Miten auttaa masentunutta?

Mitä tehdä?

Mun tyttöystävä masentui tossa vähän aikaa sitten. Olen ollut tukena ja yrittänyt ymmärtää sitä. Tuntuu vaan et miten kestän sen kaiken itkemisen ja kiukuttelun. Tuntuu siltä et teen tai sanon mitä vaan, niin kaikki on väärin.

Itsestä tuntuu pahalta, kun toisella on paha olla eikä voi auttaa. Miten selvitä tästä kaikesta, kun ei voi tietää kauanko masennus kestää. Suhde on aika uusi ja ei haluaisi luovuttaa.

Mut tuntuu siltä, et kaikki johtuu musta. En haluaisi tuoda tähän tilanteeseen enää lisää mitään asioita mitkä rasittaisivat tyttöystävääni. Eli parisuhdeongelmia ja muita ikäviä asioita. Kun huomaan et pienetkin asiat ovat vaikeita käsitellä, kun on masentunut. Olisi kiva kuulla neuvoja, miten tästä eteenpäin!

21

3588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masentunut

Tosi inhottava tilanne.
      Tuore suhde ja tyttöystävä masentuu.

Hän varmaankin käytöksellään yrittää sinua lähtemään sillä masentunut ihminen ei pidä itseään missään arvossa.
      Hän kokeilee tiedostamatta niitä rajoja kuinka paljon kestät ja mikä olisi se viimeinen niitti että voisi sanoa "no niin mitäs mä sanoin, ei musta kukaan voi välittää"

Koska tyttöystäväsi ei pidä nyt itsestään ei hän voi käsittää että joku muu voisi pitää hänestä.

Teet nyt niin tai näin niin mikään ei varmastikkaan ole hänen mielestään hyvin. Joten jos haluat häntä parhaiten auttaa niin sinun on vain kestettävä tuo "paha olo" ja joko seistävä siinä tai sitten sanoa tyttöystävälle , että so long, mutta parempi olisi jos tyttöystävä sanoisi sen itse, ettei kokisi tulleensa hylätyksi.

Joko kestät vain, tai sitten annat hänelle jonkin aiheen millä hän jättää sinut.

Sikäli olet oikeassa , että nyt on pienetkin asiat hyvin vaikeasti käsiteltäviäö saatikka ihmissuhdeasiat, joten jos jaksat niin olisi hyvä.

Ei sinulla ole mahdollisuutta itse käydä puhumassa jonkun asiantuntijan kanssa suhteestanne ja tyttöystäväsi pahasta olosta?

Tämä on nyt tätä ja ei tähän voi muuta neuvoa antaa kuin, että kestä, mutta älä oman mielenterveytesi uhalla vaan ainoastaan jos todella rakastata ja välität tyttöystävästäsi.
      Mikäli olet säälistä hänen kanssaan se ei tee kuin hallaa itsellesi ja hänelle.

Haluatko oikeasti auttaa häntä, rakastatko häntä?
      Jos vastaat kyllä , niin sitten jaksat.

Onnea...

• AMMATTIAUTTAJALLE!

AMMATTIAVUN HAKEMINEN
        - Hae ammattiapua masentuneelle välittömästi vaikka tämä kieltäisi sen. Jos masennusta ei hoideta, se vain pahenee ja myös puoliso voi masentua tästä.
        - Paras tapa hakea apua on soittaa terveyskeskukseen ja kertoa tilanteesta. Jos masentunut ei ole halukas lähtemään ammattiauttajan luokse, voi puoliso tai ystävä aina mennä mukaan vastaanotolle - tai edes vastaanottohuoneen oven taakse.
        - Masennuksen hoitoon on olemassa reseptilääkkeitä, mutta tärkeä osa hoitoa on myös puhuminen asioista ja läheisten ihmisten tuki.
        - Masennus ei lopu itsestään, vaan se vaatii hoitoa!

