Vieläkö lestadiolaislapsia kielletään osallistumasta television katseluun kouluissa? Joku kirjoitti vasta, että Koilismaalla käytäntö olisi edelleen voimissaan.
Koulutelevisiosta kysymys
35
2084
Vastaukset
- hyvä käytäntö
Suomi saisi siirtyä ranskan malliin, jossa kaikki uskonnollisuuteen viittava on kielletty koulumaailmassa. Koulussa koulun säännöillä ja kotona sitten kodin.
Myöskään mitään erivapaisuuksia ei saisi antaa eriuskontoon kuuluville.
Uskonnontunnit voitaisiin pitää yleisenä sivistyksenä kaikille, niin että kaikkien uskontojen käytäntöjä, historiaa jne. opetettaisiin tasapuolisesti samanverran kaikille.- tämä touhu
näyttää menevänkin aivan höpöksi. Saiko sitä Suvivirttäkään veisata joka koulun päättäjäisissä. Mutta tuo koulu-tv -kieltoviidakko on täyttä totta vielä monissa kouluissa. Riippuu täysin miten tiukka rinki on vl-vanhempia, he määräävät kaikesta ja opettajat sitten yrittävät sopeuttaa opetuksen sen mukaan.
Kun itse olin ala-asteella, piti aina pyytää vapaata koulusta, kun meillä oli seurat! Onneksi en älynnyt itse vielä hävetä ja oli hyväntahtoiset eivl-opet, aina sain vapaata! No omille lapsille en sitten tuota simputusta järjestänytkään. - ole seuroja
tämä touhu kirjoitti:
näyttää menevänkin aivan höpöksi. Saiko sitä Suvivirttäkään veisata joka koulun päättäjäisissä. Mutta tuo koulu-tv -kieltoviidakko on täyttä totta vielä monissa kouluissa. Riippuu täysin miten tiukka rinki on vl-vanhempia, he määräävät kaikesta ja opettajat sitten yrittävät sopeuttaa opetuksen sen mukaan.
Kun itse olin ala-asteella, piti aina pyytää vapaata koulusta, kun meillä oli seurat! Onneksi en älynnyt itse vielä hävetä ja oli hyväntahtoiset eivl-opet, aina sain vapaata! No omille lapsille en sitten tuota simputusta järjestänytkään.viikolla, keskellä koulupäivää.
- vaan oli
ole seuroja kirjoitti:
viikolla, keskellä koulupäivää.
ennen maaseudulla.
Eli kyllä se tavallaan on edelleen voimassa koska jos kuvaa ajetaan vidotykillä isolle valkokankaalle sisällöstä riippumatta jotkut vl lapset eivät saa osallistua näihin esityksiin.
Sellaista kuin koulutelevisio - en tiedä onko sellaista jurikaan olemassa. Mutta kyllä videoita käytetään koulutyöskentelyssä ja myös elokuvista saatetaan näytää aiheeseen liittyviä katkelmia.
Näihin vl lapset ilmeisestikin osallistuvat on em vanhemmat mitä mieltä tahansa.
Maassamme on toteutettu joitain valtkunnallisia projekteja jossa on näytetty joitain elokuvia ja niiden pohjalta tehty ryhmätöitä. Näihin vl lapsista osa ei ole osallistunut.
Tämä johti tilanteeseen että ne jotka olivat sitä mieltä että etteivät lapset saa osallistua näihin pyrkivät saamaan asiasta perjaatepäätöken että kaikkien vl vanhempien on seistävä yhdessä rintamassa ja esitysket tulee kiltää vl lapsilta kautta linjan.
Erinäköisistä soittorinngeistä olen myös kuulluut.
Miten sen nyt ottaa, kyllä osa vl kieltää tilaisuuden tullen lapsia osallistumasta ainakin elokuva ja teatteriesityksiin. Osa taas on sitä mieltä että lapsi sekä saa luvan että myös joutuu menemään. Ainahan se ei niin mieleistä edes ole.
Uskovainen ei käy teatterissa mutta silti osa vl lapsista käy hyvällä omalla tunnolla käydä kaiken mitä peruskoulu tarjoaa (sisälöstä riippumatta). Eli osa vl vanhemmista näytää luottavan siihen ettei peruskoloussakaan mitä tahansa näytetä. Ja siihen mihin ikätoveri voi osallistua siihen voi myös vl lapsi osallitua.
Osa taas kieltäisi varmaan kaiken jos se olisi mahdollista.
Ymmärrän sen toisaalta että niille jotka kieltävät on kiusallista se etteivät kaikki vl vanhemmat tee niin. Itse en ole lähtenyt tuohon mukaan koska olen nähnyt sen että osa vl lapsista ei kysy lupaa lainkaan. Eivät kerro ja osallistuvat lupaa kysymättä ja vanhemmille kertomatta. Onko se hyvä jos lapsi sitten valehtelee?- Iljuska Barbi
-70 luvulla ja ja -80 luvulla vl-lapset poistuivat käytävään kun opettaja aukaisi luokassa television. Opetushallitus lähetti kaikille Suomen kouluille tiedotteen että nimenomaan näin täytyykin toimia koska vanhoillilestadiolaisten puhujainkokous päätti vuonna 1963 vähemmistöpäätöksellä television olevan syntiä.
Tuon päätöksen jälkeen vl-lapset ovat joutuneet mittavan hengellisen väkivallan kohteeksi johonka viranomaisten lastensuojeluun tähtäävät lait ovat olleet voimattomia. - YL. KIELTOA
koulu-tv:n katselusta.. ja sehän on hyvä opetusväline oikein käytettynä.
Jatkossahan mm yliopistoissa tai muualla audiovisuaalista opetusta on melko paljon.
AIHEETON KYSYMYS JA ALOITUS!- metaskeema
28.12.1978 opettajien ja puhujien neuvottelukokouksessa käsiteltiin opetustelevision käyttöä kouluissa ja oppilaitoksissa. Kokouksesta annettiin julkilausuma Päivämiehessä, jossa todettiin muun muassa: "Uskovainen opettaja ei opetustoimessaan peruskoulussa käytä televisiota tai opetuselokuvaa missään muodossa."
Voit tarkistaa asian itse Päivämiehestä 1979, nro 2. - sopimusta
metaskeema kirjoitti:
28.12.1978 opettajien ja puhujien neuvottelukokouksessa käsiteltiin opetustelevision käyttöä kouluissa ja oppilaitoksissa. Kokouksesta annettiin julkilausuma Päivämiehessä, jossa todettiin muun muassa: "Uskovainen opettaja ei opetustoimessaan peruskoulussa käytä televisiota tai opetuselokuvaa missään muodossa."
Voit tarkistaa asian itse Päivämiehestä 1979, nro 2.Kyllä osa luokan lestadiolaiskotien lapsista on osallistunut ja osa ei. Tässä lapset ovat joutuneet eri arvoiseen asemaan. Siksi noita "saapas - eipäs" lausumia annetaan, että lapset voisivat olla samanarvoisia, mitä ne eivät tänä päivän ole. Jotkut saavat käydä jalkapallo-otteluita katsomassa ja jotkut pitävät sitä syntinä. Sellaista elämä on.
Joillekin tupakka on syntiä ja joillekin ei. Riippuu tilanteesta. - oli muodossa "vieläkö...
metaskeema kirjoitti:
Voit tarkistaa asian itse Päivämiehestä 1979, nro 2.miksi sitten pallat yht´äkkiä noin 30 vuotta vanhaan asiaan... Yl. kieltoa ei ole voimassa ja kukin tekee omantuntonsa mukaan.
- edelleen syntiä
oli muodossa "vieläkö... kirjoitti:
miksi sitten pallat yht´äkkiä noin 30 vuotta vanhaan asiaan... Yl. kieltoa ei ole voimassa ja kukin tekee omantuntonsa mukaan.
Onko Päivämiehessä ollut kirjoitus, jossa on luvattu katsoa koulu-TV:tä?
Olen lukenut täältä, että koulu-TV -kielto on tehty puhujainkokouksessa, siksi sitä kieltoa ei voi enää kumota, koska puhujainkokous on erehtymätön. - aiheellinen
aloitus, joka paljastaa SRK:n laatimien kieltojen mielettömyyden.
Etkö muista liikkeesi historiaa, kuinka lääkärit eräässä kokouksessa yrittävät esittää faktoja, kuinka hyvä väline tv-tekniikka on mm. leikkauksissa ja niiden opetuksessa?
Tuossa kokouksessa päätettiin, ettei ole uskolle sopivaa, joten ei se ole kuule nytkään yhtään sen synnittömänpää. - niina'
edelleen syntiä kirjoitti:
Onko Päivämiehessä ollut kirjoitus, jossa on luvattu katsoa koulu-TV:tä?
Olen lukenut täältä, että koulu-TV -kielto on tehty puhujainkokouksessa, siksi sitä kieltoa ei voi enää kumota, koska puhujainkokous on erehtymätön...on edelleen samat tv- ja teatteri ym kiellot voimassa. Oman lapseni luokalla on kolme vl-lasta, ja he eivät osallistu mihinkään näistä edelleenkään. Suurta ihmetystä ja kiusaamistakin saavat osakseen. Tuttua asiaa vuosikymmenten takaa.
Vastuuta kiusaamisesta tai viattomien lasten rääkkäämisestä ei varmasti oteta srk:n tai ry:n suunnalta. Sana on muuttumatonta, ja muna saattamatonta. - laitat puurot ja vellit
niina' kirjoitti:
..on edelleen samat tv- ja teatteri ym kiellot voimassa. Oman lapseni luokalla on kolme vl-lasta, ja he eivät osallistu mihinkään näistä edelleenkään. Suurta ihmetystä ja kiusaamistakin saavat osakseen. Tuttua asiaa vuosikymmenten takaa.
Vastuuta kiusaamisesta tai viattomien lasten rääkkäämisestä ei varmasti oteta srk:n tai ry:n suunnalta. Sana on muuttumatonta, ja muna saattamatonta.sekaisin; voi olla, että he eivät käy teattereissa, mutta varmaankin katsovat koulu-tv lähetykset, kuten muutkin? Selvitäppä asia ja korjaa mahdollinen virheesi!
- myös tehty ja tehdään...
aiheellinen kirjoitti:
Etkö muista liikkeesi historiaa, kuinka lääkärit eräässä kokouksessa yrittävät esittää faktoja, kuinka hyvä väline tv-tekniikka on mm. leikkauksissa ja niiden opetuksessa?
Tuossa kokouksessa päätettiin, ettei ole uskolle sopivaa, joten ei se ole kuule nytkään yhtään sen synnittömänpää.että, mm lääketieteen opiskelijat seuraavat opetusta leikkaustekniikoiden oppimiseksi yms.
TV on kyseenalainen kodin huonekalu kylläkin ja saattaa uskovan kiusauksiin, mutta järjenkäyttö on sallittua mm koulu-tv asioissa, opiskelussa, ym:lla. Ei kannata jankuttaa vanhoilla asioilla. - niina'
laitat puurot ja vellit kirjoitti:
sekaisin; voi olla, että he eivät käy teattereissa, mutta varmaankin katsovat koulu-tv lähetykset, kuten muutkin? Selvitäppä asia ja korjaa mahdollinen virheesi!
...lähetyksiä ainakaan tuolla koululla. Voisin kysyä asiaa suoraan tuon luokan opettajaltakin, koska kerran aiheesta jo hieman myös keskusteltiin. Opettaja oli ihmeissään koska häntä ei oltu ohjeistettu musiikkiliikunnasta tms. osallistumisesta. Lapsen muistin varassa oli myös joku lasten elokuva joka olisi katsottu liikuntasalissa. Tuohon he eivät ainakaan olleet osallistuneet.
- kuin tietoa
niina' kirjoitti:
...lähetyksiä ainakaan tuolla koululla. Voisin kysyä asiaa suoraan tuon luokan opettajaltakin, koska kerran aiheesta jo hieman myös keskusteltiin. Opettaja oli ihmeissään koska häntä ei oltu ohjeistettu musiikkiliikunnasta tms. osallistumisesta. Lapsen muistin varassa oli myös joku lasten elokuva joka olisi katsottu liikuntasalissa. Tuohon he eivät ainakaan olleet osallistuneet.
Etkös se juuri sinä väittänyt, että katukahvilassa käymisestä joutuu seurakunnan eteen julkisesti syntinsä tunnustamaan?
En oikein luota juttuihisi. - kodin huonekalu!
myös tehty ja tehdään... kirjoitti:
että, mm lääketieteen opiskelijat seuraavat opetusta leikkaustekniikoiden oppimiseksi yms.
TV on kyseenalainen kodin huonekalu kylläkin ja saattaa uskovan kiusauksiin, mutta järjenkäyttö on sallittua mm koulu-tv asioissa, opiskelussa, ym:lla. Ei kannata jankuttaa vanhoilla asioilla.No miksi ei saa tuota järkeä käyttää sillon jos kotona on tv, vain koulu-tv -asioissako?
Ja arvaappa miltä niistä tuntuu, joita tällä opetus-tv -asiallakin on aikoinaan simputettu ja lujaa. Ei ihme jos oppinne ovatkin Oulun olkioppeja. - ohohh, taivahan talitintit!
aiheellinen kirjoitti:
Tuossa kokouksessa päätettiin, ettei ole uskolle sopivaa, joten ei se ole kuule nytkään yhtään sen synnittömänpää.Kyllä saarnamiestä olisi alkanut tv:t lääkärien työssä kiinnostamaan, jos olisi itselle tullut sellanen sairaus ja kipu, joka auttaa häntä sairaudessaan.
Ei oo olkijussit(SRK:n heinähattusaarnaajat kovin hyvillä aivoilla varustettuja. No kullekin jotkut aivot). - koulu-tv
niina' kirjoitti:
koulu-tv oli kuin punainen vaate monelle hoitomiehelle
- kososl
kuin tietoa kirjoitti:
Etkös se juuri sinä väittänyt, että katukahvilassa käymisestä joutuu seurakunnan eteen julkisesti syntinsä tunnustamaan?
En oikein luota juttuihisi.silloin joutui tekemään seurakunnan edessä parannuksen kososlaisesta hengestä, jos oli ostanut Elannosta pikkupullan.
- seitkytluvusta
kososl kirjoitti:
silloin joutui tekemään seurakunnan edessä parannuksen kososlaisesta hengestä, jos oli ostanut Elannosta pikkupullan.
Siinä toinen, joka puhuu suulla suuremmalla onnellisesti asian vierestä väittäen puhuvansa totta. Nimittäin nimim. niina-heittomerkki väitti katukahvilassa käynnistä ja seurauksista ihan nykypäivänä, ei seitkytluvulla.
Ja pakkoko sinne kommarikauppaan oli mennä, eihän siellä kukaan valveutunut kansalainen käynyt, olipa lesta tai ei. - köyhän kauppa
seitkytluvusta kirjoitti:
Siinä toinen, joka puhuu suulla suuremmalla onnellisesti asian vierestä väittäen puhuvansa totta. Nimittäin nimim. niina-heittomerkki väitti katukahvilassa käynnistä ja seurauksista ihan nykypäivänä, ei seitkytluvulla.
Ja pakkoko sinne kommarikauppaan oli mennä, eihän siellä kukaan valveutunut kansalainen käynyt, olipa lesta tai ei.koska sieltä myytiin tilille.
- niina'
kuin tietoa kirjoitti:
En oikein luota juttuihisi.Minulle on kuule ihan saatanan samantekevää mihin sinäkin uskot. Yksi uskonpaikka sinulta on tietty tiedossa, ja se on juurikin näihin mv-saarnaajiin. Se myös pistää sitten epäilemään kaikkea ja näkemään mörköjä ympärillään.
Onko edelleenkään tänne silti kiellettyä kirjoittaa oma mielipiteensä ko. aiheesta? Vastaa ressukka!
Se katukahvila juttu oli erään tuntemani vl-äidin kertoma juttu ja uskoakseni myös täyttä totta. Jos se ei perkele vielä edes rautalangasta vääntämällä tai oikolukemisilla sinulle avautunut, niin anna kuule olla.
Pakkoko toisten kirjoituksia on edes lukea ellei kestä nähdä totuutta.
Saivartelu-henkeä tuollainen helevetin jankkailu on ennemmin kuin jotain sokoslaisuutta. - suu puhuu.
niina' kirjoitti:
Minulle on kuule ihan saatanan samantekevää mihin sinäkin uskot. Yksi uskonpaikka sinulta on tietty tiedossa, ja se on juurikin näihin mv-saarnaajiin. Se myös pistää sitten epäilemään kaikkea ja näkemään mörköjä ympärillään.
Onko edelleenkään tänne silti kiellettyä kirjoittaa oma mielipiteensä ko. aiheesta? Vastaa ressukka!
Se katukahvila juttu oli erään tuntemani vl-äidin kertoma juttu ja uskoakseni myös täyttä totta. Jos se ei perkele vielä edes rautalangasta vääntämällä tai oikolukemisilla sinulle avautunut, niin anna kuule olla.
Pakkoko toisten kirjoituksia on edes lukea ellei kestä nähdä totuutta.
Saivartelu-henkeä tuollainen helevetin jankkailu on ennemmin kuin jotain sokoslaisuutta.Sattuko pahasti kohti, kun kielenkäyttösi on tuollaista?
Kestän kuulla totuutta, mutta en valhetta, kuten esimerkiksi sitä, että katukahvilassa käynnistä joutuu seurakunnan eteen rippiä tekemään. Jos kirjoittelet mutu-juttuja totena, niin valmistaudu myös vastaamaan sanoistasi.
Mielipide on eri asia kuin se, että kertoo kuulemiaan juoruja totena eteenpäin. Se on juoruilua ei, mielipiteen esittämistä.
Oletko koskaan pohtinut, mitä on sydämen sivistys? Se on harjoittelemisen arvoinen hyve. - niina'
suu puhuu. kirjoitti:
Sattuko pahasti kohti, kun kielenkäyttösi on tuollaista?
Kestän kuulla totuutta, mutta en valhetta, kuten esimerkiksi sitä, että katukahvilassa käynnistä joutuu seurakunnan eteen rippiä tekemään. Jos kirjoittelet mutu-juttuja totena, niin valmistaudu myös vastaamaan sanoistasi.
Mielipide on eri asia kuin se, että kertoo kuulemiaan juoruja totena eteenpäin. Se on juoruilua ei, mielipiteen esittämistä.
Oletko koskaan pohtinut, mitä on sydämen sivistys? Se on harjoittelemisen arvoinen hyve.Ymmärrän sen että epäilet toisten rehellisyyttä, koska itse sellaiseen et koskaan pystyisi. Jälleen luikit myös karkuun vastuuta ja kysymystäni. Ellei rautalanka ja sanat riitä niin sen kyllä sitten huomaa. Vl-naiset alistuvat ja itkevät edessäsi, minä en :)Sellainen olen. Voin olla hyvinkin erilainen, mutta saan sellainen olla ilman tunnontuskia tai helvetinpelkoja kuten sinä.
Haluatko että julkaisen em. äidin nimen? Jos annat meiliosoitteen voin sen sinulle nakata. Kysy kahvila-asiaa suoraan häneltä tai vaikkapa hänen mieheltään. Ellet uskalla sitäkään tehdä niin lopeta turha jankuttaminen ja paskanjauhaminen.
Keneen sattuu mikäkin. En kyseenalaista silti asiantuntemustasi juoruilussa. Tunnet selvästi alan. Minä taas en edes halua tuntea, siksipä pystynkin varmuudella todistamaan jokaikisen väitteeni. Pystytkö itse samaan reppana? - lyhyet jäljet
niina' kirjoitti:
Ymmärrän sen että epäilet toisten rehellisyyttä, koska itse sellaiseen et koskaan pystyisi. Jälleen luikit myös karkuun vastuuta ja kysymystäni. Ellei rautalanka ja sanat riitä niin sen kyllä sitten huomaa. Vl-naiset alistuvat ja itkevät edessäsi, minä en :)Sellainen olen. Voin olla hyvinkin erilainen, mutta saan sellainen olla ilman tunnontuskia tai helvetinpelkoja kuten sinä.
Haluatko että julkaisen em. äidin nimen? Jos annat meiliosoitteen voin sen sinulle nakata. Kysy kahvila-asiaa suoraan häneltä tai vaikkapa hänen mieheltään. Ellet uskalla sitäkään tehdä niin lopeta turha jankuttaminen ja paskanjauhaminen.
Keneen sattuu mikäkin. En kyseenalaista silti asiantuntemustasi juoruilussa. Tunnet selvästi alan. Minä taas en edes halua tuntea, siksipä pystynkin varmuudella todistamaan jokaikisen väitteeni. Pystytkö itse samaan reppana?Ei ihme, että tätä palstaa kutsutaan törkypalstaksi.
Äkkiäpä teet johtopäätöksen kirjoittajien sieluntilasta. Sinulle sopisi uusesikoisten palsta, vl-foorumi. Siellä ollaan yhtä nopeita tuomitsemaan toisia. - niina'
lyhyet jäljet kirjoitti:
Ei ihme, että tätä palstaa kutsutaan törkypalstaksi.
Äkkiäpä teet johtopäätöksen kirjoittajien sieluntilasta. Sinulle sopisi uusesikoisten palsta, vl-foorumi. Siellä ollaan yhtä nopeita tuomitsemaan toisia...kuka tänne saa kirjoittaa ja kuka ei? Oletko itse saatana? Mietippäs vielä ja pyydä neuvoa vaikka joltain uskonveljeltäsi tuosta nimittely-asiastasi. Saatko toimia näin? Kirjoitan silti kuule vaan juuri sinne mihin itse päätän kirjoittaa. Onko kysyttävää aiheesta?
Olen irtisanoutunut uskonlahkoista ja harhaopeista aikoinaan ja sulkenut oven kaltaistesi joukosta lopullisesti jo vuosikausia sitten. Turha tyrkyttää mitään vl-foorumeita. Olen allerginen jo pelkälle nimelle. Näiden kirjoitusten jälkeen olen syystäkin silloisesta hyvästä valinnastani jopa erittäinkin tyytyväinen. Tulee mieleen vain kammottavia muistoja ja vihaa tuollaisia lipeviä juoruavia kusipäitä kohtaan. - sivusta seuraaja
lyhyet jäljet kirjoitti:
Äkkiäpä teet johtopäätöksen kirjoittajien sieluntilasta. Sinulle sopisi uusesikoisten palsta, vl-foorumi. Siellä ollaan yhtä nopeita tuomitsemaan toisia.>>Valheella on lyhyet jäljet>Ei ihme, että tätä palstaa kutsutaan törkypalstaksi.>Äkkiäpä teet johtopäätöksen kirjoittajien sieluntilasta.>Sinulle sopisi uusesikoisten palsta, vl-foorumi. Siellä ollaan yhtä nopeita tuomitsemaan toisia.
- se HS
lyhyet jäljet kirjoitti:
Äkkiäpä teet johtopäätöksen kirjoittajien sieluntilasta. Sinulle sopisi uusesikoisten palsta, vl-foorumi. Siellä ollaan yhtä nopeita tuomitsemaan toisia.lanseenannut teille sen opin ja se meni teille kuin häkä päähän. Yhä vieläkin noudatatte tuota oppia!
- päätä
niina' kirjoitti:
..kuka tänne saa kirjoittaa ja kuka ei? Oletko itse saatana? Mietippäs vielä ja pyydä neuvoa vaikka joltain uskonveljeltäsi tuosta nimittely-asiastasi. Saatko toimia näin? Kirjoitan silti kuule vaan juuri sinne mihin itse päätän kirjoittaa. Onko kysyttävää aiheesta?
Olen irtisanoutunut uskonlahkoista ja harhaopeista aikoinaan ja sulkenut oven kaltaistesi joukosta lopullisesti jo vuosikausia sitten. Turha tyrkyttää mitään vl-foorumeita. Olen allerginen jo pelkälle nimelle. Näiden kirjoitusten jälkeen olen syystäkin silloisesta hyvästä valinnastani jopa erittäinkin tyytyväinen. Tulee mieleen vain kammottavia muistoja ja vihaa tuollaisia lipeviä juoruavia kusipäitä kohtaan.vaan minä sen päätän: ota rauhallisesti, nina'!
Kyll se siitä taas ohi menee...
- kielsin
katselusta elokuva -roskaa lapseni iltapivätoimintana. Pian lapsi tajusi myös tilanteen ja hän sai vapautuksen tuosta saastasta.
- keskustelu...
ole ollut vain koulu-tv:n katselusta, ei vapaa-ajan tv katselusta/elokuvista?
- kyllä sitä vielä on
Koulumaailmassa työskennelleenä olen pannut merkille, että vielä löytyy tällaista halua erottautua uskonnon mukaan. Osa lapsista ei lähde teatteriin, musiikkiesityksiin tai elokuvan katseluun mukaan. Viimeksi taisi olla joku viihde- tai taikuriesitys, johon kaikki lapset eivät halunneet osallistua tai halu oli ilmaistu kotoa käsin. En tullut kysyneeksi, mitä uskontoa nämä lapsukaiset edustivat. Muutamat uskonnot aina silloin tällöin yllättävät. Joissakin uskonnoissa länsimainen musiikki aiheuttaa närästystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2147314
- 594712
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434644- 753388
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161985- 311779
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271766Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹411620- 361527
- 1431287