Olisi tarkoitus vaihtaa VolvoPenta 2001 johonkin 2 sylinteriseen, onko tietoa mikä kone kävisi nykyiseen S120 vetolaitteeseen ja mahtuisi Inferno 28 sille varattuun tilaan? Uusi VolvoPenta ei käy vanhaan vetolaitteeseen ja vetolaite toimii hyvin joten se saisi jäädä ennalleen.
VP 2001 vaihto 2sylinteriseen
23
2245
Vastaukset
- Avance245
Hei, minulla on myös suunnitteilla VP 2001:n vaihto uuteen ja liittää se vanhaan vetolaitteeseen. Olen vertaillut moottoreita kokoluokassa 10...16 hv. Ainakin Vetus, Beta, Sole ja Lombardini toimittavat sovitusosan moottorin ja vetolaitteen väliin. Lombardini poikkeaa muista siinä, että se on täysin omaa tuotantoa, kevyempi ja tekniikaltaan hieman erilainen. Muissa on Kubotan tai Mitsubisin moottori. Alustavasti näyttää siltä, että potkuri menee uusiksi.
Sivulla http://nf.broach.se/motorer on myös asiaa moottoreista. - -Pete-
Tsekkaa myös Nanni-Kubotan 10 ja 14 hv meridieselit: www.tapimer.fi.
Itse vaihdoin vanhan Volvo 2002 (2-syl) tilalle keväällä Nannin 3-pyttyisen S120-vetariin. Sovite asennetaan tehtaalla ja sopii siis suoraan vetarin akseliin. Konepetiin piti asentaa tassuille korotuspalat, joilla koneen sai kiinni samaan moottoripetiin.
Vertailin itse myös Soleen ja Vetukseen (Mitsun perusmoottori), mutta niissä tökki huoltokohteiden sijoitus, esim. vesipumppu. Nannissa kaikki oli jotakuinkin kuten Volvossakin eli tuotu koneen etuosaan.- VP 2002 vaihto
Pitäisi myös vaihtaa Volvo Penta 2002 tilalle käyttäen hyväksi S120 vetolaitetta 3-sylinterinen Nanni. Mistä sait nuo korotuspalat? Oliko asennuksessa muuta "ongelmaa" tai huomioitavaa?
- Navigateur
Meillä vaihdettiin Yanmar 18hv aikoinaan Inferno 28:iin(2001 tilalle). Se sopi juuri ja juuri. Joku sovitepala piti veneeseen lisätä. Minulle suositeltiin koko paletin uusimista. Eli vetolaite meni myös vaihtoon. Kyllä siinä rahaa paloi, mutta olipa helpompi myydä kun sekä kone, että vetolaite oli vaihdettu...
- Info 28
Sole mini 17 sopii Infernoon juuri ja juuri, vaihdoin Soleen omaan Infernoon -03. Kaikki tarvittavat sovituskappaleet kuuluivat kauppaan.
Oon ollut muuten tyytyväinen koneeseen ainoa miinuspuoli on öljysuodattimen ja vesipumpun hankala sijainti (vessan seinän vieressä)...- Inferno 28
Solea olen myös ajatellut, lähinnä kohtuullisen hinnan ja entisen vetolaitteen hyödyntämisen kannalta. Onko sinulla kolme- vai kaksilapainen potkuri käytössä?
Minä on matkanopeus ja millä kierroksilla?
Miten moottoriääni muuttui, onko tasaisempi verrattuna Volvoon? Miten tärinä, Volvo tärisee pienillä kierroksilla melko paljon. - Info 28
Inferno 28 kirjoitti:
Solea olen myös ajatellut, lähinnä kohtuullisen hinnan ja entisen vetolaitteen hyödyntämisen kannalta. Onko sinulla kolme- vai kaksilapainen potkuri käytössä?
Minä on matkanopeus ja millä kierroksilla?
Miten moottoriääni muuttui, onko tasaisempi verrattuna Volvoon? Miten tärinä, Volvo tärisee pienillä kierroksilla melko paljon.Kaksilapanen Radice (Teknomarinen suosittelema). Matkanopeutta yleensä pyrin pitämään n. 5.8 solmun molemmin puolin ja kierrokset silloin n. 2500-2600, jos hieman lisää kierroksia niin pääse helposti 6.0 solmuun... kaasu pohjassa mittari on näyttänyt 6.3 ja kierrokset muistaakseni 3200-3300. Moottorinäänestä ja tärinästä on paha mennä sanomaan, vaihdosta on sen verran aikaa että en oikein enään muista miten Volvo äänteli/tärisi....
Mielestäni ainakaan mitään pahempaa tärinää ei ole, matkanopeudella ääni sitloodassa ihan yes, sisällä taas aika kova (pitäisi ehkä uusia äänieristykset)
- Päädyit?
Ennemmin tai myöhemmin on sama edessä meidänkin infernossa, ja olisi mielenkiintoista kuulla, miten projekti edistyy tästä eteenpäin.
Sopiva paikka voisi olla infernopurjehtijat.orgin sivusto, johon on avattu sivu ja keskusteluryhmä myös inferno 28:lle.- Inferno 28
Olen kysellyt tarjouksia, Sole ja Kubota Beta on samalla tasolla. Pitää vielä kerätä muiden kokemuksia, rahaa menisi vähän yli 4000Eur ja adapterilla sopisi melkein entiselle paikalle.
Jatketaan keskustelua siellä inferno-ryhmässä. Olen muutenkin jo siellä. - Nanniin
Inferno 28 kirjoitti:
Olen kysellyt tarjouksia, Sole ja Kubota Beta on samalla tasolla. Pitää vielä kerätä muiden kokemuksia, rahaa menisi vähän yli 4000Eur ja adapterilla sopisi melkein entiselle paikalle.
Jatketaan keskustelua siellä inferno-ryhmässä. Olen muutenkin jo siellä.Vaihdoin viime keväänä Nanniin. Tapimer hoiti koko homman todella mallikkaasti; suositteli asentajan, joka teki konepedin laminointia myöten koko homman valmiiksi asti reilua viikkoa etuajassa. Pieniä ja kevyitä koneita verrattuna vanhoihin patarautoihin. Ja kuitenkin koiteltua perustekniikkaa. Niitä koneita on puutarhatraktoreissa ympäri maailmaa. Solea harkitsin kanssa, mutta siinä on huoltokohteet idioottimaisesti: Esim vesipumpun siipipyöräänn ei pääse käsiksi öljynsuodatinta irroittamatta. Kolmepyttyiseni on ainakin todella hiljainen ja tärinätön vanhaan VP:hen verrattuna.
- Lasse W
Nanniin kirjoitti:
Vaihdoin viime keväänä Nanniin. Tapimer hoiti koko homman todella mallikkaasti; suositteli asentajan, joka teki konepedin laminointia myöten koko homman valmiiksi asti reilua viikkoa etuajassa. Pieniä ja kevyitä koneita verrattuna vanhoihin patarautoihin. Ja kuitenkin koiteltua perustekniikkaa. Niitä koneita on puutarhatraktoreissa ympäri maailmaa. Solea harkitsin kanssa, mutta siinä on huoltokohteet idioottimaisesti: Esim vesipumpun siipipyöräänn ei pääse käsiksi öljynsuodatinta irroittamatta. Kolmepyttyiseni on ainakin todella hiljainen ja tärinätön vanhaan VP:hen verrattuna.
Ehtoota! Oma VP2001 vielä käy ja kukkuu ihan hyvin, mutta jossain vaiheessa se vaihto vastaan tulee. Mihin Nanniin vaihdoit, menikö vetolaite ja kaukohallintalaitteisto / mittaristoa uusiksi? Mikä tuli kokonaiskustannukseksi asennettuna? Tattis tiedoista etukäteen...
- Nanniin
Lasse W kirjoitti:
Ehtoota! Oma VP2001 vielä käy ja kukkuu ihan hyvin, mutta jossain vaiheessa se vaihto vastaan tulee. Mihin Nanniin vaihdoit, menikö vetolaite ja kaukohallintalaitteisto / mittaristoa uusiksi? Mikä tuli kokonaiskustannukseksi asennettuna? Tattis tiedoista etukäteen...
Terve! Oli kyseessä MD 2 B museokone. 25 hp. Ja tilalle meni 29 hp 3 pyttyinen Nanni. Suora akseliveto, mutta akseli meni uusiksi, kun kone on lyhyempi, ja potkuri koska kätisyys ym. vaihtui. Potkuri kannattaa laskettaa koneen myyjällä sopivaksi. Itse otin kiinteän 3-lapaisen vaikka on purkkarista kyse. En kisaa joten solmun puolikkailla ei ole purjehtiessa merkitystä. Mittaritauluhan kaikissa koneissa tulee mukana ilmanmuuta. Samalla laitettiin pakoputkeen vesilukko, uus pakoputki yms. pikkukilkettä. Kustannus oli karvan alle 10t.
- R K-S
Solen Mini-11 ja Mini-17 moottoreita on asennettu Volvo 120 BS vetolaitteisiin ja yli 20 vuotta. Sopii hyvin ja toimii hyvin. Potkuriksi suosittelen Radice 2-lapaista taittolapaa.
Mitsibishi moottorin vesipumppu ja öljymsuodatin ovat vähän ahtaasti, mutta niiden kanssa pärjää kun tietää mitä tekee. Pärjää kyllä, mutta erittäin huonosti jos kyseinen puoli moottorista on vielä ahtaasti seinään päin. Mulla on laitettu Sole mini 25 VP 2002:n tilalle veneen edellisen omistajan toimesta. Moottori toimii hyvin, mutta on meidän veneen konehuoneeseen ehdottoman väärä moottori juuri tuon vesipumpun/öljyfiltterin sijainnin takia.
- I know what I'mdoing
Vanhaa vetolaitetta ei kannata hyödyntää. Vetolaite ei useinkaan kestä kahden moottorin ikää, joten menee taas yksi kesä 'harakoille' ylimääräisen vetolaiterempan takia.
- Kyllä kannatti
Itselleni vaihdettiin VP 2001 tilalle mini Sole 17. Vaihdon yhteydessa vetolaite huollettiin ja Kumit vaihdettiin. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Koneen syyshuollon tein itse. Öljynsuodatin oli hieman vaikea vaihtaa, mutta korvasin sen pykälää pitemmällä mallilla, joten seuraavalla kerralla se ei tuota ongelmia. Myöskään vanha Volvo ei ollut huollon kanssa kaikkein helpoin.
- I know what I'mdoing
Moottori kestää 20-30 vuotta. Melkoista optimismia olettaa, että yksi vetolaite kestää 50 vuotta!
I know what I'mdoing kirjoitti:
Moottori kestää 20-30 vuotta. Melkoista optimismia olettaa, että yksi vetolaite kestää 50 vuotta!
Rohkenen olla eri mieltä. Vetolaite on huomattavan ylimitoitettu purjeveneessä, jolla ajellaan vajaa 100 tuntia vuodessa erittäin maltillisella kuormituksella. Taitaa ainoa konkreettisesti ajossa kuluva osa olla potkuriakseli, ja sekin vain siinä tapauksessa, että stefa päässyt huonoon kuntoon ja/tai sinkkejä ei vaihdettu tarpeen vaatiessa. Olen purkanut ja huoltanut pari 30 vuotiasta VP S-vetolaitetta. Molemmat olivat liikkuvilta osiltaan käytännössä uutta vastaavia. Huollettuna kestää ilman muuta 50 vuotta, miksei jopa 100.
- I know what I'mdoing
spkoo kirjoitti:
Rohkenen olla eri mieltä. Vetolaite on huomattavan ylimitoitettu purjeveneessä, jolla ajellaan vajaa 100 tuntia vuodessa erittäin maltillisella kuormituksella. Taitaa ainoa konkreettisesti ajossa kuluva osa olla potkuriakseli, ja sekin vain siinä tapauksessa, että stefa päässyt huonoon kuntoon ja/tai sinkkejä ei vaihdettu tarpeen vaatiessa. Olen purkanut ja huoltanut pari 30 vuotiasta VP S-vetolaitetta. Molemmat olivat liikkuvilta osiltaan käytännössä uutta vastaavia. Huollettuna kestää ilman muuta 50 vuotta, miksei jopa 100.
Valitettavasti venerannassa kuulee toisenlaisiakin tapauksia.
- kaxviis
I know what I'mdoing kirjoitti:
Valitettavasti venerannassa kuulee toisenlaisiakin tapauksia.
Itselläni s120 vetolaite vuodelta -87. Mistähän sen huomaisi jos on vaihdon aika? Meidän laiturilla kukaan ei osannut sanoa, eikä kukaan ollut kuullut hajoamisista. Mikäs siinä vetolaitteessa on niin kriittistä ettei kestäisi toista kolmeakymmentä vuotta? Tiivisteet ja öljyt joo, mutta kun ne vaihtaa ajoissa (omaa kauluskumia ei ole vaihdettu koskaan.... ) niin pitäisi riittää. Ja tietysti tarkkailee ettei vettä
pääse öljyn sekaan potkuriakselin stefan kautta. - I know what I'mdoing
kaxviis kirjoitti:
Itselläni s120 vetolaite vuodelta -87. Mistähän sen huomaisi jos on vaihdon aika? Meidän laiturilla kukaan ei osannut sanoa, eikä kukaan ollut kuullut hajoamisista. Mikäs siinä vetolaitteessa on niin kriittistä ettei kestäisi toista kolmeakymmentä vuotta? Tiivisteet ja öljyt joo, mutta kun ne vaihtaa ajoissa (omaa kauluskumia ei ole vaihdettu koskaan.... ) niin pitäisi riittää. Ja tietysti tarkkailee ettei vettä
pääse öljyn sekaan potkuriakselin stefan kautta.Itse olen muutamia rikkoja kuullut.
Voi hyvin olla että säntillisellä pidolla kestää hyvinkin kauan.
Vanhojen veneiden osalta koko historia vaan saattaa olla mahdoton tietää:
- Monetkaan ei vaihda vetolaitteen öljyjä säännöllisesti.
- Miten nopeasti on reagoitu, jos on vettä päässyt vetolaitteeseen jne. - 18+11
kaxviis kirjoitti:
Itselläni s120 vetolaite vuodelta -87. Mistähän sen huomaisi jos on vaihdon aika? Meidän laiturilla kukaan ei osannut sanoa, eikä kukaan ollut kuullut hajoamisista. Mikäs siinä vetolaitteessa on niin kriittistä ettei kestäisi toista kolmeakymmentä vuotta? Tiivisteet ja öljyt joo, mutta kun ne vaihtaa ajoissa (omaa kauluskumia ei ole vaihdettu koskaan.... ) niin pitäisi riittää. Ja tietysti tarkkailee ettei vettä
pääse öljyn sekaan potkuriakselin stefan kautta.Vetolaitteen koneenpuoleisesta tapista katoaa hiljalleen boorit. Vetolaitteen yläosan ratataspakka pitää vaihtaa. Olen kuullut jonkun teettäneen uuden tapin. Tappi ja vetolevy kustantaa parintonnin kieppeillä itse asennettuna ( ei vaikea homma jos lenkkiavain pysyy kädessä). Vaihtoehtoisena ratkaisuna olisi vaihtovetolaitteen hankinta.
- kaksviis
18+11 kirjoitti:
Vetolaitteen koneenpuoleisesta tapista katoaa hiljalleen boorit. Vetolaitteen yläosan ratataspakka pitää vaihtaa. Olen kuullut jonkun teettäneen uuden tapin. Tappi ja vetolevy kustantaa parintonnin kieppeillä itse asennettuna ( ei vaikea homma jos lenkkiavain pysyy kädessä). Vaihtoehtoisena ratkaisuna olisi vaihtovetolaitteen hankinta.
Oireileeko boorien katoaminen jotenkin etukäteen vai yllättääkö se ykskaks kun on niin lopussa ettei ajaminen luonnistu? Purjeilla toki pääsee perille mutta rantautuminen koneella on tietenkin turvallisempaa ja mukavampaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593295Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472931Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242769Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541847- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971030- 45859
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26850Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103845