Kotitalousvähennys parvekelaseista

Idiootti

Ajattelinpa sitten minäkin, ensiasunnon ostettuani, että nytpä mun kannattaakin asennuttaa asuntooni parvekelasit, kun niistähän saa ihan kotitalousvähennyksenkin ja kaikki!

Vähennysten kiilto silmissä sitten tilasin ne perhanan lasit. Maksoivat asennuksineen himpun päälle 1600 euroa. Minulle oli tuolloin joka tuutista uskoteltu, että omaa asuntoa kannattaa ehdottomasti ehostaa, kun verohyötykin on nykyisin niin hyvä.

No, miten kävikään? Tuli aika hakea vähennystä. Tässä vaiheessa tiesin jopa jo sen, että vähennystä saakin ainoastaan työn osuudesta, eikä koko summasta. Tunnetun lasitusfirman laskussa ei (jostain kumman syystä) ollut eriteltynä työn osuutta, joten pyysin erittelyn näin jälkikäteen verottajaa varten. Erittelyn saatuani sitten laskeskelin päässäni, kuinka ruhtinaallisen summan saisin takaisin.

Erittelyssä työn osuus 1600 egen laseista oli vaivaiset 183 euroa ja sekin summa sisälsi 22% ALV:n. Tulkintani mukaan saan vähentää ainoastaan 60 % työn alvittomasta osuudesta, eli vajaasta 143 eurosta, mikä tekee laskujeni mukaan 85,80 euroa. Mutta mitä? Luin vielä, että kotitalousvähennykseen kuuluu 100 euron omavastuu!

Laskekaapa huviksenne, paljonko saan vähennyksiä 1600 euron lasien asennuttamisesta! Taidanpa jättää hakematta koko prkl**n vähennyksen. Pitäkää tunkkinne! Nyt kun korotkin on taivaissa, on turha edes haaveilla että saisin lasien hinnan takaisin myydessäni asuntoa ensi talvena eteenpäin.

Tyhmästä päästä kärsii paitsi ruumis, myös rahapussi...

8

3765

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukko 3

      Kotitalousvähennyksen saa ALVillisesta työstä. Eli sulla 183 egestä 60%:a on 109,80, satasen omavastuun jälkeen saat 9,80 egeä kotitalousvähennystä.

      • Idiootti

        Kyllä Suomen valtio on sitten reilu, kun se kannustaa meitä edistämään työllisyyttä ja hankkiutumaan eroon vähistä rahoistamme! No, saahan tuolla summalla sentään six-packin kaljaa ja tupakkiaskin.


    • Työn osuus saamastasi laskusta tuntuu pienehköltä. Jouduin itse poistattamaan parvekelasit parvekeremontin ajaksi. Takaisinasennuksen hinnaksi sovittiin 322 euroa (sis. ALV). Tietysti työn hinta riippuu siitä, kuinka isosta ja suuritöisestä lasituksesta on kysymys, ja sovittu kokonaishinta sisältää myös matkakulut, joista ei saa kotitalousvähennystä.

      • ohikulkija vaan

        "Jouduin itse poistattamaan parvekelasit parvekeremontin ajaksi."

        olen aina käsittänyt että uloimmat ikkunat kuuluvat taloyhtiölle,
        eli kun asennetaan parvekeikkunat, ne ovat yhtiön.

        meillä ainakin on yhtiö ottanut lasit pois ja laittanut takaisin, parvekekaiteen remonteissa.


      • ohikulkija vaan kirjoitti:

        "Jouduin itse poistattamaan parvekelasit parvekeremontin ajaksi."

        olen aina käsittänyt että uloimmat ikkunat kuuluvat taloyhtiölle,
        eli kun asennetaan parvekeikkunat, ne ovat yhtiön.

        meillä ainakin on yhtiö ottanut lasit pois ja laittanut takaisin, parvekekaiteen remonteissa.

        Varmaankin sellaisissa taloissa, joissa taloyhtiö on tilannut parvekelasit jokaiselle parvekkeelle, ne ovat taloyhtiön vastuulla. Vanhempiin taloihin parvekelaseja on tullut vähitellen yksittäisten osakkaiden tilaamina ja kustantamina siitä alkaen, kun se joskus 1990-luvun alkuvuosina tuli mahdolliseksi. Esim. meillä lisättiin silloin yhtiöjärjestykseen erityinen pykälä, jossa sanotaan, että osakas vastaa kaikista parvekelasien aiheuttamista kustannuksista. Kaikkia parvekkeita ei ole lasitettu ja kukin osakas on itse päättänyt, keneltä tilaa lasit ja niiden asennuksen.


      • eroa_
        Timontti kirjoitti:

        Varmaankin sellaisissa taloissa, joissa taloyhtiö on tilannut parvekelasit jokaiselle parvekkeelle, ne ovat taloyhtiön vastuulla. Vanhempiin taloihin parvekelaseja on tullut vähitellen yksittäisten osakkaiden tilaamina ja kustantamina siitä alkaen, kun se joskus 1990-luvun alkuvuosina tuli mahdolliseksi. Esim. meillä lisättiin silloin yhtiöjärjestykseen erityinen pykälä, jossa sanotaan, että osakas vastaa kaikista parvekelasien aiheuttamista kustannuksista. Kaikkia parvekkeita ei ole lasitettu ja kukin osakas on itse päättänyt, keneltä tilaa lasit ja niiden asennuksen.

        Onhan se paljon helpompaa asentaa uudet lasit, kun vanhoja, ehkä irtiotossa vaurioituneita kiskoja ja kiinnikkeitä fixailla takaisin. Toisaalta uusien asennuksessa saattaa saada asennuksessa huojennusta, kun on koko paketin (lasit asennus) hankkinut.


      • eroa_ kirjoitti:

        Onhan se paljon helpompaa asentaa uudet lasit, kun vanhoja, ehkä irtiotossa vaurioituneita kiskoja ja kiinnikkeitä fixailla takaisin. Toisaalta uusien asennuksessa saattaa saada asennuksessa huojennusta, kun on koko paketin (lasit asennus) hankkinut.

        Toiseen kertaan asennettaessa tiedetään kuitenkin etukäteen, että osat ovat oikean mittaiset. Ensiasennus vaati kaksi käyntiä, ensimmäisellä kerralla otettiin vain mitat. Voi kyllä olla niinkin, että mittaaminen katsotaan suunnittelutyöksi, josta ei kotitalousvähennystä saa. Matkakuluistahan sitä ei myöskään saa.


      • aJKLJSD
        Timontti kirjoitti:

        Toiseen kertaan asennettaessa tiedetään kuitenkin etukäteen, että osat ovat oikean mittaiset. Ensiasennus vaati kaksi käyntiä, ensimmäisellä kerralla otettiin vain mitat. Voi kyllä olla niinkin, että mittaaminen katsotaan suunnittelutyöksi, josta ei kotitalousvähennystä saa. Matkakuluistahan sitä ei myöskään saa.

        Ei muuta kun tekemään lisää remonttia, kun nyt on omavastuu jo kasassa:))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe