lue hyvä meno vinkki!!!!!!!!!!!!!

!kuusamon luonto sen pitää ...

noniin.... tulkaa kuusamon karhun kierokseen
siellä on aivan upea luonto.... sitä ei voi edes kuvailla jos ei ole nähnyt sitä ennen!!!!!!
matkan varrella on esim. majoja joissa voipi yöpyä
yön jälkeen voi esim katsoa upeita koskia!!!
ja vaeltaa sopivan matkan!!! KOMMENTTEJA

ALA PUOLELLE!!!!!! onko kukaan käynyt kuusamossa????? karhun kierroksessa tai muuten
vaeltemassa!!!!! kuusamossa on mailman paras
luonto

11

1482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonesy

Onhan karhunkierros ihan jees, mutta siellä on liikaa väkeä. Sitäpaitsi samalla vaivalla kun menee kuusamoon, voi mennä norjaan. Ja norja on joka suhteessa edellä suomea retkeilyhommissa, ikävä kyllä. Ja maisemat on norjassa jotain aivan FANTASTISTA. Mutta kyllä se on ihan totta että kuusamo on top 10 listalla maisemian puolesta jos puhutaan suomesta. Siltikin menen ennemmin saariselän pohjoispuolelle tahi norjaan.

• !kuusamo!

juuu... munkin pitää myöntää toi....
        olen asunut monta vuotta kuusamossa ja yhden huonon puolen olen nähnyt!!! kuusamolaiset eivät osaa puhua tuntemattoman kanssa!!! verrattuna v
        aikka hesaan!!!!

ono sulla lisää muuta!!! kirjota alas jos viitit!!!

• suzna
        !kuusamo! kirjoitti:

juuu... munkin pitää myöntää toi....
        olen asunut monta vuotta kuusamossa ja yhden huonon puolen olen nähnyt!!! kuusamolaiset eivät osaa puhua tuntemattoman kanssa!!! verrattuna v
        aikka hesaan!!!!

ono sulla lisää muuta!!! kirjota alas jos viitit!!!

huutomerkkejä?Okei, käytä vähän vähemmän noita huutomerkkejä!Yksikin riittää.Asustelen tässä likellä Kuusamoa, eikä siellä nyt niin kauhean paljon kiinnostavaa ole, menepäs Saariselälle niin jopas on.Pahaojalta Kultalaan ja Ivalojokea takaisin Sotajoelle, kiva lenkki.
        Jonesylle: Norjan maisemat hakkaa kyllä Suomen mennen tullen.Olipa kesä tai talvi.Missäpäin olet liikkunut.Itselle on tuosta Lakselvista ylöspäin tuttuja maisemia.Aina Mehamniin asti.

• työläinen
        suzna kirjoitti:

huutomerkkejä?Okei, käytä vähän vähemmän noita huutomerkkejä!Yksikin riittää.Asustelen tässä likellä Kuusamoa, eikä siellä nyt niin kauhean paljon kiinnostavaa ole, menepäs Saariselälle niin jopas on.Pahaojalta Kultalaan ja Ivalojokea takaisin Sotajoelle, kiva lenkki.
        Jonesylle: Norjan maisemat hakkaa kyllä Suomen mennen tullen.Olipa kesä tai talvi.Missäpäin olet liikkunut.Itselle on tuosta Lakselvista ylöspäin tuttuja maisemia.Aina Mehamniin asti.

No tuota jos Norjan maisemia tuijottaa 2 vuotta niin alkaahan Suomen metsät näyttään hyvältä. Kyllä talvella 3kk kaamos ja Jäämeren tuiverrus vei samoiluhalut, mutta kesällä ihan jees. Paitsi puuttomuus teki aika synkän yleisilmeen Ruijan maalla. No jokilaaksot oli näkemisen ja kokemisen arvoisia ja Jäämeren loppumattomuus tunturin päältä katsottaessa. Ja 3kk valoisa aika kesällä uutta vaikka pohjoisesta itsekin kotoisin..Se vaan aurinko paisto läpi yön. Aluksi niin jylhää ja mahtavaa, mutta kyllä tunturikoivikoiden vihreys Suomeen päin matkattessa teki hyvää sielulle. Keväällä olis tarkoitus kävässä pilkkireissu kuitenki ylempänä...

• Camber

Ohoh, mikäs matkailumarkkinointijuttu tää on. Tai no saa ollakin, mutta kyllä asiasta kannattaa kertoa toinenkin puoli, ainakin kesävaeltajille.

Nimittäin juopot kalamiehet ja vaeltajat. Ei ole sitä rauhaa ja luontoa mitä minä kesällä hain. Joka mökissä oli örisevää kala- tai vaeltajaporukkaa pulloineen. Ei kiitos.

Norja on jees, mutta kallista, pirun kallista. Hossa voisi olla hyvä vaihtoehto siinä kuusamon alapuolella...

• Kallista ?

? "Norja on jees, mutta kallista, pirun kallista".

Turistina kyllä, jopa törkeän kallista mutta se retkeilyasia?. Auto parkkiin, retkikamat rinkkaan takaluukusta ja menoksi. Takaisin takaperin ja ehkä vielä suoraviivaisemmin kuin mennessä kun kaikki eväät on syöty ja rinkka tyhjempi kuin tullessa. Tunturi-kalaluvat eivät kokonaisbudjetissa merkitse oleellisesti eivätkä ole edes suomea oleellisesti arvokkaampia. Siis selvennyksen vuoksi, mikä Sinun RETKILLÄSI on ollut Norjassa sitä pirun kallista ?

• Camber
        Kallista ? kirjoitti:

? "Norja on jees, mutta kallista, pirun kallista".

Turistina kyllä, jopa törkeän kallista mutta se retkeilyasia?. Auto parkkiin, retkikamat rinkkaan takaluukusta ja menoksi. Takaisin takaperin ja ehkä vielä suoraviivaisemmin kuin mennessä kun kaikki eväät on syöty ja rinkka tyhjempi kuin tullessa. Tunturi-kalaluvat eivät kokonaisbudjetissa merkitse oleellisesti eivätkä ole edes suomea oleellisesti arvokkaampia. Siis selvennyksen vuoksi, mikä Sinun RETKILLÄSI on ollut Norjassa sitä pirun kallista ?

Hei sinä onnellinen, etkö tosiaan ole poikennut retkilläsi tankkaamassa, ruokakaupassa tai vuokrannut "hyttiä" (mökki) vaelluksen päätteeksi saadaksesi pestä vaelluspaskat pois ennen kotimatkaa?

Itse tulen täältä etelärannikolta ja ainakin nyt olen viisastunut, että tankkaus Kilpparilla, samoin kaupasta ruoka ja vähän ylikin mukaan jne. Myös mökki tai huone otetaan takaisintullessa Saanan juurelta.

Esim. Skibotn (Jyykeä) ja Alta ovat niin kalliita paikkoja, että matkakassa miinustaa pahasti. Ennätys oli 2 x 1,5 litran fantaa yht 94 kruunua! Siinä oli paikallisella kauppiaalla jo rikastuminen mielessä. Ja mökit ovat yleensä pieniä koppeja, peseytymiseen on vain kylmää vettä (kahdesti 3 vuoden aikana käynyt näin), mutta hinta liikkuu hulpeassa 1000kr/yö/4 hengen mökki.

No, pienessä mökkikylässä varmasti saisi mökin 500 kruunulla, mutta viimeksi mentiin muka hyvään mökkikylään, ainakin hinta puhui laadun puolesta. Pettymys oli aikamoinen, varsinkin, kun omistaja pirrasi naapurin kanssa mönkijällä pikkupäissä pihalla aamuyölle. Tonni tuosta oli todellakin liikaa.

Sellaisia kokemuksia minulla...

• Jonesyh
        Camber kirjoitti:

Hei sinä onnellinen, etkö tosiaan ole poikennut retkilläsi tankkaamassa, ruokakaupassa tai vuokrannut "hyttiä" (mökki) vaelluksen päätteeksi saadaksesi pestä vaelluspaskat pois ennen kotimatkaa?

Itse tulen täältä etelärannikolta ja ainakin nyt olen viisastunut, että tankkaus Kilpparilla, samoin kaupasta ruoka ja vähän ylikin mukaan jne. Myös mökki tai huone otetaan takaisintullessa Saanan juurelta.

Esim. Skibotn (Jyykeä) ja Alta ovat niin kalliita paikkoja, että matkakassa miinustaa pahasti. Ennätys oli 2 x 1,5 litran fantaa yht 94 kruunua! Siinä oli paikallisella kauppiaalla jo rikastuminen mielessä. Ja mökit ovat yleensä pieniä koppeja, peseytymiseen on vain kylmää vettä (kahdesti 3 vuoden aikana käynyt näin), mutta hinta liikkuu hulpeassa 1000kr/yö/4 hengen mökki.

No, pienessä mökkikylässä varmasti saisi mökin 500 kruunulla, mutta viimeksi mentiin muka hyvään mökkikylään, ainakin hinta puhui laadun puolesta. Pettymys oli aikamoinen, varsinkin, kun omistaja pirrasi naapurin kanssa mönkijällä pikkupäissä pihalla aamuyölle. Tonni tuosta oli todellakin liikaa.

...olinpa Dovrefjellin kansallispuistossa 6 pvä vaeltamassa, jonka jälkeen vietin viikon leirintäalueella sijainneessa 6 hengen mökissä siinä puiston rajalla. Viikkovuokra oli 600 euroa (eli jos väkeä on täys tupa niin 100/nuppi) (meitä oli 4)Leirintäalueen pihasta lähti useita reittejä kansallispuiston alueelle. Päiväreiteistä aina pidempiin polkuihin. Mökki oli todella siisti, astiat sisälty hintaan, töllö löyty, mikro kans ja olipa tiskikonekin. Leirintäalueen päärakennuksessa sai käydä lukemassa mailinsa pientä korvausta vastaan. Kukaan ei ollu kirjotellu rivoja wessaan etc. Joten kannattaa kysellä hintoja etukäteen, netin kautta löytää uskomattoman paljon kaikkee kivaa ja jopa kohtuu hintaan. Ja lisäksi, mitä norjalaisiin tulee, niin ovat mahdottoman ystävällisiä. Mutta niinkuin yksi vanhempi norjalaisherrasmies kerran lillehammerissa sano, niin norjassa ei mikään tapahdu heti, ainakaan jos heitä hoputtaa...
        Ja jos muutosin fantaa tekee mieli, niin sit on vaan maksettava, mulle riittää ainakin vesi.
        Kalaluvat, saalismääriin nähden huomattavasti halvempia kuin suomessa. Ja jos vertaa ihan raa'asti hintoja, niin samoissa pyöritään kuin suomessa. Ja jos lupahinnat tuntuu kovilta, niin merellä saa kalastaa ilmasiks. Lisäks niissä merissä on kaloja, päinvastoin kuin esim täällä meillä sipoossa, jossa ammutaan haulikolla kalattomilla vesillä perhoaan uittavaa hauenkalastajaa...

• Norjassa ?
        Camber kirjoitti:

Jesjes, mainitsemasi asiat ovat eurohintoihin tottuneesta kieltämättä raivostuttavan kalliita. Mutta kun retken formu on porukalla tosiaan ollut lähes iät ajat mahdollisimman tehokas ajan käytön kohdentaminen itse asiaan eli sinne Uppe på fjället niin siltä osin kuluja lisää vain kasvanut ajokilometrien osuus. Hiukan viisastelua mutta meikät ovat kategorisoineet matkan retken ja turismin osuuksiin... Esimerkiksi retkellä Norkinnin niemen nokkaan kun tulee oleellisesti enemmän kilometrejä kuin Saariselälle.
        Ja näkövinkkeli asiaan tietysti vaikuttaa, puhutaanko retken kokonaiskuluista vai pelkästään siitä vaelluksen-kararetken kuluista pelkästään. Vieläkin sitä mieltä että jos puhutaan eräretkeilystä Norjassa niin sikakallis kalja tai mökkivuokra ei kuulu laskentaan ja tankkauksia ja kaupassakäyntiä voi optimoida vaikkei Laihialta olisikaan kotoisin...

• Kaktus

Kävin Kuusamossa vaeltamassa Karhunkierroksen neljässä päivässä lokakuun ensimmäisellä viikolla. Vaellettiin se 70 kilometriä. Itse ainakin suorastaan RAKASTIN, ja rakastan edelleen, sitä kaunista luontoa missä Karhunkierros kulkee. Ja tuntuu niin uskomattoman hienolta nähdä, kun niissä tupapäiväkirjoissa lukee, että esim. Sveitsiläiset, Portugalilaiset, USAlaiset ymymymym. ympäri maailmaa on tullut kävelemään sitä. Sillon kun vaelsin sen, niin näimme kahden ensimmäisen päivän aikana ainoastaan 4 henkilöä, jotka kaikki olivat oikein mukavia. Seuraavana päivänä tapasimme sitten ehkä 15 henkilöä, mutta en väittäisi että se on liikaa, ei todellakaan.
      Mutta siis se luonto, aivan MAHTAVA!! Siellä on niin jumalillisen kauniit kosket ja kaikki ne huiput mitä matkalla on.. Vaikka edes keli ei ollut paras kun olimme siellä, niin ehdottomasti sinne silti uudestaan, hienoin kokemus tähän mennessä koko elämässäni!!

Tässä on pienoinen linkki jonkun ihmisten kotisivuille, mistä löytyy kuvia Karhunkierrokselta.
      http://www.cc.jyu.fi/yhd/jopas/kuvia.html

• Jade

juuri upean luonnon vuoksi Karhu tulee kierrettyä, taitaa meikäläiselle olla jo kolmas kerta nyt tulevana keväänä.

Ja toinen upea vaelluskohde on ehdottomasti Kevon-reitti, 62 kilometriä upeita maisemia, hiljaisuutta ja mieltä virkistää kävelyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2243
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      303
      1216
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe