perätila rv 37+3

äippä

Tänään nlassa huomattiin että vauva perätilassa. onko kellään kokemusta? onko saatu käännettyä? Pitäs mennä huomenna sairaalassa käymään, yritetään kääntää.. Tukala olo kun vauvan pää painaa keuhkoihin.

11

4342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äidiksi

Esikoiseni syntyi suunnitellulla sektiolla viikolla 39. Perätila oli eräs syy , muita olivat kaikki muut "krempat" paitsi raskausmyrkytys. Nyt menen toistamiseen sektioon ensi viikolla. Sama syy perätila , onneksi tällä kertaa ei muita vaivoja.
      Täällä liikkuu ihan hurjia juttuja tuosta kääntämisestä. Oma kokemus oli seuraavanlainen. Ehdin saada pistoksen sairaalassa , jonka tarkoitus on estää supisteluja. Lääkäri ultrasi ja totesi täydellisen perätilan. Konsultoituaan kahden muun gynen kanssa päätyivät kuitenkin , ettei kääntämistä lähdetä tekemään koska lapseni sykkeet olivat hurjan korkeat , istukka edessä ja kohdussa on seinämä , joka on suoraan kasvojen edessä. Olen ymmärtänyt asian niin , että käännöstä kokeillaan , mikäli lapsi ei ole näin ahtaalla , ei rakennepoikkeavuutta kuten itselläni ja olosuhteet muutenkin "riskittömät". Itseäni surettaa tuo sektiooon meno koska viimeksi kesti kauan toipua ja nyt on tuo esikoinen 2v...
      Toisaalta olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta , aikanaan tilanne olisi omassa tapauksessani ollut huonompi. Täällä moni kertoo toivovansa sektiota pelko syistä. Itse en tätä ymmärrä , kyseessä on kuitenkin iso leikkaus , jossa riskejä on äidin kannalta selkeästi enemmän kuin alatiesynnytyksessä. Tuo kuvaamasi tukala olo johtuu siitä , että vauva ei laskeudu ja raskas pää painaa keuhkoja. Vinkkinä itselläni on lepoasentona toiminut selällään makuu , jossa jättityynyt selkeästi jalkojen alla. Kyljillään en ole voinut olla useaan kuukauteen. Toivotaan , että lapsesi kääntyy. Toisaalta suunniteltu sektio on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin hätäsektio.

• äidiksi

että en oikein usko mihinkään "runnomisiin" noissa kääntöyrityksissä. Lääkäri nostaa lasta kevyesti pepusta , tarkoituksena saada tämä itse hakeutumaan raivotarjontaan. Mikäli ei hakeudu ei ketään väännetä väkisin.

• Henni78

mulla todettiin perätila vkolla 36 ja käännöstä yritettiin, mutta pikkukaveri oli jo sen verran hyvin pyllystään kiinni, eikä liikahtanut mihinkään, lisäksi sykkeet kohosivat aika lailla, niin yritys lopetettiin hyvin lyhyeen.

Mun täytyy kyllä sanoa, että kyllä mulla käännöstä yritettin aika väkivaltaisesti, eli kyllä se sattui ja kunnolla kun kaksi eukkoa tunkee sormiaan syvälle vatsaan...olisi voinut jättää yrityksenkin väliin.

Joka tapauksessa mun suunniteltu sektio meni todella hyvin, ei mitään komplikaatioita, terve 10 pisteen vauva, ja toivuin todella nopeasti entiselleen. Haava ei juurikaan vaivannut ja kävelin normaalisti jo parin päivän päästä ja hoidin ensimmäistä päivää lukuunottamatta vauvan koko ajan itse.

Mulle ainakin oli tosi miellyttävä ja rauhallinen kokemus. Sektiossa on riskinsä, tosin suunnitellussa ne ovat jo huomattavasti pienemmät kuin esim kiireellisessä. Toisaalta, perätilavauvan synnytys alakautta on suunniteltua sektiotakin riskaabelimpi nimenomaan vauvalle ja vaatiikin äidiltä erityisen tilavaa lantiota. Suurimpana riskinä on ehkä pään kiinnijääminen (vauvan suurin osa tulee viimeisenä ja jos päästä jää kiinni, ei siitä enää mitään hyvää seuraa). En itse edes harkinnut alakautta synnyttämistä ja olen enemmän kuin tyytyväinen valintaani.

Ainakaan naistenklinikalla ei ensisynnyttäjille edes suositella alakautta synnytystä jos kyseessä on perätila.

• äidiksi

Naistenklinikalla minäkin...Sektiosta sama kokemus. Todella hyvä leikkaustiimi , jotka tekivät parhaansa . Olipa ikävä tuo kääntöyritys. Itse myös ajattelin ottavani riskejä enemmin itselleni kun vielä syntymättömälle lapselleni. Oma jalkani on aikanaan vaurioitunut perätilasyntymässäni , siihen aikaan ei ollut ultraa. Kun on viimesillään raskaana on vain päätös tehtävä kun vaihtoehdot käyvät vähiin.

• Kolmannen lapsen odotus oli yhtä tuskaa koko raskausajan, supisteluja ja verivuotoja.

Lapsi todettiin olevan perätilassa ja suunniteltiin kääntöä. Kääntö ei onnistunut enää rv 38, sillä lapsella todettiin napanuoran olevan kaulan ympärillä. Raskaus käynnistettiin rv 40 2. Mielestäni perätilasynnytys (reilu 2h) oli helpoin ja nopein, mitä minulla on ollut, edelliset lapset syntyivät normaalisti pää edellä rv 41 (40h, 10 min ja 6h, 15 min). Ja perätilasynnytyksessä on aina lastenlääkäri ja synnytyslääkäri mukana koko ajan ponnistusvaiheesta alkaen, minulla oli jopa kaksi kätilöäkin paikalla (LKS 03/2006). Perätilasynnytyksessäkin se pään syntyminen on kivuliain, mutta se kestää vain pari sekunttia, sillä lääkäri avustaa pään ulos.

• Elokuun lopussa

Meillä todettiin yllättäen perätila ultrassa. Aiemmin oli todettu että vauva kääntynyt miltei kokonaan.

Käännöstä yritettii kahteen otteeseen (eilen) peräjälkeen mutta se ei onnistunut. Käännöksessä lähinnä koskee nahkaan. Rentona oleminen on vaikeaa koska operattio kuitenkin sattuu ja tuntuu aika luonnottomalta.

Nyt magneettikuvaukseen jossa selvitetään lantion leveys / vauvan koko jotta mahtuuko mahd. synnyttämään perätilassa. Vauva keskikokoinen.

Minulla on kysessä ensimmäinen synnytys mutta en ole vielä osannut päättää lähdenkö yrittämään alapää synnytystä. Olen pitkä ja lantiokon leveä. Jännittää ottaa riskiä koska vauvan kannalta se tuntuu kuitenkin suuremmalta kuin sektio?
      - Millaisia kokemuksia perätilasynnyttämisestä?
      - Mitkä sen todellise "edut" ovat jos tähän päädyn?
      - Kumpi vaihtoehto on riskittömämpi?

Muualla maailmassa ei edes ehdotettaisi muuta vaihtoehtoa kuin sektiota ko. tilanteessa.. Suomessa kuulemma 2000 luvulla alettu synnyttämään perätilassa jos siihen on mahdollisuus (vauvan / lantion koko). Käyntännöt varmaan vaihetelvat vielä sairaaloittainkin.

Kaikki tieto ja kokemus olisi nyt tervetullutta ennen lopullista päästöstäni.

• kahden äiti

Perätilasynnytyksessä riskit koskevat lähinnä vauvaa. Sectiossa lähinnä äitiä. Vaikeita päätöksiä jos voi noista kahdesta valita. Perätila synnytyksen vakavimmat riskit ovat hapenpuute , jos napanuora jää puristuksiin tai halvaantumisriski. Painavin eli pää tulee vikana. Äidin täytyy jaksaa itse ponnistaa , imukuppia ei voi käyttää. Lapsi voi myös refleksinä lyödä kädet sivuille , jolloin ei liiku alaspäin. Lääkäri voi lähinnä auttaa päänulostulo vaiheessa l, eli aika myöhään.. Monelta kuulma onnistuukin , ainakin näiltä palstoilta saa näin lukea. Äidin kannalta lähinnä repeämät , joita syntyy usein alatiesynnytyksissäkin.
        Sectiossa lapsi ei yleensä vaurioidu mitenkään kun nostetaan 5-10min. ulos. Lähinnä kosmeettista alkukankeutta. Äidille suurimmat riskit ovat veritulppa , runsasverenvuoto ja mahdolliset kohtutulehdukset. Monet lääkärit kannustavat kovasti perätilasynnytykseen. Hieman skeptisenä ihmisenä saattaa siinä tuo sectio kustannukset leikkureineen tai "helpompi toiselle sanoa" vaikuttaa. Aihe tuli esikoisen kohdalla ajankohtaiseksi. Eipä kukaan omista alan ystävistä kuitenkaan itse ollut halukas perätila synnytykseen kun näistä mieheni kanssa kyseltiin ja yritettiin ymmärtää. Täysin eri koulutuksen saaneina. Itselläni löytyi sitten lukuisia muita lääketieteellisiä syitä , minkä takia oikeastaan alatie sulkeutui pois. Leikkaus meni osaltani hyvin. Kesti kyllä pitkään toipua , vaikka noudatin nostelurajoituksia ja fysio-ohjeita. Paras palkinto on kyllä lapseni , joka on täysin terve. Nyt tuttavapiirissämme on muutama lapsi , jotka ovat saanet perätilasynnytyksessä lieviä , mutta kiistattomia vammoja. Näin ei tietenkään tarvitse tapahtua , mutta se on kuitenkin perhe joka niiden kanssa elää ei sairaala...
        Kakkonen oli myös yllätys perätilassa ja mittausten yms. ultrassa /edellisessä sectiossa löytyneen rakennepoikkeavuuden vuoksi , sectio on meille ainut mahdollisuus. Teetpä kummin tahansa , sinun täytyy itse olla sinut päätöksesi kanssa. Neuvon sinua juttelemaan puolisosi kanssa ja seisomaan yhdessä päätöksenne takana. Näin jaksat nauttia loppuraskaudestasi ja myöhemmin lapsestanne...Minkään riskin ei tarvitse konkretisoitua. Itselläni lapsi tarvitsi vuorokauden pientä lisähappea ja menetin verta hieman alle 2litraa..Tässä kuitenkin vielä näpyttelen:)

• Henni78

tosiaan, mulla sektio meni täysin nappiin ilman mitään komplikaatioita ja syntyi 10 pisteen terve ja virkeä poika. Verta meni hurjat puoli desiä, eli vähemmän kuin monilla alatiesynnyttäjillä.

Sukulaiselleni kävi huonosti kun yritti synnyttää alakautta perätilavauvaa, ja vauva jäi päästänsä kiinni (isoin kehonosa) ja kuoli hapenpuutteeseen. Tällaisen tapahtuminen on toki harvinaista, mutta kuitenkin suuri riski on olemassa. Itselleni ei olisi tullut mieleenkään lähteä yrittämään alakautta perätilavauvaa.
        Muita riskejä vauvalle alatiesynnytyksessä ovat mm. erbin pareesi, sijoiltaan menneet olkapäät tai lonkat, niskan ja kaulan lihasten ja hermojen vauriot. Äidillä lähes poikkeuksetta aina leikataan väliliha.

Suhteessa sektioon, perätilavauvan alakautta synnyttämisessä ei ole oikeastaan mitään etuja, jos miettii alatiesynnytyksen riskejä, jotka tässä tapauksessa ovat paljon tavallista suuremmat. Joissain tapauksissa vauva saattaa tarvita hieman "hapetusapua" sektion jälkeen, koska alatiesynnytyksessä keuhkot puristuvat kasaan ja nesteet poistuvat hieman helpommin, kuin sektiossa. Kuitenkaan mitään konkreettista vaikutusta tällä ei jatkon kannalta ole.

Suunnitellussa sektiossa taas kaikki riskit ovat suhteessa pienempiä, mitä tulee perätilaan. Ja perusterve äiti toipuu kyllä hyvinkin nopeasti. Toipumista auttavat hyvä hygienia, motivaatio ja liikkeellä pysyminen heti kun vain pystyy. Ja kannattaa pyytää neuvoja esim sairaalan fysioterapeutilta.

Ainakaan Naistenklinikalla ei suositella ensisynnyttäjille alatiesynnytystä perätilan ollessa kyseessä, ja minua hoitaneet kätilöt kaikki sanoivat, että olisivat myös halunneet tilanteessani sektion.

Haavan kanssa oleminen ei vaikuttanut liikkumiseeni tai muuhunkaan millään tavalla, paitsi sängystä nouseminen ja siellä kääntyily oli aluksi hieman hankalampaa.

Mulla painoi sektion valinnassa ehdottomasti se, että lapselle ei saa tapahtua mitään. Ja kaikki meni enemmän kuin hyvin meidän molempien kannalta.

• kaksi lasta sektiolla synny...
        Henni78 kirjoitti:

tosiaan, mulla sektio meni täysin nappiin ilman mitään komplikaatioita ja syntyi 10 pisteen terve ja virkeä poika. Verta meni hurjat puoli desiä, eli vähemmän kuin monilla alatiesynnyttäjillä.

Sukulaiselleni kävi huonosti kun yritti synnyttää alakautta perätilavauvaa, ja vauva jäi päästänsä kiinni (isoin kehonosa) ja kuoli hapenpuutteeseen. Tällaisen tapahtuminen on toki harvinaista, mutta kuitenkin suuri riski on olemassa. Itselleni ei olisi tullut mieleenkään lähteä yrittämään alakautta perätilavauvaa.
        Muita riskejä vauvalle alatiesynnytyksessä ovat mm. erbin pareesi, sijoiltaan menneet olkapäät tai lonkat, niskan ja kaulan lihasten ja hermojen vauriot. Äidillä lähes poikkeuksetta aina leikataan väliliha.

Suhteessa sektioon, perätilavauvan alakautta synnyttämisessä ei ole oikeastaan mitään etuja, jos miettii alatiesynnytyksen riskejä, jotka tässä tapauksessa ovat paljon tavallista suuremmat. Joissain tapauksissa vauva saattaa tarvita hieman "hapetusapua" sektion jälkeen, koska alatiesynnytyksessä keuhkot puristuvat kasaan ja nesteet poistuvat hieman helpommin, kuin sektiossa. Kuitenkaan mitään konkreettista vaikutusta tällä ei jatkon kannalta ole.

Suunnitellussa sektiossa taas kaikki riskit ovat suhteessa pienempiä, mitä tulee perätilaan. Ja perusterve äiti toipuu kyllä hyvinkin nopeasti. Toipumista auttavat hyvä hygienia, motivaatio ja liikkeellä pysyminen heti kun vain pystyy. Ja kannattaa pyytää neuvoja esim sairaalan fysioterapeutilta.

Ainakaan Naistenklinikalla ei suositella ensisynnyttäjille alatiesynnytystä perätilan ollessa kyseessä, ja minua hoitaneet kätilöt kaikki sanoivat, että olisivat myös halunneet tilanteessani sektion.

Haavan kanssa oleminen ei vaikuttanut liikkumiseeni tai muuhunkaan millään tavalla, paitsi sängystä nouseminen ja siellä kääntyily oli aluksi hieman hankalampaa.

Mulla painoi sektion valinnassa ehdottomasti se, että lapselle ei saa tapahtua mitään. Ja kaikki meni enemmän kuin hyvin meidän molempien kannalta.

Ensimmäinen 06 , jolloin perätila oli pää syy. Tosin muiden syiden takia olin osastolla noin 6viikkoa ennen sektiota. Silloin meni verta 1,6l ja kesti toipua kauan. Nyt toisen kohdalla tarvittiin kaksi lääkäriä leikkaamaan ja ulosautto kesti noin 1 tunnin. Normaali on 5-10min. Lääkärit olivat luopuneet kääntämisestä koska kohdussa on tilaa vievä seinämä ja vauvan syke oli yli 190. Verta meni vain puoli litraa. Syön kaikki annetut lääkkeet ja kipulääkkeiden avulla nostettiin jaloille ekana iltana. 4vrk halusin kotiin esikoisen luokse. Motivaatio tavalliseen arkeen on kova. Noudattakaa nostelurajoituksia: Oman vauvan painon verran , ei muuta! Molemmat lapset täysin TERVEITÄ.

• mamatus88

täälläkin vauva perätilassa ja rv 35 3 menossa. ens viikolla lähete polille jos ei vauva ole päättänyt kääntyä ennen sitä. ja sitten käännytysyritykseen. onnistuisko sinulla äippä tuo käännytys? kääntykö vauva?

• sampsa08

heips!! aattelin tuoda oman kokemukseni esille kun ei juurikaan saa lukea mitään positiivista perätila synnytyksistä..
      itsellä nyt 3kk pieni tyttö joka oli myös perätilassa.. alakautta synnytin vaikka kuinka ihmiset varoittelivat riskeistä.. kuitenkin se oma päätös ja muut tekijät vaikuttavat päätökseen.. syy miksi itse lähdin alakautta synnyttämään oli se että lantio oli tietysti riittävän leveä pelotti tietysti saada sairaalabakteeri jos sektiolla olisi syntynyt kun juuri siihen aikaan oli sitä paljon liikkeellä täällä päin.. mutta kuitenkin tärkein syy oli se että vauvan pään asento oli juuri ihanteellinen
      että voisi syntyä alakautta ja jalat olivat suorina kylkeä vasten.. eli siinä mielestäni kannattaa ollakin tarkkana kun käy lääkärin puheilla että vauvan asento on oikea.. se ainakan karsi minun pelot pois.. ja hienostihan se synnytys meni.. nopeasti oli ohi 3h.. ja tereve tyttö syntyi.. perätilasynnytykset eivät juuri poikkea normaalisynnytyksestä eli sitä ei ainakaan tarvitse pelätä.. ja paikalla on aina 2lääkäriä ja kätilö.. ja mitä riskeihin tulee niin aika vähäisiä ne on riippuen siitä missä asennossa vauva on.. mutta ei muuta kun onnea kovasti!! hyvin se synnytys menee tuli sitten sektiolla tai alakautta..

hyvää loppukesää kaikille!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5053
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      94
      2290
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      1978
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      48
      1858
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1640
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1246
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      111
      882
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      821
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      301
      818
    10. Kaupungin yt

Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l
      Äänekoski
      24
      654
    Aihe