bipolaarihäiriö

PanicA

Onko kokemuksia? Minkälaisia? Itsellä todettiin kyseinen häiriö vuosi sitten ja samalla selvisi että kaikki nämä masennusjaksot ym. ovat olleetkin tätä. Eli olen sairastanut jo lapsesta asti, väärin hoidoin ja väärin lääkkein. Oletko kokenut samaa? Läheisesi? Millainen lääkitys? Terapia?

Ihmettelen suuresti kun näiltä palstoilta ei löydy esim. tätä sairautta tai skitsofreniaa ollenkaan. Vain normi masennukset ja paniikkihäiriöt löytyy.

12

4032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaa palstaa

jokaiselle eri psyykesairaudelle, skitsofreniakin on suht harvinainen.
      Ei ole itsellä bipoa, läheisellä on, hänelle sopii hyvin hoidoksi Lito.
      "Eli olen sairastanut jo lapsesta asti, väärin hoidoin ja väärin lääkkein" Ei välttämättä ole niin että olisit lapsesta asti sairastanut bipoa, se ei yleensä puhkea lapsuudessa. Ja mitä tulee vääriin lääkkeisiin, bipous ei ole niin kovin helppo diagnosoitava

• todettiin

..bipoksi! Ihmettelin alituista muutoshalukkuuttani: asunto, työpaikat jne...lisäksi maanisen jakson ollessa vallitseva yli varojen elämistä, yliseksuaalisuutta(mikä ei Luojan kiitos johtanut tekoihin asti!), unettomuuskausia, ylienergisyyttä ja kiihtyneisyyttä. Lamictal tasaavana ja masennuslääke...

• täälläkin

Ihan kuin olisin omaa viestiä lukenut!!! Itsellä myös keväällä diagnosoitiin tää kyseinen sairaus. Ihan oli samat "oireet" muuttoja joka vuos, työpaikanvaihtoja, koulutuksia, kesät vauhdikkaita energisiä,yliseksuaalisuutta, ärtyneisyyttä yms.....Parisuhteet ei tunnu kestävän nyt 3 v ollut suhteessa edellinen hajos 8 vuoden jälkeen kun " kyllästytti" yms....10 vuotta ainakin sairastanu ja talvella romahdin uupumuksesta ja sen kautta unitutkimuksiin ja sieltä psykiatrille. Valvoin kokoajan ja unetkin vaivaset 2 min kerrallaan...on myös uniapneaa. Nyt lääkityksenä Ketiapiini eli sama ku seroquel 300 mg illalla ja Lyricaa kipuihin/ahdistukseen 75mg 150mg. Tarvittaessa Tenox 20 mg ja opamox 15 mg illalla. Nyt kesänajan ottanut joka ilta ja unet taas aika heikkoja silti. Parisuhdekki taas ottaa aivoon yms...olen jälleen työnvaihtanu mutta nyt pakosta kun tuli toi vuorotyökielto. Olen Elokuun lopulla menossa opiskeleen. Opinnot kestävät 3 vuotta, toivotaan että selviän niistä kunnialla. Tässä linkki missä paljon keskustelua Biposta http://www.mielenterveys-taimi.fi/verkko/keskustelu/viestit.php Jaksamisia kaikille Bipoille :)

• Psykopatologia
        täälläkin kirjoitti:

Ihan kuin olisin omaa viestiä lukenut!!! Itsellä myös keväällä diagnosoitiin tää kyseinen sairaus. Ihan oli samat "oireet" muuttoja joka vuos, työpaikanvaihtoja, koulutuksia, kesät vauhdikkaita energisiä,yliseksuaalisuutta, ärtyneisyyttä yms.....Parisuhteet ei tunnu kestävän nyt 3 v ollut suhteessa edellinen hajos 8 vuoden jälkeen kun " kyllästytti" yms....10 vuotta ainakin sairastanu ja talvella romahdin uupumuksesta ja sen kautta unitutkimuksiin ja sieltä psykiatrille. Valvoin kokoajan ja unetkin vaivaset 2 min kerrallaan...on myös uniapneaa. Nyt lääkityksenä Ketiapiini eli sama ku seroquel 300 mg illalla ja Lyricaa kipuihin/ahdistukseen 75mg 150mg. Tarvittaessa Tenox 20 mg ja opamox 15 mg illalla. Nyt kesänajan ottanut joka ilta ja unet taas aika heikkoja silti. Parisuhdekki taas ottaa aivoon yms...olen jälleen työnvaihtanu mutta nyt pakosta kun tuli toi vuorotyökielto. Olen Elokuun lopulla menossa opiskeleen. Opinnot kestävät 3 vuotta, toivotaan että selviän niistä kunnialla. Tässä linkki missä paljon keskustelua Biposta http://www.mielenterveys-taimi.fi/verkko/keskustelu/viestit.php Jaksamisia kaikille Bipoille :)

-
        kaksisuuntaiset (affektiiviset häiriöt tai) mielialahäiriöt, bipolaariset häiriöt,

mielialahäiriöiden toinen puoli (depressioiden muodostaessa toisen puolen).

DSM-IV-TR:ssä 1) tyyppi I,
        2) tyyppi II ja
        3) sekamuotoiset ym. (eri vaikeusasteineen) sekä
        4) mielialan aaltoiluhäiriö (syklotymia),

joka ICD-10:ssä on enemmän erillään. Tyypin I vaikeimmat muodot vastaavat klassista (Kraepelin) maanis-depressiivistä psykoosia. DSM-III:ta (1980–, major affective disorders) lähteneen diagnoosi-käytännön "väljenemisen" myötä kaksisuuntaisiin "pääsee" nykyään myös niitä, joiden diagnoosi aiemmin olisi ollut vaikea syklotymia. Skitso-affektiivista häiriötä ei yleensä lueta "varsinaisiin" kaksisuuntaisiin.

• Maurixz
        Psykopatologia kirjoitti:

-
        kaksisuuntaiset (affektiiviset häiriöt tai) mielialahäiriöt, bipolaariset häiriöt,

mielialahäiriöiden toinen puoli (depressioiden muodostaessa toisen puolen).

DSM-IV-TR:ssä 1) tyyppi I,
        2) tyyppi II ja
        3) sekamuotoiset ym. (eri vaikeusasteineen) sekä
        4) mielialan aaltoiluhäiriö (syklotymia),

joka ICD-10:ssä on enemmän erillään. Tyypin I vaikeimmat muodot vastaavat klassista (Kraepelin) maanis-depressiivistä psykoosia. DSM-III:ta (1980–, major affective disorders) lähteneen diagnoosi-käytännön "väljenemisen" myötä kaksisuuntaisiin "pääsee" nykyään myös niitä, joiden diagnoosi aiemmin olisi ollut vaikea syklotymia. Skitso-affektiivista häiriötä ei yleensä lueta "varsinaisiin" kaksisuuntaisiin.

Mieltä tasaavat lääkkeet voivat tehdä elämästä tasaisen HELVETIN. Tiedän kokemuksesta. Itselläni mieliala heilahtelee kun on skitsofrenia, mutta huiput on niin mahtavat (nirvana) että en halua että
        niitä leikataan pois millään lääkkeellä. Syö efexoria, se stimuloi noradrenaliinia, serotoniinia
        ja dopamiinia. Harrasta hysteerisesti liikuntaa se nostaa mielialaa. Elämä on seikkailu johon kuuluu laskut ja nousut.

• lempukka

itellä todettiin n.puol vuotta sitten,luultavasti kuulemma paniikkihäiriölääkityksen lopettaminen laukas..mulla on siskokin joka on sairastanu jo monta vuotta.mun lääkitystä nyt hitsataan kohilleen kun ei noi masikset tahdo pysyä pois (täl hetkel 300mg lyrica 75mg lamictal ja illal sit 300mg lyricaa 5mg x3 diapam tarvittaessa)jos lamictalin nosto ei tehoo nit sit kuulemma harkittaan jotain masis lääkitystä,toivottavasti siit ois apua tähän epätoivoseen oloon!nyt lekuri käski mennä ensin psykiatriselle sairaanhoitajalle ja sit jossain vaihees psykologille intensiivisempään terapiaan.jotenki tuntuu et onkohan siit mitään apua puhua vieraalle ihmiselle kaikkia sun ajatuksia?kertokaa kokemuksia,pliis?tarvis apua ei selviä yksin......

• Sehany

Mul diagnoosi v.2005. Nyt kaksi vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä (siis nimeltää kuntoutustuki). MÄ kärsin toistuvista raskaista masennusjaksoista. Lääkitys tällä hetkellä 300 mg Lamictal(joka ehkäisee uusiutuvia masennusjaksoja) 60 mg Cymbalta, joka siis masennuslääke ja vielä Seroquel (hyvä lääke) jota otan siis tarpeen mukaan.

Tärkeintä tämän sairasuden hoidossa on HYVÄ LÄÄKÄRIKONTAKTI! Jos ei muuten niin kannattaa satsata yksityiseen. MInulla nyt jo kaksi vuotta tämä hyvä kontakti eikä ole tarvinnut pelätä tulevaa!

Kaikkea hyvää Sinulle!

• mindeä

Hei!

Mulla on virallisesti ainoastaan diagnosoitu siinä 14-vuotiaana lievä masennus. Nyt 18-vuotiaana tutustuttuani erääseen viisaaseen henkilöön sain kuulla hänen mielipiteensä sairaudestani: minulla vaikuttaisi olevan bipolaarihäiriö. Pohdin jonkin aikaa tätä tietoa ja minusta bipolaarihäiriön oireet käyvät hyvin omiini, joten uskon että hän on oikeassa. Ihmetyttää vaan, miksi alan ammattilaiset eivät ole huomanneet sairautta ollenkaan. Olen kuitenkin univaikeuksien takia käynyt psykologilla ja terveydenhoitajalla monesti. En usko että olisin itsekään tilaani hoksannut, jos kukaan ei olisi sitä tuonut päivänvaloon.

• shortvenus

Sitä ei ihan niin vain huomata...ammattilaiset eivät seuraa elämääsi läheltä, etkä varmaan itse ole välttämättä huomannut kaikkia oireitasi, koska niitä ei välttämättä huomaa/koe oireina. Omaa tilaani aloin kyselemään itse, kun oli ollut asiaan liittyen jotein keskustelua psykofyysisessä fysioterapiassani. Siihen asti olin vain koittanut ajatella, että se on varmaankin vain masennusta tai että mielialani vain heilahtelevat rajusti...ja kokemusta on näistä heilumisista jo noin kymmenen vuoden ajalta. Masennuslääkkeet ovat lääkkeen vaihdon yhteydessä tuntuneet ensin auttavan ja sitten on tullut fiilis, että ihan sama syökä niitä vai ei. Nyt saamassa toivon mukaan tilaani sopivan lääkityksen ja elämä muuttuisi helpommaksi.

• ???
        shortvenus kirjoitti:

Sitä ei ihan niin vain huomata...ammattilaiset eivät seuraa elämääsi läheltä, etkä varmaan itse ole välttämättä huomannut kaikkia oireitasi, koska niitä ei välttämättä huomaa/koe oireina. Omaa tilaani aloin kyselemään itse, kun oli ollut asiaan liittyen jotein keskustelua psykofyysisessä fysioterapiassani. Siihen asti olin vain koittanut ajatella, että se on varmaankin vain masennusta tai että mielialani vain heilahtelevat rajusti...ja kokemusta on näistä heilumisista jo noin kymmenen vuoden ajalta. Masennuslääkkeet ovat lääkkeen vaihdon yhteydessä tuntuneet ensin auttavan ja sitten on tullut fiilis, että ihan sama syökä niitä vai ei. Nyt saamassa toivon mukaan tilaani sopivan lääkityksen ja elämä muuttuisi helpommaksi.

Minkälaisia sun oireet on? Mielialanvaihteluiden lisäksi muuta?
        Itsellä vähän sama juttu, että masennuslääkkeet aina aluksi tuntuvat auttavan mutta sitten joko huonontavat oloa tai tuntuu etä sama syökö niitä vai ei. Unihäiriö on myös mulla riesana. Onko sulla nyt joku diagnoosi?

• rintintin82

Mä oon sairastanu masennusta 7 vuotta ja syönyt siihen efexoria. Itse tajusin että minulla on kakssuuntanen. Soitan huomenna lääkärille ja lyön nyrkkiä pöytään että nyt on asiat näin. Hoitajankaan kanssa en ole keskustellut vuoteen koska se lopetti eikä ole toista ja lääkäriä näen pari kertaa vuodessa tai tarvittaessa. Ei ole nämä hoitosuhteet kohdillaan täälläpäin, onneksi haen kelalta tukea yksityiseen terapiaan kun kunnallisiin ei pääse. Onnea kaikille oman diagnoosin löytämiseen:)

• Mun isosiskolla on bipo.Välillä se on kyllä ärsyttävää kun se on tosi masentunut ja itkee vaan ja sitten se taas nauraa ja puhuu koko ajan.Ymmärrän kyllä ettei se sille mitään voi,ite oon vaan niin masentunut että sen huolien kuunteleminen vie multa välillä kaikki voimat.Mutta onneksi lääkitys on auttanut sitä paljon ja psykologilla se myös käy.Tila on tasaantunut mutta välillä se unohtaa lääkkeet.Joskus mietin että millasta se mahtaa olla kun välillä tuntee että asiat on hyvin,on iloinen eikä tarvitsisi lääkkeitä.Ite en oo tuntenut sitä moneen vuoteen,elämä on vaan tasasta tuskaa ja välillä oon ihan pohjalla.Sääliln äitiäkin,sillä on masennus,toisella lapsella vakava masennus,ahdistuneisuushäiriö ja sos.tilanteiden pelko ja toisella on bipo.Katotaan ny mitä pikkusiskosta tulee..Jospa se ei sairastuis mihinkään,toivon sitä todella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5616
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4257
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      170
      2227
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1774
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1164
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe