vaihtoehtoista hoitoa migreeniin

punamyy

Hei!
Kaipaisin apua migreenin hoitoon, mutta ilman lääkkeitä. Eli olen kuullut, että on olemassa joku piste, mistä painamalla saa migreenin/pääkivun loppumaan.
Syön Imigran radin tabletteja, mutta sivuvaikutukset ovat myös ns haitaksi. Lääkkeet ovat tehokkaita, mutta autolla ajaminen ei onnistu lääkkeen ottamisen jälkeen ainakaan 4-5 tuntiin. En myöskään ylipäänsä syö lääkkeitä, ja siksi haluaisin löytää muun avun migreeniin.

Onko jollain tietoa tästä ns kehon pisteestä, mistä painamalla migreenikohtaus häviää? Myös muut vaihtoehtoiset hoidot ovat tervetulleita.

17

4643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvailua -

      mutta muistan kuulleeni sellaista, että peukalon ja etusormen tyvestä voimakkaasti puristamalla kipu päässä helpottaisi ; en ole kyllä keneltäkään kuullut tästä kokemuksia.
      Joskus taas luin Seiskan lääkäripalstalta ,että ulkomailla oli suurilla B2-vitamiiniannoksilla saatu helpotettua asiaa... riboflaviiniahan tuo B2 on toiselta nimeltään.
      Annostus oli kai jokin 200-300 mg muistaakseni.

    • auttoi

      ruokavalion muutos. Aikaisemmin kärsin lähes viikottain kovista migreeneistä. Minulla kohtauksiin liittyi aina oksentaminen, valon arkuus, herkkyys hajuille ja äänille. Ja tietenkin aivan järkyttävän kova kipu. Söin estolääkkeitä, käytin imigran nenäsuihketta kohtauksiin, ketoriinia, ibuprofeiinia, monia erilaisia migreenilääkkeitä.

      Ne kyllä auttoivat jonkin verran kohtauksiin, mutta eivät auttaneet pitämään kohtauksia pois.

      Muutama vuosi sitten päätin kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota, jätin pois sokerit, leivän, pastan, perunan, valkoisest jauhot, oluen, maissin ja porkkanan.

      Migreenit hävisivät vajaassa kahdessa kuukaudessa.
      Niitä ei enää ole.

      Enää en ole niin tiukalla ruokavaliolla, mutta kohtaukset eivät ole tulleet takaisin.

      Lisäksi laihduin siinä sivussa.

      Vähähiiilihydraattisesta ruokavaliosta saa tietoa mm. www.karpit.net sivuilta. Ja esim. Antti Heikkilän kirjoista

      Kokeile, voi auttaa myös sinua.

      • terveeksi aikova

        kärsin myös toistuvasta migreenistä ja niska-hartia kivuista ja päänsärystä. taitaa olla sekamuotoista päänsärkyä, kun kipuun auttaa vain täsmälääkkeet. Välillä niitä kuluu 2-4 kpl viikossa.(zomig)Nyt aioin hoitaa niskat kuntoon, aloitin hartia ja niskajumpan muutama viikko sitten ja kivut ovat pahentuneet siitä hyvästä niin että hartioita/niskaa särkee päivittäin. mutta aion jatkaa jumppaa kuitenkin, kyllä ne siitä hiljalleen vahvistuu.Huomaan että kirät lihakset heijastaa särkyä ohimolle ja takaraivolle/korvien seutuville. ensi viikolla menen manuaaliterapiaan avaamaan lihasjännituksiä ja mahdollisia lukkoja ja tutkituttamaan selkärankani muutenkin.olen myös harkinnut vähähiilihydraattista ruokavalioo, mutta kun rakastan leipää ja irtokarkkeja silloin tällöin...mutta olen kyllä valmis kokeilemaan jos jumppani tuota tulosta muutamassa kuukaudessa. Rakastan säryttömiä päiviä, niiden avulla jaksaa yrittää.Muiden löytämä apu rohkaisee etsimään luonnollista helpotusta, koska uskon että migreeni ja päänsärky on oire jostakin.


    • Migreetta

      Olen kokeillut vuosien mittaan kaikki mahdollliset vastaan tulleet vaihtoehtohoidot useampaan kertaan. Ihan turhaan. Mitään apua en ole saanut. Päinvastoin, rahat ovat menneet hukkaan.

    • saattaa auttaa

      Akupunktio on hyvä hoito.

      Lisäksi sokeri ja kaikki lisäaineet pois.

      Ja jos on niskat jumissa, niin hierojalle ja sitä itsejumppaa ja joka päivä.

    • helposti.
      • heipuli

        ... kotikutoinen ohje oli tuolla linkissäsi. Eli siitäkö saa ne tarvittavat maitohappobakteerit ja millä annoskoolla syötynä? Kiinnostaa, olen kuullut maitohappobakteerien ihmeitä tekevästä voimasta.


    • punamyy

      Kiitoksia vastauksista. Itselleni ei ruokavalion muutoksella ole hyötyä, sillä en syö niinkään hiilihydraattista ruokaa. Ruualla lautasella on mahdollisimman vähän pastaa, riisiä tai muuta lisuketta. En myöskään syö vaaleata leipää ollenkaan, vain joskus ruisleipää tai hapankorppua/näkkäriä.

      Niska- ja hartiakipuja/jumitusta minulla on ehkä 4-6 kertaa vuodessa, eli syy ei voi olla siinäkään...

      Pitää varmaankin kokeilla vitamiini/maitohappobakteeri kuuria ja akupunktiota...

    • .....

      Auralliseen tiedän mikä voi auttaa sitä välttelemään, vaikka kokonaan se taipumus ei lopukaan. Taval. migreenistä en tiedä vaikuttaako samat asiat.

      Vaikuttavia tekijöitä kannattaa sinun itse tutkia, mikä aiheuttaa.

      Minulla saattaa vaikuttaa, listaa:

      -geenit(minkä niille tekee)
      -alkoholia, kaakaota, kofeiinia ei, tanniinit kai myös ei
      -ruokavalio(hitaammin sulavaa hiilihydraattia mukana)
      -sokeria ei liikaa
      -liika kuumuus tai kylmyys huono
      -välkkyvä valo
      -kirkas valo
      -räikeät psykedeeliset kuviot -kun silmä ponnistelisi liikaa yms.
      -näkö -voi silmälasit auttaa! tummennetut lasit hiukan..
      -nukkua voi tarpeeksi -ei liian vähä uni riitä, muttei liikaakaan jos ei tunnu ok:lta..
      -kala tai muut ruokaaine-allergiat -yksilöllistä
      -stressi pois
      -ahdistuneisuushäiriö tai masennus tai muu paniikki (voi parantua)
      -lihasjäykkyys hartioissa ja muualla -aurallinen taipumus tuntuu tekevän sitä itsellään jo
      -raju liikunta yleensä ja väärät liikkeet/asennot yhtäkkiä
      -huolet pois
      -ei yritä liikaa missään -ei perfektionismia
      -raju siivoaminen -eri päivinä vähän kerrassaan
      -liika sosialisoiminen -liian isot piirit ei kai sovi mulle en jaksaisi juosta siellä ja täällä -paitsi ellei työasioissa keskustele ihmisten kanssa
      -ei kiirettä
      -positiivinen asenne silloin kuin voi:)
      -Jos tila vaihtuu kirkkaasta pimeään tai pimeästä kirkkaaseen yhtäkkiä
      -Joillakin purenta(suu, leuka) tai tyyny vaikuttaa. Tai niska.
      -kemikaalin haju -jos voimakas
      -jokin tunnetila -harmi, suuttumus (pitää voida suuttua mutta itse teen sen tietyllä tävalla=) ), säikähdys, huoli tms. Kaikilla ei tule näistä, tai sen huomaa mikä vaikuttaa, tai jostain voi parantua..
      -tietokoneen välkkymistaajuus, tv -taajuutta voi nopeuttaa koneessa tai uusi kone
      -aurinkolasit /silmälasit tummiksi..
      -loisteputkivalo

      Jotain tärkeää saattoi unohtua..


      Monia muitakin asioita voi olla. RIIPPUU yksilöstä mikä kenelläkin vaikuttaa, nämä olivat vain -omia- esimerkkejäni mikä minun auralliseen vaikuttaa. Tutkikaa mikä teihin vaikuttaa, niin voi yrittää --vältellä-- migreeniä .. lääke silti laukussa aina. Enkä tunne tavallista migreeniä enkä sen syntymekanismeja.. aurallinen oli tämä

      Valitettavasti geeneistä ei saa sitä pois, mutta jotain niksejä noin muuten. Tutkikaa asioita ja vaikuttavia tekijöitä tietoja tutkimalla kokemus. Migreeniyhdistys on myös jossa oli jokin jäsenlehti -tiedon murunen sieltä täältä voi tuoda apua vähän

    • SAULE

      Jos asut Turussa, suosittelen Meripihka hieronta-pisten. Kiinostunut kiinalaisesta lääketieteestä terapeutti (hänkin sairaanhoittaja) tarjoaa manualistaa hoitoa,antaa ohjeita miten voit itse auta itseasi aktiivisesti käyttäen akkupisteitä.

    • Toimii :)

      Kylmä pussia pistää 5-10 min vähän välein. Toimii :)

    • Kannattaa kokeilla

      Itse sain migreeniin avun Synergyn tuotteista, erityisesti ProArgista! Minulla migreeni loppui siihen paikkaan.
      Kaikki ei tietenkään toimi kaikille, mutta kannattaa kokeilla! Synergyn tuotteilla on 90 päivän palautusoikeus, joten siinä ajassa varmasti pystyy toteamaan kuinka tuote toimii itsellä.

    • kukkamies

      Olen täsmälääkkeille yliherkkä joten en voi enää käyttää niitä, ja lisäksi en voi käyttää tulehduskipulääkkeitäkään. Panadolista tai Panacodista tai Aspirinistä tai Disperinistä ei ole juurikaan apua. Vasta kun aloin käyttämään kannabista höyrystimellä alkoi elämään saada taas iloa. Poissaolot väheni, työteho parani, parisuhde parani jne. Alkoholin käytönkin lopetin viittävaille kokonaan kun vaporisaattorilla saa mukavemman fiiliksen eikä tule kankkusta, vaikkakin viihdekäyttö on aika vähäistä. Harmi vain, että tämä laiton keino auttaa uskomattoman moneen asiaan. Vaikutus on kuitenkin niin vapauttava ja elämänlaatua parantava joten se on riskin arvoinen.

      • hesene

        Erilaisia migreenejä ja syitä niihin löytyy varmaan yhtä monta kuin on migreenikkoakin. Täällä mainittiin jo hoitona b-vitamiini, mikä joillakin auttaa (yleensäB12-vitamiini) tämä johtuu puutostilasta, joka johtuu vatsan imeytymis häiriöstä. On myös mainittu maitohappobakteerit, eli taas mennään vatsan ongelmiin. Moni saa ruoka-aineista kohtauksen, saattaisi viitata vatsaan:) mutta myös asetaldehydiin mitä saadaan monesta ruoka-aineesta ja esim alkoholista. Moni saa myös kohtauksia tupakansavusta, pakokaasuista, muista savuista, nämäkin sisältää asetaldehydiä.

        Jotkut ovat saannet apua Acetiumista, joka ei siis ole lääke vain l-ksteiinnivalmiste, ei ole hirveän kallis ja saa apteekista ilman reseptiä. Itse kokeilisin jos olisi migreeni, onnekseni ei kärsi siintä.


    • Kvht
    • piken

      Suosittelen lämpimästi käyntiä Jyrki Mäkelän kipuklinikalla Helsingissä. Löysin hänet työkaverin vihjeen avulla. Hän oli saanut migreeninsä kuriin kipuklinikalla joten päätin itsekin kokeilla.

      Olen itse kärsinyt vuosikymmeniä migreenistä ja kaikenlaisia lääkkeitä on siihen kokeiltu mutta lääkkeillä on vain taipumus tuoda mukanaan roppakaupalla sivuvaikutuksia ja ne tuntuvat menettävän tehonsa ennen pitkää. Olin suoraan sanottuna hyvin skeptinen klinikalle mennessäni juuri turhautumisesta kun rahaakin on saanut kantaa apteekkiin ja lääkäriin järkyttäviä summia vuosien varrella. Ensikäynti migreenikolle klinikalla on 90 minuuttia mutta Jminun kohdalla käytettiin lähes kaksi tuntia aikaa, kun käytiin läpi asioita. Hän tutki minut perusteellisesti, jonka jälkeen kertoi mitä on pielessä ja miten ne pielessä olevat asiat olotilaan vaikuttavat. Sain hurjan paljon uutta tietoa migreenistä, jota kukaan ei ollut aiemmin koskaan kertonut. Sitten tehtiin intensiivihoitosuunnitelma, joka minun kohdallani oli 3 hoitokertaa kahdessa viikossa. Jo ensimmäisen kerran jälkeen oli huomattavasti parempi olo. Niistä hoidoista tuli sellainen kirkas, energinen olo. Hieman oli käsittelyarkuutta ensimmäisen hoidon jälkeen mutta se meni muutamassa päivässä ohitse. Jyrki on itsekin migreenikko ja kehittänyt kuulemma kaksi hoitomenetelmää. Sympaattisin, empaattisin ja kokonaisvaltaisin hoitopakka missä olen koskaan käynyt. Sain vieläpä suoran kännykkänumeron siltä varalta jos tulee kysymyksiä tai ongelmia.

    • OonaK

      Ettei vaan ois klinikan oma mainos..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      520
      13077
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8494
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      40
      7839
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      354
      2546
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2414
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1987
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1703
    8. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      23
      1626
    9. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1530
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1353
    Aihe