Kaksosten puhe.

Johanna-84

Hei!
Olen kuullut juttuja, että kaksosille saattaa kehittyä "oma kieli" ja sen vuoksi oikean puheen oppiminen viivästyisi. Siispä kysynkin nyt teiltä, joilla jo vähän isompia kaksosia, että kuinka teidän kaksosilla on sujunut puheen kehitys? Koska on tullut ensimmäisiä sanoja ja koska sitten alettu kunnolla oppimaan puhumista?
Meillä tämä ei vielä aivan ajankohtaista, kun pojat vasta puolivuotiaita, mutta ajattelin vain kysellä, että pitääkö kuulemani jutut paikkansa vai onko mulle puhuttu täyttä soopaa..!;)
Meillä esikoinen oppi ensimmäiset sanansa 10 kk:n ikäisenä. Saa nähdä kuinka poikien kans käydään!;)

11

2381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse olen

      identtinen kaksonen, jo aikuinen
      sisareni kanssa meidän oli hyvin helppo kommunikoida, ei tarvittu kuin pari sanaa niin toinen heti ymmärsi mistä on kysymys, kaikki lauseet jäivät kesken, ja puhe oli hirmuisen nopeaa ja hiljaista

      ollut vaikea tajuta se, ettei kuuntelija aina niin "intuitiivisesti" ymmärrä heti kuten kaksoissisar kaiken ymmärsi

    • alkup.

      Kiitos ensimmäiselle vastaajalle! josta tulikin vielä mieleeni, että muut, jotka (toivottavasti) vastaavat niin kertoisitteko myös ovatko kaksosenne identtisiä vai ei. Meillä kaksoset ovat ilmeisesti erimunaisia (dna-testejä ei oo tehty, joten en ole ihan varma, kun näyttävät NIIN samanlaisilta..).

    • oppivat

      Meillä on ei identtiset pojat. Toinen on luonteeltaan puheliaampi ja sosiaalisempi ja tämä oppi puhumaan ihan normaalisti ajallaan, itseasiassa neuvolan mukaan jopa etuajassa. Hiljaisempi taas alkoi puhumaan 2 sana lauseita vasta 3-v. Puhui pitkään hyvin lyhyitä lauseita epäselvästi ja veli ymmärsi häntä täysin. Muut eivät ja siitä seurasi raivoamista.
      Menevät syksyllä kouluun ja molemmilta puuttuu R-kirjain muuten puhuvat hyvin. En tiedä vaikuttiko kaksosuus puheen kehitykseen, sillä esikoisemmekin oppi puhumaan vasta 3-v.

    • 1+1=2

      Olen siis itse kaksonen vm -64 ja omat kaksoseni sain -94.

      En ole ainakaan vanhemmiltani kuullut, että veljelläni ja minulla olisi ollut oma kieli. Puhumaan ainakin neuvolakorttien mukaan opittiin ajallaan.

      Omat kaksoseni täyttivät tänään 14 ja oppivat puhumaan ihan normaalisti noin 1½-2 vuoden ikäisinä.

      Kertomaasi vastaavaa olen kuullut, mutta tämä kai koskee identtisiä kaksosia. Ovatko omasi identtisiä? Omasta mielestäni jokainen lapsi on kuitenkin oma persoonansa, jollei hänestä tehdä sisaren kopiota (=puetaan samoin, kohdellaan samoin, koetaan kaksoset "kiinni kasvaneina" jne.) Mielestäni nämä ovat kuitenkin vanhakantaisia "oppeja", ja nykyään pyritäänkin tukea vanhempia siinä, että kaksoset eivät ole yksi ja sama, vaan OMIA persoonia.

      Paljon pystyt vaikuttamaan itse. Jos kaksosesi suhde vaikuttaa "liian kiinteältä" yritä hellästi erottaa heitä ja tulevaisuudessa kohtele heitä yksilöinä ja kannusta erottautumaan toisistaan jos ilmenee "liikaa" kiintymystä.

      Noh, meni hieman ohi aiheen, mutta sama varmaan pätee jos ilmenee omaa kieltä. Neuvolasta varmaan saat myös hyviä neuvoja. Mutta muista, lapsi on aina oma yksilönsä, oli kaksonen tai ei.

      Tsemppiä ja iloisia hetkiä pikku palleroiden kanssa! :)

    • Täti

      Meillä kaksospojat oppivat selvästi myöhemmin puhumaan kuin vanhemmat sisaruksensa.
      Pojat eivät ole identtisiä, eikä vielä vanhempanakaan muistuta toisiaan lähes ollenkaan.

      Kaksoset ymmärsivät tosiaan toistensa "puhetta" niin hyvin, että selkeä puhe viivästyi.

      Meillä muut lapset puhuvat jo yli kolmen sanan lauseita 1,5 - 2 -vuotiaina.

      En tiedä, vaikuttiko kaksosten hitaampaan puheenkehitykseen sekin, että muut sisaruksetkin ymmärsivät heidän kieltään.

      Kolme vuotta täyttäessään pojat kuitenkin puhuivat jo aika selvästi.
      Ärrän ja ässänkin oppivat ihan ajallaan.

      • meillä näin

        Meidän ei-identtiset pojat oppivat kumpikin omassa tahdissaan puhumaan. Kakkonen oppi varsin varhain puhumaan virheettömästi ja selkeästi vaikka onkin luonteeltaan vähemmän sosiaalinen kuin veljensä. Ykkönen puhua pulputti paljon, mutta puhe oli epäselvää. Pikkuveli ymmärsi täysin, ja välillä tulkkasi toisen puheita jopa meille vanhemmille. Viisivuotiaana käytiin kakkosen kanssa puheterapiassa etsimässä puuttuvia konsonantteja, ja kouluun mennessä hänkin puhui jo virheettömästi.
        Kyllä se puhe tulee ajallaan, ennemmin tai myöhemmin.


    • Tuplat-02

      Omat kaksoseni ovat ensi kuussa 6v täyttävät eskarilaiset, tyttö ja poika. Meillä tuo puhe on edelleen iso ongelma, etenkin pojalla. Monilla ystävillänikin on kaksosia ja monella puheenkehitys viivästymää.

      Lauseiden muodostuksessa ja sanojen oppimisessa ei sinänsä viivästymää, mutta kirjaimien oppimisessa on ongelmia. Tytöltä puuttuu enää K, vaikkakaan ei aina muista käyttää esim R ja S-kirjaimia.

      Pojalta taas puuttuu K,R ja S, mikä tekee puheesta melko epäselvää. Poika on nyt tehostetussa puheterapiassa, jos vaikka kirjaimet löytyisi ennen ensi syksyn kouluun menoa. Toivon sitä sydämestäni.

    • Ilolan-akka

      Eikä tule kuin satunnaisia sanoja, äiti, ei, hei, hau, pappa, mamma....
      Ei noilla omaa kieltäkään ole.
      Kaksi vanhempaa lastani aloittivat suullisen ilmaisun jo 1-vuotiaina, 1,5-vuotiaina puhuivat jo pieniä lauseita, 2-vuotiaina molemmilla oli jo suuri sanavarasto ja pitkät lauseet, puhuivat siis jo täysillä ja ymmärrettävästi. Mä olen kuullut sellaista, että keskimäärin noin 2-vuotiaina alkavat puhua, kaksoset siis. Olen jonkin artikkelinkin lukenut, ja syitäkin tuohon on löydetty. Kun vaan muistais mitä!

      • qwerty...

        Esikoinen (yksönen) puhui täydellisesti jo kaksivuotiaana. Kaksoset ovat nyt rapiat 3, ja nyt vasta puhe alkaa olla jotenkin selvää. Pojat kehitti oman kielen ja vieläkin he puhuu sitä keskenään...aika huvittavalta kuulostaa...ymmärtävät toisiaan kyllä täydelliseti. Esim. A sanoi B:lle "disifidsfhdshfdhs" jolloin B meni laatikolle, sanoi "igkngsnvdk" ja haki A:lle lusikan, johon A "kfjdhf". Että sellasta.


      • Alkup. kirjoittelija
        qwerty... kirjoitti:

        Esikoinen (yksönen) puhui täydellisesti jo kaksivuotiaana. Kaksoset ovat nyt rapiat 3, ja nyt vasta puhe alkaa olla jotenkin selvää. Pojat kehitti oman kielen ja vieläkin he puhuu sitä keskenään...aika huvittavalta kuulostaa...ymmärtävät toisiaan kyllä täydelliseti. Esim. A sanoi B:lle "disifidsfhdshfdhs" jolloin B meni laatikolle, sanoi "igkngsnvdk" ja haki A:lle lusikan, johon A "kfjdhf". Että sellasta.

        oli hauska huomata, että vieläkin aloitukseeni vastattiin, vaikka siitä on TODELLA kauan, kun tuon viestin laitoin.. Poikamme täyttävät reilun kuukauden kuluttua 2v. ja puhuminen on vielä aikalailla hukassa. Heidän keskenäinen kommunikointinsa on kyllä ihmeellistä, vaikkakin ilman sanoja!:) Toinen poika puhuu enemmän. On jo aika paljon oikeita sanoja ja lisäksi höpöttää koko ajan sellasta "siansaksaa";) Toisella vasta muutamia sanoja; joojoo, oho, isi..
        Meillä esikoinen puhui 2 vuotiaana jo monen sanan lauseita.


      • simasuu2010
        Alkup. kirjoittelija kirjoitti:

        oli hauska huomata, että vieläkin aloitukseeni vastattiin, vaikka siitä on TODELLA kauan, kun tuon viestin laitoin.. Poikamme täyttävät reilun kuukauden kuluttua 2v. ja puhuminen on vielä aikalailla hukassa. Heidän keskenäinen kommunikointinsa on kyllä ihmeellistä, vaikkakin ilman sanoja!:) Toinen poika puhuu enemmän. On jo aika paljon oikeita sanoja ja lisäksi höpöttää koko ajan sellasta "siansaksaa";) Toisella vasta muutamia sanoja; joojoo, oho, isi..
        Meillä esikoinen puhui 2 vuotiaana jo monen sanan lauseita.

        Meillä on 2,5 -vuotiaat tyttö ja poika. Molemmat oppivat puhumaan tavallisessa tahdissa, ensimmäiset sanat n. 10 kk ikäisinä ja 2 vuotiaina puhuivat jo useamman sanan lauseita. Nyt puhuvat aivan täysillä, vain R ja tytöllä myös L puuttuvat vielä puheesta.

        Heillä ei ole ollut omaa kieltä, mutta kylläkin joitakin omia yksittäisiä sanoja esim. "vikinen" = vihainen. Tietävät kyllä, että muut sanovat "vihainen", mutta käyttävät silti tätä omaa sanaansa. Tällaisia omia sanoja on kuitenkin vain muutama, joten ei vaikuta ymmärretyksi tulemiseen kodin ulkopuolellakaan :) Minä olen pitänyt niitä lähinnä hellyttävinä juttuina, jotka varmaan häviävät pian kun lapset kasvavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe