Kotitalousvähennys parvekelaseista

Idiootti

Ajattelinpa sitten minäkin, ensiasunnon ostettuani, että nytpä mun kannattaakin asennuttaa asuntooni parvekelasit, kun niistähän saa ihan kotitalousvähennyksenkin ja kaikki!

Vähennysten kiilto silmissä sitten tilasin ne perhanan lasit. Maksoivat asennuksineen himpun päälle 1600 euroa. Minulle oli tuolloin joka tuutista uskoteltu, että omaa asuntoa kannattaa ehdottomasti ehostaa, kun verohyötykin on nykyisin niin hyvä.

No, miten kävikään? Tuli aika hakea vähennystä. Tässä vaiheessa tiesin jopa jo sen, että vähennystä saakin ainoastaan työn osuudesta, eikä koko summasta. Tunnetun lasitusfirman laskussa ei (jostain kumman syystä) ollut eriteltynä työn osuutta, joten pyysin erittelyn näin jälkikäteen verottajaa varten. Erittelyn saatuani sitten laskeskelin päässäni, kuinka ruhtinaallisen summan saisin takaisin.

Erittelyssä työn osuus 1600 egen laseista oli vaivaiset 183 euroa ja sekin summa sisälsi 22% ALV:n. Tulkintani mukaan saan vähentää ainoastaan 60 % työn alvittomasta osuudesta, eli vajaasta 143 eurosta, mikä tekee laskujeni mukaan 85,80 euroa. Mutta mitä? Luin vielä, että kotitalousvähennykseen kuuluu 100 euron omavastuu!

Laskekaapa huviksenne, paljonko saan vähennyksiä 1600 euron lasien asennuttamisesta! Taidanpa jättää hakematta koko prkl**n vähennyksen. Pitäkää tunkkinne! Nyt kun korotkin on taivaissa, on turha edes haaveilla että saisin lasien hinnan takaisin myydessäni asuntoa ensi talvena eteenpäin.

Tyhmästä päästä kärsii paitsi ruumis, myös rahapussi...

8

3475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukko 3

      Kotitalousvähennyksen saa ALVillisesta työstä. Eli sulla 183 egestä 60%:a on 109,80, satasen omavastuun jälkeen saat 9,80 egeä kotitalousvähennystä.

      • Idiootti

        Kyllä Suomen valtio on sitten reilu, kun se kannustaa meitä edistämään työllisyyttä ja hankkiutumaan eroon vähistä rahoistamme! No, saahan tuolla summalla sentään six-packin kaljaa ja tupakkiaskin.


    • Työn osuus saamastasi laskusta tuntuu pienehköltä. Jouduin itse poistattamaan parvekelasit parvekeremontin ajaksi. Takaisinasennuksen hinnaksi sovittiin 322 euroa (sis. ALV). Tietysti työn hinta riippuu siitä, kuinka isosta ja suuritöisestä lasituksesta on kysymys, ja sovittu kokonaishinta sisältää myös matkakulut, joista ei saa kotitalousvähennystä.

      • ohikulkija vaan

        "Jouduin itse poistattamaan parvekelasit parvekeremontin ajaksi."

        olen aina käsittänyt että uloimmat ikkunat kuuluvat taloyhtiölle,
        eli kun asennetaan parvekeikkunat, ne ovat yhtiön.

        meillä ainakin on yhtiö ottanut lasit pois ja laittanut takaisin, parvekekaiteen remonteissa.


      • ohikulkija vaan kirjoitti:

        "Jouduin itse poistattamaan parvekelasit parvekeremontin ajaksi."

        olen aina käsittänyt että uloimmat ikkunat kuuluvat taloyhtiölle,
        eli kun asennetaan parvekeikkunat, ne ovat yhtiön.

        meillä ainakin on yhtiö ottanut lasit pois ja laittanut takaisin, parvekekaiteen remonteissa.

        Varmaankin sellaisissa taloissa, joissa taloyhtiö on tilannut parvekelasit jokaiselle parvekkeelle, ne ovat taloyhtiön vastuulla. Vanhempiin taloihin parvekelaseja on tullut vähitellen yksittäisten osakkaiden tilaamina ja kustantamina siitä alkaen, kun se joskus 1990-luvun alkuvuosina tuli mahdolliseksi. Esim. meillä lisättiin silloin yhtiöjärjestykseen erityinen pykälä, jossa sanotaan, että osakas vastaa kaikista parvekelasien aiheuttamista kustannuksista. Kaikkia parvekkeita ei ole lasitettu ja kukin osakas on itse päättänyt, keneltä tilaa lasit ja niiden asennuksen.


      • eroa_
        Timontti kirjoitti:

        Varmaankin sellaisissa taloissa, joissa taloyhtiö on tilannut parvekelasit jokaiselle parvekkeelle, ne ovat taloyhtiön vastuulla. Vanhempiin taloihin parvekelaseja on tullut vähitellen yksittäisten osakkaiden tilaamina ja kustantamina siitä alkaen, kun se joskus 1990-luvun alkuvuosina tuli mahdolliseksi. Esim. meillä lisättiin silloin yhtiöjärjestykseen erityinen pykälä, jossa sanotaan, että osakas vastaa kaikista parvekelasien aiheuttamista kustannuksista. Kaikkia parvekkeita ei ole lasitettu ja kukin osakas on itse päättänyt, keneltä tilaa lasit ja niiden asennuksen.

        Onhan se paljon helpompaa asentaa uudet lasit, kun vanhoja, ehkä irtiotossa vaurioituneita kiskoja ja kiinnikkeitä fixailla takaisin. Toisaalta uusien asennuksessa saattaa saada asennuksessa huojennusta, kun on koko paketin (lasit asennus) hankkinut.


      • eroa_ kirjoitti:

        Onhan se paljon helpompaa asentaa uudet lasit, kun vanhoja, ehkä irtiotossa vaurioituneita kiskoja ja kiinnikkeitä fixailla takaisin. Toisaalta uusien asennuksessa saattaa saada asennuksessa huojennusta, kun on koko paketin (lasit asennus) hankkinut.

        Toiseen kertaan asennettaessa tiedetään kuitenkin etukäteen, että osat ovat oikean mittaiset. Ensiasennus vaati kaksi käyntiä, ensimmäisellä kerralla otettiin vain mitat. Voi kyllä olla niinkin, että mittaaminen katsotaan suunnittelutyöksi, josta ei kotitalousvähennystä saa. Matkakuluistahan sitä ei myöskään saa.


      • aJKLJSD
        Timontti kirjoitti:

        Toiseen kertaan asennettaessa tiedetään kuitenkin etukäteen, että osat ovat oikean mittaiset. Ensiasennus vaati kaksi käyntiä, ensimmäisellä kerralla otettiin vain mitat. Voi kyllä olla niinkin, että mittaaminen katsotaan suunnittelutyöksi, josta ei kotitalousvähennystä saa. Matkakuluistahan sitä ei myöskään saa.

        Ei muuta kun tekemään lisää remonttia, kun nyt on omavastuu jo kasassa:))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      304
      3441
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      242
      1891
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      95
      1392
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1323
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1223
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1143
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      966
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      894
    Aihe