Olen pahasti alkoholisoitunut

kyrsii koko ajan

Nyt sen vasta huomaan miten riippuvainen viinasta olen,olo on kuin pikku lapsella jolta on tikkari otettu pois.
En voi juoda kun huomenna on mentävä töihin ja kaiken huippu baariin,laskemaan kaljaa ja tekemään drinkkejä.
Olen tässä koettanut apua hakea ja käynyt siellä AA kerhossa,ja siellä vasta jano tuli.
Jaksoin kolmen miehen tarinat kuunnella ja äkkiä ulos,en heitä syytä ei vaan ollut mitään motivaatioita apua ottaa vastaan.
Olen huomannut että nyt kun en todellakaan voi viikkoihin ottaa,kaikki kyrsii.
Tekee mieli olla kaikille ilkeä,en tervehdi naapuria aurinkokin ottaa päähän.
Ainut mitä ajattelen on se että kolmen viikon päästä,voin juoda koko viikonlopun.
On minulla vapaita välissä,mutta en uskalla krapulaa hommata.
Ja saatava raha asioita kuntoon,on sitä ihminen heikko ja riippuvainen viinasta.
Olen kuin marttyyri kun tein päätöksen et nyt en ota työt on hoidettava.
Voi herran isä onkohan tässä suomen maassa yhtä naurettavaa ihmistä kuin minä,tuskin.
Mutta mukavaa kesää kaikille nauttikaa te muut,ehkä se järki joskus minunkin päähän tulee.

16

2142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • holizon

      Rehellisesti sanottuna, pelkään sinulla olevan vaikeat ajat edessäsi. Juovalle alkoholistille kapakka on todella huono työpaikka.

      Tuolla yhdellä lauseella kerroit koko asian ytimen; "Ainut mitä ajattelen on se että kolmen viikon päästä,voin juoda koko viikonlopun."

      Kun juominen ja alkoholi on muutenkin mielessä koko ajan ja sitten sitä vielä työkseen näkee, niin...

      Mutta kuten kerroit, et ollut halukas ottamaan apua vastaan, joten sinun on sitten vaan juotava.
      Juomisesi tapahtuu siinä vakaassa uskossa, että sinä vielä "pystyt hallitsemaan juomisesi, kunhan vain skarppaat hiukan".

      Ilmeisesti kuvittelet, kuten minäkin aikoinaan kuvittelin, että ongelman tunnustaminen olisi jo riittävä teko ongelman ratkaisun suhteen. Mutta se ei vielä riitä. Sinun on myös tehtävä jotain juomisellesi. Kolmen viikon kuiva-juominen ei riitä, sillä palkkiojuominen tahtoo aina olla entistä rajumpaa.

    • voipytty

      alkoholistia raitistamaan. Alkoholistin on löydettävä oma pohjansa, toisin sanoen jouduttava tilaan, mitä alemmas ei halua mennä. Silloin syntyy motivaatio ottaa vastaan tarjolla oleva apu.
      Kun jo olet käynyt AA-ryhmän kokouksessa, pyri perehtymään myös ohjelmaan. Iso kirja sisältää sen ytimen. Palavereissa miesten ja naisten tarinat saattavat vain täydentää ja ehkä selventää ohjelmaa.
      Katso palaverissa olevia ihmisiä, jotkut ovat saaneet raittiuden lahjan sinua vaikeammistakin oloista. Sinullahan on työ ja asunto, ja pysyvä raittius on mahdollinen, kun pyrit siihen oman itsesi takia.
      Useimmat uudet tulokkaat ovat pyytäneet ryhmästä tukimiehen/naisen kahdenkeskisiä keskusteluja varten.
      Toivoa on. Epäusko houkuttaa juomaan ja se on alkoholistille vaarallista.

      • Moniongelmainen

        Mun yks tuttu sai sen pohjakosketuksen. Oli muutaman kuukauden antabuskapselit kyljissä ja sitten teki itsemurhan kun ei jaksanut sitä selvinpäin olon kurjuutta.
        Mä olen oikeastaan omalta osaltani jo luovuttanut. Mun peli on pelattu. En mä enää koskaan voi nauttia elämästä. Viinankin kanssa terveysongelmat aiheuttaa sen että ei pysty nauttimaan elämästä kännissäkään.


