Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Turvallinen soutuvene?

Nimetön

Mikäköhän olisi turvallinen soutuvene, pitäisi kantaa 4 aikuisen kuorma. Veneellä soudettaisiin maksimissaan 4 km matkoja. Soutelu olisi lähinnä vaimon huvia, itse käyttäisin sitä suurimmaksi osaksi moottorin kanssa, moottori saisi olla pieni 2,5 heppanen. Souteliminen tapahtuisi pienellä lahdella ( järvi ), moottorikäytössä menisimme isommille vesille, jossa saattaa jo olla aallokkoakin.
Nyt meillä on Päijän soutuvene, mutta se tuntuu vähän hepposelta moottorin kanssa, soudellessa kyllä ihan vakaa..

10

4564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jgmgm

      Moi,osta toinen vene moottoriveneeksi. Pidä nykyinen soutuveneenä ja osta esim. 10-20 heppanen perämoottorivene.Esim buster xs.Nautit soutamisesta ja moottorilla ajosta enemmän kun vene on suunniteltu käyttötarkoitukseen.

    • ad hoc

      Päijän on soutuveneiden parhaimmistoa, joten kovin paljon parempaa venettä et löydä vaihtamalla toiseen saman tyyppiseen. Itse en ole kokenut Päijäniä heppoiseksi, mutta se on kai makuasia.

      Joku Terhi 440 on varmaan vakaampi kuin Päijän, mutta soutaminenkin on sitten yhtä tuskaa ainakin jos kyydissä on muita. Toimii kyllä pienellä (3-5 hv) koneella suht hyvin.

      Itse en lähtisi hyvää venettä vaihtamaan vaan hyväksyisin pienen kiikkeryyden. Vaihtoehtona tosiaan vosi olla toisen veneen hankinta ja siihen moottori. Joku herkästi kulkeva malli (tasapohjainen) voisi olla hyvin. Saa plaaniin 4-5 hp moottorilla, kulkee 10 solmua. Esim. Suvi 395 tai 440, vaikka vene muuten on aika hirveä työn laadun puolesta. On sitten halpakin. Laadukkaista moottoriveneistä on pulaa tuossa luokassa.

      Yksi juttu vielä, saisiko nykyiseen veneeseesi trimmi tai kantotasot? Joihinkin saa, vakautaa kulkua moottorilla. Hae googlella, muistaakseni Veto5-veneeseen saa, samoin joku erä 650 tai sotain sinnepäin. Miksei myös Päijäniin?

      • ky Terhit

        kannattaa unohtaa.Läpi viennit, esim. pohjaproppu on toteutettu huonosti.Kun muutaman kerran ottaa kiinni vene-telaan tai hiekkaan on ongelma valmis, sillä vesi menee kuori kerrosten väliin imeytyen uretaani täytteeseen.Ja sieltä sitä et pois saa.


      • 698799
        ky Terhit kirjoitti:

        kannattaa unohtaa.Läpi viennit, esim. pohjaproppu on toteutettu huonosti.Kun muutaman kerran ottaa kiinni vene-telaan tai hiekkaan on ongelma valmis, sillä vesi menee kuori kerrosten väliin imeytyen uretaani täytteeseen.Ja sieltä sitä et pois saa.

        Lue tänään ilmestynyt erä-lehti 9-2008. Käsittelee juuri tiedustelemiasi asioita.


      • itse tein...

        fanerista tommoset mallia teno. Alumiinista tuet veneen laitoihin ja hyvin toimivat siihen saakka kun vene katosi (lue kadonnut Päijän). Tason asettelu täytyy funtsia moottori perässä vene vedessä vapaasti kellumassa. Minun mallissa "kallistus" oli helposti muutettavissa parilla ruuvilla. Kovalla kuormalla keula pitää saada nousemaan vedestä, muuten vene puskee kuin venäläinen sukellusvene ja sukeltaakin allokossa kuten "kurski" jäämerellä.


      • itse tein...
        itse tein... kirjoitti:

        fanerista tommoset mallia teno. Alumiinista tuet veneen laitoihin ja hyvin toimivat siihen saakka kun vene katosi (lue kadonnut Päijän). Tason asettelu täytyy funtsia moottori perässä vene vedessä vapaasti kellumassa. Minun mallissa "kallistus" oli helposti muutettavissa parilla ruuvilla. Kovalla kuormalla keula pitää saada nousemaan vedestä, muuten vene puskee kuin venäläinen sukellusvene ja sukeltaakin allokossa kuten "kurski" jäämerellä.

        Noi kantosiivet ei olleet paikallaan silloin, kun vene katosi. Olin irrottanut ne. Haittasivat kuulemma muita veneen käyttäjiä!


    • ww5

      Lujitemuoviveneitä löytyy noin 3 vaihtoehtoa,Veto,kaisla erä,ehkä myös palta.Paras kompromissi Veto 5.

      • Werkkomatala

        Speksien mukaan veto ja Palta ovat hyvin samankaltaisia veneitä.
        525 erä taas on suurin - max 10hv luokituksineen.


    • Rantatarkkailija

      Lähes kaikki lasikuitusoutuvenhot ovat liki samanlaisia soutaen,mutta perämoottorin käytössä tulee erot. Sanoisin että pieneen tarpeeseen,ja sopivan rauhallisella aikataululla liikuttaessa on 2hv.perämoottori sopivin kaikkiin ns. savolaismallisiin soutuveneisiin. Kokemuksesta voin yhtyä edellisiin mielipiteisiin. Päijän vene on tukeva, mutta raskas käsitellä ja soutaa.

    • Tamaran kyydissä

      Hyvä vaihtoehto voisi olla perinteinen
      Vienan Karjalan tervattu puuvene.
      Minulla oli viime kesänä Jyskyjärvellä tilaisuus sekä soudella että olla moottoriajelulla 6 h. kuormalla veneessä jossa oli 8 hv perämoottori.
      Vene on runsaat 5m pitkä. Siinä on kantava, osin suoristettu perä. Venemestari Taito Malisen verstaalla panin merkille venelaudan paksuuden n. 15 mm. Veneen hinta Suomeen tuotuna alun toista tuhatta euroa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe