Citroen C5 vm 2001 ilmoittaa ajossa "Automatic gear fault". Tämä tapahtuu satunnaisesti kiihdytyksessä tai moottorijarrutuksessa, jolloin automaatti vaihtaa vaihdetta. Vaihdettaessa tuntuu myös pieni nykäisy, jonka jälkeen virheilmoitus tulee. Muuta erikoista toimintaa ei huomaa. Lisäksi auto tiputtaa öljyä vähäsen parkissa seistessä. 20 tuhatta kilometriä sitten huollossa katsottiin vikakoodiksi "öljynpaineongelma" tjsp. Mitään korjattavaa ei kuitenkaan löydetty. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Miten korjattu? Voisiko öljy tulla huohottimesta ulos?
C5 "automatic gear fault"
19
12078
Vastaukset
- Heh!
ja vain sitä heh
- se on sitä
suomalaisten huoltojen osaamattomuutta vähänkin nykyaikaisemman tietotekniikan osalta. Ratakiskoa osataan vääntää ja hitsata mutta bittihommia ei.
- Heh, heh
Tuon laatikon kylvestä voi lukea sana Siemens. Ranskalaisten mokaa on vain se, että ovat käyttävät sitä.
No, joka tapauksessa vikaherja liittyy siihen, että laatikkoa ohjaavan hydrauliblokin venttiilit eivät toimi oikein, vaan jokin öljynpaineanturi saa arvon, joka on ohi määritellyn. Syynä voi olla öljyn väärä määrä tai öljyn mukana kulkevat epäpuhtaudet. Syynä voi olla myös laskuri, mikä mittaa öljyn kuluneisuutta. Sekin herjaa vilkuttamalla sport/lumivaloja, mikäli öljy on liian kulunutta.
Laatikko saadaan kuntoon, kun vialliset venttiilit vaihdetaan, tai koko ohjausyksikkö vaihdetaan. Joskus riittää öljyn vaihto.
Citikassa ei ole määritelty öljynvaihtoa tuolle laatikolle, vaan niiden pitäisi olla elinikäiset öljyt. Tuntuu, että se elinikä voisi olla paljon pidempi, jos nuo oljyt vaihdetaan vaikka vain 60 tuhannen välein. Samaa laatikkoa käyttävällä Pösöllä oljynvaihto on huolto-ohjelmassa. Itse laatikossa on harvemmin vikaa, vaan yleisin syy ovat nuo venttiilit.
Käytä auto luettavana, niin saa tarkemman tiedon viasta. Vikakoodi säilyy 40 käynnistyksen ajan. - C5 HdiA Berline
Heh, heh kirjoitti:
Tuon laatikon kylvestä voi lukea sana Siemens. Ranskalaisten mokaa on vain se, että ovat käyttävät sitä.
No, joka tapauksessa vikaherja liittyy siihen, että laatikkoa ohjaavan hydrauliblokin venttiilit eivät toimi oikein, vaan jokin öljynpaineanturi saa arvon, joka on ohi määritellyn. Syynä voi olla öljyn väärä määrä tai öljyn mukana kulkevat epäpuhtaudet. Syynä voi olla myös laskuri, mikä mittaa öljyn kuluneisuutta. Sekin herjaa vilkuttamalla sport/lumivaloja, mikäli öljy on liian kulunutta.
Laatikko saadaan kuntoon, kun vialliset venttiilit vaihdetaan, tai koko ohjausyksikkö vaihdetaan. Joskus riittää öljyn vaihto.
Citikassa ei ole määritelty öljynvaihtoa tuolle laatikolle, vaan niiden pitäisi olla elinikäiset öljyt. Tuntuu, että se elinikä voisi olla paljon pidempi, jos nuo oljyt vaihdetaan vaikka vain 60 tuhannen välein. Samaa laatikkoa käyttävällä Pösöllä oljynvaihto on huolto-ohjelmassa. Itse laatikossa on harvemmin vikaa, vaan yleisin syy ovat nuo venttiilit.
Käytä auto luettavana, niin saa tarkemman tiedon viasta. Vikakoodi säilyy 40 käynnistyksen ajan.Minun automaatillani ajettu nyt 411981 km kerran vaihdettu öljyt ja toimii hyvin, ei ongelmia. Laatikon kyljessä lätkässä ZF Friedrichafen AG
Uutta C5 kuusivaihteista automaattia tekee kyllä mieli mutta ajelen tällä nyt halpoja kilometrejä kun kulkee mukavasti. Huoltokirja¨loppui aikoja sitten, eli on "alamittainen" ja määräaikaishuollot eivät mielestäni kovin halpoja mutta kun niissä ei ole ollut sitten juuri mitään muuta kalliinpaa niin olen tyytyväinen.
En sitten tiedä onko noita mainitsemisia Siemens laatikoita Citroeneissä, mahtaneeko tehdä automaattilaatikoita tuo Siemens lainkaan, olisiko paremminkin tuolla kotitalouspuolella. - C5 SX 2.0 A
C5 HdiA Berline kirjoitti:
Minun automaatillani ajettu nyt 411981 km kerran vaihdettu öljyt ja toimii hyvin, ei ongelmia. Laatikon kyljessä lätkässä ZF Friedrichafen AG
Uutta C5 kuusivaihteista automaattia tekee kyllä mieli mutta ajelen tällä nyt halpoja kilometrejä kun kulkee mukavasti. Huoltokirja¨loppui aikoja sitten, eli on "alamittainen" ja määräaikaishuollot eivät mielestäni kovin halpoja mutta kun niissä ei ole ollut sitten juuri mitään muuta kalliinpaa niin olen tyytyväinen.
En sitten tiedä onko noita mainitsemisia Siemens laatikoita Citroeneissä, mahtaneeko tehdä automaattilaatikoita tuo Siemens lainkaan, olisiko paremminkin tuolla kotitalouspuolella.Tuota Siemensin laatikkoa käyttävät nämä pienemmät bensaversiot. Laatikko on 4-vaihteinen. 3-litraisessa on sitten taas 6-vaihteinen.
- C5 2.2 HdiA Berline
C5 SX 2.0 A kirjoitti:
Tuota Siemensin laatikkoa käyttävät nämä pienemmät bensaversiot. Laatikko on 4-vaihteinen. 3-litraisessa on sitten taas 6-vaihteinen.
Koeajoin uuden 2.0 dieselin, siinä oli 6-vaihteinen automaatti jonka merkkiä ei tullut kysyttyä. Toimi tosi hienosti mutta onhan melkein 8 vutta väliä tuohon minun laatikkoni. Tässä kesällä olen koeajanut useita merkkejä mutta kyllä tuo uusi C5 2.0 dieselillä oli mielestäni paras, hiljaisin ja mukavin, jos vain sitten kestää yhtähyvin kuin tämä nykyinen vitoseni. Keväällä jätin Nokian kitkat alle kesäksi nekin ovat mukavat ja hiljaiset, syksyllä laitan noitten loppuunajettujen kesärenkaitten tilalle uudet talvikitkat. En taida enään koskaan ostaa muuta kuin talvikitkoja ovat mukavia ja hiljaisia ja mahdollisuus saada ajaa talvet paremmilla kitkoilla.
- oppimaton kansa
Heh, heh kirjoitti:
Tuon laatikon kylvestä voi lukea sana Siemens. Ranskalaisten mokaa on vain se, että ovat käyttävät sitä.
No, joka tapauksessa vikaherja liittyy siihen, että laatikkoa ohjaavan hydrauliblokin venttiilit eivät toimi oikein, vaan jokin öljynpaineanturi saa arvon, joka on ohi määritellyn. Syynä voi olla öljyn väärä määrä tai öljyn mukana kulkevat epäpuhtaudet. Syynä voi olla myös laskuri, mikä mittaa öljyn kuluneisuutta. Sekin herjaa vilkuttamalla sport/lumivaloja, mikäli öljy on liian kulunutta.
Laatikko saadaan kuntoon, kun vialliset venttiilit vaihdetaan, tai koko ohjausyksikkö vaihdetaan. Joskus riittää öljyn vaihto.
Citikassa ei ole määritelty öljynvaihtoa tuolle laatikolle, vaan niiden pitäisi olla elinikäiset öljyt. Tuntuu, että se elinikä voisi olla paljon pidempi, jos nuo oljyt vaihdetaan vaikka vain 60 tuhannen välein. Samaa laatikkoa käyttävällä Pösöllä oljynvaihto on huolto-ohjelmassa. Itse laatikossa on harvemmin vikaa, vaan yleisin syy ovat nuo venttiilit.
Käytä auto luettavana, niin saa tarkemman tiedon viasta. Vikakoodi säilyy 40 käynnistyksen ajan.electroniikkaa vaan luottavat kiinalaisiin heh
- kxk
C5 HdiA Berline kirjoitti:
Minun automaatillani ajettu nyt 411981 km kerran vaihdettu öljyt ja toimii hyvin, ei ongelmia. Laatikon kyljessä lätkässä ZF Friedrichafen AG
Uutta C5 kuusivaihteista automaattia tekee kyllä mieli mutta ajelen tällä nyt halpoja kilometrejä kun kulkee mukavasti. Huoltokirja¨loppui aikoja sitten, eli on "alamittainen" ja määräaikaishuollot eivät mielestäni kovin halpoja mutta kun niissä ei ole ollut sitten juuri mitään muuta kalliinpaa niin olen tyytyväinen.
En sitten tiedä onko noita mainitsemisia Siemens laatikoita Citroeneissä, mahtaneeko tehdä automaattilaatikoita tuo Siemens lainkaan, olisiko paremminkin tuolla kotitalouspuolella.Joissakin dieseleissä on tuo V6:sta tuttu ZF4HP20. Kun taas vähemmin vääntävissä koneissa on tuo Renault-PSA-Siemens AL4.
Uudemmista löytyy myös Aisinin 6-vaihteista. - Huihaihiisi japani
oppimaton kansa kirjoitti:
electroniikkaa vaan luottavat kiinalaisiin heh
Oletko muuten kuullut, että näillä Japanilaismerkeillä on osa ja autonvalmistusta Kiinassa
- C5 2.2 HdiA Berline
No en osaa sanoa kun on vasta ajettu 411183 km ja toimii moitteettomasti. Automaatin öljy vaihdettu kerran. Moottori öljyt vaihdettu 21 kertaa. Takajousipallot vaihdettu 352101 km kohdalla. Laitettiin farmarimallin pallot,- tulee entistä mukavampaa kyytiä.
- twis
Oli tuttu juttu joskus vm 2001. Softan päivitystä ja lopulta koko laatikon (Aisin) vaihto. Hankkiudu äkkiä eroon, ellet ole todella varoissasi...
- Hdi 2004
Ei tainnut vuonna 2001 olla Aisinin tekemää automaattilaatikkoa Citikassa.Nykyinen 6-vaihteinen on vasta Aisinin tekemä...
- Matikka
Vuonna 2001 oli C5:ssa käytössä AL4, mutta ehkä sinun C5:ssasi oli lisävarusteena aikakone?
- SivustaSeuraaja
Matikka kirjoitti:
Vuonna 2001 oli C5:ssa käytössä AL4, mutta ehkä sinun C5:ssasi oli lisävarusteena aikakone?
Tarkoittaako tuo "aikakone" jonkinlaista konetta jolla voi siirtyä kauaskin menneisyyteen tai tulevaisuuteen ?
- Taksirenki
Matikka kirjoitti:
Vuonna 2001 oli C5:ssa käytössä AL4, mutta ehkä sinun C5:ssasi oli lisävarusteena aikakone?
Sai ainakin tilaamalla C5 2.2 moottorilla ja 6 lovisella automaattilootalla olevia C5 sitikoita vuosimallia -01.
- Rami ja C5
Tuolla on vanha viestiketju aiheesta, josta kopioin oheisen joskus kirjoittamani jutun:
Automaattivaihteiston magneettiventtiilien toiminta voi häiriintyä. En tiedä eivätkö ne pidä vai tukkeutuvatko ne. Vika ilmenee niin, että liikkeelle lähdön ja muutaman kilometrin ajon jälkeen (kylmä laatikko) voi vaihde jytkähtää kolmoselle, service-ilmoitus ja ”Automatic Gear Fault” ilmestyy näyttöön. Auton pitää tällöin vain pysäyttää ja käynnistää uudelleen, jolloin vika sillä kertaa poistuu.
Venttiilien puutteellinen toiminta näkyy huollossa tehtävässä vikakooditestissä. Korjaavana toimena huollossa voidaan vaihtaa laatikon öljy (eli käytännössä puolet määrästä momentin muunnin ei tyhjenny) ja puhdistaa venttiilit (kustannusarvio 150 €). Tämä toimenpide olisi siis kokeilu, jolla vikaa yritetään korjata ja jonka vaikutusta ei voida taata.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa venttiilit (2 kpl hinta noin 139 €/kpl 3,4 h työtä) ja samalla vaihteiston öljyt (½). Vaihdelaatikon kyljessä on luukku, josta venttiilit vaihdetaan. Tämä tuli eteen vm. -04 C5 120 000 km kohdalla. Venttiilien vaihdon jälkeen ongelmaa ei ole esiintynyt. Tässä mallissa on siis 4-portainen laatikko. C5II vm. -05 on 6-portainen laatikko. En tiedä onko siinä venttiilien osalta samanlainen vaihteisto.
C5 huolto-ohjelmaan ei kuulu vaihteiston öljynvaihtoa (esim. Peugeotin maahantuoja on itse lisännyt öljynvaihdon tämän laatikon huolto-ohjelmaan, ei siis sielläkään tehdas). Ehkä vaihtamalla öljyt säännöllisesti, voitaisiin magneettiventtiileissä säästää (mikä sopiva öljyn vaihtoväli km ja paljonko se maksaa). Toinen vaihtoehto on vaihtaa venttiilit vain tarvittaessa ja hintakaan muuhun huoltoon verrattuna ei ole aivan kohtuuton.
Muilta osiltaan automaattivaihteistoa pidetään hyvin kestävänä. Merkkikorjaamon edusta kertoi, että hän on vaihtanut vain yhden 450 000 km kohdalla hajonneen automaattilaatikon kunnostettuun vaihtolaatikkoon. - C5 2.2 hdi 2005
AL4 on vanhemmissa C5:ssa käytetty laatikko. Sille on tyypillistä nuo venttiiliviat. Uudemmissa nelipykälaisissä ZF j a kuusipykälisissä Aisinin laatikoissa ei niitä tarvitse vaihdella. AL4 ei muutenkaan ole hyvässä mainessa.
- kohtalainen kumminki
Kaikki on suhteellista. Ei tuo AL4 ole mitenkään huonossa maineessa, kun sitä verrataan DSG-laatikoihin. Niissä ei yleensä riitä öljyn tai venttiilien vaihto korjauksesksi.
- Citroenvaihda
kohtalainen kumminki kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. Ei tuo AL4 ole mitenkään huonossa maineessa, kun sitä verrataan DSG-laatikoihin. Niissä ei yleensä riitä öljyn tai venttiilien vaihto korjauksesksi.
Al4 laatikko on mekaanisesti kestävä. Toimintahäiriöitä aiheuttaa megneettiventtiilit, jotka ohjaavat laatikon öljynpaineita. Nuo mg-venttiilit vaihtoon ja on kuin uusi laatikko.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844