otan vastaan köynnösehdotuksia

ruusu on

Sain asennettua säleikön köynnösruusulleni. reunoilla olisi tilaa, mitähän monivuotista kivaa kukkivaa ja pientä siihen kaveriksi. Paikka ei ole kovinkaan aurinkoinen, säleikön toinen reuna on varaston katveessa.
Alppihärhöä olen kokeillut, ei onnistu multa kärhön kasvatus

7

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yritä vielä !

      Ehdotan, että yrität vielä kärhöjä, ei se ole vaikeaa, niitä on varjoisammassakin paikassa viihtyviä lajeja.
      Kärhöt ja ruusut yhdessä ovat kauniita.
      Kärhöillä ei niin suuria vaatimuksia ole loppujen lopuksi.
      Pahin virhe, minkä voi tehdä, on istuttaa ne saviseen monttuun, jonne vesi jää seisomaan. Muuten ne kyllä kasvavat pikavauhtia missä vain.
      Jos yrittäisit tehdä kärhön kohdalle kaivaa oikein syvän ja leveänkin kuopan, ja laittaa siihen vettä läpäisevää maa-ainesta, ettei vesi jää seisomaan, onnistuu varmasti ! Kärhö voi hyvin "kummulla", josta ylimääräinen vesi valuu pois, ei jää seisomaan.

      Jos kärhöjen paikka on matalin puutarhassasi, johon suuntaan vedet valuvat, ei onnistu niin hyvin.

    • on kaunis vihreä

      Piippuköynnös tykkää varjosta, mutta se voi jokusen vuoden päästä peittää köynnösruususi,toisaalta uskon että ruususi on jo kuollut siihen mennessä.
      Köynnöskuusamakin on upea ja ihana tuoksu.
      Olis myös kiva tietää mikä on vyöhyke,muuten voi suositella aivan väärää kasvia ?

      • ruusu on

        Eksoottinen Vantaa.


    • *Annabelle*

      On kaunis ja tosi kestävä lajike.Sitä kasvaa luonnossakin kun vaan tunnistat sen.tekee pienet lilan väriset kukat näihin aikoihin ja syksyllä siinä punaiset marjatertut ( myrkyllisiä tosin ).Varsi on hiukan puumainen ja sitä voi leikata tarpeen tullen.Olen itse muotoillut sitä kulkuväylältä pois.Lähtee helposti pistokkaasta kasvamaan.Kärhö vaatii juurelle suojakasvin ja lämpimän maan:se on lehtokasvi eikä siedä paahdetta.Minulla Nelly Moser kolmatta kesää.Kaksi ensin kuoli väärän paikan takia.

      • voivat oikein hyvin !

        minun puutarhassani !
        On ihan väärin on sanoa, että kärhö on "lehtokasvi".
        Käytäntö on osittanut ihan muuta.
        Minulla on yli 10 kärhöä Lohjalla, ne rehottavat ja voivat erittäin hyvin suorassa auringonpaahteessa, juurelle olen isuttanut pintajuurisia maanpeittokasveja vähän suojaamaan juuria auringolta, kun satuin lukemaan, että niin pitäisi tehdä.
        Kärhöjä ON olemassa paremmin puolivarjossa viihtyviä.
        Minulla on myös paljon akileijoja, joitten sanotaan myös olevan "lehtoakasveja". Hyvin voivat nekin auringossa ja senkun lisääntyvät vuosi vuodelta.


      • *Annabelle*
        voivat oikein hyvin ! kirjoitti:

        minun puutarhassani !
        On ihan väärin on sanoa, että kärhö on "lehtokasvi".
        Käytäntö on osittanut ihan muuta.
        Minulla on yli 10 kärhöä Lohjalla, ne rehottavat ja voivat erittäin hyvin suorassa auringonpaahteessa, juurelle olen isuttanut pintajuurisia maanpeittokasveja vähän suojaamaan juuria auringolta, kun satuin lukemaan, että niin pitäisi tehdä.
        Kärhöjä ON olemassa paremmin puolivarjossa viihtyviä.
        Minulla on myös paljon akileijoja, joitten sanotaan myös olevan "lehtoakasveja". Hyvin voivat nekin auringossa ja senkun lisääntyvät vuosi vuodelta.

        On kosteahko ja puolivarjoinen paikka jossa paljon just sellaista polvenkorkuista kasvustoa jota Kärhöt just tarvitsee suojakseen.Sen toinen nimi on metsäköynnös, eli kasvi viihtyy metsässä luonnostaan-siis villinä kasvaessaan.Maaperä ehkä eniten vaikuttaa siihen missä se viihtyy.Aurinkoahan kaikki kasvit tarvitsevat toiset enemmän ja toiset vähemmän.KAsvaahan Helsingissä jättiläislumpeenkukkakin kun sille on tehty sopivat olosuhteet kasvitieteelliseen puutarhaan.Eikä se ole sen luonnollinen kasvuympäristö näillä korkeuksilla.HIenoa että olet osannut niin hyvin kasvattaa ihania kärhöjä.Mulla onnistui vasta kolmas köynnös.Virossa niitä kasvaa tosi paljon.


      • "kasvattanut" kär...
        *Annabelle* kirjoitti:

        On kosteahko ja puolivarjoinen paikka jossa paljon just sellaista polvenkorkuista kasvustoa jota Kärhöt just tarvitsee suojakseen.Sen toinen nimi on metsäköynnös, eli kasvi viihtyy metsässä luonnostaan-siis villinä kasvaessaan.Maaperä ehkä eniten vaikuttaa siihen missä se viihtyy.Aurinkoahan kaikki kasvit tarvitsevat toiset enemmän ja toiset vähemmän.KAsvaahan Helsingissä jättiläislumpeenkukkakin kun sille on tehty sopivat olosuhteet kasvitieteelliseen puutarhaan.Eikä se ole sen luonnollinen kasvuympäristö näillä korkeuksilla.HIenoa että olet osannut niin hyvin kasvattaa ihania kärhöjä.Mulla onnistui vasta kolmas köynnös.Virossa niitä kasvaa tosi paljon.

        Ehkä maaperä on sitten kuitenkin otollinen, vaikkei kovin multava ja lehtomainen olekaan, kärhöni kasvavat ihan rehevästi kuin itsekseen.
        Muistaessani annan vähän lannoitusta ja silloin tällöin kastelen.
        Turhaan epäröin aikanaan, kun luin kertomuksia, kuinka oikullisia ja vaativia kärhöt ovat. Olisin hankkinut niitä jo monta vuotta aikaisemmin, jos olisin tiennyt kuinka vaivattomia ne ovat.
        Niitä voi jopa helposti lisätä pienestä oksanhaarasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1612
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      119
      1176
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      46
      1064
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe