Istutimme jo muuten pienelle pihallemme koristearonioita, 7kpl näköesteeksi.
Osaatteko sanoa, kuinka paljon ne tulevat viemään tilaa meidän puolelta, jos annamme niiden vain kasvaa vapaasti?
Entäpä, kannattaisiko niitä istuttaa vielä toiselle puolelle aitaa lisää (ns."tupla-aidaksi"), jos haluamme leikkaamaalla kaventaa/ohentaa aitaa meidän puolelta, vai riittääkö niiden kasvutiheys leikkelyyn? (toisella puolella ei siis ole naapureita eikä kävelytietä, siihen saisi istuttaa.)
Olipa hankala selittää, toivottavasti joku ymmärsi edes jotain :)
Koristearoniasta..
4
472
Vastaukset
- leviämään
Täällä lisää tietoa koristearoniasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koristearonia
Meillä on aitataimina muutama marja-aronia, joita leikkelemme kolmen neljän vuoden välein. Pensaat tulevat todella lehteviksi jo ensimmäisenä leikkauskesänä (leikataan, harvennetaan keväisin), pensaat tuntuvat vievän runsaasti tilaa, sillä ne levittävät tuuheat oksansa leveiksi. Leikkasimme aroniat ensimmäisenä ja toisena vuonna istutuksesta, että ne tuuheutuisivat ja sen ne todella tekivät.
Ensimmäisenä istutusvuonna aronia on suht vaatimaton, mutta jo kolmantena vuonna levittäytyy (kasvaa) todella nopeasti, joten kannattaisi varmasti odottaa kesä, tai kaksi niin näette miten pensaat valtaavat tilaa, sillä sen ne todella tekevät.
Me istutimme ensiksi liikaa aronioita näköesteeksi ja jouduimme kolme vuotta myöhemmin harventamaan todella runsaskasvuisia pensaita. Eli älkää istuttako liian tiheään, aronia ottaa kyllä tilansa.
Arvioisin aronian ottavan noin metrin tilan kauttaaltaan (kun kasvu pääsee vauhtiin).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marja-aronia- Ansuska
Kyllä niitä varmaan meidänkin kannattaa pitää ohuempana leikkaamalla, katsotaan nyt miten lähtevät kasvamaan ja valtaamaan pihaamme. Tilaa on vähän, mutta eipä tuonne takapihalle nyt muutenkaan olisi ampumarataa tai tenniskenttää saanut, mieluummin siis kauniita kukkia ja pensaita :)
- Lusiina1
olen myös minä ajatellut näköesteeksi ja aidanteeksi. Menestyyköhän se paikassa, jossa on vieressä korkeista mäntyjä ja koivuja vai syövätkö nämä puut pensaalta kaiken kasvuvoiman?
- leviämään
Lusiina1 kirjoitti:
olen myös minä ajatellut näköesteeksi ja aidanteeksi. Menestyyköhän se paikassa, jossa on vieressä korkeista mäntyjä ja koivuja vai syövätkö nämä puut pensaalta kaiken kasvuvoiman?
Koivuja tai mäntyjä meillä ei ole aivan lähistöllä, joten tuohon kasvuvoiman viemiseen en osaa vastata. Oma arvaus on että eivät vie kasvuvoimaa aronialta, koska aronia on todella innokas kasvaja, mutta kysäisepä asiaa puutarhamyymälästä siellä varmasti tiedetään asiasta enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 893298
- 623057
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332550- 802333
- 802313
- 962066
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j371945- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201653Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311509