Aloitettava Prednisolon?

astmamamma

Sairastan astmaa, todettiin nuorena ja se oli vuosia remissiossa. Nyt on pahentunut ja parin vuoden ajan on ollut pysyvä lääkitys. Pulmicort ja Ventoline menee lääkityksenä. Nyt on pahempi tulehdus päällä sillä ääni on maassa, rintakehää painaa, kurkkua kuristaa ja paksua limaa riittää ja riittää. Kerran aikaisemmin oli samat oireet ja silloin määrättiin Prednisolon 10 päivän kuuri. Lääkkeitä on jälellä, joten pitääkö mennä lääkäriin, vai voiko itse aloittaa tuon Prednisolonin. Käytetäänkö sen kanssa hoidon aikana Pulmicortia myös vaan jätetääkö se pois?
Neuvoisiko joku pitkäaikaisempi astmaatikko?

5

1741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkokäyttö

Prednisolonin käytön aikana otetaan muut lääkkeet säännöllisesti - näin minulla.
      "Kuurin" aloittamiseksi kehottaisin menemään lääkäriin saamaan hänen ohjeensa. Tilanteesta riippuen annostus voi olla jokin muu kuin se ensimmäinen.
      Samalla selvittäisit,miten jatkossa menettelet.

• astma

Ensisijaisesti kun huomaat että tulee astman pahenemisvaihe niin tuplaat hoitavan lääkkeen. Jos olet kovin tukossa niin ota aina ensin avaavaa lääkettä jotta saat keuhkoputket auki ja 15min kuluttua hoitava jotta se pääsee perille saakka hoitamaan. Annoksen pidät tuplattuna vielä 1-2viikkoa siitä kun oireesi ovat selkeästi helpottaneet. Jos oireet ovat kuitenkin jo päässeet siihen vaiheeseen että näistä ei viikossa tule apua niin sitten koska olet kuurilla ollut aikaisemminkin niin voit oma-aloitteisesti aloitta Prednisolon kuurin tablettteina noin 7 päivään kuuri yleensä riittänee. jatkat inhaloitavia lääkkeitä tupla annoksin kuurista huolimatta.Jos jokainen astman pahenemisvaiheen potilas menisi prednisolon kuurin aloitusta varten päivystykseen niin suomessa tarvittaisiin aika paljon lääkäreitä lisää.

• astmamamma

Kiitos neuvoista! Nostin lääkitystä itse ja otan aina ensin avaavaa ja sitten hoitavaa inhaloitavaa lääkettä, mutta olo ei helpottunut. Tänään alotin Prednisolonin ja jatkan sitä 7 pv. En missään nimessä lähde lääkäriin jonottamaan, siellä on sijaisen sijaisen sijaisia tai nk. reppulääkäri. Jokaiselta saa erilaiset ohjeet ja neuvot ja menee entisestään sekaisin.

• ei pitäsi
        astmamamma kirjoitti:

Kiitos neuvoista! Nostin lääkitystä itse ja otan aina ensin avaavaa ja sitten hoitavaa inhaloitavaa lääkettä, mutta olo ei helpottunut. Tänään alotin Prednisolonin ja jatkan sitä 7 pv. En missään nimessä lähde lääkäriin jonottamaan, siellä on sijaisen sijaisen sijaisia tai nk. reppulääkäri. Jokaiselta saa erilaiset ohjeet ja neuvot ja menee entisestään sekaisin.

ottaa kuitenkaan 3:a kuuria enempää vuodessa.

• Napsu
        ei pitäsi kirjoitti:

ottaa kuitenkaan 3:a kuuria enempää vuodessa.

Ei ole kovin järkevää itse tehtailla lääkkeiden kanssa. Minkälaisen annostuksen otit? Ennen suositeltiin erilaisia annostuksia kuin nykyään. Mistä tiedät että otat oikein ja ennen kaikkea lopetat oikein? Jos on liian pitkä kortisoonikuurilla ja lopetus liian nopea on se =

http://www.terveysportti.fi/kotisivut/kotisivut.sivut.nayta?p_sivu=24565

Kannattaa vähän miettiä ennen kuin tekee..
        Ja vaikka ei mitään noin vaikavaa saakaan aikaan, entä jos sulla on tulehdus ja tarvitsisit antibiootin joka poistaa sen? Ei se infektio pelkällä astmalääkkeellä mene.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      5939
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5433
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3074
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2287
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2108
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1701
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1686
    Aihe