Isot refluksioireet, mitä tehdä?

Hengenahdistusta

Refluksia sairastan, koko kirjo varmaan päällä, kun on paljon hengenahdistusta, kurkkukipua, rintakipua, närästystä, välillä oksettava olo, kuiva suu ja vatsakin tuntuu tosi oudolta.

Olin vatsatähystyksessä, löytyi muutaman sentin palleatyrä ja "lievä" refluksitauti. Miten noin lievä refluksitauti ja pieni palleatyrä aiheuttaa tällaisia vaivoja?

Aamulla kun olen herännyt, suussa on todella kaamea maku.

Auttaako Nexium 40Mg, ja kauanko sitä pitää syödä että pääsen oireista eroon. Kuukauden olen syönyt, ei vaikutusta.

Inhoittavinta on tuo hengenahdistus.

29

10414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääke

Sinne vaan takaisin, mistä lääke on annettu. Eihän lääkäri ole selvännäkijä,jotta tietäisi tilasi. Täytyy mennä näytille ja kertoa vaivat, jotka jatkuvat edelleen. Ehkä sinulla on jotain muutakin. Saitko muuten elämäntapa-ja ruokavalio-ohjeet ja oletko noudattanut niitä? Eivät aina pelkät pillerit auta.

Suun paha maku voi johtua jostain muusta syystäkin.

• samat oireet

juttu!lopetin kahvin juonnin ja mausteisten ruokien syönnin ja myös sipulin käytön lopetin.sit aloin syödä b vitamiineja ja maitohappobakteerejä.oireet katosivat.
      nexsiumit ei auttanneet mitään eikä somacit sun muut lääkkeet.

• Luusekkia luusereille

Mullakaan ei tahdo oikein Losec-Nexium toimia.

Nyt on Pariot nimisiä salpaajia. Ne skulaa.

Eroon näistä ei pääse kai koskaan. Välillä voi olla ilman kun on parempia kausia.

Jos olet lihava, niin laihduta. Läskit lisää tätä tautia.

• hukassa....

Pariet 10 ja 20mg on ollut monia vuosia. Käytin sitä refluksin ja haavauman hoitoon alussa mutta siltä poistettiin korvattavuus tukkuliike-apteekkivälisen kauppahinnan perusteella. Oli hyvä lääke,mutta hinnan vuoksi vaihdoin Nexiumiin.Minulle sekin on tehonnut.Sen ja ruokavalion avulla sain tilani oireettomaksi.

• hukassa lisäys
        hukassa.... kirjoitti:

Pariet 10 ja 20mg on ollut monia vuosia. Käytin sitä refluksin ja haavauman hoitoon alussa mutta siltä poistettiin korvattavuus tukkuliike-apteekkivälisen kauppahinnan perusteella. Oli hyvä lääke,mutta hinnan vuoksi vaihdoin Nexiumiin.Minulle sekin on tehonnut.Sen ja ruokavalion avulla sain tilani oireettomaksi.

Niin, ilokseni huomasin, että se on taas korvauksen piirissä.

• mitä syöt,,,

sitä olet mitä syöt. Kun lääkkeet ei auta, sopivan ruuan syöminen voi auttaa,
      erehdyin eräässä juhlassa syömään ruokaa jossa tonnikalaa, siitäpäs meni ääni ja tuli muita oireita, minunkin on tarkkaan katsottava mitä suuhuni tungen, yleisohje on, kaikki hyvänmakuinen on elimistölleni myrkkyä.

• hyvä sentään

ole pahaa- onneksi! Minä vältän rasvaista ruokaa,vahvasti maustettua,sitrushedelmiä kaikissa muodoissaan,suklaata,sipulia,kahvia, tomaattia kaikissa muodoissaan.

Ja kolme tuntia ennen maatemenoa ei mitään syömistä,syönnin jälkeen ei kumartelua täydellä vatsalla, kireät vyötärövaatteet ja vyöt pois,sängynpäätyä 15-20 senttiä ylospäin.

Kaikkea ei voi joka tilanteessa orjallisesti noudattaa,jos oireita,voi käyttää käsikauppahapposalpaajia.

Pitää itse löytää sopiva rytmi elämän nautintoihin - tsemppiä kaikille!

• refluksi
        hyvä sentään kirjoitti:

ole pahaa- onneksi! Minä vältän rasvaista ruokaa,vahvasti maustettua,sitrushedelmiä kaikissa muodoissaan,suklaata,sipulia,kahvia, tomaattia kaikissa muodoissaan.

Ja kolme tuntia ennen maatemenoa ei mitään syömistä,syönnin jälkeen ei kumartelua täydellä vatsalla, kireät vyötärövaatteet ja vyöt pois,sängynpäätyä 15-20 senttiä ylospäin.

Kaikkea ei voi joka tilanteessa orjallisesti noudattaa,jos oireita,voi käyttää käsikauppahapposalpaajia.

Pitää itse löytää sopiva rytmi elämän nautintoihin - tsemppiä kaikille!

että refluksia on.Luulin jo että helpottaa kun olo tuntu hyvällä pitkään,söin pieniä annoksia maustamatonta ruokaa.
        Kunnes ostin pitkästä aikaa savustettua makkaraa,ja maustettua maksamakkaraa,ruileipää tuoreena,olihan se herkullista....
        Oli kyllä stressiäkin,kiirettä en nukkunut tarpeeksi.
        Mutta seuraava aamu,olin kovassa krapulassa,tiedän mitä on joskus nuorena olen sellaisen kokenut.
        Henki ei kulkenut yhtään,turvotusta ja koko rintalasta kipeänä,en voinut edes puhua kunnolla.

Kyllä nyt tiedän,miten saan itseni todella huonoon kuntoon.

• refluksi
        refluksi kirjoitti:

että refluksia on.Luulin jo että helpottaa kun olo tuntu hyvällä pitkään,söin pieniä annoksia maustamatonta ruokaa.
        Kunnes ostin pitkästä aikaa savustettua makkaraa,ja maustettua maksamakkaraa,ruileipää tuoreena,olihan se herkullista....
        Oli kyllä stressiäkin,kiirettä en nukkunut tarpeeksi.
        Mutta seuraava aamu,olin kovassa krapulassa,tiedän mitä on joskus nuorena olen sellaisen kokenut.
        Henki ei kulkenut yhtään,turvotusta ja koko rintalasta kipeänä,en voinut edes puhua kunnolla.

Kyllä nyt tiedän,miten saan itseni todella huonoon kuntoon.

en ollut oikeasti alkoholin aiheuttamassa krapulassa,vaan väärien ruokien :)

• taas söin
        refluksi kirjoitti:

en ollut oikeasti alkoholin aiheuttamassa krapulassa,vaan väärien ruokien :)

savustettua lohta ja kyllä yöllä tuli tavaraa suuhun. Kyllä tää tauti on sellainen että ruuathan eniten vaikuttaa oireisiin, kunhan ottaa itseään niskasta kiinni ja syö vain vatsalle sopivaa, vaivatkin helpottavat/jäävät pois.

• jaazaa
        taas söin kirjoitti:

savustettua lohta ja kyllä yöllä tuli tavaraa suuhun. Kyllä tää tauti on sellainen että ruuathan eniten vaikuttaa oireisiin, kunhan ottaa itseään niskasta kiinni ja syö vain vatsalle sopivaa, vaivatkin helpottavat/jäävät pois.

suklaaan, sitrusjuomat ja rasvaiset ruuat pois, niin muista ruoka-jutuista ei tule ongelmia.

Minulla refluksitauti pääosin stressiperäinen ja vaihtelee kovastikin, ei kovin pahaa refluksia, on päiviä jolloin ei vaivoja, on päiviä jolloin vaivoja enemmän ja hengenahdistus on niistä se pahin.

Hengenahdistusta vatsakirurgi ei yhdistä refluksitautiin, mikä on aika outoa kun minä taas luulen että hengenahdistus johtuu juuri refluksitaudista.

• refluksi
        jaazaa kirjoitti:

suklaaan, sitrusjuomat ja rasvaiset ruuat pois, niin muista ruoka-jutuista ei tule ongelmia.

Minulla refluksitauti pääosin stressiperäinen ja vaihtelee kovastikin, ei kovin pahaa refluksia, on päiviä jolloin ei vaivoja, on päiviä jolloin vaivoja enemmän ja hengenahdistus on niistä se pahin.

Hengenahdistusta vatsakirurgi ei yhdistä refluksitautiin, mikä on aika outoa kun minä taas luulen että hengenahdistus johtuu juuri refluksitaudista.

keuhkosairauksien erikoislääkärillä ja tutkittu on keuhkot hyvin,mutta ei ollut keuhkoissa mitään vaikka on hengenahdistusta ja yskää koko ajan.
        Pitää uskoa,sillä kun näin hyvin tutkittu niin ei voi johtua keuhkoista,myös tämä lääkäri sanoi,vatsasta johtuvaa.

• jaazaa
        refluksi kirjoitti:

keuhkosairauksien erikoislääkärillä ja tutkittu on keuhkot hyvin,mutta ei ollut keuhkoissa mitään vaikka on hengenahdistusta ja yskää koko ajan.
        Pitää uskoa,sillä kun näin hyvin tutkittu niin ei voi johtua keuhkoista,myös tämä lääkäri sanoi,vatsasta johtuvaa.

on että ainakin minulla Ventoline auttaa hengenahdistukseen, auttaisiko jos olisi täysin vatsasta johtuvaa?

Tosin hengenahdistukseen on muitakin "poppakonsteja" jotka auttaa, ja minulla ainakin hengenahdistus syntyy osittain tilanteista, joissa ei vatsa voi olla millään mukana.

• jaazaa
        jaazaa kirjoitti:

on että ainakin minulla Ventoline auttaa hengenahdistukseen, auttaisiko jos olisi täysin vatsasta johtuvaa?

Tosin hengenahdistukseen on muitakin "poppakonsteja" jotka auttaa, ja minulla ainakin hengenahdistus syntyy osittain tilanteista, joissa ei vatsa voi olla millään mukana.

Mutta se taas puoltaa sitä että refluksista johtuvaa on, jos juo esimerkiksi paljon vettä tulee hengenahdistusta, tai syö enemmän kuin normaalisti, yhdellä kertaa, tulee hengenahdistusta, mutta tulee sitä hengenahdistusta muutoinkin, eri tilanteissa.

Hengenahdistusta en kuitenkaan lähtisi hoitamaan gastro puolen lääkäreiden kanssa.

• söin, jatkaa
        taas söin kirjoitti:

Minulla 12 vuotta hengenahdistusta, tuli aina syötyäni mahani täyteen, sitten aloin syödä mahalle sopivia ruokia ja ahdistukset ovat häipyneet.
        Sukuvika. Poika syö mitä sattuu ja ahdistukseen käyttänyt Ventolinea. Jos jonakin päivänä saan pojan tottelemaan neuvojani, kerron lopputuloksen täällä, itse uskon näiden ahdistusten johtuvan mahasta ja siitä mitä syömme.

• kanssa vaivana
        refluksi kirjoitti:

Itsellä joskus kanssa tehty tähystys ja todettu "lievä" refluksi.Ja vaivoista kamalin on hengenahdistus !!!Alku aikoina oli oireet vatsan polttelua, mutta nykyään tulee vain tuo hengenahdistus.
        Itsekin ihmettelen tuota kyllä, miksi tollanen tulee vaan, mutta aika selvästi huomaa että kyllä se syömisestä johtuu.........
        menossa pian keuhkolääkäriin spirometria kokeiden takia.täytyy mainita siellä tuo asia..
        tietääkö joku onko noi maitohappobakteerit hyväksi vai huonontaako ???
        Itse olin huomaavani matkoilla, että söi mitä vaan silti olo oli hyvä, ainut poikkeus normaalista oli että en juonut maitoa kun kahvin kanssa.......

• auttaisi
        jaazaa kirjoitti:

refluksin aiheuttamaan hengenahdistukseen?
        Lääke avaa putkia ihan normaalisti - oli
        ärsytys aiheutunut sitten mistä syystä tahansa.
        Mikä sopiva annostus on, voi olla hankalampi
        löytää.

• on refluksin/jonkun muun
        jaazaa kirjoitti:

Mutta se taas puoltaa sitä että refluksista johtuvaa on, jos juo esimerkiksi paljon vettä tulee hengenahdistusta, tai syö enemmän kuin normaalisti, yhdellä kertaa, tulee hengenahdistusta, mutta tulee sitä hengenahdistusta muutoinkin, eri tilanteissa.

Hengenahdistusta en kuitenkaan lähtisi hoitamaan gastro puolen lääkäreiden kanssa.

aiheuttamaa tulehdusta keuhkojen puolella,
        saattaa hengenhadistusta ehkä esiintyä
        muulloinkin kuin vain ruokavelliärsykkeestä.

Saanko kysyä mitkä esim näitä tilanteita
        on että vatsa ei ole mukana kuvioissa ja
        hengenahdistusta esiintyy?

• refluksi
        auttaisi kirjoitti:

refluksin aiheuttamaan hengenahdistukseen?
        Lääke avaa putkia ihan normaalisti - oli
        ärsytys aiheutunut sitten mistä syystä tahansa.
        Mikä sopiva annostus on, voi olla hankalampi
        löytää.

tuossa venytellässä kaulaani,et kaulalihakset kipeenä et sattuu.
        Oliskohan refluksi lopulta myös stressin aiheuttamaa,en kestä katsella myöskään ruokaohjelmia tv:stä jossa tehdään ruokaa vauhdilla.
        Alan yskiä heti?
        Voi olla myös et tämä koneella oleminen jumittaa lihaksia,töissä ja kotona.
        Ehkä otan jatkossa rennosti ja oikein hyvää elämää kaikille,oli hyvä käydä täällä keskustelemassa ja huomata,että ei ole yksin tämän vaivan kanssa.
        Kiitos kaikille!

• ainakin
        refluksi kirjoitti:

tuossa venytellässä kaulaani,et kaulalihakset kipeenä et sattuu.
        Oliskohan refluksi lopulta myös stressin aiheuttamaa,en kestä katsella myöskään ruokaohjelmia tv:stä jossa tehdään ruokaa vauhdilla.
        Alan yskiä heti?
        Voi olla myös et tämä koneella oleminen jumittaa lihaksia,töissä ja kotona.
        Ehkä otan jatkossa rennosti ja oikein hyvää elämää kaikille,oli hyvä käydä täällä keskustelemassa ja huomata,että ei ole yksin tämän vaivan kanssa.
        Kiitos kaikille!

kurkunpään lihakset joutuvat erityiselle
        rasitukselle - kaulan/niskan lihakset
        lähellä, joten kannattaa kiinnittää huomiota
        niiden venyttelyyn kotikonstein (samoin esim poskien/puremislihasten/kielen venyttelyyn).
        Käy esim. äänihieronnassa (voice massage), josta saat vinkkejä em. alueen sekä äänihuulien harjoittamiseen/rentouttamiseen. Kaulalihakset saattaavat olla kipeitä myös huomaamattomasta
        lihasten jännittämisestä.

Epäilisin, että reagointisi Tv ohjelmaan yskimisellä on täysin henkistä (itsellä teki ennen huonoa kurkusta, jos jollekin meni väärään kurkkuun)- en usko että ohjelman katsominen lisää todellisuudessa refluksiasi ... Stressi voi
        vaikuttaa esim jos olet kovin kiireinen ja syöt tästä syystä enemmän ei refluksiystävällistä ruokaa ja vieläpä nopeammin kuin tavallista.
        Toisilla hapon tuotto lisääntyy huomattavasti
        (nouseva aines hapokkaampaa ja tuntuu kuin
        refluksi lisääntyisi).

• jaazaa
        on refluksin/jonkun muun kirjoitti:

aiheuttamaa tulehdusta keuhkojen puolella,
        saattaa hengenhadistusta ehkä esiintyä
        muulloinkin kuin vain ruokavelliärsykkeestä.

Saanko kysyä mitkä esim näitä tilanteita
        on että vatsa ei ole mukana kuvioissa ja
        hengenahdistusta esiintyy?

ja fyysinen ja vähemmän fyysinen työ.

Joskus myös jotkut voimisteluliikkeet, sensijaan lenkillä kun käyn, ei ole hengenahdistusta.

• valittaa
        jaazaa kirjoitti:

ja fyysinen ja vähemmän fyysinen työ.

Joskus myös jotkut voimisteluliikkeet, sensijaan lenkillä kun käyn, ei ole hengenahdistusta.

refluksista (/hengenahdistuksesta)liikunnan yhteydessä,
        joten jos paine porttia kohden on
        suurempi silloin, on hyvin mahdollista
        että hengenahdistus (joku rasitusastma tietenkin
        eikseen) saa alkunsa mahan puolen jutuista.
        Fyysisessä työssä refluksi ainakin mahdollista
        (esim siivojilla ammattitautina refluksi) - ihan asentojen vuoksi.

• kauemmin!!

Laryngofaryngeaalisessa refluksissa (ylärefluksi, johon oireisiin kaiketi se hengenahdistuskin liittyy) kokeiluaika on 3-6 kk (kurkkupuolen lääkärit)! Joten älä lopeta lääkkeen kokeilua kesken. Itsellä alkoi helpottaa n. 3kk kohdalla (tämän lisäksi kaikki yleiset refluksilistoilla olevat ruokaaineet pois)

Mitä muuta teet refluksin eteen päivittäin?

Muutamissa tutkimuksissa/teksteissä mainitaan että oireiden ongelmallisuus ei välttämättä
      ole suhteessa taudin vaikeusasteeseen (lievä, keskivaikea, vaikea). Eli isoillakin oireilla voi olla että ruokatorvesta/kurkusta löytyy vain vähän tulehdusta. Tietenkin tämä toimii myös
      toistepäin.

• "Suolisto vihdoinkin k...

närästyssivuja vaikka kirjakaupassa - siellä on hyvä
      jäsennelty lista aineista, jotka joko
      rentouttavat lihasportin toimintaa, aiheuttavat limakalvoärsytystä tai lisäävät hapon/kaasun muodostusta mahassa (samaiset aineet löytyvät esim USA:n närästysliiton virallisista listoilta ja osittain muualtakin). Antaa hyvän yleiskuvan
      vältettävistä aineista. itse teet tietenkin päätöksen kuinka laajasti haluat ruokavaliota kokeilla.

Ruokavalion kunnon tiukentaminen
      vaatii energiaa mutta mahdollinen palkinto - oireiden/kipujen helpottaminen motivoi!!
      Oikea (monipuolinen) refluksiystävällinen syöminen ei ainakaan aluksi suju millään ilman suunnittelua , joten siihen kannattaa varata aikaa - kuten myös jokaiseen suupalaan. Syötäviä ruoka-aineita jää valtavasti vaikka listan aineet poistaisikin (kalsiumin vuoksi itse en ole poistanut rasvattomia maitotuotteita).

• pink_cat_

Mulla todettiin refluksi kolmisen vuotta sitten kun täytin 18v ja sillon ei vielä ollut ainakaan näin pahaa hengenahdistusta kun nyt,se on oikeesti varmaan pahinta täs refluksissa nykyään.. Kävin maanantaina lääkärissä kun viime viikosta asti ollu kauheeta hengenahdistusta ja kutinaa keuhkoissa ja kurussa niin rupesin jo aattelee et keuhkoissa on jotain vikaa.. No lääkäri pisti mut verikokeisiin ja keuhko röndgenii,eikä niistä löytyny mitään... Rauhottavaa on se että muillakin refluksia sairastavilla on hengen ahdistusta kun en aluksi meinannut millään uskoa että voisi refluksista johtua , ajattelin aina kaikenmaailman syöpiä jne :D
      Mutta nyt mua sitten kiinnostais että millasta se teijän hengenahdistus on?

• (m)

että minulla on hengenahdistusta refluksin takia, minulla myöskään ei ole niitä muita oireita enää yhtä paljon. Vatsan tähystyksessä ei todettu kuin että on ollut lievää ruokatorven tulehdusta. Voisin kuvailla tuota omaani, että se tuntuu vähän samalta, kun kurkistaisi kovalla pakkasella ulos ikkunasta ja hengittäisi sitä kylmää kuivaa ilmaa.

• (m)
        (m) kirjoitti:

että minulla on hengenahdistusta refluksin takia, minulla myöskään ei ole niitä muita oireita enää yhtä paljon. Vatsan tähystyksessä ei todettu kuin että on ollut lievää ruokatorven tulehdusta. Voisin kuvailla tuota omaani, että se tuntuu vähän samalta, kun kurkistaisi kovalla pakkasella ulos ikkunasta ja hengittäisi sitä kylmää kuivaa ilmaa.

En tunne minkäänlaista hapenpuutetta, eikä tarvitse hengittää sen enempää, kuin yleensä. Tuntuu vain inhottavalta.

• K
        (m) kirjoitti:

En tunne minkäänlaista hapenpuutetta, eikä tarvitse hengittää sen enempää, kuin yleensä. Tuntuu vain inhottavalta.

Mulla ainakin tuntuu auttaneen leivän (varsinkin ruisleivän) poisjättäminen, oisko sitten ollut se kun leivässä on hiivaa/muita nostatusaineita ja jotenkin tuntuu mahassakin vielä paisuvan ja aiheuttavan ilman nousua ruokatorveen. Ilman nieleminen on tietääkseni yksi isoimmista refluksin aiheuttajista, ja leivän mukanahan sitä pakostakin menee alas vaikka kuinka pureskelisi.

Maitotuotteista en ole kokenut olevan haittaa (piimää en ole kokeillut kun en muutenkaan juo sitä), päinvastoin, viili/jogurtti tuntuu auttavan pitämään närästyksen ruokailun jälkeen poissa.

Pienet annokset, hyvin pureskeltu ruoka, kyykistelyn ja vatsan puristelun välttäminen ruokailun jälkeen, ja liikunta/meditointi stressin vähentämiseksi tuntuvat myös auttavan. (Tällä hetkellä menee myös 2x 40mg Somac (happosalpaaja) aamulla, lopetin pari päivää sitten Alsucralin (2 tablettia aamuin illoin) kun olo alkoi tuntua paremmalta.)

Mutta tosiaan niinkuin täällä on jo mainittu, stressi tuntuu olevan ainakin itselläni laukaiseva tekijä, närästysoireet ovat kyllä juuri alkaneet usien stressaavassa vaiheessa vuotta.

Mullakin närästys ilmenee enemmänkin hengenahdistuksena kuin poltteluna tai minään muuna, jos sitä voi hengenahdistukseksi sanoa. Tuntuu siltä kuin joku painaisi kovaa just tosta keskelta missä rintalasta loppuu ja että ei saa kunnolla henkeä vaikka oikeasti ei ole mikään hapenpuute. Eli siis paineentunne, joka helpottaa sekunniksi jos hengittää oikein syvään.

• 11+11

sellaista outoa tunnetta .. joskus ei saanut kunnolla keuhkoja laajennettua.
        Meni ohi alle tunnissa. Raikas ilma ei auttanut. Ei mitään hyperventilaatiojuttuja.
        Siihen auttoi happosalpaajalääkitys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1626
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1541
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      270
      1276
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1252
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      867
    6. 66
      844
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      837
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      821
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      817
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      781
    Aihe