Minulla on Elisan kaapelinettiliittymä 30M/1M kun ajan testin http://www.speedtest.net/ saan tulokseksi 4300KB/S sisään ja 600kb/S ulos.
Onko nyt ihan oikein?
Edellisessä asunnossa minulla oli welhon kaapeli. se näytti samalla testillä oikein. 10M/1m Liittymä oli n. 9900KB/s sisään.
Huijataanko minua?
9
2593
Vastaukset
- huijata..
mutta ei kaukaa liippaa. Ei nuo operaattorit sitä lupakaan mitä myyvät mutta onhan tuo melkosta kusetusta jollei tuon nopsemmin toimi.
Noh tekniikka on mitä on mutta eihän niitten pitäs myyvä sellasta mitä ei ole läheskään mahdollista saata. - sinua huijataan
Kyllä sinua huijataan. Ja huijaajana olet sinä itse sekä käyttämäsi "nopeustestisivusto".
Operaattorit mainostavat liittymissään, millä maksiminopeudella liittymä toimii lähinpään pisteeseen operaattorin verkossa. Siis siihen ensimmäiseen pisteeseen omasta verkostasi ulospäin (pisteestä pisteeseen).
Jos katsot kaapelinettiliittymäpurkkisi hallintaliittymää (jos sellaista on saatavilla), niin se kyllä sitten osaa kertoa, mikä nopeus noiden kahden "pisteen" välillä on.
Intternetissä, mitä oletan, että käytät, loppu onkin sitten "best efforttia". Saamasi nopeus riippuu siitä, mistä olet dataa lataamassa, kuinka moni muu sattuu olemaan lataamassa samasta paikasta samaan aikaan ja luultavasti vielä auringopilkkujen määrästäkin.
Netin käytön nopeus riippuu myös siitä, paljonko operaattorisi on ostanut kaistaa, paljonko operaattorin muut asiakkaat sitä käyttävät jne. Ulkomaanyhteyksien osalta tilanne voi olla vieläkin huonompi.
Sitten tulee vielä mukaan se, kuinka hyvä tai huono tuollainen nopeustestipalvelu on. Itselläni on sooneran 8/1 ADSL, ja sama nopeustesti kertoi, että dataa tulee "alaspäin" 18954 kb/sec ja dataa lähtee ylöspäin 829 kb/sec. Koska nuo luvut saa "oikeammaksi vaikka arpomalla", niin kannattaa unohtaa ainakin tämä nopeustesti toistaiseksi. :-) - sä sekoitat
bitit (eli pieni b) ja Bytet (iso B) toisiinsa! Byte tarkoittaa suomeksi tavua elikkä tavu on sama kuin 8 bittiä.
Ts. tavu = 8 bittiä.
Tietoliikenteessä tosin ei 8 bittiä riitä vaan tarvitaan 2 apubittiä.
Toisin sanoen bittinopeus / 10 = tavunopeus.
eli kun jaat ton 30 Mbps 10:llä nii saat noin 3 Mtavua /sekunti.
Eli kyllä tuo on ihan oikein ja sua ei siis huijata!- Itse aloittajan
Testiä ja sain 24 megaisella 11744 kb/s ja asianomainen 30:llä vain "4300KB/S" (luvussa siis laatuvirhe).
Yleensä noissa nopeissa linjoissa tulee vain korkeintaan puolet luvatusta (Saakka) arvosta.
Olen nähnyt vain alle Megaisia linjoja, jotka pitää, mitä lupaa.
Nuo testit on myös täyttä hölynpölyä, sillä tulos riippuu testattavan serverin kuormituksesta ja testaavan koneen tehosta. Vanhat IDE rälläkät ei edes niele tuollaisia nopeuksia.
- tarkista tällä
Tarkista nopeus tällä ilmaisella Viestintäviraston luotettavalla nopeustestillä.
https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.as px- tämä toimii
Tarkista nopeus tällä ilmaisella Viestintäviraston luotettavalla nopeustestillä.
https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.aspx - Huijattu121
tämä toimii kirjoitti:
https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.aspxTein tuolta Elisan testin ja sain tulokseksi sisään MAX 4.7Mbit/s
- Huijattu121
Huijattu121 kirjoitti:
Tein tuolta Elisan testin ja sain tulokseksi sisään MAX 4.7Mbit/s
Lähetin viestin Elisalle, sieltä vastattiin.
"Hei, kiitos yhteydenotostanne koskien Elisa Laajakaista Heti -kaapelimodeemiliittymänne nopeutta. Alustavissa mittauksissamme huomasimme että käytössänne on Netgearin Wireless Cable Modem MODEL CG834WG. Kyseinen Netgearin verkkopääte käyttää EuroDOCSIS 2.0 standardia joka mahdollistaa tämänhetkisen tekniikan kanssa maksimissaan 5M yhteysnopeuden. Jotta saisitte käyttöönne liittymän mahdollistaman 30M nopeusprofiilin tulee teidän vaihtaa kaapelimodeemilaitteenne EuroDOCSIS 3.0 standardin mukaiseksi. Em. standardia tukee mm. Netgear CM232."
Minkä takia minulle annettiin tuollainen kaapelimodeemi jos sillä ei edes pääse tuohon 30M nopeuteen. - anttrexx
Huijattu121 kirjoitti:
Lähetin viestin Elisalle, sieltä vastattiin.
"Hei, kiitos yhteydenotostanne koskien Elisa Laajakaista Heti -kaapelimodeemiliittymänne nopeutta. Alustavissa mittauksissamme huomasimme että käytössänne on Netgearin Wireless Cable Modem MODEL CG834WG. Kyseinen Netgearin verkkopääte käyttää EuroDOCSIS 2.0 standardia joka mahdollistaa tämänhetkisen tekniikan kanssa maksimissaan 5M yhteysnopeuden. Jotta saisitte käyttöönne liittymän mahdollistaman 30M nopeusprofiilin tulee teidän vaihtaa kaapelimodeemilaitteenne EuroDOCSIS 3.0 standardin mukaiseksi. Em. standardia tukee mm. Netgear CM232."
Minkä takia minulle annettiin tuollainen kaapelimodeemi jos sillä ei edes pääse tuohon 30M nopeuteen.> Minkä takia minulle annettiin tuollainen kaapelimodeemi jos sillä ei edes pääse tuohon 30M nopeuteen
Annettiinko eli tuliko se hankkimasi laajakaistaliittymän mukana automaattisesti? Vai valitsitko tai ostitko sen itse jostain? Jos se modeemi tuli liittymän mukana, mielestäni sinun pitäisi saada vaihtaa se sellaiseen, jolla sinulle myyty nopeus toimisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802