V70 automaatti jumissa

Kallekeppana

V70 AWD automaatti -03, vaihde jäi jumiin P-asentoon. En ainakaan saa sitä pois vaikka yritin vääntää keppiä puoliväkisin. Olisiko kellään hyviä ideoita mitä voisi tehdä kotikonstein. Vai onko ainoa vaihtoehto soittaa hinausauto ja viedä Volvo-korjaamolle.

11

12721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äimänä

      kersat tökänny shift lockin päälle? Nappula joissakin versioissa kepin vieressä...

    • eraser-08

      jalka muistunu jarrulle? Vai täyttä paskaa?vrt muut palstat.

    • Volvosti

      Tässä voi olla seuraava:

      Vaihdekepissä on se namikka josta painetaan ja tanko nousee ylös jolloin saa valittua asentoa.

      Nouseeko nappula ylös herkästi?

      Jos nousee on siinä jousi tuntuu ihan ok.
      Mutta jos hervoton eikä jousen vastusta saataa olla tanko poikki tai säätö liikkunut eikä nosta P-asennosta pois lukitusta.

      Tai sitten jarrupolkimen kytkin rikki joka estää sitä liikkumasta ohjehan on paina jarrua valitse vaihde.

      Molemmat on helppo korjata tunnistin uusiksi vaihtaa itse tanko poikki vaihtaa itse pienellä purkamisella säätä liikkunut säätää itse.

      Sitten jo pitää mennä auton alle ja katsoa missä jumittaa senkin saa itse tutkittua.

      • v70-04

        Mulla sama vika eli jumissa P-asennossa. Virta päällä jarruun koskiessa kuuluu kepin alapäästä naksahdus eli ilmeisesti joku lukitus avautuu? Vapautinnuppia painaessa sen liike on vähän epämääräinen, mutta kyllä siellä jousi tuntuu. Miten nupin voi purkaa? Alfamerin ohjekirja sanoo, jotta irrotetaan ensin alaspäin se nahkasuojus ja sitten vaan riskisti nostetaan nuppia ylös. Koitin, mutta joko usko tai paukut ei piisannu. Pitääkö vapautinnuppia painaa vai olla painamatta nostaessa? Onko siinä jotain muuta tiedettävää?


        Tänks


      • jamaki
        v70-04 kirjoitti:

        Mulla sama vika eli jumissa P-asennossa. Virta päällä jarruun koskiessa kuuluu kepin alapäästä naksahdus eli ilmeisesti joku lukitus avautuu? Vapautinnuppia painaessa sen liike on vähän epämääräinen, mutta kyllä siellä jousi tuntuu. Miten nupin voi purkaa? Alfamerin ohjekirja sanoo, jotta irrotetaan ensin alaspäin se nahkasuojus ja sitten vaan riskisti nostetaan nuppia ylös. Koitin, mutta joko usko tai paukut ei piisannu. Pitääkö vapautinnuppia painaa vai olla painamatta nostaessa? Onko siinä jotain muuta tiedettävää?


        Tänks

        Nuppi purkaatuun ilman eli ei tarvitse koko keppiä irroittaa. Pienellä ruuvitaltalla tms sievästi molemmilta puolilta "kaivat" vivuston nupin sisältä ulos - purkautuu eteenpäin.
        Itsellä meni salpa halki ja jouduin keksikään tämän itse kun Sinisellä ei osattu muuta kuin mitä kirjassa seisoi... eli että keppi irti ja vaihtoon. Sulattelin sitten haljenneen painikkeen yhteen ja painon vivuston takaisin kepin päähän - herkillä sormilla että nostotappi menee kepin keskellä olevan tapin reikään...

        Vähän myöhäinen vastaus, mutta jospa vaikka jollekulle toiselle olisi apuja.


    • vee seiska

      Mulla 2-vetonen teki saman, vika oli virtalukon vaijerissa joka menee vaihdevalitsimelle, pakkasessa ei liikkunut kunnolla, eikä avannut lukitusta. Salpa estää vaihteen siirtymisen P asennosta jos ei ole virta päällä. Pientä säätöä ja toimii.

    • Esra_alkuper

      Jospa lueskelisit oikeammasta foorumista tällaisia asioita:

      http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9416.0

      Siellä kun Search-ruutuun kirjoitat vaihdekeppi jumissa, niin löytyy paljon muitakin keskusteluketjuja, kuin juuri tämä siitä samasta aiheesta.

    • rtvrbtrbrbtr

      Tässähän voi olla myös se vika, että keppi on mennyt rikki. Vähän hankala korjata, kun automattivolvojen kasaus aloitetaan siitä kepistä. Koko auton joutuu purkamaan, kun kuningaspultin irrottaa.

      • jamaki

        Hmmm - siis kepin nahkasuojusta vartti kierros ympäri niin irtoaa kepistä - sitten keppi irroitetaan voimakkaalla nykäisyllä... jotta ei niin kovin mukkanen homma tää ainakaan vm 2004 automaatissa.


    • MitäSinulleKuuluu

      Sano ulosottomiehelle että menee hetkeksi kahville, jolloin kaikki toimii taas moiteettomasti.

    • Anonyymi

      Meidän s80 Volvossa sama tai eri vika. Viime viikolla oli vain hetken virrat pois keskiosassa (radio ja tuuletin) muutama sekunti niin virta tuli perille ja keppi toimi. Nyt piti lähteä kauppaan ja virtaa ei tullut eneeä lainkaan tuolle osalle eikä siis vaihdetanko
      liikahtanut mihinkään. Sähkövika , mutta missä ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe