Olen nyt omistanut Subaru Legacy 2.0TD:n noin kuukauden ja ajattelin tässä kertoa vähän kokemuksistani.
Aikaisempi autoni, Subaru Impreza 2.0R -06 meni vaihdossa liikkeeseen ja sain mielestäni ihan sopivan korvauksen siitä. Syy miksi vaihdoin legacy-dieseliin oli lisääntyneet ajokilometrit ja tarve saada vähän enemmän tilaa autoon.
Ja sitten ajopuoleen. Ovet ja muut hallintalaitteet ovat laadukkaan tuntuisia ja ilo käyttää. Penkki on mukava istua ja helppo säätää kuskille sopivaksi. Ratin korkeus- ja etäisyys-säädöt helpottavat vielä asiaa. Kun autoon kääntää virrat päälle syttyvät kaikki mittariston valot hetkeksi palamaan ja viisarit heilahtavat huippuunsa ja takaisin. Ei käytännön arvoa mutta nätin näköistä. Luettavuudeltaan puna-valkoiset mittarit ovat todella hyviä. Moottori starttaa nopeasti ja helposti. Moottorista kyllä kuulee sen olevan dieseli, mutta ei äänekäs sellainen. Koneen ollessa kylmä moottorista kuuluu liikkeelle lähtiessä ja matalilla kierroksilla nakutusta joka häipyy moottorin lämmetessä. Moottori on todella hiljainen lämpimänä eikä sitä kuule normaali-ajossa lainkaan.
Ominaisuuksiiltaan moottori on loistava. Foorumeilla ja arvosteluissa on valiteltu alaväännön puutetta ja sitä minustakin moottorista puuttui koe-ajon perusteella. Nyt kun on tottunut kaasuun ja kytkimeen toimintaan ja tuntumaan olen ihmetellyt moottorin voimia. Autoa liikuttelee parkkipaikalla huoletta tyhjäkäynnillä ja kytkimen kanssa ei tarvitse olla edes kovin tarkkana. Kaupungilla voi hyvin körötellä reilun 1000 kierroksen vauhdilla kakkosella ja kyllä se siitä vielä lähtee kiihtymäänkin. Ei se nyt mikään räjähtävä lähtö ole mutta harvoin sellaisia kaupunki-ajossa tarvitseekaan. Kierroksilla 1000-1600 kiihtyvyys on rauhallista mutta välillä 1600-1900 alkaa löytyä jo kohtalaisesti meno-haluja. Kun kierroslukumittari nousee 2000:n ja ylitse kiihtyvyys on aika huikeaa. Kiihtyvyys jatkuu hyvänä päälle 4000:teen.
Kiihdyttäessä kunnolla moottorin ääni kuuluu ohjaamoon, mutta ei sitä helposti dieseliksi tunnista. Koko auto kerää vauhtia niin vaivattoman oloisesti ja alusta toimii niin hyvin että olen montaa kertaa huomannut kulkevani nopeammin kuin oli tarkoitus.
Kulutus on ollut sekä auton että omien laskelmien mukaan noin 5,2-5,4L/100km mikä on mielestäni aika hyvin Legacyn kokoiselta nelivetoiselta autolta. Tähän mennessä ei ole ollut mitään valittamisen aihetta ja Subarun luotettavuuden tuntien en sellaisia odotakaan.
Olisi mukava kuulla muilta Dieseli-Legacyn/Outbackin omistajilta omia kokemuksia.
Subaru Legacy Diesel ajossa
71
34974
Vastaukset
- takana...
Positiivisia ovat minunkin kokemukseni. Mitä enemmän olen ajanut, sitä paremmin Subaru istuu käteeni ja sitä letkeämmin se kulkee.
Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi alaväännöstä. Auto ei ole sammunut minulla kertaakaan. Paitsi silloin, kun vaimo yritti kolmosella liikkeelle.
V70-Volvon (170hp)jälkeen on ilo suorastaan ylimmillään, kun Subarulla ajelee. Ei ole ripeä ohittaminenkaan enää poikamaista repimistä. Livakkaa paikaltaan lähtemistä piti tosin harjoitella, kun ykkönen tuntui turhan lyhyeiltä bensakoneen jälkeen.
Tankilla melkein naurattaa, vaikken alle 5,8 litran olekaan päässyt. :) Ja Subarun hiljaisuus ja yleinen laatuvaikutelma suorastaan hämmästyttävät edelleen.
Volvon sport-penkit olivat kyllä paremmat, vaikka Subarun penkit ovat toki ihan hyvät. Volvon penkkejä parempia ei varmaan olekaan. Volvon nahkapenkit ovat tosin selvästi liukkaammat.
Subaru menee eleettömästi niin härskeihin paikkoihin, ettei kehtaa ajaakaan. Tuli melkein paha mieli, kun omasta mielestäni oikein mylläsin. :)
Räppäiltäessä soralla Subarun neliveto on loistava. Systeemi tarjoilee voimaa niin, että auto lähtee mutkasta kuin takavetoinen, mutta kovempaa. Tänä syksynä suorastaan odotan liukkaita kelejä.
Kattoluukku on aivan mainio pikkuilo kaupungissa ja hitaammassa ajossa.
Vauhtia tahtoo minullakin kertyä huomaamatta enemmän kuin oli tarkoitus. Sitten kun terävään soratien kuoppaan ajaa liian lujaa, alustasta kuuluu sellainen paukaus, että vauhti kyllä putoaa seuraavaan ajettaessa. Huonollakin tiellä voi ajaa tosi reippaasti, mutta rajansa kaikella, olen huomannut.
Nagtiivistakin olen havainnut: Takaluukun mukana aukeaa niin paljon kattoa, että suksiboksin kanssa on ongelmia. Luukku osuu boksiin, vaikka se olisi sijoitettu mahdollismman eteen.
Ja muovihelmat menevät "kestolikaisiksi" kun on ajanut paljonlaisesti sorateitä.
Soitin ei varmaan tyydytä vaativaa hifistiä.
Kaksoispakoputkien päät ovat naurettavat. :D
Tavaratilan puolittavaa kalteria ei tahdo löytyä mistään. Onko ideoita?- DieseliOtto
Moi,
Kiitos hyvistä ensikommenteista. Itsekkin olen tuon uuden dieselin käynyt kokeilemassa ja täytyy sanoa, että tykkäsin. Hieno paketti vaikka pikku viilaamistakin ois.
Toivottavasti sama motti saahaan kohta forresterin keulalle niin siitäkin uudesta mallista tulee ihan haluttava auto. Jopa niin paljon, että harkinassa on ostaa semmonen itelle. - forre
DieseliOtto kirjoitti:
Moi,
Kiitos hyvistä ensikommenteista. Itsekkin olen tuon uuden dieselin käynyt kokeilemassa ja täytyy sanoa, että tykkäsin. Hieno paketti vaikka pikku viilaamistakin ois.
Toivottavasti sama motti saahaan kohta forresterin keulalle niin siitäkin uudesta mallista tulee ihan haluttava auto. Jopa niin paljon, että harkinassa on ostaa semmonen itelle.lokakuussa on koeajettavissa forester diesel, ja kaikenlisäksi paremmalla 6-vaihteisella manuaalilaatikolla.
- iceforesteri
Vaasassa on ainakin firma joka tekee mittatilaustyönä kalterit tyyritä ovat mut laadusta voi vähän maksaakkin.
- Eilipsu
Tässä omia kokemuksia dieselistä ( legacy sedan).Sain auton toukokuun lopussa kun helmikuussa tilasin, vaikka kesäkuuksi luvattiin. Autoon tehtiin täydellinen massaus ennen käyttöönottoa, joten kelpaa katsastusmiehen katella pohjaa myöhemmin ym.
Kilometrejä vajaa kuustuhatta mittarissa eikä korjaamo ole tullut tutuksi, mutta määräaikaishuolto lähestyy uhkaavasti. Aloitan kulutuksesta, koska aihe on kuuma. Tankkausväli (n.970km) sattui 3-4 tuhannen kilometrin tienoille ajon ollessa kokonaan maantieajoa ja siitä 300-400km moottoritiellä. Miksi en ajanut tuhatta tankillisella johtui siitä että auton näyttö ilmoitti ajomatkaksi 80 km ja seuraava lukema olikin yllätys neljä viivaa joten kartturin mielestä oli viisaampi tankata seuraavalla tolpalla. Tankkiin meni 59 litraa ja rapiat, laskin käteen tulos oli 6,1/100km eli näytön lukema piti paikkansa, mutta miksi ei näyttänyt enää. Arvokas kokemus tämäkin. Autossa oli perhe tavaroineen. Tämä maantiekulutus oli silloin faktaa, eli tankillisella pääsee 1000 km jos se ketä kiinnostaa. Kaupunkikulutuksesta ei ole vielä faktaa.Auton valintaani vaikutti moni ominaisuus ja yksi oli ajovalot. Kolme viikkoa sitten oli eka yö ajo ja oli jo pimeää ja satoi. Kokemus oli häikäisevä valoa oli mielettömästi,pikku mutta tuli esiin. Lyhyet näytti näyttävän lyhyelle pitkien jälkeen, mutta alue oli valkea. Ei ole aikaisempaa kokemusta ksenonvaloista. Hain autoltani jämäkkyyttä ja sain mitä halusin auto on alustaltaan tosi jäykkä, ei sovellu niille jotka haluavat "mukavuutta". Auto ei kallistele juuri ollenkaan vaikka antaa kenkää. Välillä asiaa moottorista .Kyllä jännitti eka diesel kun joutui tekemään tilauksen ilman koeajoja. Entinen oli A4 1,8 t quattro jolla kertyi kokemuksia viisi vuotta ja 90 tkm. Suoritusarvot ovat autoilla samaa luokkaa, mutta käytännössä hyvin erilaiset . Audi oli herkkäliikkeinen, kun taas Subaru tuntuu voimakkaammalta, mielestäni moottori antaa sitä mitä on luvattu. Kyseenalainen ominaisuus on savupilvi joka jää siihen mistä on lähetty hätäsemmin. Todennäköisesti hiukkassuodatinta eitarvii olla ostamassa ihan heti.Alaväännöstä puhutaan paljon ja nyt ymmärrän miksi. En ole ajanut muilla diesel vehkeillä joten vertailupohjaa ei ole, mutta kerron Subarusta. Sisäänajon aikana tuntui alavääntö olevan hukassa, mutta viiden tonnin kohdalla sitä alkoi tulla lisää huomattavasti, kakosella voi jo lähteä kulmista paremmin, se oli alussa vaikeaa. Sisäänajosta sen verran että ei ole helppoa pitää kiekot alle kolmen tonnin koska kone ottaa kierroksia tosi halukkaasti vaatii hermoja kyseinen 3000 km.Miksi merkin vaihto? Audin ajo-ominaisuudet olivat huippuluokkaa, mutta korjattavaa oli liikaa. Subarulla on täytettävänä isot saappaat, ajo-ominaisuuksien osalta, mutta uskon sen selviävän haasteista. Pientä toivetta olisi penkeissä. Säädöt ovat hyvät ja ajo-asento mieleinen, mutta muotoiluun toivoisin urheilullisia piirteitä. Äänentoisto vehkeet vois olla toimivammat, kajarit ehkä paremmin sijoitetut, mutta asialla ei ole vaikutusta ajo-ominaisuuksiin, eikä valintaani. Lunta vois jo tulla minun puolestani. Nämä kokemukset tulevat itärajan tuntumasta. Toivottavasti nämä kokemukset vahvistavat joidenkin valintaa tai auttavat epäröiviä valinnassa.- JJJS
Mitä sinulle kerrottiin ensimmäisestä määräaikaishuollosta / öljynvaihdosta? Minulle 15tkm/1vuosi, sitä ennen ei tarvetta. Auto on liisari joten menee virallisen huolto-ohjelman mukaisesti.
Jos en nyt väärin muista niin manuaali kertoo sisäänajosta 1600km ja pyri pitämään kiekat alle 3500.
Talvea odotellessa;) - Eilipsu
JJJS kirjoitti:
Mitä sinulle kerrottiin ensimmäisestä määräaikaishuollosta / öljynvaihdosta? Minulle 15tkm/1vuosi, sitä ennen ei tarvetta. Auto on liisari joten menee virallisen huolto-ohjelman mukaisesti.
Jos en nyt väärin muista niin manuaali kertoo sisäänajosta 1600km ja pyri pitämään kiekat alle 3500.
Talvea odotellessa;)Myyjä kertoi 5000 km:n öljynvaihdon olevan vapaaehtoinen. Huollosta en ole asiaa kysynyt, mutta maalaisjärkeni muistuttaa asiasta tarpeeksi usein. Yleisesti ottaen en näe erityisen hyvänä, sitä että öljynvaihtovälit pitenee ja samoilla öljyillä ajetaan kesät ja talvet.
Takkapuut on liiterissä niin talvi voi tulla senkin puolesta. - asia
Eilipsu kirjoitti:
Myyjä kertoi 5000 km:n öljynvaihdon olevan vapaaehtoinen. Huollosta en ole asiaa kysynyt, mutta maalaisjärkeni muistuttaa asiasta tarpeeksi usein. Yleisesti ottaen en näe erityisen hyvänä, sitä että öljynvaihtovälit pitenee ja samoilla öljyillä ajetaan kesät ja talvet.
Takkapuut on liiterissä niin talvi voi tulla senkin puolesta.Minusta Subarun alusta on pintakova mutta amerikkalaisen löysä isommissa heitoissa.
Vertailu perustuu Octavian ja uuden Mazdan alustaan.
Tämän takia putosi hankintalistalta. - Metsästäjä54
asia kirjoitti:
Minusta Subarun alusta on pintakova mutta amerikkalaisen löysä isommissa heitoissa.
Vertailu perustuu Octavian ja uuden Mazdan alustaan.
Tämän takia putosi hankintalistalta.Legacy vaiko OB? AIka oudolta kuulostaa tuloksesi? Itsellä ei ole Subarua, mutta ajanut olen kaikki em autot. Octavian ja Subaru, kun pojalla on toinen (Ocu).
Mun mielestä Octavia täyttää kertomasi ominaisuudet, pintakova ja amerikan löysä. Legan alusta on parasta laatua. Tykkään yhtä paljon kuin omasta. BMW 320:sta - Mäg
Metsästäjä54 kirjoitti:
Legacy vaiko OB? AIka oudolta kuulostaa tuloksesi? Itsellä ei ole Subarua, mutta ajanut olen kaikki em autot. Octavian ja Subaru, kun pojalla on toinen (Ocu).
Mun mielestä Octavia täyttää kertomasi ominaisuudet, pintakova ja amerikan löysä. Legan alusta on parasta laatua. Tykkään yhtä paljon kuin omasta. BMW 320:staminulla on myös uusi diesel, 6000 km ajettu, en tienytkään että pitäisi ajaa sisään. Tosin en ole revittänyt.
Olen samaam mieltä jousitkusesta sikäli että etupää on tosi hyvä ja takapää myös, mutta kun tietty kynnys ylittyy niin perä niiaa turhan paljon. Esimerkiksi jos ylittää hidasteen niin perä painuu aika paljon vaikka ajaa hitaasti. Voi olla että on jokin vika, olen menossa tsekkamaan huoltoon. mutten laitan R 3.0 jousituksen tilalle.
Muut ominaisuudet ovat huippuluokka ja vaikka minulla on "kallein" malli niin hinta oli alle 39.000€
Kaipaan parempaa bassoa, säätimet rattiin. Muuten on loistava auto - Subaruko??
Mäg kirjoitti:
minulla on myös uusi diesel, 6000 km ajettu, en tienytkään että pitäisi ajaa sisään. Tosin en ole revittänyt.
Olen samaam mieltä jousitkusesta sikäli että etupää on tosi hyvä ja takapää myös, mutta kun tietty kynnys ylittyy niin perä niiaa turhan paljon. Esimerkiksi jos ylittää hidasteen niin perä painuu aika paljon vaikka ajaa hitaasti. Voi olla että on jokin vika, olen menossa tsekkamaan huoltoon. mutten laitan R 3.0 jousituksen tilalle.
Muut ominaisuudet ovat huippuluokka ja vaikka minulla on "kallein" malli niin hinta oli alle 39.000€
Kaipaan parempaa bassoa, säätimet rattiin. Muuten on loistava autoOnko Audio muuten hyvä? CD:t soi nätisti ja toimii jouhevasti? Miten auton muut tärkeät varusteet, ilmastointi, valot (onko sisävalo automatiikkaa?), penkit, verhoilut jne.
Kerro lisää omia hyviä ja huonoja kokemuksia. Olen juuri ostamaisillaan diesel Outbackin ja ZS varustus mielessä.
Muutamat pikku jutut vain jää auttamatta koeajoilla huomioimatta. Pitäis saada auto käyttöön viikonlopuksi niin siitä sais todellisen kuvan. - Mäg
Subaruko?? kirjoitti:
Onko Audio muuten hyvä? CD:t soi nätisti ja toimii jouhevasti? Miten auton muut tärkeät varusteet, ilmastointi, valot (onko sisävalo automatiikkaa?), penkit, verhoilut jne.
Kerro lisää omia hyviä ja huonoja kokemuksia. Olen juuri ostamaisillaan diesel Outbackin ja ZS varustus mielessä.
Muutamat pikku jutut vain jää auttamatta koeajoilla huomioimatta. Pitäis saada auto käyttöön viikonlopuksi niin siitä sais todellisen kuvan.Kaikki toimii viimeisen päälle. Navi ja cd ja dvd. Ääni on ihan hyvä, mutta subbari voisin joskus lisätä. Avaimeton sisäänpääsy, starttinappi ym kaikki on todella hyviä. Ostaisin uudestaan heti! Ennen tätä oli xtrail,accord 2.4,Outlander, subaru legacy edellinen malli , BMW 535i. Auto on todella hiljainen ja kone on huippuluokkaa. Ohituksessa se on todella nopea.
- OB08
Mäg kirjoitti:
Kaikki toimii viimeisen päälle. Navi ja cd ja dvd. Ääni on ihan hyvä, mutta subbari voisin joskus lisätä. Avaimeton sisäänpääsy, starttinappi ym kaikki on todella hyviä. Ostaisin uudestaan heti! Ennen tätä oli xtrail,accord 2.4,Outlander, subaru legacy edellinen malli , BMW 535i. Auto on todella hiljainen ja kone on huippuluokkaa. Ohituksessa se on todella nopea.
Täytyy laittaa myös hieman kriittisempiä kommentteja tänne hehkutuksen väliin. Itsellä kokemusta diesel Outbackistä noin 5 tkm verran.
Auto ei tunnu olevan tehty vaativampaan käyttöön. Kytkin ei kestä kovinkaan kummoista peruutusta kärryn kanssa ylämäkeen, kun voimakas käry täyttää auton ja koko tienoon. Peruuttaessa joutuu kytkintä väkisinkin vähän luistattamaan ja sitä ei Outbackin kytkin tunnu kestävän.
Toinen pettymys on ollut todellinen kulutus. Ajotietokoneen mukaan kulutus sekalaisessa ajossa ollut 5,8-6,4. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Olen nyt muutaman tankillisen seurannut todellista kulutusta ajettujen kilometrien ja tankatun polttoaineen perusteella. Ajotietokone valehtelee noin 0,7-1,0 l/100km tankillisessa eli todellinen kulutus on ollut 6,5-7,0 välillä. Eihän sekään ole paha ominaisuudet huomioiden, mutta harmittaa miksei laatuauton leimaa kantava Subaru ole voinut virittää ajotietokonettaan tarkemmaksi.
Ohut alavääntö on puhututtanut tämän auton osalta eri palstoilla paljon. Mielestäni ongelmaan on moottoria suurempi syyllinen liian pitkät välitykset. Auto vaatisi ehdottomasti 6 vaihteisen laatikon. Ja se 6. pykälä pitäisi tulla ykkösen alapuolelle eikä viitosen yläpuolelle. Tai tietysti automaatti ratkaisisi tämänkin ongelma samoin kuin tuon kytkimen savuamisenkin.
Muilta osin auto on vastannut odotuksia. Kone on matka-ajossa lähes äänetön, suorituskyky riittää, ohjaustuntuma on hyvä jne. - mieltä
OB08 kirjoitti:
Täytyy laittaa myös hieman kriittisempiä kommentteja tänne hehkutuksen väliin. Itsellä kokemusta diesel Outbackistä noin 5 tkm verran.
Auto ei tunnu olevan tehty vaativampaan käyttöön. Kytkin ei kestä kovinkaan kummoista peruutusta kärryn kanssa ylämäkeen, kun voimakas käry täyttää auton ja koko tienoon. Peruuttaessa joutuu kytkintä väkisinkin vähän luistattamaan ja sitä ei Outbackin kytkin tunnu kestävän.
Toinen pettymys on ollut todellinen kulutus. Ajotietokoneen mukaan kulutus sekalaisessa ajossa ollut 5,8-6,4. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Olen nyt muutaman tankillisen seurannut todellista kulutusta ajettujen kilometrien ja tankatun polttoaineen perusteella. Ajotietokone valehtelee noin 0,7-1,0 l/100km tankillisessa eli todellinen kulutus on ollut 6,5-7,0 välillä. Eihän sekään ole paha ominaisuudet huomioiden, mutta harmittaa miksei laatuauton leimaa kantava Subaru ole voinut virittää ajotietokonettaan tarkemmaksi.
Ohut alavääntö on puhututtanut tämän auton osalta eri palstoilla paljon. Mielestäni ongelmaan on moottoria suurempi syyllinen liian pitkät välitykset. Auto vaatisi ehdottomasti 6 vaihteisen laatikon. Ja se 6. pykälä pitäisi tulla ykkösen alapuolelle eikä viitosen yläpuolelle. Tai tietysti automaatti ratkaisisi tämänkin ongelma samoin kuin tuon kytkimen savuamisenkin.
Muilta osin auto on vastannut odotuksia. Kone on matka-ajossa lähes äänetön, suorituskyky riittää, ohjaustuntuma on hyvä jne.Itsellä dieselin mittarissa 2000 km ja edellinen kirjoittaja tietää mistä kirjoittaa.
- Outback D
mieltä kirjoitti:
Itsellä dieselin mittarissa 2000 km ja edellinen kirjoittaja tietää mistä kirjoittaa.
Tulihan sieltä asiaa, tosiaan se perhanan alennusvaihde olisi ollut poikaa, muuten vaihteistovälitys on just eikä melkein suunniteltu toimivaksi juuri optimivääntöalueella, joka vaihde. Kuutosvaihde Suomen oloihin olisi turha.
Mutta kokeileppa tätä, niin eteen kuin taakse ajaessasi, nostaa tasaisesti kaasujalka kokonaan pois pedaalilta, auton moottori ei suostu yskimään eikä sammumaan vaan se rupee vääntämään tyhjäkäynnillä. Tämä on tosi hauska esim ruuhkassa tai metsätiellä, vaihteen valitset vauhtitarpeen mukaan, uskon että yllätytte. Alaväännön heikkoudesta ei tällöin ole tietoakaan.
Tosin en ole kokeillut tätä perävaunun kanssa peruuttaessa, mutta peruuttaen kyllä.
Nyt on myös liki 5000 mittarissa, moottorin toiminta on herkistynyt selvästi, pirteämpi, kulutus on pienempi, tosin en ole päässyt alle 6,4 litran vieläkään (seka-ajoa/ilmastointi aina).
Tietokoneen kulutuslukemat ovat olleet kohdallaan, mutta sen antamat lupaukset, kuinka pitkälle voin vielä ajaa jäljellä olevalla polttoaineella, on olleet huomattavasti yläkanttiin. Tosin se kyllä korjaa lukemaa lähemmäs totuutta mitä vähemmän "löpöä" on tankissa. - kulutusta
Outback D kirjoitti:
Tulihan sieltä asiaa, tosiaan se perhanan alennusvaihde olisi ollut poikaa, muuten vaihteistovälitys on just eikä melkein suunniteltu toimivaksi juuri optimivääntöalueella, joka vaihde. Kuutosvaihde Suomen oloihin olisi turha.
Mutta kokeileppa tätä, niin eteen kuin taakse ajaessasi, nostaa tasaisesti kaasujalka kokonaan pois pedaalilta, auton moottori ei suostu yskimään eikä sammumaan vaan se rupee vääntämään tyhjäkäynnillä. Tämä on tosi hauska esim ruuhkassa tai metsätiellä, vaihteen valitset vauhtitarpeen mukaan, uskon että yllätytte. Alaväännön heikkoudesta ei tällöin ole tietoakaan.
Tosin en ole kokeillut tätä perävaunun kanssa peruuttaessa, mutta peruuttaen kyllä.
Nyt on myös liki 5000 mittarissa, moottorin toiminta on herkistynyt selvästi, pirteämpi, kulutus on pienempi, tosin en ole päässyt alle 6,4 litran vieläkään (seka-ajoa/ilmastointi aina).
Tietokoneen kulutuslukemat ovat olleet kohdallaan, mutta sen antamat lupaukset, kuinka pitkälle voin vielä ajaa jäljellä olevalla polttoaineella, on olleet huomattavasti yläkanttiin. Tosin se kyllä korjaa lukemaa lähemmäs totuutta mitä vähemmän "löpöä" on tankissa.Minulla on samanlainen Outback ja ajettu reilut 7 000 kilometriä. Viimeksi ajetun 3000 kilometrin keskikulutus on tietokoneen mukaan 5,8 l/100 km. Nuukaillut en ole yhtään, pikemminkin päin vastoin. Tuo 6,4 l/100 oli minunkin autoni kulutuslukema jotakuinkin 1500 kilometriin saakka, mutta sitten se putosi nopeasti.
- tuRboman
Outback D kirjoitti:
Tulihan sieltä asiaa, tosiaan se perhanan alennusvaihde olisi ollut poikaa, muuten vaihteistovälitys on just eikä melkein suunniteltu toimivaksi juuri optimivääntöalueella, joka vaihde. Kuutosvaihde Suomen oloihin olisi turha.
Mutta kokeileppa tätä, niin eteen kuin taakse ajaessasi, nostaa tasaisesti kaasujalka kokonaan pois pedaalilta, auton moottori ei suostu yskimään eikä sammumaan vaan se rupee vääntämään tyhjäkäynnillä. Tämä on tosi hauska esim ruuhkassa tai metsätiellä, vaihteen valitset vauhtitarpeen mukaan, uskon että yllätytte. Alaväännön heikkoudesta ei tällöin ole tietoakaan.
Tosin en ole kokeillut tätä perävaunun kanssa peruuttaessa, mutta peruuttaen kyllä.
Nyt on myös liki 5000 mittarissa, moottorin toiminta on herkistynyt selvästi, pirteämpi, kulutus on pienempi, tosin en ole päässyt alle 6,4 litran vieläkään (seka-ajoa/ilmastointi aina).
Tietokoneen kulutuslukemat ovat olleet kohdallaan, mutta sen antamat lupaukset, kuinka pitkälle voin vielä ajaa jäljellä olevalla polttoaineella, on olleet huomattavasti yläkanttiin. Tosin se kyllä korjaa lukemaa lähemmäs totuutta mitä vähemmän "löpöä" on tankissa.Vaimo huomas tuon vääntöominaisuuden, kun koetti että sammuuko jos nostaa kytkimen ilman kaasua. No, sammuu toki jos kerralla rytäisee. Mutta nostappa nätisti... Lähtee sievästi liikkeelle ilman kakistelua. Esim parkkipaikoilla siirrellessä toimii varmasti.
Tosi mukavaa kuulla, että laatikkoon ollaan myös tyytyväisiä. Mitä nyt pakkia monet moittii, ettei se mene aina kunnolla päälle. Synkat puuttunee? - joy
Mäg kirjoitti:
minulla on myös uusi diesel, 6000 km ajettu, en tienytkään että pitäisi ajaa sisään. Tosin en ole revittänyt.
Olen samaam mieltä jousitkusesta sikäli että etupää on tosi hyvä ja takapää myös, mutta kun tietty kynnys ylittyy niin perä niiaa turhan paljon. Esimerkiksi jos ylittää hidasteen niin perä painuu aika paljon vaikka ajaa hitaasti. Voi olla että on jokin vika, olen menossa tsekkamaan huoltoon. mutten laitan R 3.0 jousituksen tilalle.
Muut ominaisuudet ovat huippuluokka ja vaikka minulla on "kallein" malli niin hinta oli alle 39.000€
Kaipaan parempaa bassoa, säätimet rattiin. Muuten on loistava autoItse huomasin saman jo koeajolla. Taitaa olla liian löysät iskarit.Miten on saakohan 3 litran mallin Bilsteinit alle? onko hyväksyntää? En ole vielä löytänyt yhtään jousi/iskarivalmistajaa jonka sivuilla olisi mainintaa dieselistä. Täytynee odottaa kunhan saavat tyypitettyä.
- äkstee
OB08 kirjoitti:
Täytyy laittaa myös hieman kriittisempiä kommentteja tänne hehkutuksen väliin. Itsellä kokemusta diesel Outbackistä noin 5 tkm verran.
Auto ei tunnu olevan tehty vaativampaan käyttöön. Kytkin ei kestä kovinkaan kummoista peruutusta kärryn kanssa ylämäkeen, kun voimakas käry täyttää auton ja koko tienoon. Peruuttaessa joutuu kytkintä väkisinkin vähän luistattamaan ja sitä ei Outbackin kytkin tunnu kestävän.
Toinen pettymys on ollut todellinen kulutus. Ajotietokoneen mukaan kulutus sekalaisessa ajossa ollut 5,8-6,4. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Olen nyt muutaman tankillisen seurannut todellista kulutusta ajettujen kilometrien ja tankatun polttoaineen perusteella. Ajotietokone valehtelee noin 0,7-1,0 l/100km tankillisessa eli todellinen kulutus on ollut 6,5-7,0 välillä. Eihän sekään ole paha ominaisuudet huomioiden, mutta harmittaa miksei laatuauton leimaa kantava Subaru ole voinut virittää ajotietokonettaan tarkemmaksi.
Ohut alavääntö on puhututtanut tämän auton osalta eri palstoilla paljon. Mielestäni ongelmaan on moottoria suurempi syyllinen liian pitkät välitykset. Auto vaatisi ehdottomasti 6 vaihteisen laatikon. Ja se 6. pykälä pitäisi tulla ykkösen alapuolelle eikä viitosen yläpuolelle. Tai tietysti automaatti ratkaisisi tämänkin ongelma samoin kuin tuon kytkimen savuamisenkin.
Muilta osin auto on vastannut odotuksia. Kone on matka-ajossa lähes äänetön, suorituskyky riittää, ohjaustuntuma on hyvä jne.Itse en Legacyilla (manuaali) isommin peräkärryjä kuljetellut, mutta olen kyllä kuullut aiemminkin tuota kytkintä moitittavan.
Itsellä on nyt automaatti Forester XT ja sillä on kyllä hyvä kärryäkin kieputtaa.
Vuoden kuluttua Forester diesel on kaiketi saatavissa automaatilla, sitten katsotaan millaisella Subarulla ajellaan. Eipä silti, ei tuosta bensaturbosta ole kiire päästä eroon, vaikka bensaa palaa. Tänään kokeilin diesel-Foresteria, ei huono kokemus ollenkaan. - neutraalia palautetta
Mäg kirjoitti:
Kaikki toimii viimeisen päälle. Navi ja cd ja dvd. Ääni on ihan hyvä, mutta subbari voisin joskus lisätä. Avaimeton sisäänpääsy, starttinappi ym kaikki on todella hyviä. Ostaisin uudestaan heti! Ennen tätä oli xtrail,accord 2.4,Outlander, subaru legacy edellinen malli , BMW 535i. Auto on todella hiljainen ja kone on huippuluokkaa. Ohituksessa se on todella nopea.
Subaru outback 109000 km takana.
Tähän mennessä ei juurikaan moitittavaa, kaikki toimii hienosti ja diesel on ilo ajella. Kulutus on melko tarkkaan auton mittari korotettuna 10 %:lla.
Alavääntö ei ole paras mahdollinen, mutta kun muistaa että harvoin tarvitsee 2-vaihteels ajella niin kyllä homma luistaa. Puhaltimen nopeutta joutuu pakkasnelillä alentamaan alkumatkasta manuaalisesti, mutta kun auto lämpiää niin aut.omaatti on OK.
Subaru OB 2010 omistaja
- Arska
Kävin juuri vaihdattamassa öljyt suosituksen mukaan Legacystä (n.6000 km). Kyllä täytyy sanoa, että paras kärry mitä minulla on ollut. Aluksi piti hieman opetella liikkellelähtöä, mutta nyt homma sujuu. Samanlaista se oli Saab TDI:n kanssakin. Sammui aluksi. Ero Saabiin on vain se, että Subbe on voimakkaampi, siinä on paremmat valot (koko kylä valaistuu), neliveto, ajonvakautus vakio ym., niin eikä tarvitse viedä korjattavaksi "joka päivä". Normaali huollot riittävät. Audio on hyvä. Tehot riittää minulle. Penkkikin on riittävä isolle miehelle ja säätöjä on tarpeeksi. Ei väsytä ajaa tällä autolla. Keskinopeudesta riippuen kulutus vaihtelee. Olen päässyt 5,2 l/100 km ja tämä on tarkistettu. Moottoritiellä 120 km/h kulutus kasvaa ja jos ei kasvaisi, se olisi luonnonlakien vastaista.
- Subaruko??
Kerro lisää.. Minkä vuoden Saabi? Mulla on myös Saab ja Subaru tekee mieli hommata seuraavaksi. Saabissa on harmittanut natinat, puskeminen, paikoitellen huono laatu. Tykännyt olen muuten todella paljon.
Subarussa olen miettinyt riittääkö siinä lämpö ja osaako Japanilaiset tehdä kunnon talviautoja?
Koeajon jälkeen diesel Outbackistä on jäänyt tosi hyvä kuva. Helppo ajaa ja muutenkin jämäkkä auto. - Arska
Subaruko?? kirjoitti:
Kerro lisää.. Minkä vuoden Saabi? Mulla on myös Saab ja Subaru tekee mieli hommata seuraavaksi. Saabissa on harmittanut natinat, puskeminen, paikoitellen huono laatu. Tykännyt olen muuten todella paljon.
Subarussa olen miettinyt riittääkö siinä lämpö ja osaako Japanilaiset tehdä kunnon talviautoja?
Koeajon jälkeen diesel Outbackistä on jäänyt tosi hyvä kuva. Helppo ajaa ja muutenkin jämäkkä auto.Saabista sen verran, että se oli vm 2003 Saab TiD2.2. ostin sen käytettynä. Sillä oli ajettu hieman yli 100 000 km, mutta ei kai sen pitäisi tarkoittaa, että auto on jo tuossa "iässä" täysromu. Pidin sitä vuoden ajan, koska kyllästyin viemään sitä jatkuvasti korjaamolle. Ns. vaihtotakuu korvasi 4000 euroon asti vikoja. Loput 3000 maksoin itse. Ennen Saabia oli Subaru ja se harmittaa, että menin ns. retkuun. Nyt asiat toisin. Vähän kuluttava, hyvin vääntävä 4-veto diesel alla (aito neliveto). Ei natise eikä nitise kuten Saab teki, tiedä sitten ajan kanssa.
Bensavehkeet ovat olleet hyviä talviautoja, lämpimiä. Myyjä kertoi heidän testanneen tätä dieselautomallia Ruotsissa viime ns. talvena. Eipä ollut kuulemma hirveästi eroa bensakoneen lämpenemisen kanssa. Tässähän on sellainen lämpöpumppusysteemi. Jo näillä keleillä( 8 C) se menee automatic päälle, kunnes tietty asteluku saavutetaan. Vastaava systeemi lienee Hondassa, en tiedä onko muissa. Kannattaa kysyä asiantuntevalta myyjältä. Siis oikealta Subaru-kauppiaalta. Saa nähdä tarvitseeko Webastoa jälkiasentaa vai ei? Myyjä meinasi ettei tarvitse ja auton ostin vielä pohjois-suomesta, enkä mistään Helsingistä, jossa vaihtotarjous oli törkeän huono. - Subaruko??
Arska kirjoitti:
Saabista sen verran, että se oli vm 2003 Saab TiD2.2. ostin sen käytettynä. Sillä oli ajettu hieman yli 100 000 km, mutta ei kai sen pitäisi tarkoittaa, että auto on jo tuossa "iässä" täysromu. Pidin sitä vuoden ajan, koska kyllästyin viemään sitä jatkuvasti korjaamolle. Ns. vaihtotakuu korvasi 4000 euroon asti vikoja. Loput 3000 maksoin itse. Ennen Saabia oli Subaru ja se harmittaa, että menin ns. retkuun. Nyt asiat toisin. Vähän kuluttava, hyvin vääntävä 4-veto diesel alla (aito neliveto). Ei natise eikä nitise kuten Saab teki, tiedä sitten ajan kanssa.
Bensavehkeet ovat olleet hyviä talviautoja, lämpimiä. Myyjä kertoi heidän testanneen tätä dieselautomallia Ruotsissa viime ns. talvena. Eipä ollut kuulemma hirveästi eroa bensakoneen lämpenemisen kanssa. Tässähän on sellainen lämpöpumppusysteemi. Jo näillä keleillä( 8 C) se menee automatic päälle, kunnes tietty asteluku saavutetaan. Vastaava systeemi lienee Hondassa, en tiedä onko muissa. Kannattaa kysyä asiantuntevalta myyjältä. Siis oikealta Subaru-kauppiaalta. Saa nähdä tarvitseeko Webastoa jälkiasentaa vai ei? Myyjä meinasi ettei tarvitse ja auton ostin vielä pohjois-suomesta, enkä mistään Helsingistä, jossa vaihtotarjous oli törkeän huono.Kiitos asiallisesta vastauksesta. Natinat voin allekirjoittaa. Muita "vikoja" ei ole minulla sattunut kohdalle. Jos ei nyt sitten viaksi lueta sitä, että takarenkaat ei vedä...
Itse tein päätöksen ostaa webasto tele startti heti alkuun. Joutuu kuitenkin käynnistämään aika usein tuolta metsänp*rs**stä joten paree olla mahdollisuus lämmittää auto.
Subarua mulla ei ole koskaan ollut, joten todella mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Karmittomat ikkunat arveluttaa etukäteen. Samaten tuolla toisessa ketjussa mainittu "venkoilu" liukkaalla. Tosin tuo ihmetyttää ku se ei ole missään oikeissa testeissä noussut esille.
Pohjosesta ostin. Myyjän tiedot silti mun mielestä vähäiset kyseisestä autosta. Ihan kuten muissakin liikkeissä. Loppupeleissä tietävät liian vähän myymistään autoista.
Auto tulee mullakin kovaan talvikäyttöön, kun lumisilla teillä yleensä ajellaan 10-15 tkm vuodessa ja usein mennään siellä missä aura ei jokapäivä käy. Outbackin vetotapa ja maavara antanee kummasti turvallisuuden tunnetta menoon? - mikak
Arska kirjoitti:
Saabista sen verran, että se oli vm 2003 Saab TiD2.2. ostin sen käytettynä. Sillä oli ajettu hieman yli 100 000 km, mutta ei kai sen pitäisi tarkoittaa, että auto on jo tuossa "iässä" täysromu. Pidin sitä vuoden ajan, koska kyllästyin viemään sitä jatkuvasti korjaamolle. Ns. vaihtotakuu korvasi 4000 euroon asti vikoja. Loput 3000 maksoin itse. Ennen Saabia oli Subaru ja se harmittaa, että menin ns. retkuun. Nyt asiat toisin. Vähän kuluttava, hyvin vääntävä 4-veto diesel alla (aito neliveto). Ei natise eikä nitise kuten Saab teki, tiedä sitten ajan kanssa.
Bensavehkeet ovat olleet hyviä talviautoja, lämpimiä. Myyjä kertoi heidän testanneen tätä dieselautomallia Ruotsissa viime ns. talvena. Eipä ollut kuulemma hirveästi eroa bensakoneen lämpenemisen kanssa. Tässähän on sellainen lämpöpumppusysteemi. Jo näillä keleillä( 8 C) se menee automatic päälle, kunnes tietty asteluku saavutetaan. Vastaava systeemi lienee Hondassa, en tiedä onko muissa. Kannattaa kysyä asiantuntevalta myyjältä. Siis oikealta Subaru-kauppiaalta. Saa nähdä tarvitseeko Webastoa jälkiasentaa vai ei? Myyjä meinasi ettei tarvitse ja auton ostin vielä pohjois-suomesta, enkä mistään Helsingistä, jossa vaihtotarjous oli törkeän huono.Oma sedan Legacy lämpeää hitaasti jos nolla astetta. Ajettuani ensiksi n. 15 min 80-100 nopeutta ja sen jälkeen 60-70 nelosella 25 min, niin kone ei enää tuota lämpöä että normaalilämpötila saavutettaisiin vaan jää selvästi alle. Toinen on se että ikkunat huurtuu ilman AC:ta. vaikka tuuletus kolmosella ja lämpötila as. 27 asteeseen ja ulkona vähintään 5.
- forre
mikak kirjoitti:
Oma sedan Legacy lämpeää hitaasti jos nolla astetta. Ajettuani ensiksi n. 15 min 80-100 nopeutta ja sen jälkeen 60-70 nelosella 25 min, niin kone ei enää tuota lämpöä että normaalilämpötila saavutettaisiin vaan jää selvästi alle. Toinen on se että ikkunat huurtuu ilman AC:ta. vaikka tuuletus kolmosella ja lämpötila as. 27 asteeseen ja ulkona vähintään 5.
dieselikö kyseessä? Tuon saman havainnon tein jo viimekeväänä kun kävin dieseliä kokeilemassa, ja kirjoitin siitä tällekkin palsstalle...Jos lohduttaa, ei se ole ainoa diesel auto missä tämä ongelma, lääkkeeksi löytyy webasto.
- mikak
forre kirjoitti:
dieselikö kyseessä? Tuon saman havainnon tein jo viimekeväänä kun kävin dieseliä kokeilemassa, ja kirjoitin siitä tällekkin palsstalle...Jos lohduttaa, ei se ole ainoa diesel auto missä tämä ongelma, lääkkeeksi löytyy webasto.
Diesel. Jos 5 niin lämpeää vielä lämpömittarin mukaan normaaliin lämpötilaan. Taitaa olla vain huono ilmanvaihto kun sisällä on lämmintä mutta ikkunat huurtuu?
- mulla...
mikak kirjoitti:
Diesel. Jos 5 niin lämpeää vielä lämpömittarin mukaan normaaliin lämpötilaan. Taitaa olla vain huono ilmanvaihto kun sisällä on lämmintä mutta ikkunat huurtuu?
Enpä ole koneen lämpöjä kovin tarkkaan seurannut =), mutta sisälämpöä on nollan kieppeillä ainakin riittänut oikein hyvin.
Eikä Outbackissa ole ollut minkäänlaista ikkunoiden huurtumista. En ole koskaan edes kokeillut huurteenpoisto-toimintoa, ei ole tarvinnut. Lasille-alas -asento on riittänyt kaikissa oloissa, täydellä lastillakin. - forre
mikak kirjoitti:
Diesel. Jos 5 niin lämpeää vielä lämpömittarin mukaan normaaliin lämpötilaan. Taitaa olla vain huono ilmanvaihto kun sisällä on lämmintä mutta ikkunat huurtuu?
mielestäni ilmanvaihto legacyssä ei ole mitenkään huono, ei mulla ole bensa-legasyssä mitään huurtumisongelmaa, ehdotankin että älä käytä nyt ilmastointia oleenkaan näin syksyllä, sillä aina kun ensin kylmänä ollut kenno lämpenee, luovuttaa se kosteutta sisään tulevaan ilmaan, ja se voi aiheuttaa huurtumisen laseihin, kun suuntaat puhalluksen vain tuulilasiin, menee ainakin mun autossa ilmastointi päälle, niin ota samantien pois, kokeile.
- mikak
forre kirjoitti:
mielestäni ilmanvaihto legacyssä ei ole mitenkään huono, ei mulla ole bensa-legasyssä mitään huurtumisongelmaa, ehdotankin että älä käytä nyt ilmastointia oleenkaan näin syksyllä, sillä aina kun ensin kylmänä ollut kenno lämpenee, luovuttaa se kosteutta sisään tulevaan ilmaan, ja se voi aiheuttaa huurtumisen laseihin, kun suuntaat puhalluksen vain tuulilasiin, menee ainakin mun autossa ilmastointi päälle, niin ota samantien pois, kokeile.
Kyse ei ole siitä että käyttäisin AC:ta jäähdytykseen vaan kun lähdön jälkeen esim. n. 20min kuluttua kun laittaa tuuletuksen ikkuna/jalat asentoon ja AC:n pois päältä niin vähän ajan kuluttua ikkunat alkavat huurtua. Ja lämmöt ovat koko ajan täysillä. Luulisi että pärjäis ettei lämmityslaitteen tarvitsisi olla AC päällä koko ajan.
- forre
mikak kirjoitti:
Kyse ei ole siitä että käyttäisin AC:ta jäähdytykseen vaan kun lähdön jälkeen esim. n. 20min kuluttua kun laittaa tuuletuksen ikkuna/jalat asentoon ja AC:n pois päältä niin vähän ajan kuluttua ikkunat alkavat huurtua. Ja lämmöt ovat koko ajan täysillä. Luulisi että pärjäis ettei lämmityslaitteen tarvitsisi olla AC päällä koko ajan.
ymmärrän mitä tarkoitat, enkä yhtään ihmettele miksi huurtuu, jos luet edellisen kirjoitukseni ja toimit niin, ei huurru. Sama ilmiö on ollut mulla toisenmerkkisissä autoissa joskus, mutta en enään käytä ac:tä tälläisillä ilmoilla, enkä viitsi edes kokeilla että huurtuisiko omani.
- mikak
forre kirjoitti:
ymmärrän mitä tarkoitat, enkä yhtään ihmettele miksi huurtuu, jos luet edellisen kirjoitukseni ja toimit niin, ei huurru. Sama ilmiö on ollut mulla toisenmerkkisissä autoissa joskus, mutta en enään käytä ac:tä tälläisillä ilmoilla, enkä viitsi edes kokeilla että huurtuisiko omani.
Kiitti vinkistä, enpä tajunnut tuota. Vanhassa autossani kun ei ollut AC:ta. Osaatko sanoa miten diesel mallin ns. "hot gas" saadaan toimimaan. Omassa autossani kun ei ole manuaalia miten se kytketään päälle. Ohjeet on vain että jos huurtuu niin laita kaikki täysille? ikkunapuhallus päälle ja AC.
- automaattinen
mikak kirjoitti:
Kiitti vinkistä, enpä tajunnut tuota. Vanhassa autossani kun ei ollut AC:ta. Osaatko sanoa miten diesel mallin ns. "hot gas" saadaan toimimaan. Omassa autossani kun ei ole manuaalia miten se kytketään päälle. Ohjeet on vain että jos huurtuu niin laita kaikki täysille? ikkunapuhallus päälle ja AC.
Sain oman manuaalin eilen ja pengoin sitä juuri. En löytänyt mitään ohjetta hot gasin aktivoimiseksi, enkä mainintaa koko laitteesta. Siksi arvelen, että se toimii automaattisesti.
Seuraavaksi alan penkomaan, onko autossa kylmä/lämmin lokero, joka manuaalista löytyi. :) - Out-Päk
automaattinen kirjoitti:
Sain oman manuaalin eilen ja pengoin sitä juuri. En löytänyt mitään ohjetta hot gasin aktivoimiseksi, enkä mainintaa koko laitteesta. Siksi arvelen, että se toimii automaattisesti.
Seuraavaksi alan penkomaan, onko autossa kylmä/lämmin lokero, joka manuaalista löytyi. :)Hieman huolettaa nämä jutut. Itse saan ihan pikapuoliin OB dieselin. Juuri nämä huurtumiset ja muut lämpötila jutut on epäilyttänyt. Ulkomaan foorumeilla on bensa legacyn ilmastointia moitittu kovasti ja huurtuminen tuntuu olevan aika yleinen ongelma. Itsellä kun talvikäyttö on tosi iso osa autoilua niin valmiiksi jo epäilyttää. Ei ole ärsyttävämpää kuin alati huurtuvat ikkunat. Yks mun edellinen auto oli tuommonen huurtuja.
Eikö AC ole automaattisesti toiminnassa, jos valitset toiminnon "Auto"? Kummallinen automaatti, jos näin ei tapahdu?? Huurtumienn johtuu huonosta ilmanvaihdosta. Ei pelkkä AC kennon kostuminen voi enää lämpimässä autossa ikkunoita huuruttaa, jos ilma vaihtuu. Taas vuotava (!) kenno voi tuon aiheuttaa ja se selviää kun varovasti "maistaa" sitä huurua. Makea = vuoto.
Onko tarkempaa tietoa alla mainitusta savutuksesta ja siihen liittyvästä korjauksesta. OIs mukava osata varmistaa asia ennen auton hakemista. - huoleen
Out-Päk kirjoitti:
Hieman huolettaa nämä jutut. Itse saan ihan pikapuoliin OB dieselin. Juuri nämä huurtumiset ja muut lämpötila jutut on epäilyttänyt. Ulkomaan foorumeilla on bensa legacyn ilmastointia moitittu kovasti ja huurtuminen tuntuu olevan aika yleinen ongelma. Itsellä kun talvikäyttö on tosi iso osa autoilua niin valmiiksi jo epäilyttää. Ei ole ärsyttävämpää kuin alati huurtuvat ikkunat. Yks mun edellinen auto oli tuommonen huurtuja.
Eikö AC ole automaattisesti toiminnassa, jos valitset toiminnon "Auto"? Kummallinen automaatti, jos näin ei tapahdu?? Huurtumienn johtuu huonosta ilmanvaihdosta. Ei pelkkä AC kennon kostuminen voi enää lämpimässä autossa ikkunoita huuruttaa, jos ilma vaihtuu. Taas vuotava (!) kenno voi tuon aiheuttaa ja se selviää kun varovasti "maistaa" sitä huurua. Makea = vuoto.
Onko tarkempaa tietoa alla mainitusta savutuksesta ja siihen liittyvästä korjauksesta. OIs mukava osata varmistaa asia ennen auton hakemista.Minun diesel-OB ei ole ainakaan vielä höyrystynyt/huurtunut/sumuttunut kertaakaan, vaikka kyydissä on kylmällä sateella ollut täysi lasti ja koira.
Enkä ole bensa-OB-tuttavieni kuullut koskaan moittivan autoa helposti huurtuvaksi, vaikka he ajavat paljon pohjoisen talvessa. Kehuja on sen sijaan kuulunut ruhtinaallisesti. :) - Out-Päk
huoleen kirjoitti:
Minun diesel-OB ei ole ainakaan vielä höyrystynyt/huurtunut/sumuttunut kertaakaan, vaikka kyydissä on kylmällä sateella ollut täysi lasti ja koira.
Enkä ole bensa-OB-tuttavieni kuullut koskaan moittivan autoa helposti huurtuvaksi, vaikka he ajavat paljon pohjoisen talvessa. Kehuja on sen sijaan kuulunut ruhtinaallisesti. :)Helpottaa kuulla tällaista kommenttia. No, kohta saadaan omakohtaisia kokemuksia. Odotukset on koeajojen perusteella korkealla. Laatua ja ajo-ominaisuuksia koko rahalla!
- mikak
Out-Päk kirjoitti:
Hieman huolettaa nämä jutut. Itse saan ihan pikapuoliin OB dieselin. Juuri nämä huurtumiset ja muut lämpötila jutut on epäilyttänyt. Ulkomaan foorumeilla on bensa legacyn ilmastointia moitittu kovasti ja huurtuminen tuntuu olevan aika yleinen ongelma. Itsellä kun talvikäyttö on tosi iso osa autoilua niin valmiiksi jo epäilyttää. Ei ole ärsyttävämpää kuin alati huurtuvat ikkunat. Yks mun edellinen auto oli tuommonen huurtuja.
Eikö AC ole automaattisesti toiminnassa, jos valitset toiminnon "Auto"? Kummallinen automaatti, jos näin ei tapahdu?? Huurtumienn johtuu huonosta ilmanvaihdosta. Ei pelkkä AC kennon kostuminen voi enää lämpimässä autossa ikkunoita huuruttaa, jos ilma vaihtuu. Taas vuotava (!) kenno voi tuon aiheuttaa ja se selviää kun varovasti "maistaa" sitä huurua. Makea = vuoto.
Onko tarkempaa tietoa alla mainitusta savutuksesta ja siihen liittyvästä korjauksesta. OIs mukava osata varmistaa asia ennen auton hakemista.Oman autoni huurtuminen tapahtui kun ac:n laittoi pois päältä. Huurteesta pääsi kyllä heti eroon kun painoi ac päälle.Subarun ilmastointi laite toimii ainakin minun autossani näin: AUTO asennossa on vain ilmansuuntaus joko jalkoihin tai keskisuuttimista tai molemmista eikä muihin asentoihin, jos haluaa lämmintä on ilman suuntaus vain jalkoihin. jos viilennys niin keskisuuttimista.
- Out-Päk
mikak kirjoitti:
Oman autoni huurtuminen tapahtui kun ac:n laittoi pois päältä. Huurteesta pääsi kyllä heti eroon kun painoi ac päälle.Subarun ilmastointi laite toimii ainakin minun autossani näin: AUTO asennossa on vain ilmansuuntaus joko jalkoihin tai keskisuuttimista tai molemmista eikä muihin asentoihin, jos haluaa lämmintä on ilman suuntaus vain jalkoihin. jos viilennys niin keskisuuttimista.
Sii-is, ei kai se voi olla noin tyhmä? Eli tuulilasille ei tule mitään jos laitat lämpöä lisää? Täytyy aina valita huurteenpoisto, vai?
Jos näin on, niin kyllä on vielä Japaninpojalla paljon oppimista. Kunnon automaatissa kun ei tarvitse tehdä muuta kuin painaa kerran "Auto" ja sen jälkeen ei mitään muuta.
Mitä se AC nappi sitten tekee? Käynnistääkö se kompuran vai? Eikö kompura käy "Auto" moodissa jos ei AC:ta ole erikseen valittu?
Ei yhtäaikaa jalkoihin ja keskisuuttimista.. Tulikohan tässä laitettua kätensä p*skaan....
Kymmeneen vuoteen ei ole enää tarvinnut muuta kuin osata päättää haluaako olla 20 vaiko 22 asteisessa lämmössä. Huurteenpoistoa tarvii VAIN pakkasella jos tulee enemmän kuin yks hikinen hiihtäjä kyytille kylmään autoon. Kyseessä siis Ruotsalainen auto! Jos 80-luvulla ne toimi näin... - pelaa
Out-Päk kirjoitti:
Sii-is, ei kai se voi olla noin tyhmä? Eli tuulilasille ei tule mitään jos laitat lämpöä lisää? Täytyy aina valita huurteenpoisto, vai?
Jos näin on, niin kyllä on vielä Japaninpojalla paljon oppimista. Kunnon automaatissa kun ei tarvitse tehdä muuta kuin painaa kerran "Auto" ja sen jälkeen ei mitään muuta.
Mitä se AC nappi sitten tekee? Käynnistääkö se kompuran vai? Eikö kompura käy "Auto" moodissa jos ei AC:ta ole erikseen valittu?
Ei yhtäaikaa jalkoihin ja keskisuuttimista.. Tulikohan tässä laitettua kätensä p*skaan....
Kymmeneen vuoteen ei ole enää tarvinnut muuta kuin osata päättää haluaako olla 20 vaiko 22 asteisessa lämmössä. Huurteenpoistoa tarvii VAIN pakkasella jos tulee enemmän kuin yks hikinen hiihtäjä kyytille kylmään autoon. Kyseessä siis Ruotsalainen auto! Jos 80-luvulla ne toimi näin...Oma autoni on legacy sedan diesel.Omasta mielestäni ilmastointi/tuuletuslaitteen käyttö on aluksi aika monimutkaista kunnes tottuuu siihen. Subben ilmastointi/ilmanvaihtolaitteessa on seuraavat nappulat AUTO, AC JA Huurteenpoisto ja ilmansuuntaus.
Huurtenpoisto suuntaa ilman pelkästään tuulilasiin. Ilmansuuntausnappulalla on 4 suuntaus- mahdollisuutta: tuulilasi ja jalat, jalat, jalat ja keskisuuttimet, keskisuuttimet. Kyllä kakki kuitenkin pelaa kunhan siihen tottuu. - Out-Päk
pelaa kirjoitti:
Oma autoni on legacy sedan diesel.Omasta mielestäni ilmastointi/tuuletuslaitteen käyttö on aluksi aika monimutkaista kunnes tottuuu siihen. Subben ilmastointi/ilmanvaihtolaitteessa on seuraavat nappulat AUTO, AC JA Huurteenpoisto ja ilmansuuntaus.
Huurtenpoisto suuntaa ilman pelkästään tuulilasiin. Ilmansuuntausnappulalla on 4 suuntaus- mahdollisuutta: tuulilasi ja jalat, jalat, jalat ja keskisuuttimet, keskisuuttimet. Kyllä kakki kuitenkin pelaa kunhan siihen tottuu.Just tuossa se ongelma piileekin. Kun suurimmalla osalla kilpailijoista riittää että painaa Auto nappia. Muuta ei tarvita.
ELi jos se on ns. vaikea, niin se automaatti ei ole siloin kovin fiksu. Tästä kyllä löytyy juttua jos viitsii LegacyGT tai NASIOC foorumeita lukea. Subarun "Automaatti" ilmastointi on monien mielestä ihan vitsi.
Kyllä kai sen kanssa pärjää kun itse säätää, mutta silloin se ei ole AUTOMAATTI, kuten mainosmiehet muistaa kertoa.
Muutekin ihmetteln 27C asetuksia joista edellä oli puhetta. Nykyisessä en ole KOSKAAN käyttänyt yli 23 astetta asetuksia. Aina on lämpö riittänyt ja diesel kone on kuitenkin alla.
Annan varmasti kuulua jos Subarun vehkeet ei pelitä kuten niiden luulisi. - kautta!
Out-Päk kirjoitti:
Just tuossa se ongelma piileekin. Kun suurimmalla osalla kilpailijoista riittää että painaa Auto nappia. Muuta ei tarvita.
ELi jos se on ns. vaikea, niin se automaatti ei ole siloin kovin fiksu. Tästä kyllä löytyy juttua jos viitsii LegacyGT tai NASIOC foorumeita lukea. Subarun "Automaatti" ilmastointi on monien mielestä ihan vitsi.
Kyllä kai sen kanssa pärjää kun itse säätää, mutta silloin se ei ole AUTOMAATTI, kuten mainosmiehet muistaa kertoa.
Muutekin ihmetteln 27C asetuksia joista edellä oli puhetta. Nykyisessä en ole KOSKAAN käyttänyt yli 23 astetta asetuksia. Aina on lämpö riittänyt ja diesel kone on kuitenkin alla.
Annan varmasti kuulua jos Subarun vehkeet ei pelitä kuten niiden luulisi.Älä nyt etukäteen sentään valmistaudu reklamaatiotaistoon.
Kyllä ne Outbackin ilmastointihärvelit toimivat ihan hienosti. Minä siirryin omaani -07 V70-Volvosta, eikä Subarussa ole tähän saakka koetuilla keleillä ollut mitään valittamista, päinvastoin.
Odota vaan innolla ja ilolla uutta vaunuasi. Sen neliveto on aivan loistava ja vaunuhan melkein lentää tuolla dieselillä. :) - aamuviluinen
Out-Päk kirjoitti:
Just tuossa se ongelma piileekin. Kun suurimmalla osalla kilpailijoista riittää että painaa Auto nappia. Muuta ei tarvita.
ELi jos se on ns. vaikea, niin se automaatti ei ole siloin kovin fiksu. Tästä kyllä löytyy juttua jos viitsii LegacyGT tai NASIOC foorumeita lukea. Subarun "Automaatti" ilmastointi on monien mielestä ihan vitsi.
Kyllä kai sen kanssa pärjää kun itse säätää, mutta silloin se ei ole AUTOMAATTI, kuten mainosmiehet muistaa kertoa.
Muutekin ihmetteln 27C asetuksia joista edellä oli puhetta. Nykyisessä en ole KOSKAAN käyttänyt yli 23 astetta asetuksia. Aina on lämpö riittänyt ja diesel kone on kuitenkin alla.
Annan varmasti kuulua jos Subarun vehkeet ei pelitä kuten niiden luulisi.Taidan vain olla viluisempaa sorttia. Esimerkkinä lämmöt täysillä ja niinpäin pois olen tarkoittanut kun lähden kylmällä autolla liikkeelle ( -0 astetta) niin vasta n. 10-15min pääästä alkaa lämpöä tulla, kyllä sitä sitten tulee kunhan vain kone lämpeää ensin.
- Out-Päk
kautta! kirjoitti:
Älä nyt etukäteen sentään valmistaudu reklamaatiotaistoon.
Kyllä ne Outbackin ilmastointihärvelit toimivat ihan hienosti. Minä siirryin omaani -07 V70-Volvosta, eikä Subarussa ole tähän saakka koetuilla keleillä ollut mitään valittamista, päinvastoin.
Odota vaan innolla ja ilolla uutta vaunuasi. Sen neliveto on aivan loistava ja vaunuhan melkein lentää tuolla dieselillä. :)Helpottaa hieman, kun kuulee mistä lähtökohdista annat kommentteja. Volvoissa kun on todella hyvät automaatti-ilmastoinnit.
En minä mitään valmiiksi valita. Varmasti annan kuulua myös myönteiset asiat. Tällä hetkellä ajan siis Saabilla.
Ja myönnettäköön, odotukset on tosi korkealla. Koeajon perusteella auto on tosi mahtava paketti.
Näitä pienempiä yksityiskohtia ei yhden illan koeajolla osaa huomioida. Saatikka eri kelejä ja lämpötiloja. - ilmastoinnista
huoleen kirjoitti:
Minun diesel-OB ei ole ainakaan vielä höyrystynyt/huurtunut/sumuttunut kertaakaan, vaikka kyydissä on kylmällä sateella ollut täysi lasti ja koira.
Enkä ole bensa-OB-tuttavieni kuullut koskaan moittivan autoa helposti huurtuvaksi, vaikka he ajavat paljon pohjoisen talvessa. Kehuja on sen sijaan kuulunut ruhtinaallisesti. :)No voihan, minulla kanssa diesel-OB. Yhden kerran tapahtunut, porukka märissä vaatteissa sisään ja tuulilasiin tuli kosteutta.
Subaruni ei tunnista tuulilasissa olevaa kosteutta, joten automaatti-asento ei ymmärrä tuulettaa lasia, tällöin pitää laittaa hetkellisesti tehotuuletus. Tämä toiminto on yhden napin painalluksen päässä ja kun lasi on kirkas, tökkään auto-nappia, jolloin se jakaa ilmaa taas oikeaoppisesti, huom. auto-vaihtoehdossahan AC menee myös päälle.
Muutaman auton kokemuksella mielestäni nyky autoissa AC tuntuu olevan enemmänkin pakollinen vaihtoehto. Ilman ilmastointia ei yksinkertaisesti ilma tunnu vaihtuvan riittävästi, ei siis pelkästään Subarun "vika".
AC kompuran käyttöä ei suositella pakkasilla, joten ihmettelen HotGas toimintoa, kun ymmärtääkseni se vaatii AC kompuran käyntiä? Mutta ei kai sitten mikään ongelma.
Kauppias vakuutti, että ruotsissa hän näki testin, jossa vertailtiin bensa vs dieselin lämmön tuotantoa hyttiin. Dieselversio tuotti minuutin hitaammin halutun lämmön kuin bensaversiossa. Sen mukaan ilmakanavien läpövastukset ja HotGas -järjestelmä toimisi, vaikka kone ei lämpene. Miten/missä oloissa testi tehtiin ei tietoa.
Kauppiaan mukaan, nopein vaihtoehto lämmön nousulle on, että lämpösäätimet käännetään hetkellisesti täysille. En ole testannut.
Dieselin savuttamisesta, kyllä tämä Subaruni välillä pölläyttää tienoon mustaksi, kyseessä on enemmnkin dieselin ominaisuus merkistä riippumatta, näin väittää eräs autoasentaja, tiedä sitten. Mutta jos auto savuttaa jatkuvasti, on ehkä syytä huoleen.
- Eilipsu
Tässä lisää faktaa diesel sedanista. Autolla ajettu liki 7 tonnii lähes ilman ongelmia, mutta " lähes" ongelma on se, että pääsen puikkoihin vain iltaisin tai viikonloppuisin sillä toinen meistä käy sillä töissä arkena, tästä puutoksesta seuraa muutamat ylimääräiset "kauppareissut" aina kun on mahdollista. Luin aiemmin turboforesterin omistajan kommentin joka meni suunnilleen näin-jokainen maidon ostoreissu on nautinto-nyt voin olettaa tietäväni jotain tuosta nautinnosta koska diesel antaa kyytiä tosi vaivattomasti. Nyt "asiaa" ns. kaupunkikulutus on mitattu, ajo on ollut lyhyttä työmatka-ajoa, kauppa/kaupunkireissuja harkka-ajoja ja muutamia "räppäilyjä" fakta kulutus 6,9 , auton näyttö lupasi pienempää eli 6,4. Tämän tiedon jälkeen olen pitänyt näytössä ulkolämpötila-asetusta ja nauttinut Subarun hienoista ominaisuuksista täysillä, mutta siististi, tehkää muut samoin kellä se on mahdollista. Ps. pakki kanittaa silloin tällöin niin kuin joku kirjoitti, mutta on jo herkistymään päin, talvirenkaista meinasin kysellä, mutta palaan asiaan myöhemmin.
- forre 5d
Focuksessa sama ongelma pakin kanssa kuin subarussa... eikä niinkään silloin tällöin.
- Mäg
On tullut nyt ajettua 8tkm ja tykkään kun hullu puurosta. Tekisi mieli saada vielä enemmän tehoa koneesta ja nythän on myynnissä aika monta tehoboksia ja kytkemiseen kuulemma menee vain 10-15min. Keskimäärin luvataan 30-40 hv ja 40-50Nm lisää vääntöä. Eikä hinta ole aivan mahdoton (alle 800€) ja koneen turbopaineisiin ym ei kosketa. (Mersu käyttää periaatteessa kuulemma juuri tätä kun on 200D ja 220D. Sama kone ja arvot, vain hv ja vänntö eri.Ja tietysti hinta.)
Onko kokemuksia? Siis todellisia, ei "olen kuullut" ym. Kestääkö kone? - äkstee
Kyllä sitä tulee lähdettyä herkemmin kun on tuo turbo :)
Mutta talvirenkaista. Itse olen ajellut useita talvia Subaruilla renkaina Gislaved Nordfrost ja ovat olleet hyviä. Kun yli vuosi sitten vaihdoin tuon turbo-Foren, niin olisin halunnut siihen Gislavedit, mutta jotenkin se vaikutti siltä, ettei sitä kokoa ollut saatavilla, siis 215-55/17, joten sitten renkaat ovat Nokian Hakkapeliitta 5, yksi talvi niillä ajettu, en niistäkään voi tuolla kokemuksella pahaa sanoa.
Ehkä tuo Gislavedin arvostus juontaa siitä kun aikanaan Legacyssa oli jotkin muut kuin Gislavedit ja kun tuli aika hankkia uudet, laitoin Gislavedit ja eron huomasi. Etenkin ero oli ajettaessa talvikelillä tiekarhun höyläämää tietä. Vanhoilla renkailla oli luikertelua, Gislavedeilla ei. Enkä ole myöhemmin luikertelua havainnut. - vähissä?
Mäg kirjoitti:
On tullut nyt ajettua 8tkm ja tykkään kun hullu puurosta. Tekisi mieli saada vielä enemmän tehoa koneesta ja nythän on myynnissä aika monta tehoboksia ja kytkemiseen kuulemma menee vain 10-15min. Keskimäärin luvataan 30-40 hv ja 40-50Nm lisää vääntöä. Eikä hinta ole aivan mahdoton (alle 800€) ja koneen turbopaineisiin ym ei kosketa. (Mersu käyttää periaatteessa kuulemma juuri tätä kun on 200D ja 220D. Sama kone ja arvot, vain hv ja vänntö eri.Ja tietysti hinta.)
Onko kokemuksia? Siis todellisia, ei "olen kuullut" ym. Kestääkö kone?Diesel on ollut niin vähän aikaa markkinoilla, ettei kovin pitkän ajan kokemuksia voi kai olla.
Eikö uusissa autoissa takuut yleensä raukea, jos niitä menee lastuttelemaan? - moun10high
Mäg kirjoitti:
On tullut nyt ajettua 8tkm ja tykkään kun hullu puurosta. Tekisi mieli saada vielä enemmän tehoa koneesta ja nythän on myynnissä aika monta tehoboksia ja kytkemiseen kuulemma menee vain 10-15min. Keskimäärin luvataan 30-40 hv ja 40-50Nm lisää vääntöä. Eikä hinta ole aivan mahdoton (alle 800€) ja koneen turbopaineisiin ym ei kosketa. (Mersu käyttää periaatteessa kuulemma juuri tätä kun on 200D ja 220D. Sama kone ja arvot, vain hv ja vänntö eri.Ja tietysti hinta.)
Onko kokemuksia? Siis todellisia, ei "olen kuullut" ym. Kestääkö kone?Kannattaa kyllä keskittyä custom-lastuun ennemmin kuin boxeihin... Ja milläs ne niitä tehoja sinne taikoo jos ei vähän painetta nosta?
- teejiihoo
Minulla on ollut sedan Diesel alla 4kk/15tkm. Kaikki pelaa ja ajaminen on ollut hauskaa. Kulutus on pysynyt luvatuissa, eli 5,7 l/100km on ainakin minulla mennyt melko säännöllisesti. Tietokoneen näyttämä on tosin 0,5 l pienempi.
Kiinnostaisi tietää miten paljon auto muilla savuttaa kiihdytettäessä? Oma ainakin työntää mustaa kahden putken täydeltä rampilta lähtiessä ja ohituksissa. Meikäläistähän tämä ei häiritse, mutta perässätulijalla ei varmaan ole yhtä hauskaa. Onko tämä savuttaminen ns. "ominaisuus"?- savuttaa!
Minulla on Outback, 10 000 ajettu. Ja kyllä savuttaa tämäkin, kun kiihdytää rivakasti.
Ja tyhjäkäynnillä kierrosluku vaeltelee, vaeltaako muilla? Olin huomaavinani, että voisi liittyä ilmastointiin, mutta tiedä häntä. - Haistelija
savuttaa! kirjoitti:
Minulla on Outback, 10 000 ajettu. Ja kyllä savuttaa tämäkin, kun kiihdytää rivakasti.
Ja tyhjäkäynnillä kierrosluku vaeltelee, vaeltaako muilla? Olin huomaavinani, että voisi liittyä ilmastointiin, mutta tiedä häntä.Kaikki tiisselit savuttaa kun polkee.Ei kannata murehtia. Säälikää meitä jotka joutuu sitä haisteleen. Usein mootorien kulutus laskee kun kone hioontuu ja softakin saataa muuttua "sisäänajon" jälkeen.
- teejiihoo
Haistelija kirjoitti:
Kaikki tiisselit savuttaa kun polkee.Ei kannata murehtia. Säälikää meitä jotka joutuu sitä haisteleen. Usein mootorien kulutus laskee kun kone hioontuu ja softakin saataa muuttua "sisäänajon" jälkeen.
Käytin oman ajokin varmuuden vuoksi pajalla. Itseasiassa maahantuojalla on jokin korjausohjelma tai -kehoite dieselin savuttamiseen. Ilmaletkujen kiristimissä voi olla häikkää ja kone saa liikaa ilmaa. Oman menopelin savuttaminen loppui tarkastuksen ja kiristyksen jälkeen.
- tietää
teejiihoo kirjoitti:
Käytin oman ajokin varmuuden vuoksi pajalla. Itseasiassa maahantuojalla on jokin korjausohjelma tai -kehoite dieselin savuttamiseen. Ilmaletkujen kiristimissä voi olla häikkää ja kone saa liikaa ilmaa. Oman menopelin savuttaminen loppui tarkastuksen ja kiristyksen jälkeen.
Minäkin mainitsen asiasta huollossa, kiitos tiedosta. On se savupölläys meinaan melko siivottoman näköinen.
- riisseli
tietää kirjoitti:
Minäkin mainitsen asiasta huollossa, kiitos tiedosta. On se savupölläys meinaan melko siivottoman näköinen.
Meillä outbackilla ajettu pian 12000 tkm,helkutinmoinen savu kun kaasua vähän reippaammin painaa.Välijäähdyttimen letku irtosi 3500 kilometrin paikkeilla.Oli klemmari väärin laitettu.Taitaa olla jotain muutakin ilmavuotoa.Muuten auto toimii hyvin.
- kulkee
riisseli kirjoitti:
Meillä outbackilla ajettu pian 12000 tkm,helkutinmoinen savu kun kaasua vähän reippaammin painaa.Välijäähdyttimen letku irtosi 3500 kilometrin paikkeilla.Oli klemmari väärin laitettu.Taitaa olla jotain muutakin ilmavuotoa.Muuten auto toimii hyvin.
Mahtaako savulla ja kalinalla olla jokin yhteys kun oma diesl legacy kalistaa toisinaan enemmän ja toisinaan taas ei?
- riisseli
kulkee kirjoitti:
Mahtaako savulla ja kalinalla olla jokin yhteys kun oma diesl legacy kalistaa toisinaan enemmän ja toisinaan taas ei?
Ainakin meillä kun se letku irtosi,tehot meni ja kuului krahinaa ja savutti.Takana kaikki näytti mustalta kun peiliin vilkaisi.Kone ainakin kiihdytettäessä pitää terävää naputusta toisinaan,ei minun mielestä ole savutuksen kanssa mitään tekemistä.Ilmeisesti normaalia naputusta, onhan se kuitenkin diesel.
- kulkee
riisseli kirjoitti:
Ainakin meillä kun se letku irtosi,tehot meni ja kuului krahinaa ja savutti.Takana kaikki näytti mustalta kun peiliin vilkaisi.Kone ainakin kiihdytettäessä pitää terävää naputusta toisinaan,ei minun mielestä ole savutuksen kanssa mitään tekemistä.Ilmeisesti normaalia naputusta, onhan se kuitenkin diesel.
Kalina on lähinnä kilinää kuin kastanjetit sois, kevyesti kiihdyttäessä ei muutoin ja se mikä ihmetyttää kun sama työ matka ja ajo tyyli niin välillä soi välillä ei.
- savutus
kun vertaan edelliseen autooni Volvo V70, TDI.
Kyllä se, jos mikä savutti. Kiihdytyksessä erona on lisäksi Subarusta puuttuva ääni ja se, että Outback myös kiihtyy...
Joten kehitys kehittyy. - kylmänä?
kulkee kirjoitti:
Kalina on lähinnä kilinää kuin kastanjetit sois, kevyesti kiihdyttäessä ei muutoin ja se mikä ihmetyttää kun sama työ matka ja ajo tyyli niin välillä soi välillä ei.
Kalisee minullakin määrätyllä kierrosluvulla. Olen kuvitellut, että kalinaa kuuluu vain, kun kone on aika kylmä. Ei minusta mitään tekemistä savuttamisen kanssa.
- Ohutta peltiä
Edellinen autoni Passat 2009 175 heppanen diesel. Kyllähän tää 2011 Legacy diesel siihen verrattuna aivan hengetön vehe on. Vääntö olematon ja ei tehotkaan paljo niskaa väännä. Mutta kyllästyin Passatin sähköisiin juttuihin ja siihen että kaikki on automaattista eikä kuskin tarvi oikeastaan edes ajaa autoa. Istuu vain penkillä ja odottaa että saavutaan perille. Nyt halusinkin juuri sellaisen auton kuin Subaru Legacy. Ei mitään erikoista hienoa, manuaali vaihteet joita saa runnoa oikeen kunnolla päälle. Nyt autoa pitää tosissaan ohjata että pysyy tiellä. Passatilla nukahdin kai muutaman kerran ajossa... Legacyn sähköinen käsijarru hieman risoo, sekin voisi olla kuskin hallittavissa käännöksissä ihan käsipelillä. Istuimessa tosi hyvät säädöt. Jousitus kivan kova ja helppo ajaa soralla kurviin. Veto suhde voisi kuitenkin olla ehkä joku 70/30 takapainotteinen, voisi kääntyä mutkaan vieläkin liukkaammin. Luistonesto on hyvä, sen saa kokonaan pois päältä. Passatissa sitä ei ihan kokonaan saanut pois kytkettyä. Yleinen korirakenne on ns. heppoista helinä tyyppiä (japanilainen). Mutta ei tuo hintakaan kova ollut uudeksi autoksi, ja saihan siihen 4-vedon mukaan. Nyt odottelen lumia ja 4-vedon parhaiden puolien esille tuloa.
- Joukkis-Poukkis
Jep jep: helinää taitaa olla muualla kuin Subarun kabiinissa :-D Ja että luistoneston saisi kokonaan pois? Noinkohan...
Vähän "haiskahtaa" ohuen pellin juttu mutta mahtuuhan tänne tekstiä.
- jjhkll
Outbäkki vaikka kohtuuauto onkin, niin pellit on kyllä ohkasia. Moottoritiellä konepelti elää koko ajan kun tarkemmin seuraa. Ja nitinää ja natinaa kabiinissa.
- subbetsm
Ainakin v2099 legacyssä konepelti ja takaluukku alumiinista (farkussa).
Oletattavasti myös uudemmissa alumiinista.
- saparott
Meillä legasy diesel vm. 2008, aj. 78000km. Mustaa savua lykkää kuin vanha ransiitti, toisena autona mersun cdi, ei tule mustaa savua ja on voimaa sekä vääntöäkin. Kyllä tuo subbe on korjaamolla käynyt paljon enemmän kuin emännän edellinen pösö. Siinä tuntuu aina olevan nuha, nytkin lakkasi lämpiämästä, no uusi termari tulee parin viikon päästä. Moottorivaurio ja ABS- valo palaa, no on ne laakkosella varotusvalot saannu sammumaan, mutta vähän hirvittää (tuo moottorivaurio valo).Sitten siinä on ihan suunnitteluvirheitä, esim. penkinlämmittimien kytkimet, kyynärnoja liian takana, lämmitys/ilmastointi jne. Eikä tuo polttoaine talouskaan nyt niin hyvä ole ja vaihtelee n. 6.0....7.5 litraa/100km. Mese menee 0.5 litraa vähemmällä. Alavääntö on tosi ohut, vaikka on uusi ohjelma ajettu, aina kun vauhti vähänkin hiljenee on kaivettava ykkönen silmään tai sammuu. Katsatuksessa annettiin korjauskehotus rekkarivaloista ja iskunvaimentimista. Eipä tule meille enää subarua, keväällä vaihdetaan.
- Number one
10.5.2010 rekisteröity 2.0td, ajettu nyt 104tkm, ainut vika mikä takuusen tehty on ratin volume nappi meni uusiksi, ja toinen vika kun pitää joskus käydä tankilla, kulutus pyörii 5,5-6,2 välillä. Mulle tulee tammikuussa uusi I40 ja merkkiä en olis vaihtanut jos olis saanut automaatin, palaan takaisin ruotuun 2v päästä.
- KolinaTon subaristi
Vuoden 2008, eli ensimmäisissä diesel-boxereissa on valmistusvirhe. Männän laakerit väärän kokoiset ja niistä tulee se kalina. Rikkovat moottorin pidemmän päälle. Omasta meni moottori vaihtoon 40tkm:n kohdalla, takuutyönä, ja nyt ajellaan uudella mosalla.
- Mäg
Itsellän oli 2008 mallinen legacy farkku dieseli. Liisarina pidin 4.5 vuotta mutta en saanut jatkettua. Aivan huippu härveli, 105tkm ajettu, mutta kytkin kerran vaidettu 60tkm ja nyt alkoi olla lopuillaan taas. Olin ostamassa auton itselleni mutta subarun myyntihinnat ovat niin kovat käytettynä että jäänyt tekemättä. En tykkää nykymallin legacysta, se on ruma ja niin muovinen sisältä, että tuli sitten hankittua uusi passat highline farkku.Ja johonkin on tuo nyky legacyssa teho kadotettu. Mutta tilava on . Ainoa vika passatissa on takapäässä, ei vetoa.
Mutta, jos subbe saa mallistonsa kuntoon niin "i'll be back". - liikaa pitoa
Mäg kirjoitti:
Itsellän oli 2008 mallinen legacy farkku dieseli. Liisarina pidin 4.5 vuotta mutta en saanut jatkettua. Aivan huippu härveli, 105tkm ajettu, mutta kytkin kerran vaidettu 60tkm ja nyt alkoi olla lopuillaan taas. Olin ostamassa auton itselleni mutta subarun myyntihinnat ovat niin kovat käytettynä että jäänyt tekemättä. En tykkää nykymallin legacysta, se on ruma ja niin muovinen sisältä, että tuli sitten hankittua uusi passat highline farkku.Ja johonkin on tuo nyky legacyssa teho kadotettu. Mutta tilava on . Ainoa vika passatissa on takapäässä, ei vetoa.
Mutta, jos subbe saa mallistonsa kuntoon niin "i'll be back".Miten kytkimen saa loppuun dieselillä ? onko jotain järjetöntä kiinni jäämis hinausta trailerilla ?
- Subbestraal
liikaa pitoa kirjoitti:
Miten kytkimen saa loppuun dieselillä ? onko jotain järjetöntä kiinni jäämis hinausta trailerilla ?
Subaru dieseleistä on kytkin mennyt monesta varsin aikaisessa vaiheessa, liekö käyttövika vai? omassa alkuperäinen ajettu yli 200tkm. Ei kestä peruuttelua perävaunulla, varsinkaan ylämäkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799