• -------->
        AMMATTIAUTTAJALLE! kirjoitti:

AMMATTIAVUN HAKEMINEN
        - Hae ammattiapua masentuneelle välittömästi vaikka tämä kieltäisi sen. Jos masennusta ei hoideta, se vain pahenee ja myös puoliso voi masentua tästä.
        - Paras tapa hakea apua on soittaa terveyskeskukseen ja kertoa tilanteesta. Jos masentunut ei ole halukas lähtemään ammattiauttajan luokse, voi puoliso tai ystävä aina mennä mukaan vastaanotolle - tai edes vastaanottohuoneen oven taakse.
        - Masennuksen hoitoon on olemassa reseptilääkkeitä, mutta tärkeä osa hoitoa on myös puhuminen asioista ja läheisten ihmisten tuki.
        - Masennus ei lopu itsestään, vaan se vaatii hoitoa!

Läheisen ymmärtävä ja painostamaton, mutta terveempi asenne on tärkeä osa hoitoa :)

• jaakko

..osoitteesta www.keltainenporssi.fi.

• -angel-

..Älä missään nimessä lisää tyttöystäväsi taakkaa..!

Hän tarvitsee aikaa, rakkautta..

Ehkä sinun ei tarvitse sanoa mitään.ole vaan..Pidä häntä sylissä, voit sanoa, kuinka rakastat..

..Onnea teille..

..Hän voi myös mailata minulle

[email protected]

• joku

Hei.
      Käykö tyttöystäväsi ammattiauttajan luona?
      Jos ei, niin kysy häneltä, voitko sinä hankkia hänelle sellaista, varata ajan vaikka psykologilta yms.
      Vaikka saattaa tuntua, ettei se nyt niin paha ole että kannattaisi hakea apua, mutta se saattaa pahentua ja pitkittyä koko ajan..
      Minä tiedän, koska olen itse melko pahasti masentunut, mutta en ole puhunut poikaystävälleni tai kenellekkään pahasta olosta, niimpä joudun olemaan yksin sen kanssa..
      Olisi helpompaa, jos joku tietäisi ja tukisi/auttaisi.
      En itse saa itseäni hoitoon, se tuntuu vain niin vaikealta vaikka toedän että tarvitsisin apua.
      Se vain pahenee ja pahenee, minäkin odotin, että se vain menisi ohi, nyt tuntuu että miten se edes voisi mennä ohi.
      Ja ole tyttöystäväsi kanssa niin paljon kuin voit, vaikka hän ei ehkä sano niin ainakin minun oloni helpottuu kun saan vain olla poikaystäväni kanssa.
      Älä hoputa, yritä tukea ja ymmärtää, kaikki tuntuu niin raskaalta kun on masentunut, ei siihen ole välttämättä mitään erikoista syytä.
      Kysy, mitä hän ajattelee ja miltä hänestä tuntuu/mikä saa hänet niin masentuneeksi....
      Autat vain olemalla paikalla ja tukemalla!

• Mitä tehdä?

Sanoin tyttöystävälle, et menee lääkärille heti kun huomasin masennuksen. Hän on nyt käynyt lääkärillä ja menee seuraavaks psykologin juttusille. Se et rakastan tyttöystävääni ei oikein helpota omaa tilannettani, koska en saa oikein selville mitä hän ajattelee musta. Rakastaako vai mitä?
        Sanoi olevansa kumminkin olevansa kiitollinen siitä, et käskin mennä lääkärille. Ei ois itse osannut. Tuntuu et se kaikki paska, mitä hänelle edellisistä suhteista on kertynyt on liikaa ja luottamuksen saaminen muhun on vaikeeta.
        Ollaan tunnettu kyl jo kauan mut seurusteltu vähemmän aikaa. Mulla itsellä oli pitkä vuosia kestänyt suhde mistä en oikein osannut erota, ehkä olin tottumuksesta sen entisen kans. Musta tuntuu et tää nykyinen tyttöystävä ei vieläkään pysty ymmärtämään et oon eronnu lopullisesti.
        Tuntuu vaan et on jotenkin aika yksin tässä suhteessa. Kyllä tyttöystävä haluaa nähdä mua ja olla mun kanssa, mut silti tuntuu ettei kumminkaan? Vaikka huomaan tyttöystävän olon paranevan kun olen paikalla ja muutenkin menee hyvin, niin näyttää silti siltä et välistä hän on niin poissaoleva ja etäinen.
        Kai kaikki nuo piirteet kuuluvat masennukseen, kun ajatuksista ei oikein saa kiinni ja ikävät asiat pyörivät päässä koko ajan. Itse oon päättänyt kaikesta huolimatta olla tukena niin pitkään kun on tarvetta, vaikkei tää helppoa oo mullekkaan. Onneksi sain tyttöystäväni ajoissa hoitoon, koska mitä pidempään kaikkia asioita pyörittää päässä, sitä vaikeempi niistä on päästä eroon. Kiitos kaikille jotka antoivat uusia näkökulmia tähän tilanteeseen!

• tyttö21

Ihan ku mun kirjottamaa tekstiä. Ei muut kun mutsi tiiä et oon ollu masentunu, ja oon sitä taas/yhä.. Miehelle en haluu ja uskalla kertoa, pelkään suhtautumista, mies ei ymmärtäis..

• Joku
        tyttö21 kirjoitti:

Ihan ku mun kirjottamaa tekstiä. Ei muut kun mutsi tiiä et oon ollu masentunu, ja oon sitä taas/yhä.. Miehelle en haluu ja uskalla kertoa, pelkään suhtautumista, mies ei ymmärtäis..

Olisi kyllä kieltämättä varmaankin helpompaa jos joku tietäisi, ei aina tarvitsisi teeskennellä että kaikki on hyvin.
        Minä olen miettinyt että kannattaisi hakeutua hoitoon, mutta se on liian vaikeaa yksin..
        Ja kun ei kenellekkään pysty kertomaan kuinka paha on olla.
        Tämä on aika kauheaa, miksi ihminen kärsii jos apua on ja sitä saa jos pyytää??
        Aamut ovat kaikista vaikeimpia, haluaisi nukkua mutta ei enää saa unta.
        Sitten masentaa, jotenkin aamut ovat niin lohduttomia, mikään ei tunnu mukavalta vaikka mitä yrittäisi.
        Pitäisi vain rohkaistua ja varata vaikka aika jostain..

• Miten auttaa masentunutta

Hyvin usein masentunut ihminen kiukuttelee sille joka häntä parhaiten ymmärtää.Jatka elämääsi,kaikesta kiukusta huolimatta.Ole tukena,jos sinusta siltä tuntuu.Huolehdi myös itsestäsi,sillä masentunut läheinen on raskas katsoa.Pyri juttelemaan ,ole rehellinen, älä kuitenkaan taivu kaikkeen,mitä sinulta vaaditaan
      Rohkeutta,Rakkauttaja voimia sinulle.
      Kyllä se aurinko vielä paistaa.

• Yksi

Sanotaan myös, että ei pidä mennä liian pitkälle toisen "pimeisiin puoliin", se ei sitä toista auta ja voi itsekin masentua.

• ...................>

Älä ainakaan kannusta tai piristä häntä! Se vain lisää masentuneen kokemaa stressiä ja pahentaa oloa. Painetta pitää helpottaa. Kannattaa hienovaraisesti lohduttaa, yrittää viestiä hänelle ymmärrystä ja myötätuntoa, huomauttaa jostain aivan pienestä positiivisesta asiasta, sanoa, miten sinä jonkin asian näet (jos hän vaikka stressaa jostain asiasta kuin se olisi maailmanloppu, jos hän vähättelee itseään tms. kielteistä ja synkkyyden läpitunkemaa..) eli VOIT TARJOTA HÄNELLE ERI NÄKÖKULMAN, mutta vältä tuputtamasta sitä tai väittelemästä. Näin vähä vähältä aivan pienin askelin edeten eteenpäin.

• Aika voi parantaa ..

No ei tytön masennus ainakaan sinusta johdu, on vain luottamusken osoitus että hän uskaltaa näyttää tuntonsa sinulle. Hyvä jos jaksat olla rinnalla ja tukea, mutta älä ota itsellesi taakaa ja vastuuta hänen parantamisestaan. Sinä tarvitset mysäö omaa aikaa ja elämää.

Yritä kannustaa ystävääsi ammattiavun puoleen, jos hän ei ole vielä sen piirissä.

• FiinuLiinu

Mulla mies alkoi masentua jo useita vuosia sitten. Aluksi pääsi masennuksesta itsekseen eteenpäin, masennus oli lievää. Sitten kävi niin, että työtaakka kävi liialliseksi, jäi sairaslomalle ja masennuksesta tuli vaikea. Masennus voi kestää vuosia ja välillä ei itsekään tiedä, miten päin olisi. Meillä on lisäksi lapsia, mikä entisestään vaikeuttaa tilannetta. Alunperin mies kävi työterv.huollossa ja kun tilanne huonontui, soitti psyk.päivystykseen ja oli avo-osastolla pariin otteeseen. Sitten säännölliset käynnit mt-toimistossa. Lääkityksiä kokeiltu, mutta ei voi sanoa mistään ollee merkittävää apua. Välillä on vähän parempia päiviä, mutta suurimmaksi osaksi elämä on taistelua. Mistään ei löydy mielihyvää, miehen mieliala vaihtelee synkästä epätoivoon. Itsemurhaa miettinyt usein. Jatkuvasti on rauhoittava lääkitys tai alkoholi mukana. Mitenkö tässä jaksaa mukana. Aluksi se oli toivo. Ajattelin, että vielä tulee se parempi päivä. Kun vain jaksaa tukea ja olla läsnä. Parempaa aikaa tai päivää ei ole oikeastaan tullut. Mies tuskin palaa entiselleen, enkä sitä odotakaan. Kunhan pystyisi jotenkin arjessa toimimaan. Mennään päivä kerrallaan. Ei oikeastaan tiedä, mitä huominen tuo. Omasta jaksamisesta pitää myös huolehtia. Jos suhteesi on tuore, suosittelen, että pidätte vaikka taukoa, ja jatkatte ystävyyden linjalla. Nyt kun tyttöystäväsi on kuitenkin hoidon piirissä, voinet ottaa tilanteeseen etäisyyttä. Kun tyttösi on saanut tilanteen selvitettyä omassa päässä, voihan sitä ystävyys taas syventyä. Meinaan vain, että on todella raskasta olla tukena ja elää masentuneen kanssa arkea, vaikka rakkaus olisi syvää.

• jaaha..

Tämä on lähes kahdeksan vuotta sitten kirjoitettu aloitus, joka nyt on nostettu pinnalle. Aihe lieneekin ikuinen.

Toivottavasti hän voi jo paremmin.

• wd

Auta siivoamalla ja käymällä kaupassa ynnä tiskaamalla sekä laittamalla ruokaa. Se on todellista auttamista.

• teot.........

Totta! Näissä tekemisissä tulet samalla sanoneeksi hänelle, että välität, ja että asioilla yleensäkin on väliä, ja että asiat kuitenkin sujuvat ja järjestyvät.

• Murtunut onni

FiinuLiinulle.
      Mulla aika samankaltainen tilanne kuin sulla. Nyt juuri kävi vaan ilmi vielä erittäin raskas asia. Miehelläni on suhde toiseen naiseen. Ja kun asiat ovat selvinneet, niin selvästikin on käynyt niin, että hyvinkin sen jälkeen kun tämä nainen on tullut kuvioihin mukaan, on mieheni masennus selvästi syventynyt. Eikö sen olisi luullut tekevän hänelle hyvää? Vai syyllisyyskö on masentanut häntä entisestään. Ei kykene enää töihin edes, on vaan pohjattoman surullinen jatkuvasti.
      Menee joskus mökille ja juo itsensä aivan tolkuttomaan tilaan, sanoo että jospa silloin kävisi jotain ja päättyisi tämä elämä hänen kohdallaan. Puhuu itsetuhoisesti jatkuvasti. Lääkkeitäkin masennukseen kokeiltu, useita kuureja, ei mitään apua, oikeastaan päinvastoin. Puhumaan ei pysty, ammattiapua ei halua. Olen täysin murtunut tämän kaiken alla. Mihin katosi onni elämästämme.

• eiks te oo kuullu

Sääntökirjassa lukkee tältappaa: "MASENTUNUT KUULUU JÄTTÄÄ YKSIN!" Se vaan kuuluu,sanokoot "asiantuntijat" mitä tahansa :) Täm os dos.

• Masennus+lääkeet
    • 000...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe