pääseekö kummiksi?

äippä-84-

eli voiko henkilö joka ei ole käynyt rippikoulua tulla lapsen kummiksi? tarkistaako kirkko kummien tiedot ennen kastamista?

8

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä..

      ei pääse.

      • Ripittäytymään

        Et pääse kummiksi koska olet kirkon mielestä paholainen tai sen sanansaattaja.


    • kuulua kirkkoon

      Ja olla sen ikäinen, että on rippikoulunsa käynyt. Olen ollut ristiäisissä, jossa yksi kummeista ei kuulunut kirkkoon, oli mukana seremonisassa kyllä, mutta ei osallistunut lapsen siunaukseen eikä häntä kirkonkirjoihin kummiksi merkitty. Eli tällä tavalla, ikäänkuin "epäviralliseksi" kummiksi aikuinen kirkkoon kuulumaton voi tulla. Tähänkin asiaan ja seremoniaan osallistumiseen lienee kuitenkin kastamista suoritavalla papilla sanansa sanottavana, toiset linevät tiukempia kuin toiset..

      • epävirallisesta kummiudesta

        Eli emme kysyneet papilta mitään tuosta epävirallisesta kummiudesta kun lapsellemme kummia valittiin. Kerroimme että tässä on ne kummit jotka kuuluvat kirkkoon ja tässä on kummi joka ei kuulu, hän osallistui koko kastetilaisuuteen eikä papilla ollut siihen mitään sanottavaa. Tietysti jos haluaa olla varma että pappi ei ala sitten kaste tilaisuudessa vastustamaan epävirallista kummiutta ja hänen osallistumistaan kastetilaisuuteen niin asiasta voi etukäteen keskustella papin kanssa. Itse en missään nimessä olisi suostunut siihen jos pappi olisi vaatinut epävirallista kummia olemaan osallistumatta tilaisuuteen.

        Meillä tämä ns epävirallinen kummi on lapselleen ihan yhtä tärkeä kummi kuin ns virallisestkin kummit emmekä tee mitään eroa heidän välillään.


    • ...

      Niin ja voihan sen "riparin" käydä aikuisenakin. Itse kävin vähän päälle 20-vuotiaana juuri siksi kun kummiksi pyydettiin. Eikä edes ollut mitenkään vastenmielistä vaikka uskovaiseksi en itseäni luokittelisi. Antoi ajattelemisen aihetta ja uskon että hyödyin siitä enemmän kun jos olisin käynyt murkkuikäisenä. Nyt onnellinen 2-vuotiaan tytön kummi =)

    • Jariällä

      Ei pääse ja ainakin yleensä tarkistaa. Itse asiassa edes rippikoulu ei riitä, vaaditaan myös konfirmaatio. Lisäksi kummin on kuuluttava kirkkoon.

      Toisaalta riparin voi hoitaa aikuisenakin, niin kuin eräs totesi. Tällöin kummi on kyllä valittava niin hyvissä ajoin, että hän ehtii hoitaa operaation ennen kastetta.

    • kummix3

      Moikka...no mulla on tähän asiaan ihan henk. koht. kokemuksia, mitkä kylläkin poikkeaa noista kaikista edellisistä vastauksista!!

      Musta tuli kummi kun olin 14v. Kuuluin kirkkoon, mutta en ollut käynyt riparia. Kummityttöni vanhemmat sopivat kirkon ja papin kanssa asiasta. Olin mukana kastetilaisuudessa niin kuin muutkin kummit, nimeni laitettiin kirkon kirjoihin ja sain kummikirja, kuten muutkin kummit. SItten kun olin riparin suorittanut niin virallisen virallisesti kummeuteni vahvistettiin. Että tälleen mulla...nyt kummityttöni on jo yli 10v. :)...tämän jälkeen 16v. toinen kummityttöni kastettiin ja muutaman viikon kuluttua minusta tulee kummi pienelle pojalle!!

      Eli asiat riippuu aika paljon siitä, mitä papin/kirkon kanssa sovitaan, ja miten tarkat säännöt ovat.

      onnellinen kummi x3 :)

      • GUMMI

        Itselläni myös kokemusta, että voi olla virallinen kummi, vaikkei olisi konfirmoitu. Kirkkoon pitää tietenkin kuulua.
        Tässä tapauksessa oli papilta kysytty, voiko tulla kummiksi, ja vastaus oli myöntävä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe