‹ F R E T T I ›

Notu

Hei ja lämmintä kesää !
Olen miettinyt fretin hankintaa ja minulla sitä ikää on [ 13 v. ] että pystyisin fretin omistamaan . Kuulin että kahden / yhden pötkön häkin minimikoko olisi x60x100x60 ja mitä suurempi sen parempi . Pitäisikö häkin olla mielummin pitempi kuin leveä ? Miten häkki pitäisi sisustaa ? Ja onko minkäänlaista 'minimi' aikaa fretin vapaanapitämiseen ? Fretti kun ei ole häkkieläin . Ainiin , ja kuinka opettaa fretti vessaastialle ? Kiitän jo etukäteen ! ‹3

9

2269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hkldfgdh

      Et taida olla vielä pariin vuoteen valmis hankkimaan frettiä. Kannattaa lukea netistä kaikki tieto fretistä eri sivuiltakin. Ei taida vanhempasi juuri ajatella. Kuulostaa vähä hankalalt että 13vuotias opettaisi fretin puremattomaksi yms.

    • ei...

      tuosta viestistä saa taas semmoisen kuvan että frettiä ollaan hankkimassa häkkiin koristeeksi hetken mielijohteesta :(

    • kysymyksiisi

      Hei!

      60x100x60 on ehdoton minimi YHDELLE pienelle fretille, mielestäni urokselle on jo liian pieni. Ja noin pieni häkki olisi hyvä pitää auki koko ajan. Minimiaikaa fretin vapaanapitoon on hankala sanoa. Mitä enemmän, sitä parempi. Meillä on pötkylät koko ajan vapaana, siis ihan aina. En sulkisi häkkiin tuntia tai korkeintaan kahta pidemmäksi aikaa.

      Fretti käy luonnostaan tarpeillaan aina jossain nurkassa. Siihen nurkkaan voi sijoittaa hiekka-astian ja yleensä fretti hoksaakin sitten mihin hiekkistä on tarkoitus käyttää :). Varsinkin kun kärsivällisesti jaksaa nostaa frettiä astiaan kun sille tulee hätä.

      Fretti ei ole sopivin mahdollisin lemmikki 13-vuotiaalle, mutta toki jos perheesi (vanhempasi) ovat hommassa mukana, on asia ok.

    • tuolla tieto määrällä hankk...

      Nauratti kovasti tuo lauseesi "Ja onko minkäänlaista 'minimi' aikaa fretin vapaanapitämiseen ? Fretti kun ei ole häkkieläin." Eikös tuo sillon tarkoita sitä, että jos fretti EI ole häkkieläin, niin sitä ei tulisi häkissä pitää kun vain pakosta (tarkoittaa yleensä sitä kun on poissa kotoa) Meillä fretit ovat vapaana 24/7 koska häkkiä emme edes omista. Ensimmäisellä fretillämme oli todella suuri häkki, mutta se lähti myyntiin alle kuukauden käytössä olon jälkeen. En vain voinut pitää niin fiksua ja seurallista eläintä häkissä (tuntui samalle kun olisi koiramme sinne teljennyt) Fretti kun on TÄYSIN eri asia kun hamsteri tms. ja se tarvitsee todella paljon seuraa ja virikkeitä, ei siis todellakaan riitä että sen päästää pariksi tunniksi päivässä "jaloittelemaan" niinkun jotkut tälläkin palstalla ovat sanoneet...Joten viestisi perusteella suosittelen harkitsemaan ja etenkin keräämään tietoa vielä ainakin pari vuotta :)

      • ...

        meidän perheesee tuli fretti kun olin itse 11 vuotias. aluksi fretti puri kaikkia, eikä tuntunut mikää tehoavan siihen. saimme kuitenkin hyviä neuvoja kasvattajilta ja neuvot alkoi pikku hiljaa tuottaa tulosta. ensiksi fretti lopetti minun puremisen ja sen myötä äitini ja sitten toisen siskoni. toista siskoa se ei ole jättänyt rauhaan vielä tänäkään päivänä, sillä hän ei siltä ottanut luuloja pentuna pois. nyt tosin fretti on täysin mun perään. ei hetkeksikään vois rauhaan jättää. tunkee ihan joka paikkaa mukaan mihin on vain mahdollisuus päästä :)


    • fretti <3

      moi !
      itekki haluun fretin ja vanhemmilta on jo lupa..
      ku oon lukenu tuossa tooosi paljon freteistä, nii niitä ei kannata piettää paljoa häkissä, ja jos haluaa piettää paria tuntia kauempaan, sen pitää olla suuri häkki. itse kun aijon ostaa parin kuukauden päästä fretin ostan sille kahdelle fretille kokoisen häkin, koska pietän sitä yöt ja joskus koulu päivän häkissä, että se ei hajota paikkoja ,sisustukseen häkille kuuluu ainakin riippumatto, ruoka kupit , vettä,leluja jne.. Häkissä on hyvä olla kaksi kerroksinen ja siellä on pitää myös olla jonkinlainen wc-paikka ja fretit myös pitää että sinne on rakennettu tunneleita, koloja jne ! mutta pitää silti katsoa ettei fretti voi satuttaa itseään häkissä. Itsekin olen 13 vuotias, ja suosittelen freteistä PALJON lukemista , koska heti ensin kun halusin , niin en tiennyt paljoa mitään , esim, että suklaa on todella vaarallista fretille, joten kannattaa katsoa paljon esim. netistä tietoa. (::: ps ois kiva jos voitas jutella kahestaan freteistä ! (:

    • Nimetön

      Itsekkin olen hankkimassa fretin kun hamsut kupsahtaa ja olen lukenut paljon, ja tiedän paljon... On todella tärkeää valita kasvattaja TARKASTI! Kannattaa kysellä freteistä, ja fretin kasvattajan pitäisi auttaa esim. puremisessa, jne jne...

    • Fretti tietoinen

      Oon 13 kans ja haluaisin fretin. Aloittajan ja kaikkien muidenkin kannattas käydä Tassujen tahdissa blogissa. Sieltä löytää toisi paljon tietoa freteistä. Suosittelen. Ottaisin itsekin fretin mutta äiti ei anna. Sillä on jokin käsittämätön syy siihen ettei fretin voi ottaa meille. Sen mielestä ne kuuluu metsään niinkuin se sukulaiset hillerit. Ja frettit ois muka kesytetty turkis tarhaukseen. Vaikka ne on kesytetty metsästämään.

    • twiiiu

      Fretit eivät todellakaan kuulu metsään. Suurin osa ei siellä pärjäisi, vaan kuolisi hyvinkin pian nälkään/nestehukkaan tms. Hillereitäkään ei enää pahemmin taida suomen metsissä olla, kiitos minkkien yms. jotka ovat vallanneet reviirit.

      13v. voi hyvinkin olla riittävän kypsä fretin omistaja, mutta myös vanhempien pitää vielä tuossa vaiheessa olla valmiita huolehtimaan lemmikistä. Tavallaan fretti on jopa esim. koiraa helpompi lemmikki, mutta vaatii hyvän pohjustuksen ja riittävästi tiedonhankintaa etukäteen (kuten mikä tahansa lemmikki). Lisäksi frettien kohdalla opitaan koko ajan uutta, joten pitää olla itsekin innokas etsimään tietoa ja kyseenalaistamaan vanhoja käsityksiä. Tällä hetkellä esimerkiksi sopivan ravinnon suhteen kannattaa olla tarkkana ja häkkiin en frettiä pistäisi kuin äärimmäisissä tilanteissa väliaikaisesti.

      Äidilläsi on kuitenkin ilmeisesti vähän haisua asiasta, sillä fretti ja tarhahilleri ovat ainakin yhdessä vaiheessa olleet käytännössä sama asia - frettiä ei kuitenkaan alkujaan jalostettu turkiseläimeksi, vaan itsekin miellän ne ensisijaisesti metsästyskäyttöön tarkoitetuiksi. Mielestäni tarhauksessa on panostettu lähinnä turkin laatuun ja lemmikkipuolella halutaan luonnollisesti terveitä ja pitkäikäisiä yksilöitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe