Eli suomenkielinen sanasto ruotsin kieliopilla.
Suotsin kieli
6
6095
Vastaukset
- jo olemassa
tai ainakin hyvin lähelle.
Suomenruotsin sanasto on poimittu molemmista kielistä, kielioppi on jotakuinkin ruotsin kaltainen ja ääntämys enimmäkseen suomen mukainen.- vähän
Ääntämys perustuu ruotsin kieleen, mutta ikäänkuin sinnepäin, ja puheen melodia tulee Kimi Räikköseltä.
- Hurri-Gan
... vai tietämättömyydestä esitetty möläys?
Erot murteiden välillä Ruotsissa ja Suomessa (siis suomenruotsissa) ovat suuremmat kuin ero kirjakielten välillä. Sanasto yli 97-prosenttisesti sama ja loputkin ymmärretään (suomenruotsissa on vanhempaa kieltä). Monia murteita Ruotsissakin puhutaan hyvin suomenruotsin tapaisesti.
Osittain totta on, että suomenruotsin ääntämys on suomen tapaista monissa murteissa ja suomenruotsin kirja- yleiskielessä, mutta se ei ole ruotsia osaavalle sen suurempi haitta kuin savolaisen ja hämäläisen ymmärtämisogelma. - Pännä ja pergamentti
Hurri-Gan kirjoitti:
... vai tietämättömyydestä esitetty möläys?
Erot murteiden välillä Ruotsissa ja Suomessa (siis suomenruotsissa) ovat suuremmat kuin ero kirjakielten välillä. Sanasto yli 97-prosenttisesti sama ja loputkin ymmärretään (suomenruotsissa on vanhempaa kieltä). Monia murteita Ruotsissakin puhutaan hyvin suomenruotsin tapaisesti.
Osittain totta on, että suomenruotsin ääntämys on suomen tapaista monissa murteissa ja suomenruotsin kirja- yleiskielessä, mutta se ei ole ruotsia osaavalle sen suurempi haitta kuin savolaisen ja hämäläisen ymmärtämisogelma.Yksi merkittävimmistä kommunikaatiohaitoista on eittämättä epäselvä puhetapa. Se hankaloittaa merkittävästi suullista viestintää jopa samaa äidinkieltä puhuvien kesken.
Meillä jokaisella on varmaan tuttavapiirissämme selkokielisiä henkilöitä, joiden ajatuksen juoksua ja puhetta on helppo ymmärtää, ja henkilöitä, joiden kuuntelu on lähinnä tuskallista epäselvän puheen vuoksi. Enkä viittaa nyt fyysisistä vammoista johtuvaan epäselvyyteen, vaan puhekalustoltaan terveiden yksilöiden yrityksen puutteeseen ja ryhdittömään asenteeseen, joka viestii, että puhekumppani ei ole kunnon artikuloinnin arvoinen!
- Kaaleppi
täällä kun kirjoittaa...
Eli:
Det är Kaleb här som skriver... - suoritettuna
Huvittavaa kylläkin, mutta diplomi-insinöörin
todistuksessani lukee, että olen suorittanut
"Suotsin" kielen kurssin arvosanalla 1.
Ei taida montaa muuta löytyä :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005338586Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5368824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1601194Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17836Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40754Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57742Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68716- 46705
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36647