Paljonko purjeveneen jääkaapit yleensä kuluttaa virtaa? Riittää purjeveneeseen esim. kolme 75 amp tunnin akkua kun veneessä on lämppäri, jääkaappi, tuulimittari yms. pienempää elektroniikkaa? Antakaapa vähän vinkkiä.
Purjeveneen virrankulutus
13
5085
Vastaukset
- Motti masa
Mutta jos on kompressori jääkaappi niin se vie noin 1/3 siitä mitä vie peltier toiminen jääkaappi joka kuluttaa 4 - 6Ah ja jos lasketaan siihen lämppärin kulutus joka lienee noin max kulutuksellaan 4Ah saadaan jo 10Ah kokoon ja aku kun oli 3 x 75 eli yht. 225 ja siitä on käytössä noin 75% niin saadaan lasku toimitus 180Ah/10Ah eli akkusi kestää noin 18 tuntia.
Hyvää lukemista:
http://www.imps.fi/kotisatama/Venes%C3%A4hkt.PDF- pieleen
Jos ja kun kaapit ovat kompressorilla, vievät ne yhteensä 2 ampeeria ja lämppäri vie alle 1 ampeerin. Siis 3 Ah tunnissa. 215 Ah kestää siis 75%:n säännöllä pari vuorokautta.
Huomaa kuitenkin, että lähtötiedot ovat niin huonot, että Motti-Masan arvaus voi olla lähempänä. - S. Aivar
Muuten hyvä, mutta yksiköissä pieni fiba: kulutus ei suinkaan ole ampeeritunteja vaan ampeereita. Laskutoimituksen
180Ah/10A = 18h
tuloskin menee suoraan oikein yksikköä myöten kun merkitsee jakajan yksikön oikein. - pieleen
pieleen kirjoitti:
Jos ja kun kaapit ovat kompressorilla, vievät ne yhteensä 2 ampeeria ja lämppäri vie alle 1 ampeerin. Siis 3 Ah tunnissa. 215 Ah kestää siis 75%:n säännöllä pari vuorokautta.
Huomaa kuitenkin, että lähtötiedot ovat niin huonot, että Motti-Masan arvaus voi olla lähempänä.Eihän jääkaappeja ole kuin yksi. Siis kestää melkein 3 vuorokautta.
Muuten, merkityksettömät hupilaitteet vievät melko paljon. Esim. littu-TV kuluttaa 1-2 ampeeria. - Jouko21
S. Aivar kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta yksiköissä pieni fiba: kulutus ei suinkaan ole ampeeritunteja vaan ampeereita. Laskutoimituksen
180Ah/10A = 18h
tuloskin menee suoraan oikein yksikköä myöten kun merkitsee jakajan yksikön oikein.Annoin väärät lähtötiedot. Se yksi akku on starttiaukku eli virtalaitteita varten jää 2 kpl 75 amp akkuja.Tuntuu siltä kuin ne eivät riittäisi. Jostakin syystä akut eivät nyt purkaannuttuaan rupea latautumaan kunnolla vaikka maasähkö on päällä.
- Virrankulutus
pieleen kirjoitti:
Jos ja kun kaapit ovat kompressorilla, vievät ne yhteensä 2 ampeeria ja lämppäri vie alle 1 ampeerin. Siis 3 Ah tunnissa. 215 Ah kestää siis 75%:n säännöllä pari vuorokautta.
Huomaa kuitenkin, että lähtötiedot ovat niin huonot, että Motti-Masan arvaus voi olla lähempänä.Korjaus "Onneksi pieleen" nimimerkille
Kirjoitti:
"lämppäri vie alle 1 ampeerin"
Wallas tms. vie varmaan sen 1A, mutta lämmityslaite kyllä juuri sen mitä Motti Masa kertoi...
"noin max kulutuksellaan 4Ah "
Ei kannata sotkea läppärikeskusteluun noita lämmityslaitteina myytäviä räpellyksiä... - Joakim
Virrankulutus kirjoitti:
Korjaus "Onneksi pieleen" nimimerkille
Kirjoitti:
"lämppäri vie alle 1 ampeerin"
Wallas tms. vie varmaan sen 1A, mutta lämmityslaite kyllä juuri sen mitä Motti Masa kertoi...
"noin max kulutuksellaan 4Ah "
Ei kannata sotkea läppärikeskusteluun noita lämmityslaitteina myytäviä räpellyksiä...Webasto 2000 vie 9-24 W eli alle 1 A:sta 2 amppeeriin tarvittavasta lämmitystehosta riippuen. Tuo riittää jonnekin 30-jalkaiseen saakka. Webasto 3500 vie täydellä teholla vasta 3 A ja miniteholla vain reilut 1 A. Vasta Webasto 5000 pääsee yli 4 A:n täydellä teholla, mutta sellainen tulee kyseeseen vasta 40-jalan kokoluokassa.
Oman veneeni vanhempi Webasto HL24 vie täydellä teholla (2400 W) 18 W eli 1,5 A. 28-jalkainen vene muuttuu sillä melkein saunaksi ja jatkuva puolitehokin (kulutus 1 A) on liikaa ~10 asteen ulkolämpötilassa. Termostaatti sammuttaa lämppärin kokonaan, joten tuota 1 A:kaan ei kulu koko yötä. - JRxxx
Joakim kirjoitti:
Webasto 2000 vie 9-24 W eli alle 1 A:sta 2 amppeeriin tarvittavasta lämmitystehosta riippuen. Tuo riittää jonnekin 30-jalkaiseen saakka. Webasto 3500 vie täydellä teholla vasta 3 A ja miniteholla vain reilut 1 A. Vasta Webasto 5000 pääsee yli 4 A:n täydellä teholla, mutta sellainen tulee kyseeseen vasta 40-jalan kokoluokassa.
Oman veneeni vanhempi Webasto HL24 vie täydellä teholla (2400 W) 18 W eli 1,5 A. 28-jalkainen vene muuttuu sillä melkein saunaksi ja jatkuva puolitehokin (kulutus 1 A) on liikaa ~10 asteen ulkolämpötilassa. Termostaatti sammuttaa lämppärin kokonaan, joten tuota 1 A:kaan ei kulu koko yötä....ihan varma tuosta "termostaatti sammuttaa lämppärin kokonaan" -kohdasta? Itsekään en tiedä varmasti, mutta törmäsin kerran väitteeseen, jota myös sanottiin Webasto-maahantuojan vahvistamaksi: että termostaatin katkaistessa varsinaisen polton sytytin jäisi jonkinlaiseen valmiustilaan, joka veisi jonkin verran virtaa. Webaston käyttäytyminen käynnistyksessä ja sammutuksessa tuntuisi hieman tukevan väitettä. Ainaki 2000 ja 3500 nimittäin innostuvat hetkeksi puhaltamaan, kun ne pistää säätimestä sammuksiin, vaikka termostaatti olisikin pistänyt ne "nukkumaan". Samoin termostaatin potkaistessa ne töihin ei muistaakseni esiinny samanlaista "portaittaisuutta" kuin kylmästartissa, jolloin masiina hetken aikaa puhaltaa hiljempaa ja sitten innostuu tohottamaan tosissaan.
- Joakim
JRxxx kirjoitti:
...ihan varma tuosta "termostaatti sammuttaa lämppärin kokonaan" -kohdasta? Itsekään en tiedä varmasti, mutta törmäsin kerran väitteeseen, jota myös sanottiin Webasto-maahantuojan vahvistamaksi: että termostaatin katkaistessa varsinaisen polton sytytin jäisi jonkinlaiseen valmiustilaan, joka veisi jonkin verran virtaa. Webaston käyttäytyminen käynnistyksessä ja sammutuksessa tuntuisi hieman tukevan väitettä. Ainaki 2000 ja 3500 nimittäin innostuvat hetkeksi puhaltamaan, kun ne pistää säätimestä sammuksiin, vaikka termostaatti olisikin pistänyt ne "nukkumaan". Samoin termostaatin potkaistessa ne töihin ei muistaakseni esiinny samanlaista "portaittaisuutta" kuin kylmästartissa, jolloin masiina hetken aikaa puhaltaa hiljempaa ja sitten innostuu tohottamaan tosissaan.
Asensin käytetyn lämppärin ja tein siihen uudet johdot, jolloin tutustuin varsin tarkasti sen toimintaan. Lämppärissä on aina "virrat päällä" ellei pääkytkimellä sitten niitä katkaise. Lämppärin kytkin on pelkkä signaali, joka kertoo ohjainyksikölle mitä tehdä. Nykyisissä Webastoissa on portaaton tehonsäätö (esim. 2000:ssa 900-2000 W) ja ne sammuttavat itsensä vasta säätövaran loputtua. Vanhemmissa HL-sarjan lämppäreissä on vain täysi- ja puoliteho ja termostaatista valitaan vaihdellaanko puoli- ja täysitehon vai puolitehon ja sammutuksen välillä.
- palvelus.!
Osta aurinko-(mökkipaneeli väh.60w.),ja saat päivisin virtaa akuille noille tarpeille hyvin ja seuraavalle reissulle on taas täydet akut.Mulla 75w.paneeli ja virtaa riittää jääkaapille(Isotherm 42L.-Wallas ja muuta pientä.Akut 3x80A.
- Riittävät
Riittääkö 50 litran vesitankki? Riittää, jos sen pääsee täyttämään ennenkuin se tyhjenee. Akkujen kapasiteetista on turha puhua, jos ei puhuta myös niiden latauksesta. Kaikki mitä otetaan ulos, on pantava uudelleen sisään.
Esim Danfors kompressori 12v vie käydessään noin 3-4A, siis käydessään. Seuraava kysymys: kuinka usein se käy? Riippuu siitä kuinka kylmäksi halutaan, kuinka iso kaappi, kuinka paljon tavaraa ja nestettä kaapissa, minkälainen tuuletus, minkälainen eristys jne? Keväällä kaappi on jäässä lyhyen käynnin jälkeen, elokuun helteessä ei jäähdy millään, kun kaapista tuotua lämpöä ei saa poistettua. (Kompressorihan ei tuo kaappiin kylmää, vaan poistaa lämpöä)
Kyky ladata akkuja (aurinkopanelit, tuuligeneraattori, genu, moottori, laiturisähkö jne.) on paljon tärkeämpää kuin akkujen kapasiteetti.
Jos kuitenkin päätät lisätä akkujen määrää, katso, että koneen laturi jaksaa pumpata. Jos on tilaa, laita kolmas "kotiakku" tai jos mahtuu, vaihda esim kahteen Exide Nautilus 115Ah akkuun. Enemmän akkuja vaatii myös enemmän latauskapasiteettia.
Purjehtija- palvelus.!
Vuoden vanha Isotherm 42L.jääkaappin pakastelokerossa siideri meni jäähän helteellä.Johdot suoraan akulta(6m2 poikkipinta-alaltaan.)Jääkaappi oli täysillä.Tämä 75w.paneeli pitää kylmänä tämän jääkaapin vaikka koko vuoden ympäri,tarvitsematta latailla muilla konsteilla akkuja.Tossa helteillä oli 4 vuorokautta jääkaappi wallas öisin,stereotkin päällä välillä,ja akut näytti koko ajan täyttä.
- Joakim
Omassa veneessä on yksi n. 80 Ah (ei lue, tuli veneen mukana) hupiakku, joka on riittänyt 3-4 päivän purjehdukseen ilman koneella ajoa (rantautumisia lukuunottamatta) ja maasähkön käyttöä. Veneessä on pieni melko hyvin eristetty kompressosikaappi, joka käy n. 50 sekuntia 5-7 minuutin jaksoissa eli kuluttaa n. 0,5 A keskimäärin lämppäri, joka vie puoliteholla 1 A ja jota käytetään yleensä vain 0,5-2 tuntia illalla sekä mittaristo, joka vie n. 0,5 A. Kokonaiskulutus siis luokkaa 20 Ah/vrk.
Jos sinulla onkin 100 litran mahdollisesti huonommin eristetty kompressori- tai jopa Peltier-kaappi, läppäri tai iso plotteri tms. ja käytät lämppäriä enemmän on tilanne tietysti aivan eri kulutuksen ollessa jopa 100 Ah/vrk. 100 Ah/vrk kulutuksella ei enää oikein mikään järjellinen akusto riitä 3-4 vuorokauden riippumattomuuteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723136
- 922895
- 512135
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61359- 151359
- 191314
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141287Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241242