    • samat sanat

      Joo minäkin pidän itseäni ystävällisenä ihmisenä, mutta muutama päivä selvänä, enkä siedä mitään. Tosin osan laitan vaihdevuosien tiliin, vaikka otan hormoonia. Ei ole mitään neuvoa, mutta tänään aloitan taas jonkun aikaa olemaan ilman viinaa. Kukaan ei päältä katsoen uskoisi, selkä suorana, meikit naamassa painelen hyvässä hommassa jakkupuvussa vahvana ja varmana ja pullon luo juoksen kuin se olisi tutti.

      Ihan vaan sitä että meitä minun ja sinun kaltaisia on luultavasti aika monta elämän taiteilijaa. Voimia meille molemmille!

      • holizon

        Lainaan mielestäni hyvin selventävää lausetta kirjoituksestasi;
        "Kukaan ei päältä katsoen uskoisi, selkä suorana, meikit naamassa painelen hyvässä hommassa jakkupuvussa vahvana ja varmana ja pullon luo juoksen kuin se olisi tutti."

        Kerrot tuossa täysin selkeästi sen, että alkoholismi ei ole mikään sosiaalinen ongelma, vaikka se vieläkin halutaan Suomessa sellaisena nähdä.
        Alkoholismi jakaantuu paljon tasaisemmin kuin varallisuus, ja alkoholiongelmasta kärsiviä ihmisiä on kaikissa yhteiskuntaluokissa ja ammateissa.

        Kun epäilit "meitä" olevan aika monta, osuit siinäkin naulan kantaan. Suomessa on noin 300.000 työssä käyvää alkoholistia. Heitä kaikkia yhdistää ongelma, josta he kaikki haluaisivat tavalla tai toisella eroon. He ovat alkoholisteja, ja he haluaisivat kyetä kontrolloimaan omaa juomistaan, mutta eivät pysty siihen.


      • .luku.
        holizon kirjoitti:

        Lainaan mielestäni hyvin selventävää lausetta kirjoituksestasi;
        "Kukaan ei päältä katsoen uskoisi, selkä suorana, meikit naamassa painelen hyvässä hommassa jakkupuvussa vahvana ja varmana ja pullon luo juoksen kuin se olisi tutti."

        Kerrot tuossa täysin selkeästi sen, että alkoholismi ei ole mikään sosiaalinen ongelma, vaikka se vieläkin halutaan Suomessa sellaisena nähdä.
        Alkoholismi jakaantuu paljon tasaisemmin kuin varallisuus, ja alkoholiongelmasta kärsiviä ihmisiä on kaikissa yhteiskuntaluokissa ja ammateissa.

        Kun epäilit "meitä" olevan aika monta, osuit siinäkin naulan kantaan. Suomessa on noin 300.000 työssä käyvää alkoholistia. Heitä kaikkia yhdistää ongelma, josta he kaikki haluaisivat tavalla tai toisella eroon. He ovat alkoholisteja, ja he haluaisivat kyetä kontrolloimaan omaa juomistaan, mutta eivät pysty siihen.

        Täysin hatusta vetäisty luku taas. Ikinä missään ei ole tuostakaan mitään lähdeaineistoja tai tilastoja ollut kenelläkään esittää. Eikä kukaan ole koskaan voinut tuollaista asiaa edes tutkia, ei ole edes olemassa mitään mittareita asiaan. Numeroluku voi olla ihan mikä hyvänsä.

        Siinä olen kyllä samaa mieltä, että alkoholismi ja alkoholiongelmat eivät ole puhtaasti sosiaaliseen asemaan liittyviä ongelmia. Juopottelulla tosin vaikuttaisi olevan jossain määrin tapana laskea juopon sosiaalista statusta. Eli kunnon juoppo ei enää juoksentele kokouksesta toiseen jakkupuvussa, vaan parhaimmillaan on muuttanut jätesäiliöön.

        Se muuten kummastuttaa kun nuot Molok- tyyppiset jätteen keräys astiat yleistyvät. Siis ne ovat erittäin hankalia kai käyttää yöpymiseen. Minnehn tosipulit tulevaisuudessa perustavat kortteerinsa?


    • Enzian

      Mua alkaa kyrsiä vasta, kun olen kupittanut rankemmin eli putki on mennyt päälle. Selvin päin ja putkesta toivuttua olen tosi hyvällä tuulella. Ei mulla siis ole mitään kuivahuikkaa mielestäni. Ongelma on vaan se, että kerran aloitettua ei enää mene korkki kiinni. Ja kun ei sitä perkules aina viittisi kotonakaan nyhjätä vaan olisi kiva tavata kavereita lasillisen merkeissä. Vaikea yhtälö, kun kerta jonkinlainen alko-ongelma on jo kehittynyt.

      • Raahkeliio

        Kyrsi aina kun oli pari raitista päivää ryyppäämisen jälkeen kulunut. Sehän joutui vaan siitä ryyppäämisestä. Hermostumiset ja pienistä asioista ärsyyntymiset menivät ohi kun olin ryyppäämättä useamman viikon.


    • zntero

      kesästä.
      sitä toivot muille mutta et suo sitä itsellesi, koska et juo !


      en juo minäkään nykyään ja juomalla kesästä en todellakaan nauttinut kuin hetken nousukännin ja sitä odotellessa steppailin kuin hiilillä töissä.

      näin juomatta on paljon hienoja juttuja koettavana, ei niitä juomahimossa tullu aiemmin huomattua.
      kännissä tai krapulassa (helle krapula!) ei taas riittäny voimia kuin hengissä pysyttelyyn.


      no mitä sitten tapahtui ?
      tajusin kyllä jo pitkään (teinistä asti olin jo saanu asiasta kovaakin palautetta) olevani ongelmissa alkoholin kanssa mutta kun ei siihen mitään hokkuspokkusantabuskeinoa ollu niin piti vaan sinnitellä jokunen raitis jakso ja taas sai ottaa ansaitun kännin, joka yleensä muuttui väkisin itkuputkeksi.

      välillä taas oli kokeiltava ihan vaan "paria kaljaa", kun ei ilman pystyny olemaan. eipä sillä ollu kännäämiseen muuta eroo kuin nimi !
      hyi olkoon.

      se aika vaan piti kokea uudestaan ja uudestaan, en jälkikäteenkään tiedä miten muuten olisin asian hoitanut.


      oma pohja oli haettava juomalla.

      siinä tuppaa menemään maalliset asiat alas kurkusta. duuni ja asunto, puoliso, auto ja muu omaisuus, mikäli sitä on kertyny.

      henkinen ja fyysinen terveys on mainittava kans, fyysistä terveyttä voi saada takaisin paremmin.
      henkinen puoli on se , jota on rakennettava ihan uusista eväistä ja aikataululla, jota ei ole. päivä kerrallaan saattais olla toimivin raami.


      jos juopottelusta selviää hengissä niin on mahdollista vielä koota itseään niistä palasista,jotka jäi toimiviksi ja otettava uutta vastaan.


      mulla oli lopulta aika todeta, että olen täysin voimaton alkoholin suhteen ja olin valmis ilman mitään ehtoja ottamaan vastaan mitä vaan alkoholiongelman hoitamiseksi ja uuden,alkoholittoman elämän oppimiseksi.

      tuo sinun mainitsema porukka oli se paikka, jonne kynnys oli todella korkea mutta kynnyksen korkeus esti kai osaltaan liukumasta maata pitkin takaisin kentälle.

      vidun kovaa se oli mutta kun ei ollu enää kuin tyhjyys ja kuolema takana niin toisten tukemana pikkuhiljaa alkoi elämä voittamaan.

      sattui varmaan hyvä tuurikin, kun oli niin mahtavaa porukkaa kannustamassa ja tukemassa.
      ei siellä mitään järjestöriitoja käsitelty eikä palopuheita ainoasta oikeasta ryhmittymästä pidetty.

      noitakin junttisakkeja on olemassa,terveisiä vaan pohjanma.. ja muuallekin missä tuntevat asian osuvan.
      esimerkkinä olo sielläkin on tärkeää ja silloin ne, joka toimii esimerkkinä, on paljosta vastuussa.
      heille antaisin mietittäväsi ajatuksen, että minkälaisen esimerkin haluatte antaa jälkipolville ? toraa vai harmoniaa ?



      yhteinen alkoholiongelma yhdisti meitä kaikkia ja tokihan siellä oli ja on muutenkin henkisesti sairaita mutta kaikki saavat tuen ja ymmärrystä, hyvin pitkälle.

      se näytti olevan toimivaa, sillä moni öykkäri alkoi pikkuhiljaa rauhoittumaan ympäristön esimerkin mukaan.
      ihan vaan kasvoi ihmisenä lapsuuden tasolta, muilta tapoja ja elämää ja käytöstä oppien :)

      noi havannoin, kun olin jo itsekin raittiista elämästä saanu tiukan otteen.
      varmaan olin alussa samanlainen " vitunvälii" tapaus.


      miten sitten voisin auttaa aloittajaa ?
      siitä en tiedä enempää, kuin kirjoitin.
      sitten kun olet oman pohjasi löytänyt, sitten tervetuloa paremman elämän pariin :)

      • AIRAM.

        Kirjoituksesi oli Sinun kirjoituksesi. Ei mikään yleispätevä. Pahiten pisti silmään: "sitten kun olet oman pohjasi löytänyt, sitten tervetuloa paremman elämän pariin :)"

        Ihminen on huolestunut alkoholin käytöstään ja Sinä jakelet tuolaista informaatiota, täysin haitarista tuollainen ajatusmaailma.


      • juomistaan ihminen
        AIRAM. kirjoitti:

        Kirjoituksesi oli Sinun kirjoituksesi. Ei mikään yleispätevä. Pahiten pisti silmään: "sitten kun olet oman pohjasi löytänyt, sitten tervetuloa paremman elämän pariin :)"

        Ihminen on huolestunut alkoholin käytöstään ja Sinä jakelet tuolaista informaatiota, täysin haitarista tuollainen ajatusmaailma.

        sinun mielestäsi pääsee paremman elämän pariin?
        Tietenkin silloin, kun on päässyt tai joutunut pohjalle. Pohja on eri ihmisillä eri tasolla. Joku menettää ns. kaikkensa, toinen lähtee hakemaan apua jakkupukuhommista tip-top-kunnossa työsuhdeautollaan kalliilta asuma-alueelta.

        Lähes poikkeuksetta raitis elämä on alkoholistille parempaa kuin juova, olipa sitten asunnoton rappioalkoholisti tai parhaita laatuja käyttävä kaappijuoppo.

        Eli olen kutakuinkin samaa mieltä kuin kommenttisi kohde, joka tuntuu kirjoittavan kokemuksestaan.


      • Duracell-
        juomistaan ihminen kirjoitti:

        sinun mielestäsi pääsee paremman elämän pariin?
        Tietenkin silloin, kun on päässyt tai joutunut pohjalle. Pohja on eri ihmisillä eri tasolla. Joku menettää ns. kaikkensa, toinen lähtee hakemaan apua jakkupukuhommista tip-top-kunnossa työsuhdeautollaan kalliilta asuma-alueelta.

        Lähes poikkeuksetta raitis elämä on alkoholistille parempaa kuin juova, olipa sitten asunnoton rappioalkoholisti tai parhaita laatuja käyttävä kaappijuoppo.

        Eli olen kutakuinkin samaa mieltä kuin kommenttisi kohde, joka tuntuu kirjoittavan kokemuksestaan.

        Kyseessä oli tyypillinen yleistys juoponelosta ja omakohtainen tilitys. Ei mikään yleispätevä- tai rakentava kannanotto.

