Karhuja

katsoja vain

Joku tuolla jossain ketjussa itki, että karhukuvaus kojuista tuhoaa metsät ym ym. Mutta täytyy sanoa, että kyllä mä mieluiten katson karhuista kuvia luonnosta kuin jossain eläintarhassa kuvattuina.

Törmäsin tänään aika törkeen makeisiin kuviin, jotka on kojusta kuvattuja.

http://www.osenius.fi/Karhut/index.html

12

2755

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moderaattori II

Mihinkä ihmeen linkkiin viestisi ohjaa. Ainakaan minun yhteyteni ei vienyt luontoon.
      Kuvauskojut tulevat lienee lähiaikoina EU:n määräyksestä kiellettäviksi. Niistähän kuvataan haaskoilta ja villieläimet tottuvat väärällä tavalla ihmisiin. Normaalisti karhu väistää ihmistä mutta kun sitä ruokitaan haaskoilla niin se tulee rohkeammaksi ja on kohta asustusten lähellä. Esimerkkejä on.
      Katsopa muuten tarkasti niitä kuvia pedoista joita on kuvattu kojuista haaskoilta. Lähinnä ne muistuttavat roskisdyykkareita käytökseltään.
      Ja kyllä se luonto on melko keinotekoista kun siihen on ihminen raahannut lehmän raatoja.

• ritala1

kuvasin kuhmossa kojusta karhuja la kyllä nämä karhut eleli aivan luonnon oloissa ja tulivat osaksi rajan takaa OLI AIKA HUIKEA KOKEMUS.

• Kimmo Koo

Olimme kävelemässä Hervannan takametsissä Kangasalan rajan läheisyydessä. Paikallinen kaveri kertoi kuinka siellä (Tampereella!) saattaa hyvin nähdä karhun. Hänen kaverinsa oli juoksemassa koiriensa kanssa metsässä kun yllättäen he kohtasivat emon ja kaksi poikasta, jotka kiipesivät hädissään puuhun. Emo teki kolme valehyökkäystä kun poikaset laskeutuivat. Sen jälkeen ulkoiluttaja ja karhut lähtivät vauhdikkaasti eri suuntiin. Jos karhut olisivat olleet tottuneet haaskoihin, ne olisivat pelänneet ihmistä vähemmän ja saattaneet hyökätäkin. Tämän jälkeen olisi varmaan ammuttu karhut eikä niiden luonnollista käyttäytymistä muuttaneet kuvaajat.

"OLI AIKA HUIKEA KOKEMUS."

Epäilemättä oli huikea kokemus. Yksi nykyajan ikävimmistä puolista on pelkkien huippuhetkien etsiminen (jalkapallosta katsotaan maalit, formulakisoista ohitukset ja onnettomuudet, jääkiekosta tappelut...), jolloin maailma vääristyy. Veikkaan, ettet mennyt Kuhmoseen pyörällä etkä kävellyt metsässä kymmeniä kilometrejä päästäksesi kojulle. Puolikesyt karhut tulivat tottumuksesta samoille haaskoille, jolloin palvelu pelasi ja yrittäjä järjesti mitä lupasi "luontokuvaajalle" ilman vaivaa tai turhaa luontoon tutustumista.

Anteeksi, mutta minusta karhun kuvauspalvelu on hyvin samanlaista kuin kaupallinen rakkaus, jolloin varmasti saa eikä aikaa tuhraannut turhaan tutustumiseen.

• ritala1
        Kimmo Koo kirjoitti:

Olimme kävelemässä Hervannan takametsissä Kangasalan rajan läheisyydessä. Paikallinen kaveri kertoi kuinka siellä (Tampereella!) saattaa hyvin nähdä karhun. Hänen kaverinsa oli juoksemassa koiriensa kanssa metsässä kun yllättäen he kohtasivat emon ja kaksi poikasta, jotka kiipesivät hädissään puuhun. Emo teki kolme valehyökkäystä kun poikaset laskeutuivat. Sen jälkeen ulkoiluttaja ja karhut lähtivät vauhdikkaasti eri suuntiin. Jos karhut olisivat olleet tottuneet haaskoihin, ne olisivat pelänneet ihmistä vähemmän ja saattaneet hyökätäkin. Tämän jälkeen olisi varmaan ammuttu karhut eikä niiden luonnollista käyttäytymistä muuttaneet kuvaajat.

"OLI AIKA HUIKEA KOKEMUS."

Epäilemättä oli huikea kokemus. Yksi nykyajan ikävimmistä puolista on pelkkien huippuhetkien etsiminen (jalkapallosta katsotaan maalit, formulakisoista ohitukset ja onnettomuudet, jääkiekosta tappelut...), jolloin maailma vääristyy. Veikkaan, ettet mennyt Kuhmoseen pyörällä etkä kävellyt metsässä kymmeniä kilometrejä päästäksesi kojulle. Puolikesyt karhut tulivat tottumuksesta samoille haaskoille, jolloin palvelu pelasi ja yrittäjä järjesti mitä lupasi "luontokuvaajalle" ilman vaivaa tai turhaa luontoon tutustumista.

Anteeksi, mutta minusta karhun kuvauspalvelu on hyvin samanlaista kuin kaupallinen rakkaus, jolloin varmasti saa eikä aikaa tuhraannut turhaan tutustumiseen.

Jonkun vuosikymmenen olen Kuhmon erämaissa samoillu. Ehkäpä jo ennen kuin sinä tiesit mikä karhu on.
        Ja monta sataa kilometriä olen korpimaisemissa hirven perässä salaa ja luvallisesti kulkenut. Mutta en ole karhua nähnyt. Nyt olen.

• Kimmo Koo
        ritala1 kirjoitti:

Jonkun vuosikymmenen olen Kuhmon erämaissa samoillu. Ehkäpä jo ennen kuin sinä tiesit mikä karhu on.
        Ja monta sataa kilometriä olen korpimaisemissa hirven perässä salaa ja luvallisesti kulkenut. Mutta en ole karhua nähnyt. Nyt olen.

"Jonkun vuosikymmenen olen Kuhmon erämaissa samoillu. Ehkäpä jo ennen kuin sinä tiesit mikä karhu on."

Saattaa olla. Näin tosin karhun Korkeasaaressa jo 1950-luvulla.

"Ja monta sataa kilometriä olen korpimaisemissa hirven perässä salaa ja luvallisesti kulkenut. Mutta en ole karhua nähnyt. Nyt olen."

Kojukarhujen ja Korkeasaarenkarhujen elinolosuhteita on muutettu, jotta maksavat turistit pääsisivät niitä helpommin näkemään. Epäilemättä niiden näkeminen on ihmiselle hieno kokemus.

• luontokuvaaja_

Oma kuvauskoju on kymmenien kilometrien päässä asutusalueilta, korvessa. Sinne päästäkseen pitää ajaa metsätien päähän ja tarpoa muutaman kilometrin pätkä maastossa.

Tyvenellä säällä karhut eivät tule, ne väistävät, koska tuntevat ihmisen hajun, saattavat tulla metsän reunaan, nuuhkaista ja kääntyvät pois. Haaskalla käydessään ne eivät ole poromiesten riesana ja säästävät siten nahkansa.

Ihminen on kojussa sen ympäristön armoilla, vankina. Tarkkailee sivusta tapahtumia, toisin kuin eläintarhoissa joissa eläimet asuvat vankeudessa. Erotuksena vain se, että kojusta pääsee muutaman päivän kuluttua pois...

Sen verran kritisoin tuota aiemmin esitettyä mielipidettä, että luontoon pitäisi tutustua dokumentteja katsomalla; no dokumentteja tuskin voi tehdä menemättä luontoon kuvauskaluston kanssa, eli joku nämä luontofilmitkin on tehnyt, otaksuttavasti juuri edellä mainituin menetelmin; kojusta ja haaskoilta/ruokintapaikoilta. Filmeissä sitäpaitsi esitetään myös pelkästään nämä "huippuhetket", vai onko joku nähnyt dokumenttia jossa on kolmen tunnin odotus tyhjää maisemaa, ennen kuin jotain alkaa tapahtua?

Luontoon tutustuminen pelkästään median kautta vieraannuttaa meitä siitä ennestään. En vastusta luontofilmejä; katson niitä usein nautiskellen, mutta haluan myös itse kokea rauhan, hiljaisuuden ja erämetsän tuoksut. Lähellä luontoa elävä ihminen ymmärtää parhaiten sen arvon, yhteyden ihmiseen, haluaa säilyttää luonnon monimuotoisuuden ja oman yhteytensä luontoon. Emme ole erillisiä, vaikka olemme luoneet eriytyvän maailman ympärillemme.

Kojukuvaus ei suinkaan ole aina "varma nakki". Yleensä ennen ensimmäistä havaintoa voi mennä neljä-viisikin tuntia, jopa päiviä. Sinä aikana voi tarkkailla ympäristöään, havainnoida lintuja, muita nisäkkäitä, tutkia hiljaisuutta ja rauhaa jota mistään muualta ei löydä. Hiljaisuuden tutkimisesta en pysty enempää kertomaan; se pitää itse kokea.

• gips
        luontokuvaaja_ kirjoitti:

Oma kuvauskoju on kymmenien kilometrien päässä asutusalueilta, korvessa. Sinne päästäkseen pitää ajaa metsätien päähän ja tarpoa muutaman kilometrin pätkä maastossa.

Tyvenellä säällä karhut eivät tule, ne väistävät, koska tuntevat ihmisen hajun, saattavat tulla metsän reunaan, nuuhkaista ja kääntyvät pois. Haaskalla käydessään ne eivät ole poromiesten riesana ja säästävät siten nahkansa.

Ihminen on kojussa sen ympäristön armoilla, vankina. Tarkkailee sivusta tapahtumia, toisin kuin eläintarhoissa joissa eläimet asuvat vankeudessa. Erotuksena vain se, että kojusta pääsee muutaman päivän kuluttua pois...

Sen verran kritisoin tuota aiemmin esitettyä mielipidettä, että luontoon pitäisi tutustua dokumentteja katsomalla; no dokumentteja tuskin voi tehdä menemättä luontoon kuvauskaluston kanssa, eli joku nämä luontofilmitkin on tehnyt, otaksuttavasti juuri edellä mainituin menetelmin; kojusta ja haaskoilta/ruokintapaikoilta. Filmeissä sitäpaitsi esitetään myös pelkästään nämä "huippuhetket", vai onko joku nähnyt dokumenttia jossa on kolmen tunnin odotus tyhjää maisemaa, ennen kuin jotain alkaa tapahtua?

Luontoon tutustuminen pelkästään median kautta vieraannuttaa meitä siitä ennestään. En vastusta luontofilmejä; katson niitä usein nautiskellen, mutta haluan myös itse kokea rauhan, hiljaisuuden ja erämetsän tuoksut. Lähellä luontoa elävä ihminen ymmärtää parhaiten sen arvon, yhteyden ihmiseen, haluaa säilyttää luonnon monimuotoisuuden ja oman yhteytensä luontoon. Emme ole erillisiä, vaikka olemme luoneet eriytyvän maailman ympärillemme.

Kojukuvaus ei suinkaan ole aina "varma nakki". Yleensä ennen ensimmäistä havaintoa voi mennä neljä-viisikin tuntia, jopa päiviä. Sinä aikana voi tarkkailla ympäristöään, havainnoida lintuja, muita nisäkkäitä, tutkia hiljaisuutta ja rauhaa jota mistään muualta ei löydä. Hiljaisuuden tutkimisesta en pysty enempää kertomaan; se pitää itse kokea.

arvot.
        Itse oon ottanu kerran "elämäni parhaimman luontokuvan" suojärveltä. Tein kuvaan sumun kiehuvan vesikattilan avulla.

Se oli vaan hölmö kokeilu uuden kameran kanssa. Nyt osaan jo paremmin. Haaskoilta en suostu kuvaamaan.

• bellarita1

Kuinkas sitä tavallinen työssä käyvä voisi paremmin luontoon ja karhuihin tutustua kuin kojusta.Hieno homma että on tällaista järjestetty.Olen kyllä Afrikan villieläimiäkin kuvannut ja sielläkin tyyli on melkein sama. Valitut paikat ne on sielläkin vapaasti eläimet kuitenkin kuten karhut.

• paikallinen

Vaikka itse pidänkin siitä enemmän että näkee kuvia karhuista luonnossa kuin eläintarhassa, niin silti olen vastaan noita kojuja joihin ihmiset menee kuvaamaan karhuja. Haaskat houkuttelee karhuja koko ajan lähemmäksi ihmistä ja he tottuvat meihin. Kun asustelee tuolla Kuhmon syrjäseuduilla jonkun aikaa, niin kyllä ymmärtää, että miksei niitä haaskoja sinne kojuille pitäisi raahata.

• Kimmo Koo

"Kuinkas sitä tavallinen työssä käyvä voisi paremmin luontoon...tutustua.."

Kirjoista, samoilemalla sekä myymällä auton ja ostamalla polkupyörän.

"Kuinkas sitä tavallinen työssä käyvä voisi paremmin ... karhuihin tutustua kuin kojusta."

Katsomalla televisiosta luontodokumentin :-) Karhun näkeminen "luonnossa" on varmasti hieno kokemus, mutta tuskin sitä voi sanoa tutustumiseksi. Olen kävellyt satoja kilometrejä metsässä, jossa elelee karhuja, mutta en ole koskaan nähnyt karhua.

"Olen kyllä Afrikan villieläimiäkin kuvannut ja sielläkin tyyli on melkein sama."

Kuvataanko oikeasti petoeläimet Afrikassa ihmisten viemiltä haaskoilta?

"Valitut paikat ne on sielläkin vapaasti eläimet kuitenkin kuten karhut."

Olet siinä oikeassa, ettei tällainen eläinten kuvaaminen sopii luontoihmisille yhtä hyvin kuin helikopterilla matkustaminen, jotta näkee jonkun linnun luonnossa.

• Anonyymi
        Kimmo Koo kirjoitti:

"Kuinkas sitä tavallinen työssä käyvä voisi paremmin luontoon...tutustua.."

Kirjoista, samoilemalla sekä myymällä auton ja ostamalla polkupyörän.

"Kuinkas sitä tavallinen työssä käyvä voisi paremmin ... karhuihin tutustua kuin kojusta."

Katsomalla televisiosta luontodokumentin :-) Karhun näkeminen "luonnossa" on varmasti hieno kokemus, mutta tuskin sitä voi sanoa tutustumiseksi. Olen kävellyt satoja kilometrejä metsässä, jossa elelee karhuja, mutta en ole koskaan nähnyt karhua.

"Olen kyllä Afrikan villieläimiäkin kuvannut ja sielläkin tyyli on melkein sama."

Kuvataanko oikeasti petoeläimet Afrikassa ihmisten viemiltä haaskoilta?

"Valitut paikat ne on sielläkin vapaasti eläimet kuitenkin kuten karhut."

Olet siinä oikeassa, ettei tällainen eläinten kuvaaminen sopii luontoihmisille yhtä hyvin kuin helikopterilla matkustaminen, jotta näkee jonkun linnun luonnossa.

Aina voi zoomata ja näkee pian tissejäkin tai naisen toosaa.

• Anonyymi

Kymmenien kilometrien päässä lähimmästä asumuksesta olevat kojut ei totuta karhuja muuhun kuin, että ruokaa löytyy tietystä paikasta, eikä tarvitse vaivaa nähdä.
      Intiassa on todettu, että jos petoeläimet, varsinkin kissaeläimet tottuu elämään kaupungissakin kansaa häiritsemättä, jos niitä ei jahdata. Mutta jos niitä hätyytetään ne hyökkää.

Toisaalta, nykyään ei kojuja välttämättä tarvita, koska kameraa voi sopivilla laitteilla ohjata etänä.
      Silloin kuitenkin menetetään elämykset ja joku voi varastaa kameran. Myös surraava seurantalaite voi ärsyttää karhua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe