No, ehkä hieman kansanomaisesti ilmaistu tuo tunnetila "mökkihöperyys", mutta asiani liittyy siihen.
Olen ollut pari kuukautta enimmäkseen kotona lopetettuani työt uupumuksen vuoksi. Päivärytmi on tietysti muuttunut. Nukun pitkään ja herään milloin huvittaa ja sitten mietin mitä päivällä tekisin.
Mutta siis asiani on se, että minulla jo yhden päivän pelkkä kotona oleminen aiheuttaa masennusta ja ulkopuolisuuden tunnetta muusta maailmasta, aivan kuin irtautuisin muusta todellisuudesta ja olisin eristyksissä ja alkaa ahdistamaan. Seuraavana päivänä uloslähteminen jopa jännittää ja on jotenkin hieman "vinksahtanut" olo.
Puhumattakaan jos on kaksi päivää sisällä yksinään niin tulee jo tosi kummallinen olo.
Mutta kun ei sitä aina vaan jaksa lähteä aamulla/päivällä ulos jos ei ole mitään kunnon asiaa tai joskus vaikka oliskin niin ei saa lähdettyä. Ja joskus vaan kyllästyttää samat paikat minne mennä. Ja nyt ihan tämän helteenkin vuoksi en ole viitsinyt ulos lähteä hikoilemaan (en pidä kuumuudesta).
Tuntuu joskus niin teennäiselle lähteä ulos pyörimään ilman mitään kunnon asiaa.
Mutta, olen miettinyt olenko psyykeltäni jotenkin erikoisen heikko, että jo yksi ja varsinkin kaksi päivää kotona ahdistaa?
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia asiasta. Kuinka pitkään kestätte olla kotona neljän seinän sisällä?
Minulla on taustalla siis uupumusta, masennusta, ahdistusta ja hieman paniikkia.
Mökkihöperyys
10
3972
Vastaukset
- yritetään90
Mene vaikka uimaan, kyläilemaan sukulaisis tai soita tutuilles.
Ku kyl kuka vaan kokee mökkihöperyyttä jos eu ole muita ihmisii ympärillä. - erittäin höperö
Masennusta on mullakin, ja tuttua on ahdistuskin. Minä tosin viihdyn kotona, mulla riittää puuhaa enkä erityisesti edes kaipaa kovin hirveästi jonnekin. Aiemmin kyllä kävin aina jossakin, liikuin ja matkustelin. Monena kesänä olin tyttäreni luona Saksassa ja meilä oli siellä mukavaa. Liikuimme ja kävimme katselemassa nähtävyyksiä ym.
Viime kesänä tuli sitten kerralla stoppi tähän elämään. Sairastuin fyysisesti, olin sairaalassa ja siitä lähtien liikunta muodostui rajoittuneeksi. En pysty enää noin vain lähtemään edes ulos, sairauteen kuuluu jatkuva, pitkäaikainen kuumeilu. Tälläkin hetkellä mulla heittelee lämpö eikä olo ole kehuttava. Ulkona on kaunis ilma, mutta minnekään en kotoa pääse. Itse asiassa en ole aikoihin päässyt muualle kuin terveyskeskukseen tai sairaalaan. Kotiavustaja hoitaa asioinnit ja kotityöt.
Näin on mennyt siis jo yksi kokonainen vuosi. Alkaa tosin jo ottamaan pattiin, mutta minkäs tälle tilanteelle voi. Höperöksi tässä varmaan vielä tullaan ja pahasti.- aloittaja masentunut
Voimia sinulle "erittäin höperö", et kyllä yhtään höperölle kuulosta ja kirjoituksesi kosketti minua, ehkä siksin että se laittoi ajattelemaan, kuinka sitä aina valittaa turhastakin, että on "tylsää" ja ei "viitsi" lähteä ulos jne. vaikka meikäläisellä on täydet mahdollisuudet lähteä ulos milloin vain.
Tuo että olit tytäresi luona saksassa kuulosti kivalle. Varmasti ollut kivaa vaihtelua elämään ja sellaisen reissun jälkeen varmaan pitkään olo kuin uudistunut.
Todella kurja tuo sairastuminen. Jäin miettimään, että mikä sairaus sinulle tuli? Tuttavallani on punkista aiheutunut borrelioosi ja siitä aiheutuu kuumeilua jne.
Mitä puuhailet kotona ollessa? Itse en oikein keksi kotona mitään tekemistä. - erittäin höperö
aloittaja masentunut kirjoitti:
Voimia sinulle "erittäin höperö", et kyllä yhtään höperölle kuulosta ja kirjoituksesi kosketti minua, ehkä siksin että se laittoi ajattelemaan, kuinka sitä aina valittaa turhastakin, että on "tylsää" ja ei "viitsi" lähteä ulos jne. vaikka meikäläisellä on täydet mahdollisuudet lähteä ulos milloin vain.
Tuo että olit tytäresi luona saksassa kuulosti kivalle. Varmasti ollut kivaa vaihtelua elämään ja sellaisen reissun jälkeen varmaan pitkään olo kuin uudistunut.
Todella kurja tuo sairastuminen. Jäin miettimään, että mikä sairaus sinulle tuli? Tuttavallani on punkista aiheutunut borrelioosi ja siitä aiheutuu kuumeilua jne.
Mitä puuhailet kotona ollessa? Itse en oikein keksi kotona mitään tekemistä.Vasta nyt hoksasin (sain voimia) alkaa taas tietsikan käyttöä. Kiitos sinulle, että kirjotit.
On ollut kyllä ihania ne Saksan reissut. Mulla on kolme lapsenlasta siellä. Nuorin niistä on tosin syntynt 3 kk sitten... Mutta viime kesänä oli ne kaksi muuta ja heidän kans on aina kiva leikkiä ja puuhailla kaikkea. Onneksi tyttö pääsi tänä kesänä tulemaan Suomeen, olis jäänyt muuten vauva näkemättä multa.
Mulla puhkesi vuosi sitten nivelreuma, ja se niveltulehdus oli niin raju, että jouduin sen takia olemaan kahteen otteeseen sairaalassa. Lisäksi mulla oli veressä stafylokokki- bakteeri, ja se teki minut tosi sairaaksi. Se parani, mutta reuma ei parane. Mulla se teki kädet melko kehnoksi, en pysty tekemään kaikkea mitä haluaisin. Reuma vie lihasvoimia ja siksi en jaksa enää kauas kotoa kävellä.. Aiemmin kävin kävellen kaupassa ja asioilla ym. mut nyt se ei enää onnistu. Reumalääkkeet on kovia myrkkyjä, syön joka päivä kortisonia ja lisäksi kerran viikossa yhtä sytostaattilääkettä.. Olen koko ajan alttiina kaikille tulehdustaudeille.. Just nyt on taas joku menossa, ja olen jatkuvasti antibioottikuurilla.Minusta ei siis ole enää mihinkään.
Syy miksi kirjoitin just tälle palstalle, on se että mulla on masennus ja olen sen takia eläkkeellä, eli tämä on mulle tuttu alue. Mulla meni hyvin vuosien ajan ja sain kaikkea kivaa aikaseksi. Kirjoitin ylioppilaaksi 5 vuotta sitten, olin silloin 51 v. Tarkoitus on ollut jatkaa opintoja, mut sitten tuli tämä kova pudotus maan tasalle.. Olen pettynyt itseeni, tuntuu että elämä on tällä hetkellä epävarmaa.. Pystynkö enää opiskeleman? Entä matkustamaan? Saksaan tekisi mieli, ja muuallakin voisi käydä. Mut olen kuin vankina kotona. Kun vielä kärsin pahasta huimauksesta, joka johtuu kai korvista, niin tässä istun enkä muuta keksi.. Mut.. eihän kai pitäisi antaa periksi?
- D.a.r.k.s.o.u.l
kuten myös järkevyys..
>Puhumattakaan jos on kaksi päivää sisällä yksinään niin tulee jo tosi kummallinen olo >
Jospa se "kummallinen olo" johtuu vaan
sitä että kuulet omat ajatuksesi.
Omat ajatukset vaativat yksinäisyyttä.
>Tuntuu joskus niin teennäiselle lähteä ulos pyörimään ilman mitään kunnon asiaa >
Niinpä..ja jos miettimään alkaa niin järjetöntähän
se olisi lähteä mihinkään ilman syytä.
>olenko psyykeltäni jotenkin erikoisen heikko, että jo yksi ja varsinkin kaksi päivää kotona ahdistaa? >
No..tuota mitäs haluisit tähän vastaukseksi..?
>Kuinka pitkään kestätte olla kotona neljän seinän sisällä? >
Ikuisuuden.
Yksinäisyys on vapautta,
vapautta ajatella itse.
Mielestäni järkevämpi kysymys olisi se että
kuinka kauan kestät olla ulkona ihmisten seurassa..?
(2-3 tuntia on minun maksimi aika) - täytyy...
päivittäin jonkun kanssa jutella, muuten nuppi alkaa heittämään.
Vaikuttaa siltä, että suurin osa masennuksesta johtuu yksinäisyydestä... :( Se on surullista, koska kukaan ei halua olla yksin. Missä voisi yksinäiset kohdata?
Itsekin olen melko yksinäinen, mutta olen niitä ihmisiä, jotka ei kestä ainaista kaakatustakaan ympärillä ja sitä teennäisyyttä ja paskanpuhumista, mitä kaveriporukoissa harrastetaan. Minulle riittää seurustelukumppani ja perheenjäsenet, vaikka tietty aito hyvä ystävä olisi aina tervetullut. - Mies-25
Kyllä itselläni kestää pää hyvinkin neljän seinän sisälläoloa, mutta itse olen muutenkin sellainen ihminen että hakeudun aina välillä omaan yksinäiseen todellisuuteeni kun sosiaalinen elämä käy liian raskaaksi.
Nuorempana sitä saattoi viettää koko kesän menemättä mihinkään, mutta kaverit kävi tietysti aika-ajoin tsekkaamassa että vieläkö se elää. Loppukesästä jaksoi taas kummasti paremmin elää elämäänsä kun pääsi vähäksi aikaa rauhassa analysoimaan omaa tilannettaan. Nyt parisuhteessa ongelmia syntyykin lähinnä siitä että sitä rauhaa ei saakaan sitten niin paljon kuin sitä haluaisi.
On ikävää että kärsit tilanteesta. Mie olisin siitä vain mielissäni. :) Mutta pärjäile, eiköhän tuo siitä vielä paremmaksi muutu. - ELÄMÄÄN >
Olen löytänyt uuden maailman
jossa kunnioitus on kaikkialla.
Kunnioitan tietokoneeni näppäimiä,
paperinpalaa taskussani,
kellon viisareiden jokaista liikettä.
Kunnioitan kahvimukien jälkiä pöydälläni,
jokaista tarinaa jonka ne kertovat.
Kunnioitan jokaista sanaa jonka kuulen,
jokaista silmää jonka näen,
jokaista lihaksen liikahdusta
jokaisella kasvolla jonka näen.
Kunnioitan jalkojani,
miten ne nousevat,
astuvat eteenpäin
ja rakastavat maata uudelleen.
Kunnioitan hiljaisuutta itsessäni,
rauhaa joka käy yli ymmärryksen,
rauhaa joka ei piittaa siitä
ymmärretäänkö se vai ei.
http://www.healingeagle.net/Fin/Poems/Respect.html- aloittajalle
Ymmärrän hyvin tunteesi.
Itse olen ollut monta kuukautta sairaslomalla. Keskivaikea masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, paniikkikohtauksia.
Usein tuntuu siltä, että seinät kaatuu päälle. Aloin n. puoli vuotta sitten pelkäämään kaikkia sosiaalisia tilanteita, joten tuttujenkin (ne ketkä on vielä jäljellä) tapaaminen jotenkin ahdistaa, kaikki pakkollisetkin kontaktit ihmisiin ahdistaa. Masennus ja ahdistus tuo fyysisiä oireitakin, huimausta, epävarmaa oloa niin ei aina kävelylle lähtökään ole mitään nautintoa. Ja tuntuu typerältä laukata lähiympäristössä ilman mitään tarkoitusta ja päämäärää. Kuitenkin on pakko lähteä monta kertaa päivässä kävelemään, tuntuu että muuten sekoaa. Kyllä ne kävelyt kuitenkin useimmiten jotenkin vähän piristää.
Välillä on parempiakin päiviä ja tuntuu siltä, että kyllä tämä tästä. Tänään heräsin kauheaan paniikkioloon ja vieläkin olo kurja... eilen illalla olo oli jotenkin toiveikkaampi.
On hyvin ristiriitaista se, että tunnen itseni hyvin yksinäiseksi ja kaipaan ihmisiä ja sitten kuitenkin kontaktit ihmisiin ahdistaa ja jollain kummalla tavalla pelottaakin.
Muuten - olikos se nyt nimimerkki d.a.r.k.s.o.u.l (en nyt näe sun nimimerkkiä) -joskus ihmettelen kirjoituksiasi ja vastauksiasi. En tiedä, onko vika minussa ja tulkitsen kirjoituksesi väärin, mutta tuostakin tuli tunne, että halusit olla ilkeä! Etkä ymmärrä masennuksesta ja ahdistuksesta mitään. Tulee mieleen sellainen, että helpotatko omaa oloasi ilkeilemällä? Pyydän todella anteeksi, jos olen tulkinnut sinut väärin.
Tämän aloittajasta tuli mieleeni, että olisipa kiva vaihdella sinun kanssasi vaikka sähköpostiviestejä. (olen täällä aika paljon lukenut ja kirjoittanut ja ensimmäistä kertaa tuli tällainen ajatus jostakin kirjoituksesta). Mutta eipä se liene mahdollista, omaa sähköpostiosoitettani en ainakaan voi tähän laittaa, koska se muodostuu omasta nimestäni. Enkä noita sääntöjäkään ole niin tarkkaan lukenut, että en tiedä, onko sellainen sallittuakaan.
Mutta oikein paljon voimia sinulle kuitenkin! - D.a.r.k.s.o.u.l
aloittajalle kirjoitti:
Ymmärrän hyvin tunteesi.
Itse olen ollut monta kuukautta sairaslomalla. Keskivaikea masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, paniikkikohtauksia.
Usein tuntuu siltä, että seinät kaatuu päälle. Aloin n. puoli vuotta sitten pelkäämään kaikkia sosiaalisia tilanteita, joten tuttujenkin (ne ketkä on vielä jäljellä) tapaaminen jotenkin ahdistaa, kaikki pakkollisetkin kontaktit ihmisiin ahdistaa. Masennus ja ahdistus tuo fyysisiä oireitakin, huimausta, epävarmaa oloa niin ei aina kävelylle lähtökään ole mitään nautintoa. Ja tuntuu typerältä laukata lähiympäristössä ilman mitään tarkoitusta ja päämäärää. Kuitenkin on pakko lähteä monta kertaa päivässä kävelemään, tuntuu että muuten sekoaa. Kyllä ne kävelyt kuitenkin useimmiten jotenkin vähän piristää.
Välillä on parempiakin päiviä ja tuntuu siltä, että kyllä tämä tästä. Tänään heräsin kauheaan paniikkioloon ja vieläkin olo kurja... eilen illalla olo oli jotenkin toiveikkaampi.
On hyvin ristiriitaista se, että tunnen itseni hyvin yksinäiseksi ja kaipaan ihmisiä ja sitten kuitenkin kontaktit ihmisiin ahdistaa ja jollain kummalla tavalla pelottaakin.
Muuten - olikos se nyt nimimerkki d.a.r.k.s.o.u.l (en nyt näe sun nimimerkkiä) -joskus ihmettelen kirjoituksiasi ja vastauksiasi. En tiedä, onko vika minussa ja tulkitsen kirjoituksesi väärin, mutta tuostakin tuli tunne, että halusit olla ilkeä! Etkä ymmärrä masennuksesta ja ahdistuksesta mitään. Tulee mieleen sellainen, että helpotatko omaa oloasi ilkeilemällä? Pyydän todella anteeksi, jos olen tulkinnut sinut väärin.
Tämän aloittajasta tuli mieleeni, että olisipa kiva vaihdella sinun kanssasi vaikka sähköpostiviestejä. (olen täällä aika paljon lukenut ja kirjoittanut ja ensimmäistä kertaa tuli tällainen ajatus jostakin kirjoituksesta). Mutta eipä se liene mahdollista, omaa sähköpostiosoitettani en ainakaan voi tähän laittaa, koska se muodostuu omasta nimestäni. Enkä noita sääntöjäkään ole niin tarkkaan lukenut, että en tiedä, onko sellainen sallittuakaan.
Mutta oikein paljon voimia sinulle kuitenkin!Tuolta kirjoituksesi välistä minulle suunnatun kommentin.
Voi kyllä ihan suoraankin kommentoida kaikkea
sanomaani..täällä on vapaa sana,ei tarvitse piilotella kommentteja.
>joskus ihmettelen kirjoituksiasi ja vastauksiasi >
Hyvä.
Mutta mikset sitten sano mitään jos ihmettelet?
>mutta tuostakin tuli tunne, että halusit olla ilkeä!
En halua olla ilkeä...olen vaan.
Tai siis yritän olla mahdollisimman mukava..aina se ei onnistu.
Mielestäni tuossa ei tosin ollut muuta "ilkeää" kuin se
yksi kohta missä kysyin että mitä haluaisit vastaukseksi..
Ja itseasiassa senkin kysymyksen tein vain siksi että halusin olla mukava,
olisin voinut hyvin helposti sanoa pahasti.
>Etkä ymmärrä masennuksesta ja ahdistuksesta mitään.
Ahaa.. no ehkä en vaan halua ns. "ymmärtää".
Mitä hyötyä kenellekään on siitä "ymmärtämisestä"?
Mitä se ikinä muuttaa miksikään?
>Tulee mieleen sellainen, että helpotatko omaa oloasi ilkeilemällä? >
Edelleenkään mielestäni en ole ilkeillyt..ainakaan tässä kohtaa.
Eikä minulla ole mitään omaa oloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793