Aluksi hiukan taustaa: itselläni on tällä hetkellä VW Golf Variant TDI, jonka olen ostanut uutena 2003. Kilometrejä on tullut n. 140 t. Olen ollut autoon enemmän kuin tyytyväinen, mm. penkit istuvat meikäläisen muotoihin lähes täydellisesti, auto on erinomainen matka-auto ja nelihenkinen perheemme mahtuu kyytiin siedettävästi. Japanilaisia autoja olen karsastanut ja vuosien saatossa isänikin perintönä olen päätynyt saksalaisiin merkkeihin. Nyt tuli kuitenkin tarve nelivedolle ja lisävetokyvylle, Golfillani ei voi vetää käytössä ajoittain olevaa 1400 kiloista asuntovaunua. Päätin laajentaa koeajomaailmaani myös saksan ulkopuolelle, sillä edukkaammassa hintaluokassa Saksalaismerkit eivät ole kovin hyvin edustettuina.
Tein alustavan karsinnan eri merkkien kesken mm. koeajamalla. Edullisimmasta päästä olevat VW Tiguan, Hyundait, Suzukit, Jeepit, Mitsubishit, jne. tuli kokeiltua ja malleista erottui kaksi, jotka tuntuivat sopivan käyttötarkoituksiin hinnan ja ominaisuuksien vuoksi parhaiten. Pieneksi yllätyksekseni valkkasin Subaru Outbackin ja Skoda Octavia Scoutin, tosin Volkkarikonsernin Scoutia olen ihastellut jo jonkin aikaa. Subaruun mielenkiinto heräsi dieselin tultua kuvioihin. Näitä tarkastelin sitten perusteellisemmin ja tarkemmin.
Koeajoin Scoutin ja Outbackin useaan otteeseen (muutaman kuukauden aikana) ja viimeisimmän koeajon ennen ostopäätöstä tein siten, että ajoin ko. autot samana päivänä heti perätysten ajaen täsmälleen saman lenkin kummallakin, jotta pystyn vertaamaan niitä keskenään takapuolituntumalta vähän paremmin. Kyseinen autoliike myi kumpaakin merkkiä, joten sain sovittua koeajot kivuttomasti putkeen. Koeajolenkin varrelle osui sattumalta myös ohitettava auto juuri samassa kohti reittiä, joten reitti ja meininki olivat tältäkin osin täsmälleen samanlaiset.
Koeajolenkistä ja rinnakkain tarkastelusta kirjasin seuraavanlaisia plussia ja miinuksia:
Skoda Octavia Scout:
suorastaan hulppea ja käytännöllinen tavaratila, tilavuutta 120 litraa enemmän kuin Outbackissa
istuinmateriaalit ja penkit paremmat ja jämäkämmät kuin Outbackissa
sisätilojen yleisilme miellytti enemmän ja oli tätä päivää toisin kuin Outbackissa
jalkatilaa enemmän takana kuin Outbackissa
monipuolinen ajotietokone on tältä vuosituhannelta verrattuna Outbackiin
hyvä ja varsin kattava vakiovarustus
pitkä huoltoväli
- alusta todella jäykkä; sinänsä hyvä ajettava, mutta kyyti oli aikaslailla pomppuinen ja jo perus maantiellä asfaltissa olevat railot ja saumat kolauttivat autoa
- rengasmeteli ja muut sisälle kantautuvat suhinat ja äänet olivat jopa häiritsevän kovia
- Skodaan ei ole saatavissa bi-xenon-valoja
- vetopaino 100 kg pienempi kuin Outbackissa
Subaru Outback
nelivetotekniikkaa pidin parempana Octaviaan verrattuna (reitti osittain hiekkatietä, ”slaidissa” tuntuma autoon säilyi paremmin kuin Octaviassa, joka esim. kiihdyttäessä puskee aluksi)
Scoutia miellyttävämpi alusta eli pehmeämpi, mutta ei mikään ”Peugeot”; alusta imi epätasaisuudet nätisti toisin kuin Scout
hiljainen moottori (suorastaan yllätyin kuulemastani tai siis siitä, ettei kuulunut)
hämmästyttävän hiljainen sisämelu (vertailukohtana siis hetkeä ennen ajettu Scout)
erinomaiset bi-xenon-valot vakiona
ei ole vaihdettavaa jakohihnaa (säästöä huoltokustannuksissa)
takajousituksen automaattinen tasonsäätö (puuttuu Octaviasta, hyvä asia vaunua vedettäessä)
kuluttaa ilmoitusten mukaan vähemmän kuin Octavia ja päätöt sitä mukaa pienemmät
- sisustus, sisätilojen yleisilme ja hallintalaitteet aikaansa jäljessä
- apukuljettajan ja takamatkustajien penkin alle menevä kenkätila lähes olematon
- istuimien kangasmateriaali tuntui heikompi laatuiselta Octaviaan verrattuna
- jossain kohtaa mielestäni kummallisia ratkaisuja, kuten nopeuden mukaan säätyvät tuulilasin pyyhkimet (miksi ei voi olla sadetunnistinta, ei tietääkseni edes varustelistalla?) tai sivupelit, jotka pitää itse kääntää napista kokoajan painamalla (mikseivät käänny, kun ovet kauko-ohjauksella laitetaan lukkoon?)
- vakiovarusteista puuttuu sellaisia asioita, joita olisin kaivannut ja joita esim. Scoutista löytyy
- huoltoväli vain 15000 km
- vanhahtava ja taskussa tilaa vievä avain
No, osittain plussaksi tai miinuksiksi laittamani asiat eivät toisia kanssaeläjiä häiritse eikä niillä kaikille varmasti suurta väliä ole, mutta ovatpahan jonkinlaisia huomioita autojen tekniikasta ja siitä, minkälaisiin asioihin valmistajat panostavat. Tälläkin foorumilla on ollut puhetta Subarun heikosta alaväännöstä. Itse en kuitenkaan oman koeajokokemukseni mukaan kyseistä asiaa allekirjoita, kun verrataan Octavia Scoutiin tai nykyiseen Golfiini, en löytänyt väännössä suurta eroa Subarun ja Skodan välille. Päinvastoin, Subarussa vääntö ja voima tuntuivat paremmin kuin Octaviassa. Myöskään kuutosvaihteen puuttuminen manuaalilaatikosta ei minua haittaa, Suomen oloissa kutonen on minusta jopa turha. Sen sijaan automaattilaatikoissa voisi olla jopa 7-vaihde.
Päätöksen olen tehnyt ja auto on tilattu. Väliraha vanhasta oli kumpaankin autoon täsmälleen sama, joten raha ei ratkaissut. Päädyin pitkän mietinnän jälkeen Subaruun, vaikka auto tuntui osittain vanhalta. Arvostin Subarussa positiivisesti yllättänyttä hiljaisuutta, moottori oli kaikista koeajetuista autoista ärhäkkäimmästä ja taloudellisimmasta päästä ja nelivetojärjestelmä tuntui Skodaan verraten paremmalta nimenomaan vaunun vetämiseen. Varustepuutteita jouduin muutamin osin paikkaamaan lisävarusteilla.
Teinkö oikean päätöksen, aika näyttää.
Koeajo: Subaru Outback diesel ja Skoda Octavia Scout TDI
11
15875
Vastaukset
- AllWheelDrive
Onnittelut hyvästä valinnasta, taisit tehdä aika perustellista työtä autoa valitessasi. Yksi asia, jonka tulet huomaamaan on Subarun luotettavuus. Oma kokemukseni VAGin merkkien luotettavuudesta ei ole kovin positiivinen. Pari vuotta ja reilut 70 000 km käytössäni olleessa kolmelitraisessa Outbackissa ei sen sijaan ole ollut tähän mennessä yhtään vikaa tai häiriötä. Myös ajo-ominaisuudet tekevät edelleen vaikutuksen. Käytössäni on aika ajoin muitakin autoja, myös niitä laadukkaina pidettyjä, mutta jostakin syystä on aina ilo palata Suben ratin taake. Makuasiat ulkonäön ja sisustuksen suhteen ovatkin sitten ihan oma lukunsa, sillä alueella Subarulla olisi vielä tekemistä.
- aivan..
uusi dieselkone, jonka luotettavuudesta ei minkäänlaista tietoa, riskiostos, molemmat vertaillut sinänsä laatupelejä, mutta VAGin kone koeteltu.
- Turha pelko
aivan.. kirjoitti:
uusi dieselkone, jonka luotettavuudesta ei minkäänlaista tietoa, riskiostos, molemmat vertaillut sinänsä laatupelejä, mutta VAGin kone koeteltu.
Subarulla moottori rakennetaan alusta loppuun itse(periaate),diesel ei tullut raakileena(eikä äkkiä)vaan vuosien testien jälkeen.Tehtaan kunnianhimo sitä luokkaa että sieltä lähtevä tavara toimii taatusti.Olisi etelä-eurooppalaisilla autotehtailla opittavaa sikäläisestä menttaliteetistä.
- A...
Kiitos mielenkiintoisesta yhteenvedosta. Olin itse samassa tilanteessa muutamia kuukausia sitten ja voin allekirjoittaa näkemyksesi autoista monelta osin.
Itse päädyin myös Diesel Outbackiin, joka on ollut ajossa nyt viikon verran. Auto tuntuu aina vain paremmalta mitä enemmän sillä ajan. - oli minullakin
Itse vertailin myös (lähinnä paperilla) Outbackia ja Scouttia.
Subarun kävin koeajamassa ja kiinnitin myös huomita sisustuksen vanhanaikaisuuteen. Koetaulussa oli jotain 80-luvun lopun tuntua, varsinkin ajotietokone ja sen ympäristö oli ihan eri vuosikymmenneltä. Tästä jonkinlainen miinus.
Upo uusi diesel myös mietityttää. Kehitystyö on ollut todella pitkä, joka myyjän mielestä tarkoitti sitä että tuotetta ei testata asiakkailla, itse kyllä epäilen että jossain on ollut ongelmia.
Loppujen lopuksi kaupan hieronta loppui välirahaan. Etuvetoinen palvelkoon vielä pari vuotta ja kärsitään taas, kun ollaan hevostrailerin kanssa jossain kiinni :) - Subarumies
Asiallinen viesti.
Kävitkö kokeilemassa Suzuki Grand Vitaraa dieselinä. Autoahan myydään pilkkahintaan 29.900e. Onko sitten välirahasta pois?
Ajo-ominaisuuksiltaan auto ei nyt Subarun tasoa ole mutta hintahan on suorastaan naurettava nelivetoisesta dieselistä, jossa on alennusvaihde. Halvempi kuin yksikään halvan dollarin Jeepin (lue: volkkarin) diesel, joissa taas viimeistely on eri vuosikymmeneltä Suizaan ja Subaruun verrattuna. Varusteisiin olisi jäänyt 6-7 tonnia varaa?
Seuraava autoni on melko varmasti Forren tai Grand Vitaran diesel. Riippuu paljon miten diesel -forre tullaan hinnoittelemaan.- kumpi parempi?
Juu, kyllä kävin kokeilemassa dieseli Grand Vitarankin, se itse asiassa taisi olla ensimmäinen nelivetoinen, mistä lähdin etsinnässä liikkeelle.
Autosta jäi äänekkään laiska maku. Moottori piti kovaa meteliä, joka kantautui ajossa sisälle asti ja ellen väärin muista, nimenomaan Vitarasta kuului joku ihme "vihellys" jostain. En tiedä, kuuluiko vihellys pelkästään tähän koeajamaani yksilöön, mutta ko. autossa vihellys paikantui mielessäni jonnekin voimansiirtoon.
Alennusvaihteen kanssa ajettaessa auto oli kovin jäykkä, mutta se lienee asiaan kuuluvaa. Itselläni ei ollut ennen GV:n koeajoa kokemusta alennusvaihteista.
Hylkäsin auton siis siksi, että se oli liian laiska ja puhditon, vääntö tuntui olemattomalta ja se oli kovin äänekäs. Autoa voisi luonnehtia näiden ominaisuuksien perusteella ehkäpä perinteiseksi maastoautoksi. Itse kaipasin lähinnä hyvää vetokykyä (lue: vääntöä) henkilöautomaisemmilla ominaisuuksilla. Grand Vitaran ulkonäkö ja kojetaulun ilme sen sijaan miellytti.
- tietää
missä autossa on mederni ilme kojetaulussa, ihan vaan käyn sitten katsomassa. Toivottavasti ei tarkoiteta sellaisia avaruusaluksen mittaristoilmettä, on erillaisia värimaailmaa välkkyvillä värillisillä valoilla ja digitaalista nopeusmittaria ym.
Mieltä on monenlaista, Outbackin mittaristoilme on hyvä, selkeät isot mittarit, säätönäppäimet näkyvissä ja toiminta loogista. Yleisilme hieno musta/hopea ja mittariston puna-valkoinen valomaailma rauhallinen ja tyylikäs. Valkoinen teksti erottuu jopa aurinkolasein, mitä joistain nestekide-tekstein varustetuista näytöistä ei näe.
Subarun vakio-ajotietokone on kerrassaan loistava (tympäännyin aikanaan RAVin tarpeetonta infoon antavaan), siinä on kaikki oleellinen näkyvissä näppärän kokoisella näytöllä ja saahan lisävarusteenä komean näytön, jolla voi säätää melkein mitä tahansa sähköllä toimivaa laitetta autossa, mutta kuten sanottu, mieltä on niin monta. Ai juu, Skodan ilmettä hallitsee jättikokoinen järkky logo ratin keskiössä, joku voi siitäkin pitää, ehkä.- on loistava
Itse ostin Scoutin. Olen ajanut 40 tuhatta todella huonoja teitä kaikenlaisissa sääolosuhteissa. Talvella Scouttia ei saa tieltä ajettua ulos edes väkisin. luistonesto hoitaa sen mitä neliveto ei ehdi. En ajele aivan hiljaisinta vaihtia.
Itse päädyin Scouttiin lähinnä siksi että ainakin tähän asti Skodat ovat säilyttäneet hyvin jälleenmyyntiarvonsa enkä usko Scoutin olevan poikkeus. Sen lisäksi minulla on ollut 3 Skodaa aiemmin eikä ongelmia ole ollut.
PDF suodin on typerä keksintö vähensi se päästöjä tai ei. Se nostaa aika ajoin kulutusta normaalissa työajossa silloin tällöin noin litralla / 100km polttaessaan kertyneitä epäpuhtauksia.
Kaikki lisäherkut toimivat hyvin ja kuudes vaihde on plussaa kun siihen tottuu, nyt tulee etsittyä kuutosta kun ajelee 5 vaihteisella joskus. Voi sitä rutinaa..eihän sieltä R merkin alta taida kutosta löytyä.
Peruutustutka pitää jossain vaihdessa asentaa.
Tyytyväinen Skodisti - Automiekkonen
on loistava kirjoitti:
Itse ostin Scoutin. Olen ajanut 40 tuhatta todella huonoja teitä kaikenlaisissa sääolosuhteissa. Talvella Scouttia ei saa tieltä ajettua ulos edes väkisin. luistonesto hoitaa sen mitä neliveto ei ehdi. En ajele aivan hiljaisinta vaihtia.
Itse päädyin Scouttiin lähinnä siksi että ainakin tähän asti Skodat ovat säilyttäneet hyvin jälleenmyyntiarvonsa enkä usko Scoutin olevan poikkeus. Sen lisäksi minulla on ollut 3 Skodaa aiemmin eikä ongelmia ole ollut.
PDF suodin on typerä keksintö vähensi se päästöjä tai ei. Se nostaa aika ajoin kulutusta normaalissa työajossa silloin tällöin noin litralla / 100km polttaessaan kertyneitä epäpuhtauksia.
Kaikki lisäherkut toimivat hyvin ja kuudes vaihde on plussaa kun siihen tottuu, nyt tulee etsittyä kuutosta kun ajelee 5 vaihteisella joskus. Voi sitä rutinaa..eihän sieltä R merkin alta taida kutosta löytyä.
Peruutustutka pitää jossain vaihdessa asentaa.
Tyytyväinen SkodistiVai että ei saa ajettua talvella tieltä ulos edes väkisin ? Newsflash : kaikki autot saa ajettua tieltä ulos, oli kesä tai talvi, vetotapa mikä tahansa....jotain rajaa sentään näihin juttuihin.
- Ammattikuski
Automiekkonen kirjoitti:
Vai että ei saa ajettua talvella tieltä ulos edes väkisin ? Newsflash : kaikki autot saa ajettua tieltä ulos, oli kesä tai talvi, vetotapa mikä tahansa....jotain rajaa sentään näihin juttuihin.
Kyllä kannattaa valita Subbe. Omalla -07 2.5 automaatilla takana jo 240t ongelmatonta kilometriä. Ja uusi vastaava jo tulossa....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t744528- 332551
- 402394
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401732- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511407
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231277Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155