Mulla todettiin sunnuntaina rintatulehdus, lääkäri kirjoitti antibiootit ja sanoi että rinta pitää tyhjentää imettämällä ja pumppaamalla jotta paranee. En oo aikaisemmin pumpannut mutta sain sitten pumpun heti hankittua. Toisesta rinnasta onnistuu ongelmitta, mutta kipeestä rinnasta ei heru mitään. Oon yrittänyt kaikkea lämmintä suihkua ja kauratyynyä ja hierontaa ja melkein päällä seisomista, muttei auta, ja alan olla paniikissa. Vauva on imenyt ihan kivasti, mutta ei lähellekään niin, että rinta tyhjenisi (on vajaan kuukauden eikä ehkä jaksa?). Antibiootit on nyt auttanu niin, että kuume on laskenut siitä parin ekan päivän 40:stä normaaliin, mutta sehän ei ole mikään paranemisen tae, tulehdus kuulemma uusii jos maitoa ei saa poistumaan.
Kysymys oiskin, että riittääkö, että vauva imee säännöllisesti rintaa, päivisin kyllä öitä tiheämmin (yöllä sitä ei saa hereille kuin pariin kertaan syömään). Vai pitääkö sitä rintaa yrittää jotenkin muutenkin tyhjentää? Käsinlypsy on ihan hakusessa, muutaman tipan olen silleen saattanut saada. Se saa maitoo ihan hyvin imettyä etenkin kuuman suihkun jälkeen, mutta rinnan sisällä olevat kovat kohdat eivät ole kadonneet ainakaan mihinkään.
Tää tulehdus ei oo (vielä) niin paha, että rinta olisi kauheen kipee, mutta rinnanpää kipeyty maanantaina kun vauva turhautu siihen että maitoo ei tullut ja vain imetettiin ja alkoi nyhtää sitä, ja katsoin sitä touhua liian pitkään tyhjenemisen toivossa. Nyt se pumppu koskee silläkin enemmän... Tässä ei oo mitään punasta muhkuraa, mutta muhkuroita on rinnan sisällä ja alan olla ihan paniikissa, että ne muuttuvat märkiviksi sinne ja tarvitaan jotain leikkausta tai muuta isompaa operaatiota.
Pliis, jos teillä on kokemusta tällaisesta tai muuten hyviä neuvoja, kertokaa! Kauanko tässä voi odottaa, jos rinta tyhjenisi? Ohjeet joita olen löytänyt ovat ihan ristiriitaisia, toisissa painotetaan kerralla tyhjentämistä mikä ei oo siis onnistunut ja toisissa sanotaan että tiheet imetykset riittää. (Ja kuinka tiheet? Jos väli on pari tuntia, vauva jaksaa imeä enemmän, mutta sillonhan sinne on jo uutta maitookin tullut. Ja mitä enemmän se imee, sitä enemmän maitoa ja tukosta, vai?)
Rintatulehdus - riittääkö imetys tyhjentämiseksi?
4
2008
Vastaukset
- 4:n äiti
Imetä niin että vauvan leuka tulee rinnan kipeimmän kohdan puolelle. Esim. niin että menet makuullesi, ja laitat vauvan niin että hänen otsa on sinun napaasi vasten ja jalatnaamasi edessä. Ja sitten istualtaan niin että vauvan jalat menevät kainaloosi. Näin rinta tyhjenee eri puolilta hyvin.
Ja kipeitä kohtia kannattaa hieroa samalla kun imettää.
Tosin mulla ei ole tulehdukseksi asti päässyt, vaan on ollut ainoastaan pahhautuneet rinnat. Mutta kannattaa silti kokeilla, koska tulehdukseen liittyy yleensä myös tuota pakkautumista.- Ahdistaa, apua!
Hei,
kiitos! Ollaan kyllä kokeiltu eri asennoissa nyt maanantaista, tosin lähinnä päiväsaikaan :), Nyt itse asiassa tuntuu, että tilanne ehkä hieman on jo hieman parempaan päin: olen ottanut eilisiltaisen paniikkini jälkeen kuumia suihkuja, pitänyt rintaa syöntilämpimänä ja nyt päiväsellä vaihtanut syöttöasentoa aina kun vauva kilahtaa selvästi siitä, että maitoa ei tule tarpeeksi. Toivottavasti tämä menee tällä, luin ihan kauhutarinoita uusiutuvista antibioottikuureista ja märkiviksi kapseloituvista tukoksista... On tässä vielä hommaa, mutta olen jo vähän optimistisempi... Rinta on vielä paljon isompi kuin toinen, mutta osaltaan se varmaan johtuu siitä että sitä imetään koko ajan, olen antanut toisesta vasta sitten kun on kokeiltu tosi pitkään toisesta ja muuten tyhjentänyt sitä pumpulla, jottei sekin tukkeudu toista vaivatessa ;). - juuri itsekin
Ahdistaa, apua! kirjoitti:
Hei,
kiitos! Ollaan kyllä kokeiltu eri asennoissa nyt maanantaista, tosin lähinnä päiväsaikaan :), Nyt itse asiassa tuntuu, että tilanne ehkä hieman on jo hieman parempaan päin: olen ottanut eilisiltaisen paniikkini jälkeen kuumia suihkuja, pitänyt rintaa syöntilämpimänä ja nyt päiväsellä vaihtanut syöttöasentoa aina kun vauva kilahtaa selvästi siitä, että maitoa ei tule tarpeeksi. Toivottavasti tämä menee tällä, luin ihan kauhutarinoita uusiutuvista antibioottikuureista ja märkiviksi kapseloituvista tukoksista... On tässä vielä hommaa, mutta olen jo vähän optimistisempi... Rinta on vielä paljon isompi kuin toinen, mutta osaltaan se varmaan johtuu siitä että sitä imetään koko ajan, olen antanut toisesta vasta sitten kun on kokeiltu tosi pitkään toisesta ja muuten tyhjentänyt sitä pumpulla, jottei sekin tukkeudu toista vaivatessa ;).ehdottaisin, että syötä vauvaa vain tulehtuneesta rinnasta ja pumppaa toista, kun siitä pumppaus onnistuu.
Onhan tuo rintatulehdus pahimmillan kamala vaiva, mutta toisaalta se on myös aika tavallinen vaiva imettävillä ja suurin osa selviää niistä aika lailla isommitta ongelmitta muutamassa päivässä.
Vinkki: Itselläni auttaa tilapäisessä rintojen herumisongelmissa Burana. Oletko kokeillut? Neuvolasta sain ohjeen ottaa Buranaa, kun rinnat täyttyivät eikä maitoa meinannut saada lypsettyä eikä vauva syönyt tarpeeksi. Yksi Burana, nukkumaan ja seuraavalla syötöllä maito virtasi, kuppikoko pieneni ja paakut oli poissa ja lypsäminenkin onnistui. - Ahdistaa, apua!
juuri itsekin kirjoitti:
ehdottaisin, että syötä vauvaa vain tulehtuneesta rinnasta ja pumppaa toista, kun siitä pumppaus onnistuu.
Onhan tuo rintatulehdus pahimmillan kamala vaiva, mutta toisaalta se on myös aika tavallinen vaiva imettävillä ja suurin osa selviää niistä aika lailla isommitta ongelmitta muutamassa päivässä.
Vinkki: Itselläni auttaa tilapäisessä rintojen herumisongelmissa Burana. Oletko kokeillut? Neuvolasta sain ohjeen ottaa Buranaa, kun rinnat täyttyivät eikä maitoa meinannut saada lypsettyä eikä vauva syönyt tarpeeksi. Yksi Burana, nukkumaan ja seuraavalla syötöllä maito virtasi, kuppikoko pieneni ja paakut oli poissa ja lypsäminenkin onnistui.Vau, Buranaa, pitääpä kokeilla nyt yötä vasten! Tilanne tuntuu nyt jo paremmalta, vaikka on sitä imetettykin, pikkuinen on ollut tosi uuttera, tietysti kun maidon eteen on pitänyt tehdä enemmin töitä. Joitain kovia kohtia on vielä, mutta tuntuvat yksittäisiltä eivätkä yhdeltä valtavalta paakulta. Tällä välin tosin toisen rinnan maidontuotanto on vähentynyt, mutta eiköhän se siitä palaudu - kun kipeä rinta alkaa olla kondiksessa, pitää alkaa syöttää toisesta ensin, kun silloin imee. Suurkiitos sinullekin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043025Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921432- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e411260Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481186Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119979Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89902Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44783