Ruotsiin ensi vuonna....

...muutan...

Kertoisiko, joku että jos asuu Ruotsissa kauemmin niin kuinka nopeeta siellä oppii kielen ja että osaa käyttää sitä ja kyllähän siellä pärjää ylä-asteen ja lukion ruotsilla. vcoisiko joku myös kertoo... mitä järjestelyjä tehdä jos tahtoo muuttaa kannattaaks täällä purkaa kaikki lehti sopimukset jne..

7

970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parissa kuukaudessa

      Ei pidä kulkea pelkästään suomenkielisissä porukoissa, vaan rohkeasti ruotsia työkielenä, parin kk päästä näät unet ruotsiksi.
      No kai ne lehtitilaukset ainakin peruutat, itse peruutan aamulehden jo kesälomanikin ajaksi.
      Olen ollut Tukholmassa vain kesätöissä kauan sitten, joten muuta kummallista en joutunut tekemään, en edes avannut pankkitiliä (silloin ei ollut Nordeoita tms) vaan nostin rahat postista.

    • tarkoittaa...

      Mitä tarkoittaa, että osaa ruotsia? Eihän siihen osaamiseen ole mitään yksiselitteistä määritystä. Jonkun mielestä riittää kun pystyy pyörittelemään pariakymmentä sanaa sopivasti. Toiselle ei riitä siinäkään vaiheessa, kun jo näkee uniakin ruotsiksi.

      Kyllä sillä jotain sillä kouluruotsilla tekee, mutta eihän se vielä mitään osaamista ole. Ja menepä Etelä-Ruotsiin, niin että alkuun pääsee.

      PS. Haluatko sinä ne lehdet sinne Ruotsiin? Jos et, niin totta hemmetissä sinä ne irtisanot.

      • olen kuullut

        että jos osaa noin olikohan se 2000-3000 eri sanaa,silloin pystyy myös puhumaan sitä kieltä. terveisiä ruotsista.


      • på...
        olen kuullut kirjoitti:

        että jos osaa noin olikohan se 2000-3000 eri sanaa,silloin pystyy myös puhumaan sitä kieltä. terveisiä ruotsista.

        Jos ne 2000-3000 sanaa on valittu frekvenssilistan alkupäästä, siis ne sanat, jotka on tutkimusten perusteella todettu useimmin käytetyiksi, niin ne kattavat melko paljon normaalitekstistä (jotain 80-90%).

        Mutta jos ne pari-kolme tuhatta ovat kovin harvinaisia sanoja, ei niillä suurta käyttöarvoa ole.


      • kielitaito

        Ruotsissa asuvana olen todennut, että joitakin ihmisiä on helppo ymmärtää, koska he puhuvat hyvin selkeästi. Joitakin toisia on melkein mahdoton tai ainakin hyvin vaikea ymmärtää.

        Kirjoitettua tekstiä sen sijaan ymmärtää tietyllä tasolla aina. Puhutun ymmärtäminen riippuu siitä, kuka puhuu. Siis voisi sanoa, että jokaisella on oma puhekielensä.


      • kuten sanoit
        på... kirjoitti:

        Jos ne 2000-3000 sanaa on valittu frekvenssilistan alkupäästä, siis ne sanat, jotka on tutkimusten perusteella todettu useimmin käytetyiksi, niin ne kattavat melko paljon normaalitekstistä (jotain 80-90%).

        Mutta jos ne pari-kolme tuhatta ovat kovin harvinaisia sanoja, ei niillä suurta käyttöarvoa ole.

        joo,näinhän se on.


    • muutto mielessä?

      Olet varmaankin jo pian muuttamassa? Kyllä sinä pian opit käyttämään ruotsin kieltä arkielämässä kun on noinkin vankka pohja alla. Yksi niksi on myös että kuuntelet radiosta kanava ykköstä joka lähettää paljon puheohjelmia.
      Mitä enemmän olet ruotsinkielisten seurassa sen paremmin opit kieltä ymmärtämään ja käytännössä käyttämään. Älä ujostele puhuessasi ruotsinkieltä.
      Ja se kielioppi ei ole niin tuhannen tärkeää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe