PUUVARTISIA EI SAA LEIKATA SYKSYLLÄ

Puutarhuri

Puuvartisia pensaita ja puita ei saa leikata syksyllä. Ilmassa on lahottaja ja lois sienien itiöitä jotka tarttuvat haavapintoihin. Vain talvella, keväällä saaleikata ja kesällä uusia kasvannaisia(pensasaidanleikkuu).

18

3772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • memo

Olen eri mieltä asiasta.

• multasormi

Tuo ei ole totta! Olen ollut 10 vuotta näissä ympyröissä ja tiedän mistä puhun, joten painu suolle

• memo

Multasormi ei tiedä mistä puhuu, joten sopii itse painua suolle

• puutarhuri

OOTTE KAIKKI IHAN ÄÄLIÖITÄ! MULTASORMI ON TYHMÄ

• viherpeukalo

puut leikataan yleensä syksyllä

• viherpeukalo

Puuvartisia leikataan myös usein syksyisin ja hyvin ovat lähteneet seuraavana keväänä kasvamaan

• Tietäjä

Havupuut leikataan kahden ämmän välissä.

• Vihertävä peukalo!!!

Minä leikkaan puuni aina talvella,keväällä,kesällä ja syksyllä ja siihen ei ole kellään mitään sanomista!!!!

• Vihernikkari

Ei se kyllä ihan näin ole, vaikka totta toinen puoli. Puiden osalta suuria leikkaushaavoja kannattaa syksyllä välttää, mutta pensaiden osalta se ei ole merkityksellistä. Puiden osalta paras leikkausaika on alkukesä, jolloin leikkaushaavojen "parantuminen" on tehokkainta.

• Vihernikkari

Juuri niin

• sormi suussa

Eiköhän puita voi leikata millon vain.

• memo

Juuri niin.

• Pihatyötollotar

rehottaa aivan valtoimenaan
      ja ajattelinkin leikata sitä siistimmäksi.

Pitää kait jättää sitten kevääseen,
      ettei homehdu pystyyn ;)

PS. Jos keväällä leikkaan uusia versoja,
      jotka kasvavat puoliksi jo ajotiellä,
      niin alkaako kasvi tuuheentua? -Kiitos-

• hemuli

... kanukat kasvavat nopeasti ja ränsistyvät rummiksi helposti. Siksi niitä on hyvä rapsia ja harvennella joka vuosi, näin ne säilyvät sirosti kasvavina pensaina.

Jo turvallisuuden kannalta voit käydä, vaikka tältä istumalta,leikkaamassa kulkua ja näkemistä haittaavat versot tyveä myöten pois.

Siis, kumpi on kumpaa varten? Puutarha asukasta vai asukas puutarhaa varten? Heh hee!

• Pihatyötollotar
        hemuli kirjoitti:

... kanukat kasvavat nopeasti ja ränsistyvät rummiksi helposti. Siksi niitä on hyvä rapsia ja harvennella joka vuosi, näin ne säilyvät sirosti kasvavina pensaina.

Jo turvallisuuden kannalta voit käydä, vaikka tältä istumalta,leikkaamassa kulkua ja näkemistä haittaavat versot tyveä myöten pois.

Siis, kumpi on kumpaa varten? Puutarha asukasta vai asukas puutarhaa varten? Heh hee!

luulin, että verson puolesta välistä,
        että lähtisi haaromaan kauniisti :)
        Leikkaan sitten tyvestä.

-Kiitos-

• Olet

Suomessa on sen verran kylmä talvi, että parasta jättää pensaitten leikkaaminen aikaiseen kevääseen.
      Lisää voi lukea www.kotipuutarhuri.com ja
      sieltä kohta "kotipuutarhurin käsikirja".
      Asia on jees.

• tintti

minä leikkaan 150m pitkän ja 3m korkean kuusiaitani keväisin maalis-huhtikuussa. Huvi ja hyöty yhdistyvät, kun kiipeilen tikkailla saksien kanssa kevään tuoksuja haistellen ja muuttolintujen huutoja kuunnellen. tintti.

• Arboristi

Onko täällä joku vastavalmistunut "puutarhuri" kun ei käytännön kokemusta ole kuin 2 tuntia puutarhakoulun ajoilta ja opettajakin opettaa että pensasaidat kuuluu leikata v kirjaimen mallisiksi.
      Kaikki keväällä nestettä vuotavat puut leikataan syksyllä, esim. kirsikka, luumu, koivu ja vaahtera.Keväällä leikataan muut ennen kasvuunlähtöä. Esim. kuusesta saa leikata vain edellisen vuoden kasvua tai kasvu heikkenee rajusti koska ylivuoden puutuneesta oksasta ei uusia versoja lähde kasvuun, kuivia oksia voi leikata milloin vain. Ja kyllä kesälläkin voi puita leikata pitää vain tietää mitä tekee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe