Kuulutko ammattiliittoon?

-G_

Tälläinen luotaava katsaus palstalla kirjoittaviin.

23

756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kepureppana

      Olen MTK:n ja Kepun jäsen.

    • Laya74

      Kylläpä kuulun.

      • yrittäjä,

        mutta en maatalousyrittäjä. Kuulun siitä huolimatta samaan liittoon, johon kuuluin ennen kuin aloin yrittäjäksi noin 3,5 vuotta sitten.


    • Of course

      Ammattiliittoon kuuluu myös moni maanviljelijä, joka käy myös ansiotyössä.
      Työnantajapuolella on myös omat ammattiliittonsa.

    • kuuluminen

      ...tottakai, turvaa ajantasalla pysymisen ammatillisissa asioissa osaltaan.

    • siinä on se

      leppoisa pulska kaveri pomona.

    • satunnaiskävijä

      Luonnollisesti, ei muuten pysty oikeuksiaan ajamaan. ERTOon eli erityisalojen ammattiliittoon.

    • satunnainen kirjoittelija

      kirjoitan tänne ehkä parisen kertaa viikossa. Nuorempana kuuluin toiseen liittoon viisi vuotta, sitten oli kymmenisen vuotta, etten kuulunut mihinkään. Nyt olen ollut Akavassa kohta kaksi vuotta.

    • Osuuskuntalainen

      Palstan valvoja?

      • muuhun.

        Ehkä persuihinkin.


    • tietämättömät,

      kuuluvat ammattiliittoon, minä en!

      • UPL

        Ei pankkoloisia mihinkään duunariliittoon hyväksyttäisikään.


      • x-mainari

        etpä tietysti kuulu. Kuulut niihin jotka syövät valmiista pöydästä.Niihin kuuluvat elintasopakolaiset,myymälävarkaat ja sinunlaisesi "luistelijat" jotka ovat yleensäkin niitä selkäänampujia.!


    • Kuulun ammattiliittoon, mutta jo yli kymmenen vuotta sellaiseen, jonka kanssa työnantajillani ei ole ollut keskinäistä työehtosopimusta.

      Itse asiassa en tarkkaan ottaen edes tiedä, mihin ammattiliittoon minun "tulisi" kuulua. Olen ymmärtänyt, että samanlaista työtä tekevät työtoverinikin kuuluvat mitä erilaisimpiin ammattiliittoihin tai eivät mihinkään. Koskaan ympärilläni ei ole pyörinyt minkään liiton värväreitä, eikä minulta ole kysytty "kuulunko liittoon". Silti aina kaikki ovat saaneet palkkansa samojen ehtojen mukaan. Koskaan en ole joutunut ns. työtaistelun eteen.

      Tilanne kertoo tavallaan, että ammattiliiton jäsenyys on usein täysin turhaa. Jäsenet eivät koe jäsenyyttä tärkeäksi, eivätkä ammattiliitot ole järin kiinnostuneita värväämään uusia jäseniä, ellei ala ole lakkoherkkä.

      Jäsenmaksun vastineeksi saa myös työttömyyskassan jäsenyyden, kohtalaisen kiinnostavan lehden, vakuutus- ym. etuja, mikä on ainakin toistaiseksi hillinnyt eroamishalua, vaikka samat edut ilman jäsenyyttä ostettuina tulisivatkin halvemmiksi.

    • Kuulun ammattiliittoon elämäni loppuun asti. SAK on pelastanut Suomen demokratialle ja näyttänyt tietä Akavalle ja sensellaisille.

      • pol.t.

        Kun työpaikoilla piti taistella kommunisteja vastaan SAK:n demarit homman hoitivat. Maalaisliiton vahvoilla alueilla tyytymättömät liittyivät järjestään SKDL:oon. Ilman demareita kommunistien vyörytys olisi ollut paljon nähtyä pahempaa, jos asia maalaisliitosta olisi riippunut.


      • pol.t. kirjoitti:

        Kun työpaikoilla piti taistella kommunisteja vastaan SAK:n demarit homman hoitivat. Maalaisliiton vahvoilla alueilla tyytymättömät liittyivät järjestään SKDL:oon. Ilman demareita kommunistien vyörytys olisi ollut paljon nähtyä pahempaa, jos asia maalaisliitosta olisi riippunut.

        Useimmilla maalaisliiton leimallisesti vahvoilla kannatusalueilla, kuten Pohjanmaalla, SKDL oli aina heikko. Puolueella ei yleensä ollut siellä edes ehdokkaita kunnallisvaaleissa. SKDL:n kannatus keskittyi perinteisesti vahvoille teollisuuspaikkakunnille. Tavallaanhan myönnät tuon itsekin - mistä se demareiden ja kommunistien keskinäinen kilpailu kannatuksesta olisi syntynyt, elleivät paikkakunnan puolueolot olisi olleet sen pohjana.

        Poikkeuksena tuohon yleispiirteeseen kuitenkin Lappi ja eräät maalaismaiset paikkakunnat Pohjois-Savossa. Ilmeisesti nuo alueet jäivät jo ennen sotia SDP:ltä kiertämättä, ja siksi niihin kehittyi yleisvasemmistolaisuudesta tuollainen korpikommunismi.


      • pol.t. kirjoitti:

        Kun työpaikoilla piti taistella kommunisteja vastaan SAK:n demarit homman hoitivat. Maalaisliiton vahvoilla alueilla tyytymättömät liittyivät järjestään SKDL:oon. Ilman demareita kommunistien vyörytys olisi ollut paljon nähtyä pahempaa, jos asia maalaisliitosta olisi riippunut.

        Demarit pelastivat Suomen Länsimaiselle demokratialle. Kommunistien ja maalaisliittolaisten pitäisi osoittaa kiitollisuuttaan demareille!


      • "kysymys"
        ironcurtain kirjoitti:

        Demarit pelastivat Suomen Länsimaiselle demokratialle. Kommunistien ja maalaisliittolaisten pitäisi osoittaa kiitollisuuttaan demareille!

        Syötkö tuolla samalla suulla leipää millä täällä puhut paskaa.

        Kuulun ammattiliittoon enkä ole ollut ikinä kommunisti ja vielävähemmän sossu.


      • kansandemokraatteja
        pol.t. kirjoitti:

        Kun työpaikoilla piti taistella kommunisteja vastaan SAK:n demarit homman hoitivat. Maalaisliiton vahvoilla alueilla tyytymättömät liittyivät järjestään SKDL:oon. Ilman demareita kommunistien vyörytys olisi ollut paljon nähtyä pahempaa, jos asia maalaisliitosta olisi riippunut.

        Kansandemokraatit sentään tiesivät mitä olivat ja heillä oli selkeä linjansa, olkoonkin että tuo linja ei ollut välttämättä oikea. Tuollaisia on helppo kunnioittaa.

        Voiko sossuja kunnioittaa, no ei todellakaan voi ja jokainen täysjärkinen ymmärtää että miksi ei.


    • enkä tule kuulumaan.

      Duunari autoalalta.

    • johonkin ammattiliitttoon
    • Liityin jo opiskeluaikana Tekniikan akateemisiin ja jäsenyydestä on ollut hyötyä.

      Juristipalveluita olen hyödyntänyt erilaisissa työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä, kuten yksilöllisiä työsopimuksia tehdessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe