Humala kuolee!

ihue

Minulla on paviljongin säleiköissä kasvanut humala jo useamman vuoden ja todella hyvin onkin kasvanut. Nyt tänä kesänä aluksi se kasvoi todella nopeasti ilman mitään ongelmia, mutta sitten siitä alkoi aluksi tippumaan jotain nestettä puutarhakalusteiden päälle, ihan tosi tahmeaa tavaraa ja paljon enemmän kuin ennen. Eilen leikkasin nurmikkoa ja aloin katsomaan tarkemmin, nyt näyttää että koko kasvi kuolee, lehdet ovat jo aivan ruskeita monin paikoin ja loputkin lehdistä kutistuneita ja ruman näköisiä. Mitä ihmettä sille on voinut tapahtua? Onko se nyt lopullisesti mennyttä? Kenelläkään tietoa?

6

2900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kojhgfd

      minulla toinen ongelma. koko köynnös on kuin "homeen" peitossa. tämä on jo toinen kesä, kun vastavaa tapahtuu. aiempina kesinä ollut ihan terveen näköinen. siis minäkin huudan apua, mitä tehdä?

      • fiu

        torjutaan vesi -suopa-ruokasooda seoksella .mäntysuopa pullossa on laimennus ohjeet ja siihen lisäksi 1rkl.soodaa litraan seosta.


    • mapee

      veikkaan että kirvoja siellä on tuholaisena. Ensin niistä tulee sitä tahmaa ja sitten alkaa kasvi kuolla..

      Uudet lehdet kasvaa kyllä kun kasvi tokenee hellällä hoivalla eli lanta aja vettä ja huonot lehdet pois. Jos elukoit aon vielä niin niiden hävittäminen myrkyllä tai saippuavedellä.

    • saippualla

      Juu, meillä on sama vika ja syy on kirvoissa! Laita suihkupulloon tilkka mäntysuopaa ja loput vettä ja suihkuta reilusti humalanlehdille. Siihen ne sitten melkeinpä kuolevatkin. Myös kunnon ruiskutus vesiletkulla voi auttaa.

      Alkukesästä meillä oli ruusuissa kirvoja niin paljon, että hirvitti! Saman saippuakäsittelyn tein ruusuillekin ja kirvat oli kanttuvei.

    • humalainen

      Kirvoja on minunkin humalani täynnä. Ihan ennätys kirvakesä tänä kesänä, mutta ensi kesä voi olla taas parempi ja sieltä se kasvaa entistä ehompana.

      muuten, jos humala kasvaa kovin paahteisella paikalla se saa helpommin kaikkia ötöjä kiusakseen, kirvoja ja kehrääjäntoukkia sun muita. Kannattaa katsoa heti alkukesästä ja aloittaa mäntysuopa- tai toluruiskuttelu kerran viikossa, jos ötököitä näkyy.

      • Alkup.kirjoittaja

        kiitos kaikille vastanneille, nyt on kokeiltu näitä vinkkejä, uskon ja toivon ettäs e siitä tokenee!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1542
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1139
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      656
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      637
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe