(MUSTATETRA) Kala Kärsii - APUA!

HELPHELPHELP!

Hei, minulla on se 96litranen akvaario jossa asustaa nykyään 3 piikkisilmää, 1 katinkultamonni, 6 mustatetraa ja 10 kardinaalitetraa. Vähän aikaa sitten akvaariossani oli nitriittipiikki ja koko kalasto näytti selviävän siitä yli ehjin nahoin. Nyt nitriittiä eikä nitraattia enään ole - onneksi. Pari tuntia sitten putsasin akvaarioni. Vaihdoin 40 litraa vettä, eli noin puolet - puhdistin lasit levästä ja lapoin hiekan. Nyt tässä koneellani ollessa huomasin yhden mustatetran hakuilevan vähän siellä sun täällä. Katsoin tetraa tarkemmin ja ... hyii... näyttäisi että sen silmät kohta pullistuisivat ulos kuopistaan. Huomaan kuinka kala kärsii ja on varmaan sokea koska ui minne sattuu, esim. päin laseja ja ei löydä ruokaa. Kala on erittäin oksettavan näköinen ja huomattavasti kärsii.

Ongelma on nyt siinä, miten saan kalan pois hengiltä ettei se kärsi? Kala on pakko tappaa, en kestä itse katsella sitä koska sen silmät on niin ällöttävät ja turvonneet. Yritän vielä ottaa kameralla kuvan niin näette kuinka kuvottavalta se kala näyttää. Kaikki muut kalat näyttävät ihan hyviltä, syövät ja uiskentelevat iloisesti.

Auttakaa!

5

953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuonkokoiselle kalalle

      Puoli litraa vettä kiehuvaksi ja kala haaviin ja nopeasti veteen. Kiehuva vesi tappaa nopeasti, mutta kuuma höyry satuttaa, joten nopeasti veteen.

    • EI EI EI!

      Leikkaat kalalta saksilla pään niskan takaa irti. Keittäminen on eläinrääkkäystä ja kala ei kuole heti.

    • -Rihma-

      Akvaariosi ei luultavasti ole vielä kypsä, jos nitraatti on nollissa, sitä pitäisi olla vähän, ellei sulla ole hyvin paljon kasveja akvaariossa.
      Nitriitti pitääkin olla nolla, mutta tarkasta se nitraatti vielä kerran.

      Kalan niska saksilla tai veitsellä poikki, nopein ja kivuttomin tapa.

      • Wolffys

        Luinpas juuri kirjan Akvaariokalat. Siinä pisti silmään juuri tuontyyppinen sairaus.

        Oire on pullistuneet silmät, ja syynä luki huonojen vesiolojen tai loisten aiheuttamat mulkosilmät.

        Hoitona oli lisätä happipitoisuutta, puhdistaa suodatin ja vaihtaa joka kolmas päivä 1/ 3 vedestä, kunnes vesiarvot ovat normaaleja. Lisätään vedenparannusainetta, ja ei ruokita 2-3 päivään.

        En tiedä, onko tuo kyseessä, mutta kerroin vain, mikä tuli mieleen. :) Toivottavasti kala paranee, ettei tarvitsisi lopettaa.


    • akvaari..

      Kiehuva vesi taitaa olla kyllä se nopein ja kivuttomin kuolema.
      Idea saksilla toimii ihmisen logiikassa, mutta realistisesti ilmassa kala tukehtuu ajallisesti menee kauemmin kuolemiseen kuin kiehuvalla vedellä ja varsinkin kun jos ei ole tottunut tappamaan liukasta kalaa joka taistelee hengestään tukehtumista vastaan. samatilanne ihmisen kannalta (näkökulmasta ) valitsisitko giljotiinin joka sijaitsisi veden alla kuolintavaksi ( menee useampi minuutti kuolemiseen) vaiko kiehuvan veden ( kuolema tulee kalalle muutamassa sekunnissa ). Vertauskuvaa ei kannata ottaa kirjaimellisesti,mutta mm. noitavainon aikana ihmisiä tapettiin julmilla tavoilla..
      Järjen käyttö on sallittua..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      833
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe