omasta pääaltistumisesta on jo 4 vuotta ja pahimmat oireilut ovat takana. Väsymys on kuitenkin jäänyt. Se tulee aivan yllättäen ja minulla on erittäin tokkurainen olo. Autolla ajaessa on pakko pysähtyä ja huilata hetki. Voisin laittaa silmät kiinni ihan missä vain,kunhan saisi edes hetken torkahtaa.
En ymmärrä miksei väsymys jo helpota. Veriarvot ovat ok (pk) maksan gt-arvo vähän yläkantissa 200, en tietenkään juo (sehän on ainoa mitä lääkäri epäilee gt nousuksi)
Onko muita joille väsymys on jäänyt päälle ja osaatte veikkailla mistä se voisi johtua.
Asiallisia vastauksia toivon.
Väsymystä
29
1682
Vastaukset
- ...
Minulla pääaltistumisesta 3 vuotta ja väsymys edelleen päällä. Voi olla että loppuelämän.
Homealtistus voi laukaista kroonisen -väsymysoireyhtymän kuten voi cfs sivuilta lukea.
http://cfs.gehennom.org/?satu - tutkimuksista
ja siitä, miten vaikeaa se erikoislääkäreillekin on. Ja samalla ihmettelee sitä paljonkin!
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000036967970 - Näistä lähtökohdista
- Maksan gt noussut ilman alkoholia -> joku lääke, luontaistuote, ylipaino (rasvamaksa)?
- Päiväväsymys, nukahtelu -> uniapnea (ylipaino?) - tutkittu?
Vaikka veriarvot ovat hyvät, voi olla ettet saa tarpeeksi happea. Tuo tunne on hyvin yleinen sairastuneilla. Väsyttää ilman syytä, tai pienikin rasitus saa massiivisen väsymyksen aikaan. On pakko levätä, nukahtaa tai vain levätä.
Kysy keuhkotutkimuksia, difuusiokapasiteettisi on mikä? Kerro lääkärillesi tarkoin miten tuo väsymys tulee, hän osaa varmasti kertoa mitkä spesifit tutkimukset joko poissulkevat sairaudet tai sitten kertovat mistä tilanteesi johtuu. Toivottavasti keuhkosi ovat kunnossa, kyse kuitenkin nimenomaan keuhko/sydän äänistä, mitä kuuluu. Miten nopeasti ja usein hengität? Mikä on muutoin olotilasi, liikutko, ulkoiletko, syötkö monipuolisesti. Kahvi on sikäli pahasta, että se "huuhtoo" vitamiinit mennessään, joten jätä kahvi pois, jos sitä juot tai vähennä, vaikka piristeenä kahvia käytetäänkin, se ei välttämättä meitä piristä, pahentaa vain tilannettasi.
Pidä puolesi ja yritä saada lääkäriltä apua ja aikaa sille, että kuuntelee ja tutkii sinut kunnolla. - mitä tehdä
tai tutkia?
Sanotaan, että normaali painoinen, syö monipuolisesti, ulkoilee ja silti tuo tilanne? - Ehdottomasti
Ensimmäinen toimenpide tuollaisessa tapauksessa on ajokielto, eli kortti hyllylle. Tee palvelus itsellesi ja kanssaliikennöijille ja lopeta autolla ajaminen itse jo ennen lääkärikäyntiä.
- 3 vuotta
altistumista jatkui kai pitkään ennen sitä.
Havaintoni on se, että vaikka kuntoilee ja alkaa toipua, tulee altistustilanteita. Silloin oman elimistön puolustusmekanismi toimii täysillä ja sen kokee äkillisinä väsymiskohtauksina. Nukahdan tai taju menee istualtaankin. Olen matkustanut bussilla päätepysäkin ohi havahtumatta, ennekuin huomaankaan taas menossa töihin. Junassa pysäkin ohittaminen ei olekaan lyhyt mutka.
Väsymiseen minulla liittyy fyysisen voiman katoaminen. Kahvimuki tuntui painavan kilon, sormien puristusvoima hukassa.
Selviän aina siitä ajan kanssa, yhtä nopeasti se yllättää uudestaan.- ...............
sairastuneiden tilanne, kun se väsymys iskee. Kiitos tuosta!
- kyselevä aloittaja
en ole ylipainoinen,päinvastoin
syön terveellisesti ja normaalisti
liikun normaalisti
en käytä yrttejä tms (maksan gt)
diffuusikapasiteettiarvo oli 70%, muttei siihen kiinnitetty MITÄÄN huomiota,kotiin vain eikä jatkoja
Kuvaamasi tunne on juuri se mikä minullekin käy.
Olen kyllä itsekin miettinyt että josko tuo diffuusioarvo olisi kaiken takana,en tiedä?!
kun ei lääkärikään siihen reagoinut vaikka valitin erityisesti väsymyksestä.
astmaan ei kriteerit sopineet ja tuo toinen sairaus jäi tutkimatta.
Pitäiskö pyytää taas spirot ja diffuusiot, en keksi itse ainakaan mitään muuta syytä.
Alkaa masentaa pikkuhiljaa tämä väsymys, aivan kuin puhuisin turhaan eikä sitä minulta "löydy". Hölmöä, mutta jos tässä saa vielä masennuksenkin väsymyksen lisäksi, en tiedä miten jaksan. - kyselevä aloittaja
kyselevä aloittaja kirjoitti:
liikun normaalisti
diffuusikapasiteettiarvo oli 70%, muttei siihen kiinnitetty MITÄÄN huomiota,kotiin vain eikä jatkoja
Olen kyllä itsekin miettinyt että josko tuo diffuusioarvo olisi kaiken takana,en tiedä?!
Pitäiskö pyytää taas spirot ja diffuusiot, en keksi itse ainakaan mitään muuta syytä.
Alkaa masentaa pikkuhiljaa tämä väsymys, aivan kuin puhuisin turhaan eikä sitä minulta "löydy". Hölmöä, mutta jos tässä saa vielä masennuksenkin väsymyksen lisäksi, en tiedä miten jaksan.lääkäri2 pitkiä kirjoituksia, vaan minusta nämä vertaisten omat kokemukset ovat mukavampia ja niistä voi saada jotain vinkkiä.Kiitos.
- ja kysellä
liikun normaalisti
Alkaa masentaa pikkuhiljaa tämä väsymys, aivan kuin puhuisin turhaan eikä sitä minulta "löydy". Hölmöä, mutta jos tässä saa vielä masennuksenkin väsymyksen lisäksi, en tiedä miten jaksan.hoitoa "pystymetsästä" kertomatta sen ihmeemmin menneistä tutkimuksista.
Lääkärit eivät kovin hevin keuhko-ongelmia nykyisin totea.
Jos et saa apua täältä, hae rajan toiselta puolen. On kuulemma onnistunutkin
- selviävät testeillä helposti
- kyselevä aloittaja
koska verikokeet ok, terveyskeskuslääkäri oli sitä mieltä että yllättävä,nopea väsymiskohtaus johtuu masennuksesta. Hänen mielestään muuta syytä ei voi olla koska verikokeet ja haima-perna-maksa-munuaiset ultra oli normaali.
Tietenkin minulla on ollut vuosien stressi tämän homejutun kanssa, mutta että masennus näyttäytyisi nopeana väsymiskohtauksena, sitä vastaan vähän kapinoin.
Nykyään ei kuulemma tule riippuvuutta masennuslääkkeistä. Minua silti hirviää kun olen kuullut ja lukenut että olo voi huonontua lääkkeiden vuoksi. Ja onko väsymyskohtaus masennusta. Tottakai alkaa masentaa tämä väsymys,mutta hoituuko se masennuslääkkeillä.
Onko kenelläkään lääkehoidosta kokemusta, hyvää tai huonoa ja minkä nimisellä lääkkeellä?
Pelottaa koko ajatus alkaa syödä masennuslääkkeitä.
Toivon a s i a l l i s i a vastauksia. Jos sellaista ei ole kerrottavana, älkää viitsikö myöskään herjata.- )()()(
ja taitaa tulla kosteusvaurioista sairastuneille useaan otteeseen lääkäriltä kuin lääkäriltä. Itse sain arvelut masennuksesta aika nopeasti, itse en tunnistanut itseäni masentuneeksi, väsyneeksi äärimmäisen väsyneeksi ja sairaaksi vain. Mutta jos on väsynyt, on masentunut, niin tuntuvat lääkärit ajattelevan.
Toisen kerran hain apua kortisonin aiheuttamaan unettomuuteen, kuuri jatkui ja jatkui ongemista johtuen, joten olin hillittömän väsynyt, mutten saanut nukutuksi kuitenkaan. Lääkäri kirjoitti nukahtamislääkkeitä, näin kertoi minulle, avuksi ja kun googletin tuon lääkkeen, se oli tarkoitettu vakavaan masennukseen, palautin purkin avaamattomana lääkärille. Pieni pilleripurkki maksoi jo silloin muistaakseni 56 euroa ja jos olisin ollut aamulla väsynyt, olisi pitänyt tuplata illalla 12 tuntia ennen arveltua heräämistä oleva annos. Arvelin, että valvon vaikka maailman tappiin asti, mutten aloita syömään lääkkeitä lääkkeiden aiheuttamaan ongelmaan.
Alkuvuodesta sain keuhkolääkäriltäni epäilyksen masennuksesta kera vaihdevuosien, kun minulla oli nielemisongelmia, kostutin suuta jatkuvasti tuntui että kurkussa oli ylimääräistä ja päänkääntäminen sattui, korviin tuli vihlovaa kipua. En uskonut sitä, mutta kuuntelin kiltisti. Kotiin päästyäni soitin paikalliseen terveyskeskukseen ja hoitaja kyseli miksi varaan aikaa tk-keskuksen omalääkäriltäni? Kerroin samalla tavoin ongelmat, kuin olin ne jo kertonut keuhkolääkärillenikin. Hoitaja varasi ajan lääkärille ja kertoi, että kuulostaa kilpirauhasen ongelmilta, muista mainita se lääkärille, on niin nuori, ettei ehkä osaa epäillä sitä. No lääkäri tutki, ei tarvinnut kertoa kuin oireet ja ongelmat, tunnusteli ja totesi kyhmyjä kaulallani. Nyt odottelen kilpirauhasen leikkaukseen, tässä syksyllä pitäisi olla aika.
Ilman masennuslääkkeitä olen pärjännyt, joten kun itsekin harkitset ja mietit olisiko masennusta vaiko vain sitä väsymystä, niin kannattaa tehdä kaikkea muuta ensin ja syödä sitten vasta noita lääkkeitä. Alla linkistä näet masennuslääkkeiden vaikutuksista.
Tärkeä lääkehän tuo masennukseen tarkoitettu lääke on, eikä masennusta pidä väheksyä sairautenakaan. Meille tuo masennusdiagnoosina vain tulee vähän joka ongelmaan.
En ole vieläkään masentunut, kyllä väsyttää edelleen, vituttaakin tämä tilanne, mutta en näe että olisin masentunut. Ystävälläni masennus oli massiivista ja sai hänet tyystin passiiviseksi. Ilmekään ei värähtänyt kasvoilla, ei ollut mielenkiintoa mihinkään, ei jaksanut nousta ja pukea päälleen. Siitä selvisi lääkkeillä ja terapialla, mutta lihosi hillittömästi, joten lääkkeillä on sivuvaikutuksensa, vaikka ne tosiaan auttavatkin.
http://www.samianttila.net/tyo/opas_masennuslaakkeista/ - aloittaisi
ellei sitä "masennusta" kunnolla tutkita.
Kokemus on opettanut minulle, että se väsymyskohtaus on tulehdustila keuhkoissa, hapensaannin muutosta.
Minulle on turha ainakaan tarjota masennuslääkkeitä. Eristäytyminen kotiin auttaa minut toipumaan näistä muutamassa päivässä, vähän riippuu altistuksen kestosta.
Tunnet itsesi ja sen miten kovilla olet tässä pyörityksessä. Jotkut masennuslääkkeet kai korjaavat jotain puutetta, voi olla seurausta altistuksesta sekin. Kysyisin asiaa lääkäriltä. Altistuksen välttäminen on kuitenkin se ainoa keino lopulta. - kyselevä aloittaja
kiitos molemmille ja talletin tuon linkin myös.
Kilpparin toiminta on thyroxinilla hallinnassa ja vaiva oli minulla jo ennen homealtistumista.
Masennuksen oireet ovat saamattomuus,flegmaattisuus,
toimintakyvyn puute,itkuisuus, ja ()()() :n mainitsemat oireet. Niitä ei minulla kuitenkaan ole.
Olette oikeassa että tuntuisi aika oudolta jos lääkäri päättelee väsymyksen olevan masennusta ilman masennuksen oireita. Ja edelleen painotan että kyllähän tällainen väsymys alkaa vitutt..aa ja masentaa kun syytä ei löydy.
Hapenpuute tuntuisi järkevältä,mutta nyt pitäisi saada lääkäri uskomaan etten ole masentunut vaan että otettaisiin jälleen vaihteeksi diffuusioarvot joista on jo yli vuosi.
Väsyneenä pitäisi osata pitää puoliaan ja löytää vielä syykin siihen. Helkkari kun harmittaa. - sairastumisesta 9 vuotta
Niinhän minullekin aina masennuksesta puhuttiin.Lisäksi yksi diagnooseistani on krooninen väsymysoireyhtymä.Lisäksi minulla on jonkin sortin luulotauti kun kieltäydyn menemästä tiettyihin rakennuksiin,missä "hulluus"iskee.
Siltikään en ole ikinä syönyt mitään psyykelääkkeitä.Ei niitä ole kyllä minulle jostain kumman syystä määrättykään.Joten kokemusta ei ole.
Ajan kulessa oppii säästämään itseään ja tietää omat rajat.Eli en ole pitkiin aikoihin enää ole kokenut noita kohtauksia.
Lisäksi olen hakenut apua vitamiineista,hivenaineista ja kaikesta mikä parantaa immuniteettia.Ja ne todella toimivat .Ei ihan heti mutta 7 vuoden jatkuvan itsensä hoitamisen jälkeen tuloksia alkaa näkymään ja tuntumaan.
Olen pysynyt koko kesän terveenä.Vältän kyllä hometaloja ja hajustekoteja,en enää yritäkään mennä niihin sillä allerginen alveoliitti tulee ihan varmasti.
En enää ajattele mistä kaikesta olen joutunut luopumaan vaan mitä kaikkea silti pystyn tehdä kun koko ajan ei henkeä ahdista ja tulehdukset jyllää.
En usko että koskaan enää olen normaali jaksava ihminen joka voi mennä huoletta joka paikkaan.Kyllä hometyöpaikka teki tehtävänsä.
Mutta paremapaa elämää vietän tällä hetkellä kuin moneen kymmeneen vuoteen.
Ilman minkäänlaista kemiallista lääkitystä.Sillä homeherkkyyteen ei ole mitään lääkettä.Paras lääke on syödä hyvää puhdasta ruokaa - )()()(
Kilpparin toiminta on thyroxinilla hallinnassa ja vaiva oli minulla jo ennen homealtistumista.
toimintakyvyn puute,itkuisuus, ja ()()() :n mainitsemat oireet. Niitä ei minulla kuitenkaan ole.
Olette oikeassa että tuntuisi aika oudolta jos lääkäri päättelee väsymyksen olevan masennusta ilman masennuksen oireita. Ja edelleen painotan että kyllähän tällainen väsymys alkaa vitutt..aa ja masentaa kun syytä ei löydy.
Hapenpuute tuntuisi järkevältä,mutta nyt pitäisi saada lääkäri uskomaan etten ole masentunut vaan että otettaisiin jälleen vaihteeksi diffuusioarvot joista on jo yli vuosi.
Väsyneenä pitäisi osata pitää puoliaan ja löytää vielä syykin siihen. Helkkari kun harmittaa.http://www.youtube.com/watch?v=_PbWsF-8aJU
itse asiassa se auttoi kestämään kuntoutuksen aiheuttamat ongelmat terveyteeni ja paluuni 00 ruutuun.
Tosin tuolla kuntoutuksessa oli todella hyvä psyko, mutta en sielläkään tarvinnut kuin ne yleisluennot ja niissähän oli yleensä tosi hauskaa. Jos olisi mentävä terapiaan, olisi tuo kuntoutuksen (Hoikan) psyko kyllä sellainen jalat tukevasti maassa oleva, hänen kanssaan olisi voinutkin jutella ihan asiasta asiana. Mutta riitti kun jutteli toisen sairastuneen kanssa, se että toinen tajuaa missä ryvetään terveydellisesti ja että sieltähän sitä noustaan myös, oli tärkeää. No tikapuut taitavat loppua, ennen kuin se terveys vastaan tulee, mutta huikeasti tilanne paranee kun saa ja pystyy välttelemään ainakin niitä pahimpia paikkoja joissa sairastuu. Oireita tulee niin pienestä, muttei ne välttämättä sairastuta kuin päiväksi pariksi. Ja sehän on ihan juhlaa se. - )()()(
sairastumisesta 9 vuotta kirjoitti:
Niinhän minullekin aina masennuksesta puhuttiin.Lisäksi yksi diagnooseistani on krooninen väsymysoireyhtymä.Lisäksi minulla on jonkin sortin luulotauti kun kieltäydyn menemästä tiettyihin rakennuksiin,missä "hulluus"iskee.
Siltikään en ole ikinä syönyt mitään psyykelääkkeitä.Ei niitä ole kyllä minulle jostain kumman syystä määrättykään.Joten kokemusta ei ole.
Ajan kulessa oppii säästämään itseään ja tietää omat rajat.Eli en ole pitkiin aikoihin enää ole kokenut noita kohtauksia.
Lisäksi olen hakenut apua vitamiineista,hivenaineista ja kaikesta mikä parantaa immuniteettia.Ja ne todella toimivat .Ei ihan heti mutta 7 vuoden jatkuvan itsensä hoitamisen jälkeen tuloksia alkaa näkymään ja tuntumaan.
Olen pysynyt koko kesän terveenä.Vältän kyllä hometaloja ja hajustekoteja,en enää yritäkään mennä niihin sillä allerginen alveoliitti tulee ihan varmasti.
En enää ajattele mistä kaikesta olen joutunut luopumaan vaan mitä kaikkea silti pystyn tehdä kun koko ajan ei henkeä ahdista ja tulehdukset jyllää.
En usko että koskaan enää olen normaali jaksava ihminen joka voi mennä huoletta joka paikkaan.Kyllä hometyöpaikka teki tehtävänsä.
Mutta paremapaa elämää vietän tällä hetkellä kuin moneen kymmeneen vuoteen.
Ilman minkäänlaista kemiallista lääkitystä.Sillä homeherkkyyteen ei ole mitään lääkettä.Paras lääke on syödä hyvää puhdasta ruokaaaikaa se ottaa, mutta kenelläs sitä enää kiire on ;-).
Jojottelu kosteusvaurioisissa tiloissa työskennellen tai asuen, siihen ei todellakaan ole olemassakaan lääkkeitä. Se ainoa lääke on ottaa välimatkaa ja pitää se. - homeahdistus1
tk-lääkärillä kerrakseen, hih. Vai johtuvat nopeat väsymyskohtaukset masennuksesta? Enpä ole koskaan kuullut moisesta masennuksesta.
Minäkään en sinuna alkaisi kokeilla masennuslääkkeitä, joudut todennäköisesti ojasta allikkoon tuon väsymyksesi kanssa. Monet homesairaat valittavat samaa oiretta, silloin kun on muutenkin sairas ja altistuu homeelle. Jos sinun altistuksesi kuitenkin on jo loppunut etkä koe samalla muita oireita kuin tuon väsymyksen, niin pistää miettimään mistä on kyse? Onko sinulla ollut mitään unihäiriöitä? Uniapneaa? http://www.epshp.fi/laakmain/keuhko/uniapnea/unikansio.htm
Minulla on pitkäkestoinen unettomuus ja käytän nukahtamislääkettä. En silti ole päivisin väsynyt, ellen ole muuten sairas, kuumeinen ja nivelkipuinen jne. Missään tapauksessa en nukahtele tahtomattani. Kaikkein väsynein olen kuitenkin ollut kuntoutuksessa, jossa oli paljon fyysistä rasitusta. En jaksanut syödäkään, kun piti käydä nukkumassa päiväunet joka harjoituksen välissä. Olin koko ajan aivan uupunut ja luulen että se liittyi jotenkin jatkuvaan hengästymiseen. Masennuslääkkeistä ei ole juuri kokemuksia, sillä ne eivät minulle tehoa eivätkä sovi. - )()(
Väsyneenä pitäisi osata pitää puoliaan ja löytää vielä syykin siihen. Helkkari kun harmittaa.ei minullakaan kilppari tutkimusten mukaan väärin toimi, kasvattaa vain pesäkkeitä jotka painavat kirurgin (oikean) mukaan putkistoa kasaan. Tutkittu, ettei siis lääkityksellä korjattavissa, kun toimii OK. Leikkaus tulee eteen siksi, että kasvaa sisäänpäin, mutta kyllähän se tuossa kaulalla jo näkyy uloskin päin.
Tarkkaile kilppariasi ihan näiden "pesäkkeidenkin" vuoksi, kilppari itsessään ei ole kasvanut, pesäkkeet vain. En tiedä mitä se sitten on, monikyhmystruumaa epäillään, mutta selviää kirurgin mukaan tuossa leikkauksessa mitä itseasiassa on. Jotakin vaaratonta kuitenkin, paitsi että painaa putkistoa ja kasvaa tuohon luuhun kiinni. Nämä kaulan kivut alkoivat tässä sairastelussa myös, joten liitän ne saumattomasti yhteen pakettiin. - samanlaiselta
Väsyneenä pitäisi osata pitää puoliaan ja löytää vielä syykin siihen. Helkkari kun harmittaa.minunkin juttuni eli ei tätä homeväsymystä voi kyllä oikeaksi masennukseksi luokitella, sillä ainakin itselläni se väsymys elää altistumisen tahtiin. Ja aina ei vaan voi niitä altistumisia vältellä, on tilanteita, joissa on vaan altistuttava. Toivon, että löydät lääkärin, joka ymmärtää. Minullekin määrättiin masennuslääkettä ja en edes hakenut sitä apteekista ja olen ratkaisuuni tyytyväinen.
Minullakin on sama kuvio eli kilpparin toiminta saatiin thyroxinilla hallintaan, ehdin syödä noita neljä vuotta ja sitten alkoi raju homeoireilu. Kirjoitan homeoireilu, mutta yhtä hyvin siinä voisi lukea myös bakteeri-, sädesieni- ja viemärikaasuoireilu, sillä koko baletti oli edustettuna työpaikalla. Mistä sen voi tietää, oireiliko kilpparikin jo homeille, sillä varsinainen pääaltistus oli jo noin viisi vuotta ennen kilpparilääkityksen aloittamista.
Ja se on selvä, että harmittaa ja välillä se harmitus käy sellaisilla tasoilla, ettei sitä tänne kehtaa edes kirjoitella, mutta pahimpien aikojen kohdalla on vaan elettävä hetki kerrallansa. Väärin on tässä koko hommassa se, että sairaan ja väsyneen pitää hakea itsellensä oikeutta! - kysyvä aloittaja
homeahdistus1 kirjoitti:
tk-lääkärillä kerrakseen, hih. Vai johtuvat nopeat väsymyskohtaukset masennuksesta? Enpä ole koskaan kuullut moisesta masennuksesta.
Minäkään en sinuna alkaisi kokeilla masennuslääkkeitä, joudut todennäköisesti ojasta allikkoon tuon väsymyksesi kanssa. Monet homesairaat valittavat samaa oiretta, silloin kun on muutenkin sairas ja altistuu homeelle. Jos sinun altistuksesi kuitenkin on jo loppunut etkä koe samalla muita oireita kuin tuon väsymyksen, niin pistää miettimään mistä on kyse? Onko sinulla ollut mitään unihäiriöitä? Uniapneaa? http://www.epshp.fi/laakmain/keuhko/uniapnea/unikansio.htm
Minulla on pitkäkestoinen unettomuus ja käytän nukahtamislääkettä. En silti ole päivisin väsynyt, ellen ole muuten sairas, kuumeinen ja nivelkipuinen jne. Missään tapauksessa en nukahtele tahtomattani. Kaikkein väsynein olen kuitenkin ollut kuntoutuksessa, jossa oli paljon fyysistä rasitusta. En jaksanut syödäkään, kun piti käydä nukkumassa päiväunet joka harjoituksen välissä. Olin koko ajan aivan uupunut ja luulen että se liittyi jotenkin jatkuvaan hengästymiseen. Masennuslääkkeistä ei ole juuri kokemuksia, sillä ne eivät minulle tehoa eivätkä sovi.ja helpoin ja vaivattomin ratkaisu lääkärin kannalta. Ei tarvitse vaivata päätään kun on ehdottomasti sitä mieltä että kyseessä on masennus.
Itse kallistun hapenpuutteen puoleen
uniapnea tai keuhkojen huono hapenottokyky,
sillä diffuusioarvoni oli noin vuosi sitten 70%.
En ole lihava, lihavuushan yleensä liitetään uniapneaan, vaan päinvastoin alipainoinen.
Mutta olen kanssasi sitä mieltä että uniapneakin voisi olla yksi vaihtoehto väsymykseen, sillä tiedon muutamia homesairaita joilla uniapnea on tullut altistumisen seurauksena (normaalipainoisia ovat).
Ehkä väsymys on tosiaan yksi sivuoireilu pitkäaikaisen altistumisen jälkiseurauksena.
Toki huomaan että kun olen oleskellut homeisissa tai muuten huonossa sisäilmassa,väsymys tulee vieläkin varmemmin. Tuskin masennus toimii samalla kaavalla.
Nämä kaikki olen selittänyt tk-lääkärille ja tietää muutenkin taustani, mutta on varmasti helpoin ratkaisu pitää masennuslääkitystä parhaana hoitona väsymykseen.
Keskiviikkona on uusi aika ja nyt täytyy olla itsekin tiukkana. Jos ei ole masennuksen tyypillisiä oireita, ehkä väsymyksen syy on muualla.
Kiitos vastauksestasi. - kysyvä aloittaja
samanlaiselta kirjoitti:
minunkin juttuni eli ei tätä homeväsymystä voi kyllä oikeaksi masennukseksi luokitella, sillä ainakin itselläni se väsymys elää altistumisen tahtiin. Ja aina ei vaan voi niitä altistumisia vältellä, on tilanteita, joissa on vaan altistuttava. Toivon, että löydät lääkärin, joka ymmärtää. Minullekin määrättiin masennuslääkettä ja en edes hakenut sitä apteekista ja olen ratkaisuuni tyytyväinen.
Minullakin on sama kuvio eli kilpparin toiminta saatiin thyroxinilla hallintaan, ehdin syödä noita neljä vuotta ja sitten alkoi raju homeoireilu. Kirjoitan homeoireilu, mutta yhtä hyvin siinä voisi lukea myös bakteeri-, sädesieni- ja viemärikaasuoireilu, sillä koko baletti oli edustettuna työpaikalla. Mistä sen voi tietää, oireiliko kilpparikin jo homeille, sillä varsinainen pääaltistus oli jo noin viisi vuotta ennen kilpparilääkityksen aloittamista.
Ja se on selvä, että harmittaa ja välillä se harmitus käy sellaisilla tasoilla, ettei sitä tänne kehtaa edes kirjoitella, mutta pahimpien aikojen kohdalla on vaan elettävä hetki kerrallansa. Väärin on tässä koko hommassa se, että sairaan ja väsyneen pitää hakea itsellensä oikeutta!hyvä kun kerroit oireistasi. Kyllä minulle alkaa vahvasti olla nyt jo näidenkin kirjoitusten perusteella sellainen tunne, että syy on muu kuin masennus.
Sama juttu väsymyksen kanssa. Parhaiten sen huomaa kun on joutunut oleskelemaan huonossa sisäilmassa tai homeille lievästikin haisevissa tiloissa. Monesti väsymyksen lisänä tulee nivelsäryt ja erityisesti jalat tuntuvat kankeilta ja rasittuneilta. Voimat ovat poissa.
Voi helvattu, sanon minä. Nyt alkaa taas sapettaa tämä rumba ja sapettaa että masennusta käytetään nykyään hyvänä syynä kun muuta ei keksitä. Ja vielä kun lääkäri ei ole edes mitenkään kartoittanut masennuksen oireita (joita minulla ei ole,paitsi se väsymys).
Nyt lähden pienelle lenkille hapettamaan itseäni. Ulkona on mukava olla kun tuulee ja ilma on raikasta. - ....
kysyvä aloittaja kirjoitti:
ja helpoin ja vaivattomin ratkaisu lääkärin kannalta. Ei tarvitse vaivata päätään kun on ehdottomasti sitä mieltä että kyseessä on masennus.
Itse kallistun hapenpuutteen puoleen
uniapnea tai keuhkojen huono hapenottokyky,
sillä diffuusioarvoni oli noin vuosi sitten 70%.
En ole lihava, lihavuushan yleensä liitetään uniapneaan, vaan päinvastoin alipainoinen.
Mutta olen kanssasi sitä mieltä että uniapneakin voisi olla yksi vaihtoehto väsymykseen, sillä tiedon muutamia homesairaita joilla uniapnea on tullut altistumisen seurauksena (normaalipainoisia ovat).
Ehkä väsymys on tosiaan yksi sivuoireilu pitkäaikaisen altistumisen jälkiseurauksena.
Toki huomaan että kun olen oleskellut homeisissa tai muuten huonossa sisäilmassa,väsymys tulee vieläkin varmemmin. Tuskin masennus toimii samalla kaavalla.
Nämä kaikki olen selittänyt tk-lääkärille ja tietää muutenkin taustani, mutta on varmasti helpoin ratkaisu pitää masennuslääkitystä parhaana hoitona väsymykseen.
Keskiviikkona on uusi aika ja nyt täytyy olla itsekin tiukkana. Jos ei ole masennuksen tyypillisiä oireita, ehkä väsymyksen syy on muualla.
Kiitos vastauksestasi.Minulla liittyy väsymyskohtaukset allergisiin reaktioihin. Niitä tulee vieläkin harvakseltaan kun joudun kaivelemaan jotain vanhoja tavaroita (suurin osa tuhottu/desinfioitu)ja samalla iho lehahtaa. Lisäksi on jatkuva väsymys, jonka katson olevan väsymysoireyhtymää, jonka puhkeamiseen ovat vaikuttaneet elimistön raju ylikuormittaminen ja stressi sekä vuosia kestänyt homealtistus.
Masennustakin tämä kaikki voi yhdessä aiheuttaa, mutta se on sitten seurausta yleisestä voimattomuudesta, ei syy.
Että lääkäreillekin tiedoksi tämä.
- kyselevä aloittaja
ja intin etten edes täytä masennuksen kriteereitä ja että tietääkseni masennukseen ei kuulu nopea väsyminen ( nivelsäryt).
Tk-lääkäri: voi kuule,mitenkä tämän sanoisin, kyllä se silti voi olla masennusta
minä: epäilen kyllä tätä keuhkopuolen ongelmatiikkaa väsymyksen syyksi,voidaanko ajatella että päivitettäisiin spiro ja diffuusio?
Tk-lääkäri: en minä näistä keuhkoasioista tiedä (tiedoissani on kaikki ylhäällä), mutta sinun pitää asennoitua oikein masennuslääkkeiden käyttöön, et saa olla noin kielteinen.
Korkeaan kolesterooliinkin määrään kolesterolilääkityksen.
Minä: korkea kolesteroliarvo on puolueeton ja objektiivinen verikoe,, mutta minun väsymykseeni ei ole löytynyt mitään verikokeista. Ei niitä voi verrata.
Minä: olen lukenut masennuslääkkeiden sivuvaikutuksista, enkä niitä halua.
Tk-lääkäri: voi kuule, niitä on todella harvoin.
Minä: ai, kun lehdissä ollaan paljon kerrottu juuri niiden sivuvaikutuksista kuten itsemurha-aikeet? samoin keskustelupalstoilla on suurimmalla osalla sivuvaikutuksia tai joutuvat käyttämään toista lääkettä esim. nukkumisongelmiin.
Tk-lääkäri: ei kuule, kyllä minä tiedän. Olen määrännyt paljon mas.lääkkeitä,sinulla on väärä asenne.
Minä: oletko sitä mieltä että nopea väsymys ja nivelsäryt poistuvat mas. lääkkeen avulla?
Tk-lääkäri: ainakin kannattaisi kokeilla
jne. tiedätte kyllä varmasti omasta kokemuksestanne, kuinka toivotonta tämä on.
Olisin suostunut kokeiluun sillä ehdolla,että lääkäri olisi taannut ettei sivuvaikutuksia tule (kuten hän itse mainosti). Mutta siinä kohdin hän ei voinut sitä taata, joten totesin että koska minulla loppupelissä on kuitenkin vastuu eikä edes lääkärillä, niin en ota. Jokin muu ratkaisu pitää löytyä.
Tk-lääkäri: nyt täytyy lopettaa,kello on jo niin paljon. Varaa uusi aika kk kuluttua.
Enhän minä voinut alkaa rähisemään että nyt otetaan kyllä spiro ja diffuusiot, olisi tullut varmasti vartija ja sen jälkeen minulle olisi määrätty nappikuuri (käytökseni vuoksi.)
Tällaista tänään.
Tk-lää- arvauskeskuksessa
sinä olit fiksu ja lääkäri ei.
- niin tutun kuuloista!
arvauskeskuksessa kirjoitti:
sinä olit fiksu ja lääkäri ei.
Olisiko mahdollista mennä vaikka yksityisesti keuhkolääkärille? Koeta vaikka etsiä sellainen keuhkolääkäri, joka toimii myös jossakin lähisairaalassa, niin ne spirot yms. voisi toteuttaa sairaalassa.
Se on raskasta, kun törmää tuollaiseen voi kuule tapaukseen, mutta kerää voimia seuraavaan vastaavaan. Niitä kun tuntuu riittävän tuolla tk-puolella. Mistäköhän sekin johtuu?
Niin normaalia, mutta ei järkeenkäyvää, miksi homeista sairastuneen on aina itse todisteltava lääkärille ja etsittävä tietoa, eikö se enää ole lääkärin tehtävä selvittää, mikä potilasta vaivaa.Ja aina etsitään noita helppoja ratkaisuja, jotka ovat kipulääke, antibiootti tai masennuslääke.
Huomasin kuluneella viikolla, että olisi parempi muidenkin sairauksien kohdalla osata itse mitata itseltänsä vaikkapa verenpaineet ja määrätä lääkitys, niin ei tarvitsisi häiritä lääkäriä. Itsepalvelu on pahasti leviämässä lääkärinvastaanotoillekin... - kyselevä aloittaja
niin tutun kuuloista! kirjoitti:
Olisiko mahdollista mennä vaikka yksityisesti keuhkolääkärille? Koeta vaikka etsiä sellainen keuhkolääkäri, joka toimii myös jossakin lähisairaalassa, niin ne spirot yms. voisi toteuttaa sairaalassa.
Se on raskasta, kun törmää tuollaiseen voi kuule tapaukseen, mutta kerää voimia seuraavaan vastaavaan. Niitä kun tuntuu riittävän tuolla tk-puolella. Mistäköhän sekin johtuu?
Niin normaalia, mutta ei järkeenkäyvää, miksi homeista sairastuneen on aina itse todisteltava lääkärille ja etsittävä tietoa, eikö se enää ole lääkärin tehtävä selvittää, mikä potilasta vaivaa.Ja aina etsitään noita helppoja ratkaisuja, jotka ovat kipulääke, antibiootti tai masennuslääke.
Huomasin kuluneella viikolla, että olisi parempi muidenkin sairauksien kohdalla osata itse mitata itseltänsä vaikkapa verenpaineet ja määrätä lääkitys, niin ei tarvitsisi häiritä lääkäriä. Itsepalvelu on pahasti leviämässä lääkärinvastaanotoillekin...oli lääkäriltä verrata kolesterolilääkityksen aloittamista (näyttönä kork.kolesteroli jollakin potilaalla) ja masennuslääkkeiden aloittamista
(johon ainoat oireet olivat nopea väsymyskohtaus ja nivelkivut).
Kiitoksia kannustuksesta. On tosi järkyttävää että pitää osata puolustautua ammatti-ihmisen väittämiin josta ovat aivan pers..stä.
Ihan vihaksi pistää kun ajattelen monelleko tuokin tk-lääkäri on määrännyt mas.lääkkeitä ja moniko heistä niitä oikeasti olisi tarvinnut ja vielä lisäys, moniko heistä on tullut huonompaan kuntoon väärän hoitodiagnoosin vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740