Hei,
pihaa kaivetaan urakalla mm. sadevesiputkien ja routaeristyksen uusimisen yhteydessä ja tulipa mieleen sellainenkin lisäsavotta, että nyt olisi hyvä vetää samalla kaivamisella piuhat tuleville pihavaloille (pollarit kulkuväylälle).
Sähkömies täytyy yrittää saada paikalle pikimmiten, mutta kysympä täälläkin ensihätään:
- mistä sähköt otetaan pihavaloille talosta käsin ja saako kytkennät piiloon vanhassa talossa?
Sisältähän ne ulkovalot olisi kiva napsauttaa päälle, mutta missä ne johdot sitten kulkee sinne maakaapeleille? Talon ulkoverhouksen päällä, betonikuistin sivusta maahan vai miten?
Mietin, että miten tämä vaikuttaa tähän armottomaan kaivamiseen, ettei montaa kertaa tarvitsisi samaa paikkaa kaivella ja mahdollisesti talon vierustan styrokseja vaihdella... Täytyykö tässä ryhtyä talon seinälautojakin irti paukuttamaan...
Pihavalojen johdotus
9
2963
Vastaukset
- fsdsdf
Talon reiunaan ja jät kunnon kieppi, niin urakoitsija vetää sen sopivasta paikasta. Kaapeli kaivetaan noin puolen metrin syvyyteen ja kaapelin päälle noin 20 cm kohdalle varoitusnauha sähkökaapelista myöhempää kaivamista varten.
Suosittelen kaapelia esim. MCMK 2*2,5 2,5.- ..................
2*1,5 1,5, eiköhän tuo muutamalle valolle riitä ja mielekkäämpi kytkeä ;)
- 1,5 neliön
.................. kirjoitti:
piuhaa, ei se jäykempi sinne valaisimiin taivu kunnolla.
Alasvienti kourulla tai putkella suojaan. Joku autokatos tai muu vähemmän näkyvä paikkaolisi hyvä paikka siirtää kaapeli maan uumeniin. - fsdsdf
1,5 neliön kirjoitti:
piuhaa, ei se jäykempi sinne valaisimiin taivu kunnolla.
Alasvienti kourulla tai putkella suojaan. Joku autokatos tai muu vähemmän näkyvä paikkaolisi hyvä paikka siirtää kaapeli maan uumeniin.Onhan tuo 2,5 hieman järeä.
- karvoja varalle
.................. kirjoitti:
Itse vetelin pihavaloja varten 4*1,5 1,5, sai samaan kaapeliin myös pistorasian pihan perälle.
- Tarvitset ehdottomasti 600e...
Tarvitset ehdottomasti 600e hintaisen sähkösuunnitelman
- Ummikko emäntä
Ja kerroppas, miksi tällainen sähkösuunnitelma? Ummikko emäntä kun olen, täytyy minulle hieman perustellakin.
Jos pihalla on valojen paikat mietitty ja merkitty ja sähkömies käy paikan päällä katsomassa miten kaapeliojat kannattaa kaivaa ja mihin kaapelit kytkeä, veloittaako hän tästä 600 eeroa? Myöhemmin kun kaapelit on kaivettu tarvitaan tietysti vielä sähkömiehen suorittama kytkentä ja se kustantaa tietysti normaalit taksat. Eli selviäisinkö sähkömiehen kanssa kahdella käynnillä? - selviät
Ummikko emäntä kirjoitti:
Ja kerroppas, miksi tällainen sähkösuunnitelma? Ummikko emäntä kun olen, täytyy minulle hieman perustellakin.
Jos pihalla on valojen paikat mietitty ja merkitty ja sähkömies käy paikan päällä katsomassa miten kaapeliojat kannattaa kaivaa ja mihin kaapelit kytkeä, veloittaako hän tästä 600 eeroa? Myöhemmin kun kaapelit on kaivettu tarvitaan tietysti vielä sähkömiehen suorittama kytkentä ja se kustantaa tietysti normaalit taksat. Eli selviäisinkö sähkömiehen kanssa kahdella käynnillä?pyydä käymään vaan, toi 600 euroa oli taas näitä huumorijuttuja.
- Jos pihavalosi kytketään pä...
Jos pihavalosi kytketään päälle hämäräkytkimellä paraspaikka maakaapelin vetoon on sähkökaappi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822