Haaveissa

Etelä-Ranskan matka

Muutama kysymys Nizzasta ja yleensä etelä-Ranskasta. Mikä siellä on hintataso ruokailun ( ja muunkin) suhteen. Onko hinnat keskimäärin samat kuin Suomessa vaiko vielä kalliimmat? Emme yleensä kaipaa mitään hienoja ravintoloita ja ruokia vaan ihan perusruokaa. Millainen Nizzan ranta on lapsia ajatellen? Ajattelin varata matkan ihan matkatoimiston kautta ja sitten jos Nizzasta käsin voisimme käydä tutustumassa muihin alueisiin. Onko siinä lähellä(yhden päivän aikana mahdollista ehtiä) jotain pieniä kyliä joihin kannattaisi tutustua esim. vuokraten auton? Viinin viljely alueita ja sen sellaista? Onko muuten liikenne siellä ihan mahdoton? ilmeisesti junallakin kannattaisi matkustaa? Paljon maksaa suurinpiirtein lauttamatka Saint Tropeziin?
Ja vielä, miten englannin kielellä pärjää? ranska on päässyt hieman ruostumaan.
Kiitoksia tiedoista etukäteen

4

2697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Beaux

      Ruokailu on suunnilleen Suomen hintatason mukaista, vaihtelu on suurta. Edullisinta on syödä kolmen ruokalajin ateria. Esim. yksittäiset pasta- ja salaattiannokset maksavat kympin molemmin puolin, eli aika paljon menuihin verrattuna (joita saa jo kympillä niitäkin).
      Nizzan ranta on kivikkoinen, sileitä jalkojen alla liukuvia kiviä täynnä, ei siis paras mahdollinen pienille lapsille. Uimakengät helpottavat mereen menoa ja sieltä poistuloa. Ainakin yhdellä maksullisella rannalla on lapsille pieni uima-allas kesäaikaan.
      Hiekkarannat löytyvät Antibesista, Juan-les-Pin´istä, Villefrance-sur-Meristä, Beaulieusta...
      Yhdessä päivässä ehtii hyvin tehdä päiväretkiä ympäristöön. Vence ja St-Paul-de-Vence ovat lähekkäiset kivat kylät. Valbonne ja Biot samoin. Grasse ja Mougins erilaiset ja mielenkiintoiset omalla tavallaan. (Mouginsissa on ihania ravintoloita, Grassessa hajuvesiä). Auton vuokraaminen ei ole välttämätönstä, sillä busseilla pääsee 1 eurolla lähes kaikkiin lähikyliin. Italian puolelle pääsee näppärästi junalla.

      Jos etsitte viinialueita, kannattaa käydä Nizzan omalla viinialueella Belletissä. Roseeviinialueita löytyy sisempää Provencesta, St. Tropezin ja Luberonin suunnilta.
      Liikenne ei ole mitenkään mahdoton. Ranskalaiset ovat spontaaneja mutta kohteliaita kuljettajia: tietä annetaan aina rampista pääväylälle tulevalle. Suurin vaaratekijä ovat autojen välissä spurttailevat skootteristit. Jos vuokraatte auton, muistakaa pitää ovet lukittuina ajaessa. Alueella tehdään paljon käsilaukkuryöstöjä: skootteri ajaa auton viereen, takana istuva avaa oven ja repii pelkääjän paikalla istuvan käsilaukun. Erityisen tarkka kannattaa olla aina autoa parkkeeratessa. (En halua pelotella, mutta paikallislehdissä kerrotaan jatkuvasti tämän varkaustyypin lisääntymisestä).
      Lauttamatkan hintaa St. Tropeziin en tiedä, mutta sen tiedän, että lautta lähtee aamulla Nizzan satamasta ja palaa illalla. Kiva päiväretki sekin!

      Englannilla ja elekielellä pärjää lähes kaikkialla, mutta kannattaa opetella ranskalaisten kohteliaisuussanat. Ne ovat todella tärkeitä heille. Päivää, kiitos, anteeksi ja näkemiin nyt ainakin täytyy jokaisen osata, myös lasten. Mukana kannettava ruokasanasto helpottaa aterioiden tilaamista.

      • hyvältä

        paitsi tietysti nuo varkaudet ja kivinen uimaranta. Onko se uimaranta muuten kuinka nopeasti syvenevä? Kiva jos löytyy kuitenkin joku uima-allas lapsille. Mitä osaisit kertoa Nizzalaisista ihmisistä? (esim. pariisilaisiin verrattuna)


      • Beaux
        hyvältä kirjoitti:

        paitsi tietysti nuo varkaudet ja kivinen uimaranta. Onko se uimaranta muuten kuinka nopeasti syvenevä? Kiva jos löytyy kuitenkin joku uima-allas lapsille. Mitä osaisit kertoa Nizzalaisista ihmisistä? (esim. pariisilaisiin verrattuna)

        Olen itse vuokrannut auton Rivieralla reilusti yli kymmenen kertaa, eikä meille ole - kop kop - varkauksia sattunut. Sen minkä tietää, sitä osaa varoa.
        Olen nainen, mutta en ole kokenut turvattomuutta Nizzassa, siihen auttaa terve järki, kuten missä tahansa isohkossa kaupungissa.

        Nizzalaiset ovat keskimäärin pariisilaisia rennompia. Aika usein kohtaa nokkelaa huumorintajua, ravintoloissa varsinkin kovimman sesongin ulkopuolella. Pienistä lapsista pidetään ja heitä paapotaan kuin Italiassa. Toisaalta ranskalaiset kurittavat lapsiaan aika kovaäänisesti ja -kouraisesti, jos tarpeen.

        Jotenkin minulle on tullut kuva perusnizzalaisista ahkerina ja elämästä nauttivina ihmisinä. Mutta tähän ei tietysti ole yhtä ainoaa vastausta - samanlaisesta ystävällisyydestä tuskin voidaan puhua kuin esim. Kreikassa. Ranskalainen kyllä tuntee arvonsa ja arvostaa omaa maataan enemmän kuin monen muun maalaiset. Varmasti joukossa on myös ikäviä ihmisiä, niin kuin meissä suomalaisissakin.

        Nizza on kansainvälinen kaupunki, jossa lomailee ja asuu ihmisiä hyvin monista eri maista. Afrikasta tulleita siirtolaisia on paljon, ja nuoria poikajoukkoja parveilee kaduilla joskus vähän liikaakin. Ovat kovaäänisiä, mutta pysyttelevät yleensä omissa porukoissaan.

        Yhteiselo tuntuu sujuvan aika sulavasti, sillä Nizzassa on totuttu monenmaalaisiin vierailijoihin. Turistikin solahtaa paikallisväestön sekaan sujuvasti, ellei itse halua korostaa kotimaataan esim. puhumalla kovaäänisesti äidinkieltään ja pukeutumalla sortseihin ruokaravintolassa (rantaravintolassa se on ok).

        Silmiinpistävää ja sinänsä kovin hauskaa Rivieralla on vanhojen ihmisten aktiivinen katuelämä. Todella kumarat vanhukset pukeutuvat tyylikkäästi ja käyvät päiväkävelyllä, aperitiivilla, illallisilla jne. Sitä on ilo katsella suomalaisin silmin, sillä meillähän vanhukset ovat piiloissa laitoksissa.

        Nizza on parantanut viihtyvyyttään selvästi viime vuosina. Uusi raitiovaunulinja on huvimatkan arvoinen (vain 1 e/matka), samoin monet kaupungin ylläpitämät museot, jotka ovat nykyään ilmaisia joka päivä. Uusi pormestari aikoo laittaa myös kaupungin roskahuollon ja roskaajat kuriin, mikä lisää viihtyvyyttä myös.

        Ai niin, uimarannasta. Syvenee kyllä aika nopeasti, mutta kyllä rannalla polskii paljon pieniäkin lapsia uimarenkaiden ja kellukkeiden avulla. Aallokko on usein kova, joten lasten kanssa rannallaolo vaatii jatkuvaa silmälläpitoa.

        Jos uima-allas kiinnostaa, Monacossa on nykyään kesäkautena iso uima-allas, jonne sisäänpääsy maksaa 5 euroa. En tiedä, onko siellä lastenallasta, kannattaa googlata Monacon nettisivuilta. Monacoon kannattaa mennä retkelle muutenkin, siellä on lapsille hieno merimuseo akvaarioineen ja vaikka mitä muuta.


      • Pariisinkävijä
        Beaux kirjoitti:

        Olen itse vuokrannut auton Rivieralla reilusti yli kymmenen kertaa, eikä meille ole - kop kop - varkauksia sattunut. Sen minkä tietää, sitä osaa varoa.
        Olen nainen, mutta en ole kokenut turvattomuutta Nizzassa, siihen auttaa terve järki, kuten missä tahansa isohkossa kaupungissa.

        Nizzalaiset ovat keskimäärin pariisilaisia rennompia. Aika usein kohtaa nokkelaa huumorintajua, ravintoloissa varsinkin kovimman sesongin ulkopuolella. Pienistä lapsista pidetään ja heitä paapotaan kuin Italiassa. Toisaalta ranskalaiset kurittavat lapsiaan aika kovaäänisesti ja -kouraisesti, jos tarpeen.

        Jotenkin minulle on tullut kuva perusnizzalaisista ahkerina ja elämästä nauttivina ihmisinä. Mutta tähän ei tietysti ole yhtä ainoaa vastausta - samanlaisesta ystävällisyydestä tuskin voidaan puhua kuin esim. Kreikassa. Ranskalainen kyllä tuntee arvonsa ja arvostaa omaa maataan enemmän kuin monen muun maalaiset. Varmasti joukossa on myös ikäviä ihmisiä, niin kuin meissä suomalaisissakin.

        Nizza on kansainvälinen kaupunki, jossa lomailee ja asuu ihmisiä hyvin monista eri maista. Afrikasta tulleita siirtolaisia on paljon, ja nuoria poikajoukkoja parveilee kaduilla joskus vähän liikaakin. Ovat kovaäänisiä, mutta pysyttelevät yleensä omissa porukoissaan.

        Yhteiselo tuntuu sujuvan aika sulavasti, sillä Nizzassa on totuttu monenmaalaisiin vierailijoihin. Turistikin solahtaa paikallisväestön sekaan sujuvasti, ellei itse halua korostaa kotimaataan esim. puhumalla kovaäänisesti äidinkieltään ja pukeutumalla sortseihin ruokaravintolassa (rantaravintolassa se on ok).

        Silmiinpistävää ja sinänsä kovin hauskaa Rivieralla on vanhojen ihmisten aktiivinen katuelämä. Todella kumarat vanhukset pukeutuvat tyylikkäästi ja käyvät päiväkävelyllä, aperitiivilla, illallisilla jne. Sitä on ilo katsella suomalaisin silmin, sillä meillähän vanhukset ovat piiloissa laitoksissa.

        Nizza on parantanut viihtyvyyttään selvästi viime vuosina. Uusi raitiovaunulinja on huvimatkan arvoinen (vain 1 e/matka), samoin monet kaupungin ylläpitämät museot, jotka ovat nykyään ilmaisia joka päivä. Uusi pormestari aikoo laittaa myös kaupungin roskahuollon ja roskaajat kuriin, mikä lisää viihtyvyyttä myös.

        Ai niin, uimarannasta. Syvenee kyllä aika nopeasti, mutta kyllä rannalla polskii paljon pieniäkin lapsia uimarenkaiden ja kellukkeiden avulla. Aallokko on usein kova, joten lasten kanssa rannallaolo vaatii jatkuvaa silmälläpitoa.

        Jos uima-allas kiinnostaa, Monacossa on nykyään kesäkautena iso uima-allas, jonne sisäänpääsy maksaa 5 euroa. En tiedä, onko siellä lastenallasta, kannattaa googlata Monacon nettisivuilta. Monacoon kannattaa mennä retkelle muutenkin, siellä on lapsille hieno merimuseo akvaarioineen ja vaikka mitä muuta.

        Pienten lasten kanssa Cannes on ihan varteenotettava vaihtoehto. Itse olin siellä, kun lapset olivat 7 ja 5. Valintaan vaikutti juuri ranta, joka Cannesissa on lapsiystävällisempi kuin Nizzassa.

        Jollakin isoista matkatoimistoista oli Cannesin Citadines huoneistohotelli, joka on hyvällä paikalla. Nyt se on Tjäreborgin valikoimassa. Aamiaisleivät ja päivän ostokset sai silloin aivan nurkalta. Tuon ikäiset lapset jaksoivat hyvin kävellä hotellilta rantaan ja takaisin pari kertaa päivässä.

        http://www.tjareborg.fi/cannes

        Ruokailu Ranskassa on hieman halvempaa kuin Suomessa. Tietysti tähtiravintolat ja rantabulevardit ovat sitten oma lukunsa. Hyvä apu on Michelinin punainen kirja ja sieltä ne yhdellä haarukalla merkityt ravintolat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe