Fretti kasvattajia Jyväskylän läheltä?

Fretti faniii

Eli olemme nyt miettineet frettiä jo pitkään, ja haluaisimme ostaa sellaisen ja ainakin tulla katsomaan aluksi. =)

Tarvitsisin kasvattajien yhteystietoja mieluiten Jyväskylän läheltä, mutta esim. Kuopiosta ja Tampereelta voidaan hakea, mutta mieluiten läheltä

Jos olet myymässä alle vuoden vanhaa frettiä niin laita yhteys tietoja :> Pääsisi varmasti hyvään kotiin, ja tulisi olemaan kuin yksi perheenjäsen!

**

20

2822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa ensin

      jos olisit yhtään etukäteen hakenut freteistä tietoa tietäisit että frettejä ei löydy ihan joka nurkan takaa. eikä pentuja enään näin myöhään kesästä..

      • Fretti faniii

        En ole ajatellut asiaa milloin ne synnyttää, mutta tiesin kyllä että niitä ei ole ihan helppo saada!

        Ja olisi mukava jos ei tulisi juuri tuollaisia vastauksia vaan autettaisiin minua ja muita...

        Ja luuletko, että en ole hakenut tietoa? Sitähän olen muutaman viikon jo etsinyt freteistä ympäri nettiä!


      • voi hyvänen aika
        Fretti faniii kirjoitti:

        En ole ajatellut asiaa milloin ne synnyttää, mutta tiesin kyllä että niitä ei ole ihan helppo saada!

        Ja olisi mukava jos ei tulisi juuri tuollaisia vastauksia vaan autettaisiin minua ja muita...

        Ja luuletko, että en ole hakenut tietoa? Sitähän olen muutaman viikon jo etsinyt freteistä ympäri nettiä!

        Tyttö pieni, muutama viikko ei todellakaan riitä! Ihan jokaisen kannattaa lähteä siltä pohjalta, että puoli vuotta vähintään kerää tietoa, hankkii tarvikkeita ja juttelee eri kasvattajien kanssa. Useimmilla tuo odotusaika kasvaa vuoteen ihan siitä syystä, että pentuja syntyy yleensä alkukesästä. Sinullakin on näin ollen vielä vuosi erittäin hyvää opiskeluaikaa edessä ennen kuin se oma fretti talossa viipeltää.

        En tahdo olla ilkeä tai lyödä kapuloita rattaisiin, mutta puhun kokemuksen erittäin suurella rintaäänellä, että et voi koskaan opiskella liikaa tietoa. Fretti on eläimenä aivan omaa luokkaansa jo koulutuksensa ja erittäin vilkkaan luonteensa takia.

        Usko pois, se vuoden odotus kannattaa ja palkitaan!


      • itsekkin jkl:lästä
        voi hyvänen aika kirjoitti:

        Tyttö pieni, muutama viikko ei todellakaan riitä! Ihan jokaisen kannattaa lähteä siltä pohjalta, että puoli vuotta vähintään kerää tietoa, hankkii tarvikkeita ja juttelee eri kasvattajien kanssa. Useimmilla tuo odotusaika kasvaa vuoteen ihan siitä syystä, että pentuja syntyy yleensä alkukesästä. Sinullakin on näin ollen vielä vuosi erittäin hyvää opiskeluaikaa edessä ennen kuin se oma fretti talossa viipeltää.

        En tahdo olla ilkeä tai lyödä kapuloita rattaisiin, mutta puhun kokemuksen erittäin suurella rintaäänellä, että et voi koskaan opiskella liikaa tietoa. Fretti on eläimenä aivan omaa luokkaansa jo koulutuksensa ja erittäin vilkkaan luonteensa takia.

        Usko pois, se vuoden odotus kannattaa ja palkitaan!

        täältä päin kasvattajia, lähimmät ovat siellä parin sadan kilsan säteellä, omamme olemme tampereelta hakeneet, mutta sielläkään kyseinen henkilö ei taida enää kasvattaa. Ja aivan totta on että pentuja saa vasta ensi vuonna (jos silloinkaan) joten keskity vain tämäkin aika ottamaan aktiivisesti selvää eläimistä. Ja tiesithän sitten että alle 18-vuotiaalle kasvattajat eivät myy, josseivat vanhemmat ovat täysillä mukana asiassa (heidän allekirjoituksensa niihin papereihin tulevat)


      • fretti faniii!
        itsekkin jkl:lästä kirjoitti:

        täältä päin kasvattajia, lähimmät ovat siellä parin sadan kilsan säteellä, omamme olemme tampereelta hakeneet, mutta sielläkään kyseinen henkilö ei taida enää kasvattaa. Ja aivan totta on että pentuja saa vasta ensi vuonna (jos silloinkaan) joten keskity vain tämäkin aika ottamaan aktiivisesti selvää eläimistä. Ja tiesithän sitten että alle 18-vuotiaalle kasvattajat eivät myy, josseivat vanhemmat ovat täysillä mukana asiassa (heidän allekirjoituksensa niihin papereihin tulevat)

        No joudun sitten odottamaan vuoden ellei kukaan ole pois antamassa omaa pentuaan..
        Ja löytyykö sitä tietoa fretistä paljoa sen enempää vuodessa kuin kahdessa viikossa? Jos olen lukenut lähes kaikki fretti jutu mitkä löysin jo netistä ja etsinyt fretti kirjaa kirjastosta, mitä ei ole vielä tosin löytynyt, niin miten sitten vuodessa löytäisin enemmän tietoa?

        Fretistä minulla ei ole kokemuksia, mutta on minulla hamsteri, koira, kissa, lintuja ja kaloja ollut ja jostain se on aloitettava??
        Ja kyllä olemme isän kanssa puhuneet tästä ja kyllä sekin on ajatellut että voisimme sellaisen palleron ottaa.. Luuletteko että pidän salaa frettiä huoneessani ja kannan sille aina kun ketään ei ole kotona ruokaa...??


      • edelleen
        fretti faniii! kirjoitti:

        No joudun sitten odottamaan vuoden ellei kukaan ole pois antamassa omaa pentuaan..
        Ja löytyykö sitä tietoa fretistä paljoa sen enempää vuodessa kuin kahdessa viikossa? Jos olen lukenut lähes kaikki fretti jutu mitkä löysin jo netistä ja etsinyt fretti kirjaa kirjastosta, mitä ei ole vielä tosin löytynyt, niin miten sitten vuodessa löytäisin enemmän tietoa?

        Fretistä minulla ei ole kokemuksia, mutta on minulla hamsteri, koira, kissa, lintuja ja kaloja ollut ja jostain se on aloitettava??
        Ja kyllä olemme isän kanssa puhuneet tästä ja kyllä sekin on ajatellut että voisimme sellaisen palleron ottaa.. Luuletteko että pidän salaa frettiä huoneessani ja kannan sille aina kun ketään ei ole kotona ruokaa...??

        lisää tietoa! et ehken vielä ihan kaikkea oo kerenny lukemaan.
        hamsteri ja linnut ei käy fretin kanssa samaan talouteen... ai miksikö? LUE ENEMPI!!!


      • Furet
        fretti faniii! kirjoitti:

        No joudun sitten odottamaan vuoden ellei kukaan ole pois antamassa omaa pentuaan..
        Ja löytyykö sitä tietoa fretistä paljoa sen enempää vuodessa kuin kahdessa viikossa? Jos olen lukenut lähes kaikki fretti jutu mitkä löysin jo netistä ja etsinyt fretti kirjaa kirjastosta, mitä ei ole vielä tosin löytynyt, niin miten sitten vuodessa löytäisin enemmän tietoa?

        Fretistä minulla ei ole kokemuksia, mutta on minulla hamsteri, koira, kissa, lintuja ja kaloja ollut ja jostain se on aloitettava??
        Ja kyllä olemme isän kanssa puhuneet tästä ja kyllä sekin on ajatellut että voisimme sellaisen palleron ottaa.. Luuletteko että pidän salaa frettiä huoneessani ja kannan sille aina kun ketään ei ole kotona ruokaa...??

        Lisää tietoa löytyy esimerkiksi keskustelupalstoilta. Itse suosittelisin Varsinais-Suomen frettiyhdistystä eli www.vs-fretit.com. Kun olet lukenut sieltä tietopaketin ja kaikki vanhat keskustelut, alkaa olla jo hyvin tietoa! Frettikirjoja voi tilata kirjakauppoihin, tosin ne ovat englanniksi. Kannataa etsiä hyvä kasvattaja vaikka jo nyt ja mennä paikan päälle katselemaan ja kyselemään! Fretti ei tosiaan ole kuin kissa/koira, eikä jyrsijä, vaan tarvitsee hieman erikoisjärjestelyjä kotona.

        Itse surffailin ja ostin/lainasin/kysyin tietoa freteistä varmaankin vuoden päivät ellei ylikin ennen kuin oma pötkö tuli. Otin myös fretin hoitoon 10vkoksi jotta näin tuleeko allergiaoireita ja millainen fretti OIKEASTI on omassa kodissa.


      • eppustiina
        edelleen kirjoitti:

        lisää tietoa! et ehken vielä ihan kaikkea oo kerenny lukemaan.
        hamsteri ja linnut ei käy fretin kanssa samaan talouteen... ai miksikö? LUE ENEMPI!!!

        Tuohan sanoi, että hänellä on ollut hamsteri jne. ei enää ole.
        Älkää ny kauheesti lytätkö toista, jostainhan se on aloitettava.
        Antakaa mieluummin asiallista tietoa. Joku vois vaikka kutsua katsomaan frettejään, joku kasvattaja vaikka.


      • hm
        edelleen kirjoitti:

        lisää tietoa! et ehken vielä ihan kaikkea oo kerenny lukemaan.
        hamsteri ja linnut ei käy fretin kanssa samaan talouteen... ai miksikö? LUE ENEMPI!!!

        Lue sinäkin, että opit kirjoittamaan suomen kieltä.


      • Alfa-uros SPK:n isi
        voi hyvänen aika kirjoitti:

        Tyttö pieni, muutama viikko ei todellakaan riitä! Ihan jokaisen kannattaa lähteä siltä pohjalta, että puoli vuotta vähintään kerää tietoa, hankkii tarvikkeita ja juttelee eri kasvattajien kanssa. Useimmilla tuo odotusaika kasvaa vuoteen ihan siitä syystä, että pentuja syntyy yleensä alkukesästä. Sinullakin on näin ollen vielä vuosi erittäin hyvää opiskeluaikaa edessä ennen kuin se oma fretti talossa viipeltää.

        En tahdo olla ilkeä tai lyödä kapuloita rattaisiin, mutta puhun kokemuksen erittäin suurella rintaäänellä, että et voi koskaan opiskella liikaa tietoa. Fretti on eläimenä aivan omaa luokkaansa jo koulutuksensa ja erittäin vilkkaan luonteensa takia.

        Usko pois, se vuoden odotus kannattaa ja palkitaan!

        Pitääkö olla noin tyly tytölle joka vaan yrittää saada asiantuntevaa tietoa asiasta? Mene vastaaja itteesi ja ole ihmisille ystävällisempi. Asetu fretti fanin kenkii ja mieti miltä hänestä tuntuu moinen kohtelu


    • dizzy82

      Fretti on siitäkin hankala lemmikki että eläinlääkäreillekin aika tuntematon otus vielä. Kannattaakin ennen fretin hankintaa kysellä lähiseudun eläinlääkäreiltä että löytyykö lääkäriä joka on erikoistunut fretteihin. Itse kun olen joutunut käymään esim päivystyksessä fretin kanssa niin törmännyt lääkäreihin jotka tietävät freteistä vähemään kuin minä, hyvää jos ovat sellaista ennen nähneet.
      Fretin kanssa saakin varautua lähteä herkästi eläinlääkäriin, siinä missä kissa tai koira kestäisi odottaa niin fretiile odotusaika voi olla liian pitkä. Esim suolitukos on vakava tila, ja fretti kuivuu nopeasti.
      Hätätilanteita saattaa tulla fretin kanssa suht usein, koska ne ovat uteliata otuksia eivätkä ymmärrä omaa parstaan. Evät ymmärrä pelätä juuri mitään, ja pistävät suuhunsa melkein mitä tahansa mitä sinne mahtuu. Suolen kautta se ei sitten mahdukaan ja siitä syystä onkin pakko olla tarkkana ettei frettien alueella olisi mitään mitä saattaisi suuhun laittaa ja leluostoksillakin täytyy miettiä tarkkaan että onko se lelu nyt sellainen ettei fretti saa siitä purtua paloja. Ja fretti onnistuu kyllä rikkomaan aika pitkälti kaiken mitä se päättää tuhota..=)
      Freteistä kannattaa kerätä tietoa koko ajan, tulee koko ajan lisää tietoa, ja se mitä olet jo lukenut saattaa olla jo vanhaa tietoa. Parhaita paikkoja lukea freteistä ovat kyllä frettiforuumit, esim vs.fretit.comin foruumista löytää paljon tietoa. Kasvattajiakin löytää frettiyhdistyksien sivuilta. Kannattaa vain soitella rohkesti, kysyä heiltä kaikesta mitä tulee mieleen koska ikinä ei voi tietää liian paljon. ja välimatkasta niin.. No,itse hain nyt pennun porista, itse asun turussa. Edellisen pennun kun otin porista niin kävin kolme kertaa siellä kattomassa pentua.. Että siinä vaiheessa kun tietää että se ihana (mutta välillä niin kamala) otus on tulossa kotiin niin menee kyllä kauemmaskin hakemaan jos ei läheltä löydy=) Ja vaikka itselläni nyt on ollut frettejä päälle kolme vuotta jo niin soittelen itse aina heti kasvattajalle jos vähänkin epäilen että saattaa olla jtn murheita...=) Että ei fretin omistajatkaan tiedä kaikkea hirviöistään vaikka niitä asustaakin siellä, ja varsinkin eri sairaudet ja oireet niin voi olla ettei löydykään tietoa koska fretti on kuitenkin niin uusi lemmikki vielä verrattuna kissaan tai koiraan että tietoa ei vain ole kertynyt niin paljon vielä.

      • itsekkin jkl:lästä

        Kannattaa ehdottomasti käydä fretti perheessä tutustumassa eläimiin ennen kun tosissaan edes harkitsee frettiä. Monille esimerkiksi haju tulee niin kamalana järkytyksenä, että jääkin fretti ottamatta! Meillä kävi eräskin pariskunta, joka oli jo pennun varannut mutta halusivat tulla meille paremmin tutustumaan eläimiin... ja kuinkas kävikään, varaus peruttiin kun he tulivat siihen johtopäätökseen etteivät halua elää hajun kanssa (huom! myös asunnon lisäksi vaatteet haisevat) En siis halua pelotella, mutta sillon kun eläimen ottaa tulee olla varautunut sen pahoihinkin puoliin.


    • kakki12

      HALUAISIN FRETIN JYVÄSKYLÄN LÄHELTÄ

      • miettikääs vähän

        Ja aivan varmasti se fretti jääkin hankalaksi ja harvinaiseksi eläimeksi, kun on noin omahyväisiä fretin omistajia jo olemassa :) ei siitä koirastakaan lueta vuodenpäiviä ja se muuten on n. 10 kertaa isompi hankinta, vaikka kuinka harvinainen vipeltäjä se frettinne olisikin ! Älkää Jum******* lannistako frettien hankkijia vaan kertokaa vain hyviä puolia ja älkää jauhako pastillia ! eiköhän ne kasvattajat anna lisää tietoa ja nimenomaan hyviin kotiin niitä frettejä, jos ne ovat kunnon kasvattajia ! Kiitos :)


      • 2xfretinomistaja
        miettikääs vähän kirjoitti:

        Ja aivan varmasti se fretti jääkin hankalaksi ja harvinaiseksi eläimeksi, kun on noin omahyväisiä fretin omistajia jo olemassa :) ei siitä koirastakaan lueta vuodenpäiviä ja se muuten on n. 10 kertaa isompi hankinta, vaikka kuinka harvinainen vipeltäjä se frettinne olisikin ! Älkää Jum******* lannistako frettien hankkijia vaan kertokaa vain hyviä puolia ja älkää jauhako pastillia ! eiköhän ne kasvattajat anna lisää tietoa ja nimenomaan hyviin kotiin niitä frettejä, jos ne ovat kunnon kasvattajia ! Kiitos :)

        Olen samaa mieltä siitä että koira on vaativampi. Itselläni on kaksi frettiä, enkä voisi kuvitellakaan koiraa itselleni. Ihan hirveä vastuu ja työ: aamupissitykset, haukkuminen, karvat, koulutus, ja sellainen elukka joka vaikuttaa naapureihin ja koko lähialueeseen. Eilen kaverini kissan tappoi koira, koira karkasi (omistajansa kanssa lenkillä IRTI ollessaan) kissanomistajan eli kaverini pihaan ja tappoi kissan. Periaatteessahan koira voi jopa tappaa ihmisenkin (riippuen rodusta ja omistajasta). Eli suunnaton vastuu koirissa, frettiä ei voi verrataakaan! Mutta eiköhän moni koiraa ottava - kun sen lopullisen päätöksen ehkä tekee nopeastikin - ole jo useita vuosia, ehkä jo lapsesta asti, miettinyt että ehkä haluaisi koiran. Ja koiria näkee jatkuvasti, niistä kuulee ja oppii koko ajan kun vaan vähän seuraa ympärilleen, "kaikki" tietävät jotain koirista. Ja koira osaa vaikka hälyttää naapuruston ulvomalla jos sitä kohdellaan kaltoin, pysyy hengissä huonollakin ruualla, samoin roduissa on varaa mitä valita. Frettiä on paljon helpompi laiminlyödä, ihan vahingossakin. Ja tappaa, "vahingossa". Itseäni ärsyttää myös kun täällä heti tyrmätään hieman yksinkertaisetkin kysymykset fretistä "paljon maksaa mistä saa" että sinusta ei kyllä ole omistajaksi jos tuollaista kysyt! Sinun pitää odottaa vielä 10 vuotta ainakin - tyyliin. Antaa kysyä, ja vastaa kuka vastaa, mutta käytöstapoja pliis. Toisaalta hyvät ja huonot puolet kannattaa selvittää, molemmat yleensä totta. En usko että frettiä oikeasti suunnitteleva lannistuu mistään kommenteista, vaan osaa jättää ne omaan arvoonsa jos alatyylisiä, ja jos arveluttaa onko vaan pelottelua, niin ottaa sitten selvää mikä on totuus. Ihan hyvä jos fretit jäävät harvinaisiksi, kun ne eivät sovi kaikille, eikä fretin omistaminen nyt niin kauhean erikoista ja coolia ole.


      • sm24 paskafoorumi
        2xfretinomistaja kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä että koira on vaativampi. Itselläni on kaksi frettiä, enkä voisi kuvitellakaan koiraa itselleni. Ihan hirveä vastuu ja työ: aamupissitykset, haukkuminen, karvat, koulutus, ja sellainen elukka joka vaikuttaa naapureihin ja koko lähialueeseen. Eilen kaverini kissan tappoi koira, koira karkasi (omistajansa kanssa lenkillä IRTI ollessaan) kissanomistajan eli kaverini pihaan ja tappoi kissan. Periaatteessahan koira voi jopa tappaa ihmisenkin (riippuen rodusta ja omistajasta). Eli suunnaton vastuu koirissa, frettiä ei voi verrataakaan! Mutta eiköhän moni koiraa ottava - kun sen lopullisen päätöksen ehkä tekee nopeastikin - ole jo useita vuosia, ehkä jo lapsesta asti, miettinyt että ehkä haluaisi koiran. Ja koiria näkee jatkuvasti, niistä kuulee ja oppii koko ajan kun vaan vähän seuraa ympärilleen, "kaikki" tietävät jotain koirista. Ja koira osaa vaikka hälyttää naapuruston ulvomalla jos sitä kohdellaan kaltoin, pysyy hengissä huonollakin ruualla, samoin roduissa on varaa mitä valita. Frettiä on paljon helpompi laiminlyödä, ihan vahingossakin. Ja tappaa, "vahingossa". Itseäni ärsyttää myös kun täällä heti tyrmätään hieman yksinkertaisetkin kysymykset fretistä "paljon maksaa mistä saa" että sinusta ei kyllä ole omistajaksi jos tuollaista kysyt! Sinun pitää odottaa vielä 10 vuotta ainakin - tyyliin. Antaa kysyä, ja vastaa kuka vastaa, mutta käytöstapoja pliis. Toisaalta hyvät ja huonot puolet kannattaa selvittää, molemmat yleensä totta. En usko että frettiä oikeasti suunnitteleva lannistuu mistään kommenteista, vaan osaa jättää ne omaan arvoonsa jos alatyylisiä, ja jos arveluttaa onko vaan pelottelua, niin ottaa sitten selvää mikä on totuus. Ihan hyvä jos fretit jäävät harvinaisiksi, kun ne eivät sovi kaikille, eikä fretin omistaminen nyt niin kauhean erikoista ja coolia ole.

        ja frettiä voi verrata. Jossain täällä oli aihe jossa kirjottanu pitkän runon(fretti kasvattaja?)että koira on frettiin verrattuna todella helppo kouluttaa ;D. Että nii juu nääs päivää. Kyllä jos ihmisellä on eläimistä paljon kokemusta ja hyvät olosuhteet tarjottavana fretille ja tietää tarpeellisimmat tiedot fretistä siinä tartte vanhainkotiin asti miettiä.
        Ja miksi ihmeessä te kirjotatte freteistä tyyliin: "Tiedätkös ne haisee" "Ei kannata ottaa" "Tiedätkös sitä tiedätkös tätä". Tietty ne huonotpuolet on ihan totta. Mutta jos kertoo vain huonojapuolia se karkottaa ostajia. No jos ne fretit on noi hankalia nii heittäkää sitten kylmään talvipakkaseen ensjouluna.


    • Slerpenson

      Ohhoh nyt joku roti näihin.

      oon jonkun verran lukenu lemmikki aiheisia keskusteluja täällä suomi24
      Nii minkä helv takia sitä pitää itkee ja valittaa että eti tietoo, TÄÄLTÄHÄN SE TULEE KYSELEMÄÄN!
      ja ehkä kaikkein parasta tietoo tulee ite lemmikin omistajilta.
      Ei siinä nippelitietoa kyllä löytyy netistä muutenkin ja ohjeita ruokinnasta ja näin
      MUtta jos sää siihen sen 2 vuotta käytät että ne löydät nii jossakin on vika.


      Overandout

    • dragonferret

      Ompa tylyjä nämä frettien omistajat. Ei tee edes mieli kysyä tietoja ko. eläimestä kun tällasta tekstiä saa vastaukseksi.

    • no nii

      ootteko aatelleet että ehkä tämä ei olekaan se paras paikka asiallisten vastausten odotteluun vaan joku muu foorumi jota vähän valvotaankin. esimerkiksi vs-frettien tai pk-frettien foorumit. niissä pyörii asiallista jengiä ja asioihin osataan myös vastata. tää on ihan tunnetusti se paikka jossa vaan v*ttuillaan ja arvostellaan väärin perustein.

    • Anonyymi

      Moi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe