Nyt olisi sitten kortin hankkimisen aika. Olen ajatellut hankkia bc-kortin, eli henkilö ja kuorma-auto kortin. Hintaa tuolle yhteensä tulee varmaan sellaiset melkein pari tonnia.
Mutta missä olisi helsingin alueella paras ja halvin autokoulu? Olen ajatellut mennä tuohon malmille, mutt neuvoja kaipaisin.
BC-kortti
31
6486
Vastaukset
- kova urakka
meinaa käydä autokoulu kahteen kertaan, sekä parhaan että halvimman koulun kurssi.
Olisikohan Haagan autokoulu vielä halvin. Eikä minulla siitä huonoja kokemuksia ollut, mutta kuorma-auton opettaja on ilmeisesti vaihtunut. - Kiki
Turussa saa ajaa ABC-kortin 1700 eurolla, jolloin saa ajaa käytännössä mitä laitetta tahansa missä on kumipyörät, tosin E ja D-luokkien ajoneuvojen tulee olla tyhmiä silloin
- no kyllä kyllä
1700euroo koko ABC luokan ajokortti jossain nykypäivänä? Kuulostaa kyllä aika halvalle. Nyt tässä muuten syksyllä muuttuu se, että D luokan linja-autoja ei saakkaan enää ajaa C kortilla, edes tyhjänä. Se muuttuu samalla, kun tulee voimaan se linja-autopuolen ammattipätevyysdirektiivi. Vuoden päästä sit muuttuu CE luokan yhdistelmien kohdalla niin, että ei saa ajaa enää C kortilla tyhjänäkään.
Tää poikkeus on ollut käsittääkseni vaan täällä meillä Suomessa, että C kortilla on saanut tyhjänä siirtää linja-autoa ja rekkaa. Vastaavaa ei kyllä isommin ole muissa EU maissa ollut, ne vaan haluaa yhtenäistää lainsäädäntöä. - EU-tyhmyyksistä
no kyllä kyllä kirjoitti:
1700euroo koko ABC luokan ajokortti jossain nykypäivänä? Kuulostaa kyllä aika halvalle. Nyt tässä muuten syksyllä muuttuu se, että D luokan linja-autoja ei saakkaan enää ajaa C kortilla, edes tyhjänä. Se muuttuu samalla, kun tulee voimaan se linja-autopuolen ammattipätevyysdirektiivi. Vuoden päästä sit muuttuu CE luokan yhdistelmien kohdalla niin, että ei saa ajaa enää C kortilla tyhjänäkään.
Tää poikkeus on ollut käsittääkseni vaan täällä meillä Suomessa, että C kortilla on saanut tyhjänä siirtää linja-autoa ja rekkaa. Vastaavaa ei kyllä isommin ole muissa EU maissa ollut, ne vaan haluaa yhtenäistää lainsäädäntöä.ja liikenneministeriön lobbausalttiudesta nuo isoja ajoneuvoja koskevat muutokset.
Poliisit ja palomiehet saavat kait ajaa edelleenkin tarvittaessa C-kortilla noita. Ihmettelen, että millä linja- ja kuormaautoasentajat tekevät koeajot jatkossa. Ja törkeintä on se, että D1-luokan linja-autoa saattaisi tarvita ihan yksityiskäytössäkin, mutta tämäkin tehtiin mahdottomaksi. Järki pois vaan kaikesta!!!!
Jos minä kerran saan laillisesti ajaa lähes 40 tonnin maansiirtoautoa työkseni, niin miksi helvetissä en voisi siirtää/koeajaa tyhjää bussia. - Kiki
Hinta ei siis ollyutkaan 1700€ vaan 1750€
Ja päälle tulee tietenkin jokaisen luokan teoria ja inssi, ja mp:hen vielä käsittelykoe, mutta tällöin pärjää yhdessä ajokorttiluvalla, yhdellä lääkärintodistuksella, yksillä kuvilla, yhdellä ajokortin hinnalla jne... - no kyllä kyllä
EU-tyhmyyksistä kirjoitti:
ja liikenneministeriön lobbausalttiudesta nuo isoja ajoneuvoja koskevat muutokset.
Poliisit ja palomiehet saavat kait ajaa edelleenkin tarvittaessa C-kortilla noita. Ihmettelen, että millä linja- ja kuormaautoasentajat tekevät koeajot jatkossa. Ja törkeintä on se, että D1-luokan linja-autoa saattaisi tarvita ihan yksityiskäytössäkin, mutta tämäkin tehtiin mahdottomaksi. Järki pois vaan kaikesta!!!!
Jos minä kerran saan laillisesti ajaa lähes 40 tonnin maansiirtoautoa työkseni, niin miksi helvetissä en voisi siirtää/koeajaa tyhjää bussia.Tästä taas päästään siihen tilanteeseen, että mitä järkeä EU:sta on? Ei tämä liity mitenkään muuten oikein aiheeseen, muutakun se, että EU on tehnyt tommosen tyhmän päätöksen liittyen raskaan kaluston ajokortteihin.
Jep, tuollainen käsitys mullakin on, että poliisit ja palomiehet saisi edelleen ajaa C kortilla niitä CE ja D luokan ajoneuvoja. Ja asentajat joutuu hankkimaan sen D luokan ajokortin, jos meinaavat koeajaa linja-autoa, ei riitä enää C kortti. Myös niissä pienissä korjaamoissa. Ja mitä parasta, niin ei enää voi sit jatkossa ajaa ajokorttia kokemuspohjalta, mikä on nyt vielä mahdollista. Kannattaa siitäkin käyttää vielä ilo irti, jos haluaa ja pystyy. - jännä....
EU-tyhmyyksistä kirjoitti:
ja liikenneministeriön lobbausalttiudesta nuo isoja ajoneuvoja koskevat muutokset.
Poliisit ja palomiehet saavat kait ajaa edelleenkin tarvittaessa C-kortilla noita. Ihmettelen, että millä linja- ja kuormaautoasentajat tekevät koeajot jatkossa. Ja törkeintä on se, että D1-luokan linja-autoa saattaisi tarvita ihan yksityiskäytössäkin, mutta tämäkin tehtiin mahdottomaksi. Järki pois vaan kaikesta!!!!
Jos minä kerran saan laillisesti ajaa lähes 40 tonnin maansiirtoautoa työkseni, niin miksi helvetissä en voisi siirtää/koeajaa tyhjää bussia.Lopullisessa muodossa tuo laki tarkoittaa, että meikä, jolla on E kortti (mikä bee cee ee virallisesti lieneekään) ja saan ajaa siis 60 tonnisia yhdistelmiä, mutta en saakkaan ajaa linja autoa tyhjänä.
Aikoinaan pystyi ajamaan D eli lija auto kortin, kun kävi kirjallisissa ja vuokrasi linjurin inssiin. Samoin pystyi ajamaan yhdistelmä kortinkin. Sitten systeemit muuttui ja linja auto meni ensin ammattikoulutukseksi ja sitten meni yhdistemät. - Miki the Kiki
Kiki kirjoitti:
Hinta ei siis ollyutkaan 1700€ vaan 1750€
Ja päälle tulee tietenkin jokaisen luokan teoria ja inssi, ja mp:hen vielä käsittelykoe, mutta tällöin pärjää yhdessä ajokorttiluvalla, yhdellä lääkärintodistuksella, yksillä kuvilla, yhdellä ajokortin hinnalla jne...Kerro koti osoitteesi niin tulen henkilökohtaisesti katsomaan sen sinun ajokorttisi sekä puolustusvoiimistavapautus paperisi! tällälailla saadaan se varmuus väittämistäsi "totuuksista"!
- abce...
no kyllä kyllä kirjoitti:
Tästä taas päästään siihen tilanteeseen, että mitä järkeä EU:sta on? Ei tämä liity mitenkään muuten oikein aiheeseen, muutakun se, että EU on tehnyt tommosen tyhmän päätöksen liittyen raskaan kaluston ajokortteihin.
Jep, tuollainen käsitys mullakin on, että poliisit ja palomiehet saisi edelleen ajaa C kortilla niitä CE ja D luokan ajoneuvoja. Ja asentajat joutuu hankkimaan sen D luokan ajokortin, jos meinaavat koeajaa linja-autoa, ei riitä enää C kortti. Myös niissä pienissä korjaamoissa. Ja mitä parasta, niin ei enää voi sit jatkossa ajaa ajokorttia kokemuspohjalta, mikä on nyt vielä mahdollista. Kannattaa siitäkin käyttää vielä ilo irti, jos haluaa ja pystyy.Tässä systeemissähän oli vielä sellainen, että jossain vaiheessa pystyi ajamaan linja-autoa täytenäkin kuorma-auto kortilla, jos sitä ei tehnyt ammattimaisesti. Sitten alkoi näitä urheiluseurojen busseja kaatuilla, niin muuttivat lakia.En tiedä nyky laki muotoo, että saako vielä tilapäisesti tyhjänäkään kuljettaa. Luultavasti nuo korjaamot jää lain ulkopuolelle, kun siihen kirjataan, että kuorma-auto kortilla voi lyhytaikaisesti siirtää linja-autoa työn puolesta tai jotain vastaavaa. Ehkä haalaripakko kuskille..heheheh
- Kiki
abce... kirjoitti:
Tässä systeemissähän oli vielä sellainen, että jossain vaiheessa pystyi ajamaan linja-autoa täytenäkin kuorma-auto kortilla, jos sitä ei tehnyt ammattimaisesti. Sitten alkoi näitä urheiluseurojen busseja kaatuilla, niin muuttivat lakia.En tiedä nyky laki muotoo, että saako vielä tilapäisesti tyhjänäkään kuljettaa. Luultavasti nuo korjaamot jää lain ulkopuolelle, kun siihen kirjataan, että kuorma-auto kortilla voi lyhytaikaisesti siirtää linja-autoa työn puolesta tai jotain vastaavaa. Ehkä haalaripakko kuskille..heheheh
Laki on harvinaisen yksiselitteinen, saa siirtää tyhjää E-luokan ajoneuvoja ja tyhjää D-luokan ajoneuvoa piste.
Lisäksi saa ajokoepaikkaan/pois ajaa lyhintä reittiä käyttäen CE/C1E luokan ajoveuvon, vaikka olisikin lastia, kunhan on vetoauton ajo-oikeus - no kyllä kyllä
Kiki kirjoitti:
Laki on harvinaisen yksiselitteinen, saa siirtää tyhjää E-luokan ajoneuvoja ja tyhjää D-luokan ajoneuvoa piste.
Lisäksi saa ajokoepaikkaan/pois ajaa lyhintä reittiä käyttäen CE/C1E luokan ajoveuvon, vaikka olisikin lastia, kunhan on vetoauton ajo-oikeusNo jos vielä tarkkoja ollaan, niin D luokan linja-autossa toi tyhjänä siirtäminen C kortilla tarkoittaa sitä, että matkustajia ei saa olla kyydissä. Tavaraa saa kyllä olla, mutta niitä matkustajia ei.
- kuka tietää...
no kyllä kyllä kirjoitti:
No jos vielä tarkkoja ollaan, niin D luokan linja-autossa toi tyhjänä siirtäminen C kortilla tarkoittaa sitä, että matkustajia ei saa olla kyydissä. Tavaraa saa kyllä olla, mutta niitä matkustajia ei.
Kun jonkun lakimuutoksen jälkeen B kortilla ei enää saanut ajaa moottoripyörää, niin kaikki ennen muutosta B-kortin hankkineet saivat AB kortin ilmaiseksi. Samoin muistaakseni oli BE kortin kanssa, eli E annettiin ilmaiseksi. Miten nyt käy?
- no kyllä kyllä
abce... kirjoitti:
Tässä systeemissähän oli vielä sellainen, että jossain vaiheessa pystyi ajamaan linja-autoa täytenäkin kuorma-auto kortilla, jos sitä ei tehnyt ammattimaisesti. Sitten alkoi näitä urheiluseurojen busseja kaatuilla, niin muuttivat lakia.En tiedä nyky laki muotoo, että saako vielä tilapäisesti tyhjänäkään kuljettaa. Luultavasti nuo korjaamot jää lain ulkopuolelle, kun siihen kirjataan, että kuorma-auto kortilla voi lyhytaikaisesti siirtää linja-autoa työn puolesta tai jotain vastaavaa. Ehkä haalaripakko kuskille..heheheh
Korjaamotkaan ei kyllä ole jäämässä lain ulkopuolelle, se tässä on hieman surkea asia. Ei vaikka olisi kuinka haalarit päällä ja C luokan ajokortti. Täähän tässä just on, että tuohon pitäisi saada muutos.
Jos on se C kortti, ja ammatti on autonasentaja, niin mun mielestänikin tuolloin pitäisi päästä koeajamaan ne linja-autot työaikana, mikäli tää koeajo liittyy siihen auton korjaamiseen. Tyhmästi kyllä EU:lta, kun ei tuommoistakaan käytännössä ole hyväksynyt.
"Luultavasti nuo korjaamot jää lain ulkopuolelle, kun siihen kirjataan, että kuorma-auto kortilla voi lyhytaikaisesti siirtää linja-autoa työn puolesta tai jotain vastaavaa. Ehkä haalaripakko kuskille..heheheh "
No poliisit ja palomiehet saa. Mutta onko noin todella jo kirjattu lakiin? Mä haluisin tietää. Jos noin todella kirjattaisiin lakitekstiin, niin se olisi kyllä helpotus pienille autokorjaamoille. - no kyllä kyllä
kuka tietää... kirjoitti:
Kun jonkun lakimuutoksen jälkeen B kortilla ei enää saanut ajaa moottoripyörää, niin kaikki ennen muutosta B-kortin hankkineet saivat AB kortin ilmaiseksi. Samoin muistaakseni oli BE kortin kanssa, eli E annettiin ilmaiseksi. Miten nyt käy?
Tuskin nyt mitään kortteja jaetaan tollein "kaupan päälle". BE kortinhan sai aikoinaan kun viitsi vaan käydä siellä kytiksellä kääntymässä ja kysymässä asiaa. Ja A tuli sillon joskus kaupanpäälle.
Luulisin itse, että se muuttuu kaikkien kohdalla, että C kortilla ei saa ajaa linja-autoo tyhjänä. En tiiä onko tuossa sitten jotain poikkeuksia, muutakun poliisit ja palomiehet, jos on, niin kertokaa. - no kyllä kyllä
Miki the Kiki kirjoitti:
Kerro koti osoitteesi niin tulen henkilökohtaisesti katsomaan sen sinun ajokorttisi sekä puolustusvoiimistavapautus paperisi! tällälailla saadaan se varmuus väittämistäsi "totuuksista"!
Mä voisin kanssa tulla katsomaan henkilökohtaisesti sen Kikin ajokortin ja armeijasta vapautus todistuksen. On se niin, että mitä useampi ihminen tällä palstalla on ne nähnyt, niin sitä suurempi todennäköisyys on, että Kiki ei valehtele. Mutta Kiki valehtelee.
Se on todistettu, että Kiki on valehdellut: Jos vaan viitsii lukea näitä aikaisempia Kiki nimimerkin viestejä tällä palstalla. Kiki kai uskoo niin omiin viesteihinsä, ettei viitsi niitä ruveta kelaamaan. - Kiki
no kyllä kyllä kirjoitti:
Tuskin nyt mitään kortteja jaetaan tollein "kaupan päälle". BE kortinhan sai aikoinaan kun viitsi vaan käydä siellä kytiksellä kääntymässä ja kysymässä asiaa. Ja A tuli sillon joskus kaupanpäälle.
Luulisin itse, että se muuttuu kaikkien kohdalla, että C kortilla ei saa ajaa linja-autoo tyhjänä. En tiiä onko tuossa sitten jotain poikkeuksia, muutakun poliisit ja palomiehet, jos on, niin kertokaa.No näytä säädös missä tuo sanotaan...
Ja sanoohan nytkin jo laki että inssiajon kuormurissa pitää olla väh 8 vaihdetta, ja taakse saisi nähdä vain sivupeilellä ja mahd. perutuskameralla, eli ns "avolava-auto" ei kävisi - Kiki
no kyllä kyllä kirjoitti:
Korjaamotkaan ei kyllä ole jäämässä lain ulkopuolelle, se tässä on hieman surkea asia. Ei vaikka olisi kuinka haalarit päällä ja C luokan ajokortti. Täähän tässä just on, että tuohon pitäisi saada muutos.
Jos on se C kortti, ja ammatti on autonasentaja, niin mun mielestänikin tuolloin pitäisi päästä koeajamaan ne linja-autot työaikana, mikäli tää koeajo liittyy siihen auton korjaamiseen. Tyhmästi kyllä EU:lta, kun ei tuommoistakaan käytännössä ole hyväksynyt.
"Luultavasti nuo korjaamot jää lain ulkopuolelle, kun siihen kirjataan, että kuorma-auto kortilla voi lyhytaikaisesti siirtää linja-autoa työn puolesta tai jotain vastaavaa. Ehkä haalaripakko kuskille..heheheh "
No poliisit ja palomiehet saa. Mutta onko noin todella jo kirjattu lakiin? Mä haluisin tietää. Jos noin todella kirjattaisiin lakitekstiin, niin se olisi kyllä helpotus pienille autokorjaamoille.Kukaan vielä täällä näyttäny hyväksyttyä säädöstä joka sanoisi ettei C:llä saisi ajaa bussia...
- Kiki
no kyllä kyllä kirjoitti:
Mä voisin kanssa tulla katsomaan henkilökohtaisesti sen Kikin ajokortin ja armeijasta vapautus todistuksen. On se niin, että mitä useampi ihminen tällä palstalla on ne nähnyt, niin sitä suurempi todennäköisyys on, että Kiki ei valehtele. Mutta Kiki valehtelee.
Se on todistettu, että Kiki on valehdellut: Jos vaan viitsii lukea näitä aikaisempia Kiki nimimerkin viestejä tällä palstalla. Kiki kai uskoo niin omiin viesteihinsä, ettei viitsi niitä ruveta kelaamaan.Kukaan muu kuin minä EI ole täällä pystynyt osoittamaan että omistaa ajokortin...
- vaan on tulossa
Kiki kirjoitti:
Kukaan vielä täällä näyttäny hyväksyttyä säädöstä joka sanoisi ettei C:llä saisi ajaa bussia...
Se on tulossa, nyt heti syyskuun alussa. Voit itse katsoa sen virallisista paikoista, löytyy myös netistä.
- no kyllä kyllä
Kiki kirjoitti:
No näytä säädös missä tuo sanotaan...
Ja sanoohan nytkin jo laki että inssiajon kuormurissa pitää olla väh 8 vaihdetta, ja taakse saisi nähdä vain sivupeilellä ja mahd. perutuskameralla, eli ns "avolava-auto" ei kävisiSaako muka C kortin inssissä käyttää peruutuskameraa? Tuota en tiennytkään. Näytäppäs kuule sinä todisteita siitä, että saa käyttää! Etsi luotettavista lähteistä sitä tietoa, epäluotettavat lähteet EI KELPAA!
Käytäppäs seuraavaksi googlea hiukan. Etsit sitten tietoa siitä EU:n ammattipätevyysdirektiivistä, joka on nyt tulossa sinne henkilöliikennepuolelle. Kerrot sitten siitä hiukan täällä. Jos vaan löydät oikeata tietoa siitä direktiivistä, niin tulet itse hämmästymään. Eipähän ole mun moka laisinkaan, jos ajat syyskuun jälkeen C kortilla D kortilla ajettavaa bussia, poliisit saa sut kiinni siitä, ja antaa sakon. - Kiki
no kyllä kyllä kirjoitti:
Saako muka C kortin inssissä käyttää peruutuskameraa? Tuota en tiennytkään. Näytäppäs kuule sinä todisteita siitä, että saa käyttää! Etsi luotettavista lähteistä sitä tietoa, epäluotettavat lähteet EI KELPAA!
Käytäppäs seuraavaksi googlea hiukan. Etsit sitten tietoa siitä EU:n ammattipätevyysdirektiivistä, joka on nyt tulossa sinne henkilöliikennepuolelle. Kerrot sitten siitä hiukan täällä. Jos vaan löydät oikeata tietoa siitä direktiivistä, niin tulet itse hämmästymään. Eipähän ole mun moka laisinkaan, jos ajat syyskuun jälkeen C kortilla D kortilla ajettavaa bussia, poliisit saa sut kiinni siitä, ja antaa sakon.Suora poiminta lakikirjasta
"5) C-luokan tutkinnossa kuorma-auton rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 12 000 kg ja todellisen kokonaismassan vähintään 10 000 kg, pituuden vähintään 8 metriä, leveyden vähintään 2,40 metriä ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 80 km/h. Kuorma-autossa on oltava lukkiintumattomat jarrut, vähintään kahdeksan «eteenpäinajovaihdetta» ja ajopiirturi. Kuormatilan rakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä ja pituudelta on oltava vähintään ohjaamon levyinen ja korkuinen;"
Ja mikäli kuormatila tai kuorma on vähintään ohjaamon kokoinen, niin silloinhan ei ohjaamon mahd. takaikkunasta näe oikeastaan mitään...
Eli eikö sinun mielestäsi tuossa tilanteessa taakse näkeminen ole mahdollista ainastaan ulkoisista sivupeileistä ja mahdollisesta peruutuskamerasta joka ei ole kielletty :) - pöpsistä...
vaan on tulossa kirjoitti:
Se on tulossa, nyt heti syyskuun alussa. Voit itse katsoa sen virallisista paikoista, löytyy myös netistä.
Olen just ajamassa BC korttia, ja viime viikolla tunnilla puhuttiin juuri siitä millä saan ajaa, ja kyllä sillä bussilla saa ajaa.
Sanakaan ei ole sanottu mistään direktiivistä. Luulisi, että opettajat tietäisivät sen ensimmäisinä.
Sen sijan sanoivat että tulevaisuudessa jokaisen "luokan" joutuu ajamaan erikseen. Ja voi saada D kortin, ilman sitä, että olisi C. Mitä opettajan mielestä oli tyhmä, että saa ajaa isolla bussilla, muttei enää pienemmällä kuorma-autolla. - vaan on tulossa
pöpsistä... kirjoitti:
Olen just ajamassa BC korttia, ja viime viikolla tunnilla puhuttiin juuri siitä millä saan ajaa, ja kyllä sillä bussilla saa ajaa.
Sanakaan ei ole sanottu mistään direktiivistä. Luulisi, että opettajat tietäisivät sen ensimmäisinä.
Sen sijan sanoivat että tulevaisuudessa jokaisen "luokan" joutuu ajamaan erikseen. Ja voi saada D kortin, ilman sitä, että olisi C. Mitä opettajan mielestä oli tyhmä, että saa ajaa isolla bussilla, muttei enää pienemmällä kuorma-autolla.Tuon kyllä tiedän, että voi tulevaisuudessa saada, elikkä jo tämän vuoden syksyllä D kortin ilman, että voi saada samalla C korttia. Mutta se mikä kuulostaa tyhmältä, niin opettajasi ei puhunut mitään siitä, että ei saisi ajaa C kortilla edes tyhjää linja-autoa. Nyt kyllä hieman epäilen opettajasi juttuja sillein, koska jos ei ole sanallakaan sanonut siitä direktiivistä mitään, mikä tulee voimaan nyt heti syyskuussa. Kysyppäs opettajaltasi!
- vaan on tulossa
pöpsistä... kirjoitti:
Olen just ajamassa BC korttia, ja viime viikolla tunnilla puhuttiin juuri siitä millä saan ajaa, ja kyllä sillä bussilla saa ajaa.
Sanakaan ei ole sanottu mistään direktiivistä. Luulisi, että opettajat tietäisivät sen ensimmäisinä.
Sen sijan sanoivat että tulevaisuudessa jokaisen "luokan" joutuu ajamaan erikseen. Ja voi saada D kortin, ilman sitä, että olisi C. Mitä opettajan mielestä oli tyhmä, että saa ajaa isolla bussilla, muttei enää pienemmällä kuorma-autolla.Opettajasi ei vaan muistanut mainita mistään direktiivistä. Totta on se, että VIELÄ tämän kuukauden saat ajaa D kortillista bussia ilman matkustajia C kortilla. Opettajasi kertoi, että mikä on tilanne nytten, ei kertonut että mikä on tilanne ensi kuussa.
Mulla on nyt esittää todisteita, toivottavasti jaksatte lukea. Nyt ette voi väittää, että todisteita ei muka ole annettu, se on vaan siitä kiinni sitten, että ette ole jaksaneet lukea.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_41_2008_ke_p_2.shtml
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060149 - ei mikään uusi laki
vaan on tulossa kirjoitti:
Opettajasi ei vaan muistanut mainita mistään direktiivistä. Totta on se, että VIELÄ tämän kuukauden saat ajaa D kortillista bussia ilman matkustajia C kortilla. Opettajasi kertoi, että mikä on tilanne nytten, ei kertonut että mikä on tilanne ensi kuussa.
Mulla on nyt esittää todisteita, toivottavasti jaksatte lukea. Nyt ette voi väittää, että todisteita ei muka ole annettu, se on vaan siitä kiinni sitten, että ette ole jaksaneet lukea.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_41_2008_ke_p_2.shtml
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060149Kaikenlaisia esityksiä on tehty vaikka Helsingin, Espoon ja Vantaan yhdistämisestä, mutta koskaan mitään ei tapahtunut..
- no kyllä kyllä
Kiki kirjoitti:
Suora poiminta lakikirjasta
"5) C-luokan tutkinnossa kuorma-auton rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 12 000 kg ja todellisen kokonaismassan vähintään 10 000 kg, pituuden vähintään 8 metriä, leveyden vähintään 2,40 metriä ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 80 km/h. Kuorma-autossa on oltava lukkiintumattomat jarrut, vähintään kahdeksan «eteenpäinajovaihdetta» ja ajopiirturi. Kuormatilan rakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä ja pituudelta on oltava vähintään ohjaamon levyinen ja korkuinen;"
Ja mikäli kuormatila tai kuorma on vähintään ohjaamon kokoinen, niin silloinhan ei ohjaamon mahd. takaikkunasta näe oikeastaan mitään...
Eli eikö sinun mielestäsi tuossa tilanteessa taakse näkeminen ole mahdollista ainastaan ulkoisista sivupeileistä ja mahdollisesta peruutuskamerasta joka ei ole kielletty :)Eipä taida ollakkaan lakikirja nyt tässä tapauksessa aivan riittävä perustelu sulle. Mä meinaan löysin sellaisia todisteita, että se peruutuskamera olisi kytkettävä pois inssin ajaksi. Sanoi laki mitä sanoi, mutta muut ohjeet sanovat muuta.
http://yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=liikenne&osannimi=puskuri_arkisto_2008&jutunid=9108 --> Tuolla on jotakin juttua BE ajokokeesta. Uskallan väittää, että sama sääntö peruutuskamerasta on myös C ajokokeessa, ihan siltäkin pohjalta, että kun itse ajoin C korttia itselle, niin siellä sanoi opettaja, että ei peruutuskameraa saa kukaan inssissä käyttää. Tuskin opettaja nyt tahallaan väärin sanoo. Ei mene peruutuskamera inssissä läpi.
"Lisäksi ajoa helpottavat varusteet, kuten peruutuskamera, on kytkettävä pois." --> tuo on sieltä nettisivulta, minkä linkitin tuohon. - Kiki
no kyllä kyllä kirjoitti:
Eipä taida ollakkaan lakikirja nyt tässä tapauksessa aivan riittävä perustelu sulle. Mä meinaan löysin sellaisia todisteita, että se peruutuskamera olisi kytkettävä pois inssin ajaksi. Sanoi laki mitä sanoi, mutta muut ohjeet sanovat muuta.
http://yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=liikenne&osannimi=puskuri_arkisto_2008&jutunid=9108 --> Tuolla on jotakin juttua BE ajokokeesta. Uskallan väittää, että sama sääntö peruutuskamerasta on myös C ajokokeessa, ihan siltäkin pohjalta, että kun itse ajoin C korttia itselle, niin siellä sanoi opettaja, että ei peruutuskameraa saa kukaan inssissä käyttää. Tuskin opettaja nyt tahallaan väärin sanoo. Ei mene peruutuskamera inssissä läpi.
"Lisäksi ajoa helpottavat varusteet, kuten peruutuskamera, on kytkettävä pois." --> tuo on sieltä nettisivulta, minkä linkitin tuohon.Pätee enemmin, suomen lakikirja, josta otin ote, tai joku ylen tekemä juttu.
Ja veikkaampa että perutuskameroita ei vaan koulututoissa yleensä ole, koska sen jälkeen voi hyvin suurella tonnäköisyydellä joutua ajamaan autoa jossa ei ole kameraa...
Eli eipä taida löytyä pykälää joka sen käyttämisen kieltäisi... - no kyllä kyllä
Kiki kirjoitti:
Pätee enemmin, suomen lakikirja, josta otin ote, tai joku ylen tekemä juttu.
Ja veikkaampa että perutuskameroita ei vaan koulututoissa yleensä ole, koska sen jälkeen voi hyvin suurella tonnäköisyydellä joutua ajamaan autoa jossa ei ole kameraa...
Eli eipä taida löytyä pykälää joka sen käyttämisen kieltäisi...Mietippäs nyt vähän. Laki sanoo jotakin asiasta, mikä on se minimivaatimus. AKE tekee ohjeet kuljettajantutkinnosta, jotka voi olla tiukempia kuin laki. Onko tätä jotenkin kielletty laissa? Ei ole.
Sulla ei C luokan ajokorttia ole, sen muistan. Olet myös todistanut, ettei sulla sitä ole, ja vedenpitävästi vielä. Näkee myös tuon sun tietämättömyytesi takia. Mene ajamaan se C kortti, ja tuleppa sitten tietojesi kanssa tänne takaisin! - KKiki
no kyllä kyllä kirjoitti:
Mietippäs nyt vähän. Laki sanoo jotakin asiasta, mikä on se minimivaatimus. AKE tekee ohjeet kuljettajantutkinnosta, jotka voi olla tiukempia kuin laki. Onko tätä jotenkin kielletty laissa? Ei ole.
Sulla ei C luokan ajokorttia ole, sen muistan. Olet myös todistanut, ettei sulla sitä ole, ja vedenpitävästi vielä. Näkee myös tuon sun tietämättömyytesi takia. Mene ajamaan se C kortti, ja tuleppa sitten tietojesi kanssa tänne takaisin!Nimim. Kiki on thmä,valehtelija ja varmaan läski sekä rumakin!
- Kiki
no kyllä kyllä kirjoitti:
Mietippäs nyt vähän. Laki sanoo jotakin asiasta, mikä on se minimivaatimus. AKE tekee ohjeet kuljettajantutkinnosta, jotka voi olla tiukempia kuin laki. Onko tätä jotenkin kielletty laissa? Ei ole.
Sulla ei C luokan ajokorttia ole, sen muistan. Olet myös todistanut, ettei sulla sitä ole, ja vedenpitävästi vielä. Näkee myös tuon sun tietämättömyytesi takia. Mene ajamaan se C kortti, ja tuleppa sitten tietojesi kanssa tänne takaisin!Niin olen juuri suorittamassa BC-korttia, ja ei tosiaan ole C:tä, eikä tule, koska pelkkää C:tä ei voi nykyjään olla :)
Mutta tuona on Volvo FL6 / 12 jossa EI ole 8 eteenpäin vaihdetta, vaikka laki sen vaatiikin, vaan ainoastana kuusi vaihdetta, ei aluevaihteistoa tai jakajaa, saati käsikäyttöistä pakokaasuhidastinta, eikä myöksään kuorma ole väh ohjaamonen kokonen, eli takaikkunastakin näkee taakse, ei tosin yhtä hyvin kuin henkilöautoista, mutta kuitenkin.
Ja mikä laki muka kieltäisi peruutuskameran käyttämisen, ei taida sellaista löytyä, ja on se ihme miten minäkin saan suorittaa inssin tolla volvolla, vaikka se ei täytä vaatimuksia...
- ABCE...
Kyllä huimaa, kun lukee teidän juttuja nykyisistä ajokorteista. Tietysti tiedän, että muuttunut on kovasti niistä, kun itse ajoin, mutta en ihan noin monimutkaiseksi kuvitellut.
Itse ajoin ensin ns. kevarikortin. Kun säädetty ikä tuli, niin sitten Äippä opetti opetusluvilla. Melkein heti kortin saatuani suoritin kuorma-auto kortin, koska sitä ei opetusluvilla voinut ( ei kai nykyisinkään) suorittaa. ABC kortilla ajelin pari vuotta ja sitten kävin kurssilla hankkimassa kärry kortin. Elikkä ABCE. Uusisssa korteissa kai kirjaimet on eri kun minun vanhassa pahviläpykässä...
Voisiko joku just kortin saanut kertoo, paljonko kortti on tullut maksamaan tutkintomaksuineen päivineen ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663432Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463262Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1423137- 522688
- 311993
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271890- 481656
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä881559Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401515- 391360