitä kuka ne määräykset on antanut ja mikä on oikein tähän aiheeseen liittyen. Jokainen henkilökohtaisesti uskokoot miten tahtoo minun puolestani.

• Nasse.

kun sanot uskovasi "kristinuskon uskontunnustukseen", niin voisitko ne tänne laittaa?

• Eija_Moilanen

on yhteiskunnan muutos, näkyy myös tällaisena. Siis erotaan kirkosta. Mielestäni se on vähän samaa kuin nykyisin ostetaan ruisleipä kaupasta eikä leivota kotona. Syy on yksinkertainen ei ole sitä puu-uunia, jossa leivän voisi paistaa.

Minulla on ystäviä eronnut kirkosta vakaumuksesta riippumatta. He eivät ole ehdottanut minulle, että eroa kirkosta. Enkä minäkään ole sanonut, että he eivät olisi saaneet sellaista tehdä. Keskusteltu toki näistä asioista on. Yksi maallikkosaarnaaja toki aikoinaan oli katsoi elämäntehtäväkseen saarnata ihmiset pois kirkosta. Ihmettelin lähinnä mihin hän pyrki. Mieluimmin teen tällaiset päätökset itse

Riippuu varmaan paljon siitä yhteisöstä missä on pidetäänkö erikoisena kirkkoon kuulumista vai ei.

Rupesi hymyilyttämään tuo tv-juttu. En ole minkään sortin lestadiolainen, mutta meillä ei ole telkkaria. (hymy)

Huvittavinta on, että meidän perheen ateistikin ymmärtää nyt aikuistuttuaan, että meillä ei voinut olla telkkaria. Huomauttelee minulle kun annan pienempien olla liikaa tietokoneella. (hymy) Toki hetkittäin pohdimme, että taitaa olla ihan sama, jos olisi sillä tieto-koneet tuo samat ongelmat. Minä etummaisena nokka ruudussa. Olen sitä mieltä, että talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. Ihmisten olisi hyvä ymmärtää tämä myös näissä kirkosta eroamisjutuissa. Mutta kun ei. On niin kiva laittaa nokka muiden perhe-elämään. :))))

• nokka nokasta

Kristityt ovat olleet tuhoamassa useita alkuperäiskulttuureja kun väen on täytynyt hylätä isiensä usko krisselismin hyväksi.

Sinä taidat kuulua niihin tekopyhiin, jossa tuo pitkänenäisyys on kielletty yhteen suuntaan mutta sallittu ja toivottava toiseen. Hyh.

• Eija_Moilanen
        nokka nokasta kirjoitti:

Kristityt ovat olleet tuhoamassa useita alkuperäiskulttuureja kun väen on täytynyt hylätä isiensä usko krisselismin hyväksi.

Sinä taidat kuulua niihin tekopyhiin, jossa tuo pitkänenäisyys on kielletty yhteen suuntaan mutta sallittu ja toivottava toiseen. Hyh.

Minun puolesta voi ihan hyvin kertoa, että kirkosta voi erota vaikka eroa kirkosta sivustojen kautta.

Oma huvittuneisuuteni johtui lähinnä siitä, että jos uskot yhtään siihen tai siihen niin sinun on paras...
        Minkäpä sille voi kun ihmiset eivät tajua puhuvansa omia asenteitaan. Kyllä jokainen itse tietää mihin haluaa kuulua.

Kääntäen voidaan sanoa, jos uskot Jeesukseen niin sinun pitää kuulua kirkkoon. Tai vastaavasti jos uskot Jeesukseen niin sinä et saa kuulua kirkkoon.

• en ole nasse
        Eija_Moilanen kirjoitti:

Minun puolesta voi ihan hyvin kertoa, että kirkosta voi erota vaikka eroa kirkosta sivustojen kautta.

Oma huvittuneisuuteni johtui lähinnä siitä, että jos uskot yhtään siihen tai siihen niin sinun on paras...
        Minkäpä sille voi kun ihmiset eivät tajua puhuvansa omia asenteitaan. Kyllä jokainen itse tietää mihin haluaa kuulua.

Kääntäen voidaan sanoa, jos uskot Jeesukseen niin sinun pitää kuulua kirkkoon. Tai vastaavasti jos uskot Jeesukseen niin sinä et saa kuulua kirkkoon.

Olen vain eräs ateisti-pulliainen. Etkä sinä edes yrittänyt vastata kirjoitukseeni vaan rupesit höyrimään joutavia. Se siitä sitten.

• Eija_Moilanen
        en ole nasse kirjoitti:

Olen vain eräs ateisti-pulliainen. Etkä sinä edes yrittänyt vastata kirjoitukseeni vaan rupesit höyrimään joutavia. Se siitä sitten.

Siis siihen minkälainen minä mielestäsi olen. Kerroin, että kyllä minun puolestani saa kertoa eroa kirkosta sivusta. Lisän vielä, että niin saa myös kertoa Jumalan rakkaudesta.
        Viestiin sisältyi myös, että kyllä ihminen itse tietää mitä hän haluaa. Ketään ei saa siis ahdistella, joten katson, että en ole velvollinen vastaamaan mihinkään yleistäviin syytöksiin.

• en ole nasse
        Eija_Moilanen kirjoitti:

Siis siihen minkälainen minä mielestäsi olen. Kerroin, että kyllä minun puolestani saa kertoa eroa kirkosta sivusta. Lisän vielä, että niin saa myös kertoa Jumalan rakkaudesta.
        Viestiin sisältyi myös, että kyllä ihminen itse tietää mitä hän haluaa. Ketään ei saa siis ahdistella, joten katson, että en ole velvollinen vastaamaan mihinkään yleistäviin syytöksiin.

Ateistien taas pitäisi pitää suunsa kiinni. Siihenhän sinä oikeasti pyrit, mutta et ihan haluaisi sanoa sitä suoraan.

• Eija_Moilanen
        en ole nasse kirjoitti:

Ateistien taas pitäisi pitää suunsa kiinni. Siihenhän sinä oikeasti pyrit, mutta et ihan haluaisi sanoa sitä suoraan.

En tiedä mitään pahempaa kuin kantturat uskova sekä ateisti miehet, joiden elämään ei sovi muu kuin inttely. Enkä näe niissä mitään eroa.

• tuleekohan vastaus?
        Eija_Moilanen kirjoitti:

millä tavoin se Jumalan rakkaus ilmenee, se josta saa kertoa?

• Eija_Moilanen
        tuleekohan vastaus? kirjoitti:

millä tavoin se Jumalan rakkaus ilmenee, se josta saa kertoa?

Mutta taitaa olla parempi, että en ala yksityiskohtaisia ohjeita antamaan. Sillä taitaisi käydä niin, että syyllistyisin itse pakottamiseen.

Henkilökohtaisesti olen tullut siihen tulokseen, että kerron itse uskovani Jeesukseen. Nykyisin en oikeastaan puhu edes mitään kokemusperäistä uskomisesta. Keskustelen Raamatusta, jos sille päälle satun. Myös Vanhasta testamentista ja ristiriitaisista asioista. Väittelyihin ja kuulusteluihin en en edes suostu. Kuuntelen ja annan lähimmäiselleni tilaa oli hänen vakaumuksensa mikä hyvänsä. Jotenkin ajattelen, että on Jumalan asia kirkastaa itsensä ei minun asiani. En koe loukkaukseksi jos joku ei usko samoin kuin minä. Siksi minulla ei ole tarvetta tuputtaa omia mielipiteitäni. Yritän kuitenkin muistaa , että en ole aina ajatellut näin kun verenpaine kohoaa uskovaisten tai ateistien törkeyksiä lukiessa. Tämä on siis minun tapani tehdä lähetystyötä, jos sitä nyt voi lähetystyöksi nimittää.

• koho

Hei "hämmentynyt"!Kannatatko sinä/liikkeesi ehkäisyä ( perhesuunnittelua)Jos kannatat, kaikki OK.
      Tunnen kaverin liikkeestäsi:tusina lapsia, 30 lastenlastasta.siis kohta ½ suomalaisista on lahkosi jäseniä.
      Tiedätkö: nainen,joka synnyttää kolmannen tytön, tekee rikoksen ihmiskuntaa kohtaan.Maailman pahin ongelma kun on liikalisääntyminen,länsimaisen kerskakulutuksen ohella.

• hämmentynyt kirkon jäsen

Tiesitkö, että lestadiolaissuuntia on useampia kuin yksi. Rauhansanalaisilla suhtautuminen ehkäisyyn on vapaampaa, kuin esimerkiksi vanhoillislestadiolaisilla. Mutta tiedän myös vanhoillislestadiolaisia, jotka ehkäisee "kohtuudella".
        Liikalisääntyminen on ongelma tiheästi asutuissa maissa, mutta Suomessa se ei ole lainkaan ongelma. Asummehan erittäin harvaan asutussa maassa. Ihan eriasia olisi, jos asuisimme vaikkapa jossain kiinassa. Siellä täytyy käyttää ehkäisyä. Me lestadiolaisetkin joudumme noudattaa lakia. Jos asutaan maassa, jossa saa synnyttää vain muutaman lapsen, niin tätäkin lakia joudumme noudattamaan. Emme voi säätää omia lakeja yli maallisten lakien. Suomessa ns. liikalisääntyminen ei ole rikos.
        Voisit vaikkapa näin alkuun tutustua Suomen lakiin vähän tarkemmin.

• Eija_Moilanen

Ihan pakko nyt kysyä, kun mulla on kolme poikaa ja yksi tytär. Mahtaisiko olla niin, että istun syytettyjen penkillä? (virne)

• he ovat

huomanneet kuinka kirkko kumartaa ihmisen omia haluja eikä pidä kiinni Raamatun sanomasta! Sano terkkuja sille 50selle että kyllä noita kaikkia voi uskoa kun löytää sen oikean kirkon.

• kun uskaltaisitte

hieman tutkia mormonismia. Se antaisi vastaukset moneen kysymykseen! www.lds.org
      jaa a saas nähdä koska tää heti poistetaan kun ei MAP kirkosta saa mitään sanoa näissä muissa foorumeissa ja täältä kun ei kukaan uskalla tulla MAP foorumiin. Ei sen puoleen siellä onkin paljon ikäviä kirjoittjia, mutta ei oo MAP kirkon jäsenten syy kun ei saada serihviä vaikka ollaan 8 vuotta yritetty!

joissain lestadiolaissuunnissa taulujen pitäminen seinillä kielletty? Onko siihen jotain päteviä perusteluja annettu?

Kummallista porukkaa.

• vanhoillislestadiolainen ki...

meidän naapuris asui taannoin esikoislestadiolaisia. Heillä ei ollut tauluja seinillä, eikä kasveja sisällä. Heil oli pari poikaa, jotka oli mun kavereita. Kerran sit nämä pojat meillä käydessä ihmetteli, miks meillä on tauluja seinissä. Heidän mukaan uskovaisilla ei saisi olla tauluja seinissä.
        En tajua, mitä väärää jossain seinätaulussa tai huonekasvissa on. Ei kellään ole mennyt usko jonkin taulun takia. En tiedä, onko esikoislestadiolaisilla kanta tauluihin muuttunut.

• Gdxrqueen

Ite erosin tänään kirkosta ja jätin myös vanhoillislestadiolaisen liikkeen taakseni.
      Laitoin myös erohakemuksen nykyiseen mieheni vireille. Asumuserossa ollaan oltu jo kuukauden päivät. En jaksanut ensinnäkään olla synnytyskoneena. Toinen syy, miksi erosin myös kirkosta on se, etten vain enää usko edes niin, miten kirkko opettaa. Ja toisekseen en ikinä edes käynyt jumalanpalveluksissa. Kävin vain rauhanyhdistyksellä seuroissa. Ainoat kirkossa käynnit ajoittuu riparimerkkien keruuseen ja omiin hääjuhliin. Avioliittomme on päättymässä vihdoin ja seuraavan kerran en enää avioliittoon asti mene.

• Leij

Olen eronnut kirkosta 1970-luvun alussa. Nyt harkitsen vakavasti liittyväni takaisin kirkkoon. Miksikö? Siksi, että en ole laumaeläin. Aina kun massat lähtevät liikkeelle, ne ajavat päin seinää. Ei mikään ole typerämpää kuin joukon mukana meno.

• onnea vaan

Oletko kenties tullut siihen tulokseen, että uskotkin ev.lut kirkon tulkintaan kristinuskosta, luoja-jumalaan, kolminaisuuteen yms?

Jos, niin liittyminen voi olla oikea ratkaisu, etenkin jos koet jääväsi uskossasi jostain paitsi ilman kirkon jäsenyyttä. Muita syitä liittymiselle en ymmärrä.

• Allekirjoitatko tämän?
        "Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän."

• 1 + 18

"Ei mikään ole typerämpää kuin joukon mukana meno."

Onpa kovin yleistävä ajatus!
        Palavasta ja/tai uppoavasta laivasta kannattaa todellakin poistua, siitä huolimatta, että kaikki muutkin niin tekevät.

Jos olisit johdonmukainen, et liittyisi, koska suurin osa kirkkoon kuuluvista on massoittain liitetty kirkon jäseniksi ja pysyvät jäseninä, vaikkei itse olisi kovinkaan vakuuttuneita kirkon oppien paikkansapitävyydestä, ihan silkkaa älyllistä velttouttaan.

Mutta sellaiseen seuraan ehkä kuulutkin?

• Heh !

>

Muista, että kirkon jäsenenä pysyy tänäkin vuonna yli 4 miljoonaa ihmistä. Kyllä se minusta on varsin suuri lauma, joten liittymällä liittyisit vain laumaan.

Mikset liity vaikka saatananpalvojiin tai buddhalaisiin ? Ne olisi ainakin harvinaisempia, niin ei voisi sanoa olevansa lauman mukana menijä.

Tosin eiköhän tuollainen "käyttäydyn eritavoin kuin muut" vailla mitään perustetta kuin "haluan vaan tehtä eri tavoin" ole tyhjäpäisyyttä. Se, että tekee oman individualistisen ajattelun perusteella, on sitä laumakäyttäytymisestä eroamista - siis vaikka samaan ratkaisuun olisi päätynyt moni muukin (tätähän ei tarvitse miettiä, kuinka moni muu tekee saman ratkaisun, jos on individualisti).

Kirkkoon kuuluminen jos mikä on laumakäyttäytymistä: hyvin harva kirkon jäsen on uskonnollinen (ainakaan ev. lut. kristillisellä tavalla), mutta kuuluu järjestöön, koska on siihen tavan vuoksi liitetty eikä oikein siitä tohdi erota koska ajattelee, että lähipiiri ei tätä hyväksyisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      23
      2436
    2. Vieläkö odotat että

Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      130
      1672
    3. Haluan sinun kanssa sänkyyn

Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      63
      1476
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      26
      1271
    5. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      35
      1156
    6. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1134
    7. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      74
      1119
    8. Jos olisin

Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      1047
    9. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      57
      1010
    10. Luotathan?

Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      980
    Aihe