        Aloittaja selkeästi kertoi ongelmastaan, aikoi kuitenkin raitistella kun oli kiinnittänyt vakavaa huomiota juopotteluunsa.

        Ja sitten joku osram alkaa selittämään jotain pohjalle vajoamisesta. Ei kaikki ihmiset etsi pohjiaan, päinvastoin aloittajakin koittaa nimenomaan välttää pohjakosketuksia. Kuten aloituksessakin todettiin, jokin aa on myrkkyä suurelle osaa ihmisistä. Miksi jauhaa aiheesta kun se ei juuri ketään kiinnosta?

        Noin epärakentavia kannanottoja kuin tuo vastaus oli näkee sentään nykyään aika harvoin. Liikaa kuitenkin kaikki.

        Aloittajalle onnea ja menestystä, hän on hyvällä tiellä kun myöntää ongelmansa ja koittaa niihin saada parannusta aikaan. Tuollaiset osramit eivät ansaitse mitään toivotuksia, he ovat ainoastaan aivopestyjä idiootteja joilla ei ole mitään annettavaa kenellekkään.


      • Kaljoholisti

        Tosi asiaa kirjoituksesi. On vaan niin hämmentävää että mistä ihmeestä saisi kiinnostuksen elää raitista elämää tai ylipäätään kiinnostuksen elää.


      • toivotan ja uskon
        Duracell- kirjoitti:

        Kyseessä oli tyypillinen yleistys juoponelosta ja omakohtainen tilitys. Ei mikään yleispätevä- tai rakentava kannanotto.

        Aloittaja selkeästi kertoi ongelmastaan, aikoi kuitenkin raitistella kun oli kiinnittänyt vakavaa huomiota juopotteluunsa.

        Ja sitten joku osram alkaa selittämään jotain pohjalle vajoamisesta. Ei kaikki ihmiset etsi pohjiaan, päinvastoin aloittajakin koittaa nimenomaan välttää pohjakosketuksia. Kuten aloituksessakin todettiin, jokin aa on myrkkyä suurelle osaa ihmisistä. Miksi jauhaa aiheesta kun se ei juuri ketään kiinnosta?

        Noin epärakentavia kannanottoja kuin tuo vastaus oli näkee sentään nykyään aika harvoin. Liikaa kuitenkin kaikki.

        Aloittajalle onnea ja menestystä, hän on hyvällä tiellä kun myöntää ongelmansa ja koittaa niihin saada parannusta aikaan. Tuollaiset osramit eivät ansaitse mitään toivotuksia, he ovat ainoastaan aivopestyjä idiootteja joilla ei ole mitään annettavaa kenellekkään.

        että hän on löytänyt "pohjansa", koska kertoo kiinnittäneensä vakavaa huomiota juomiseensa.
        Käsityksesi pohjasta on suppea, jos ajattelet sen olevan vasta "katuoja".
        Jokainen alkoholia käyttävä ihminen asettaa itse mittarin omalle pohjalleen. Joku ei halua toista kertaa krapulaa, joku löytää sen vasta katkolta tai mielisairaalasta menetettyään sitä ennen kaiken maallisen hyvän. Esim. haimatulehdus ei välttämättä ole pohjakosketus, eikä pitkäkään alkolistiparantolan hoitojakso.


    • Kolkyt ja risat

      Mulla on kans mielenkiintoinen tilanne. Masennuslääkkeitä syönyt jo kolme vuotta ja näiden turvin pysyn työkykyisenä, eli toisinsanoen jaksan jotenkuten olla sen 8 tuntia viitenä päivänä viikossa olla ilman viinaa... tai no ei ihan aina silloinkaan.

      Jotenkin on sellainen olo, että kun tietää tämän alkoholin aiheuttaman euforian, niin paluuta "tietämättömyyteen" ei ole.
      Sen takia ehkä elänkin niinkuin Pellolainen sika, ja toivon että josko se pumppu pettäisi seuraavana yönä tai jotain.

      • Anonyymi

        Miten menee nykyään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe