Puuvartisia pensaita ja puita ei saa leikata syksyllä. Ilmassa on lahottaja ja lois sienien itiöitä jotka tarttuvat haavapintoihin. Vain talvella, keväällä saaleikata ja kesällä uusia kasvannaisia(pensasaidanleikkuu).
PUUVARTISIA EI SAA LEIKATA SYKSYLLÄ
18
3772
Vastaukset
- memo
Olen eri mieltä asiasta.
- multasormi
Tuo ei ole totta! Olen ollut 10 vuotta näissä ympyröissä ja tiedän mistä puhun, joten painu suolle
- memo
Multasormi ei tiedä mistä puhuu, joten sopii itse painua suolle
- puutarhuri
OOTTE KAIKKI IHAN ÄÄLIÖITÄ! MULTASORMI ON TYHMÄ
- viherpeukalo
puut leikataan yleensä syksyllä
- viherpeukalo
Puuvartisia leikataan myös usein syksyisin ja hyvin ovat lähteneet seuraavana keväänä kasvamaan
- Tietäjä
Havupuut leikataan kahden ämmän välissä.
- Vihertävä peukalo!!!
Minä leikkaan puuni aina talvella,keväällä,kesällä ja syksyllä ja siihen ei ole kellään mitään sanomista!!!!
- Vihernikkari
Ei se kyllä ihan näin ole, vaikka totta toinen puoli. Puiden osalta suuria leikkaushaavoja kannattaa syksyllä välttää, mutta pensaiden osalta se ei ole merkityksellistä. Puiden osalta paras leikkausaika on alkukesä, jolloin leikkaushaavojen "parantuminen" on tehokkainta.
- Vihernikkari
Juuri niin
- sormi suussa
Eiköhän puita voi leikata millon vain.
- memo
Juuri niin.
- Pihatyötollotar
rehottaa aivan valtoimenaan
ja ajattelinkin leikata sitä siistimmäksi.
Pitää kait jättää sitten kevääseen,
ettei homehdu pystyyn ;)
PS. Jos keväällä leikkaan uusia versoja,
jotka kasvavat puoliksi jo ajotiellä,
niin alkaako kasvi tuuheentua? -Kiitos-- hemuli
... kanukat kasvavat nopeasti ja ränsistyvät rummiksi helposti. Siksi niitä on hyvä rapsia ja harvennella joka vuosi, näin ne säilyvät sirosti kasvavina pensaina.
Jo turvallisuuden kannalta voit käydä, vaikka tältä istumalta,leikkaamassa kulkua ja näkemistä haittaavat versot tyveä myöten pois.
Siis, kumpi on kumpaa varten? Puutarha asukasta vai asukas puutarhaa varten? Heh hee! - Pihatyötollotar
hemuli kirjoitti:
... kanukat kasvavat nopeasti ja ränsistyvät rummiksi helposti. Siksi niitä on hyvä rapsia ja harvennella joka vuosi, näin ne säilyvät sirosti kasvavina pensaina.
Jo turvallisuuden kannalta voit käydä, vaikka tältä istumalta,leikkaamassa kulkua ja näkemistä haittaavat versot tyveä myöten pois.
Siis, kumpi on kumpaa varten? Puutarha asukasta vai asukas puutarhaa varten? Heh hee!luulin, että verson puolesta välistä,
että lähtisi haaromaan kauniisti :)
Leikkaan sitten tyvestä.
-Kiitos-
- Olet
Suomessa on sen verran kylmä talvi, että parasta jättää pensaitten leikkaaminen aikaiseen kevääseen.
Lisää voi lukea www.kotipuutarhuri.com ja
sieltä kohta "kotipuutarhurin käsikirja".
Asia on jees. - tintti
minä leikkaan 150m pitkän ja 3m korkean kuusiaitani keväisin maalis-huhtikuussa. Huvi ja hyöty yhdistyvät, kun kiipeilen tikkailla saksien kanssa kevään tuoksuja haistellen ja muuttolintujen huutoja kuunnellen. tintti.
- Arboristi
Onko täällä joku vastavalmistunut "puutarhuri" kun ei käytännön kokemusta ole kuin 2 tuntia puutarhakoulun ajoilta ja opettajakin opettaa että pensasaidat kuuluu leikata v kirjaimen mallisiksi.
Kaikki keväällä nestettä vuotavat puut leikataan syksyllä, esim. kirsikka, luumu, koivu ja vaahtera.Keväällä leikataan muut ennen kasvuunlähtöä. Esim. kuusesta saa leikata vain edellisen vuoden kasvua tai kasvu heikkenee rajusti koska ylivuoden puutuneesta oksasta ei uusia versoja lähde kasvuun, kuivia oksia voi leikata milloin vain. Ja kyllä kesälläkin voi puita leikata pitää vain tietää mitä tekee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197