Asiaa on varmaan tälläkin palstalla pohdittu, mutta rohkenen kuitenkin aloittaa uuden ketjun. Hankin vanhan tasaperäisen lasikuisen soutuveneen. Vene ei ole ruusu mutta kukka kuitenkin ;) Sitten tuli mieleeni, että voisin hankkia siihen ”peräprutkun”. Hieman ekologisiin arvoihin kallellaan olevana ajattelin sähköperämoottoria. Eräs heitti siihen heti, että se akun raahaaminen on todella raskasta! No eihän se tavallisen perämoottorin ja tankin kantaminenkaan taida kovin kevyttä olla?
Kumpi parempi? Akku toki voi loppua mutta sittenhän voi ottaa airot käyttöön samalla tavalla kuin polttoaineen loppuessa! Sähköperämoottori ei tuota pakokaasuja eikä äänisaastetta! Entä sen tehot?
Itsellä moottorin käyttö olisi jokisuulla risteilyä ja joskus myös aivan merenrannikolla pyörimistä, eli aivan pientä ja kevyttä muutaman kilometrin säteellä tapahtuvaa huviajelua lastenlasten ja vaimon kanssa.
Entä hankinta- ja käyttökustannukset? Mitä itse vähän surffailin netissä, niin eivät nuo sähkökäyttöiset kovin kalliilta vaikuttaneet.
Kumman kestävyys käytössä on parempi?
Jos on tietoa niin vastaukset tai linkit aiempiin keskusteluihin olisi poikaa :)
Kiitos vastauksista etukäteen!
Sähköperämoottorin hyvät ja huonot puolet?
13
7519
Vastaukset
- sähkömiäs
Sähköperämoottoreita löytyy monen tehoisina ja isoimmat riittävät aivan varmasti pieneen soutuveneeseen, jopa kevyeen vastatuuleen. Isompien virrankulutus on kuitenkin melkoinen, 20-30 A tavallisessa ajossa.
Jos liikut vain kevyellä kelillä ja matkat pysyvät lyhyinä, alle 2 tuntia ja 10 km, toimii sähköveivari ihan mallikkaasti.
Isotehoinen moottori kaipaa ison akun seurakseen. Akkua valitessa pitää vielä muistaa, että tavallista käynnistysakkua ei voi tyhjentää kokonaan koska akku tuhoutuu sillä tavalla käytettynä nopeasti. Varakapasiteettia siis pitää olla.
Kestävyydestä on vaikea sanoa mitään. Perämoottorit kestävät huollettuina useita kymmeniä vuosia. Sähköperämoottori on paljon yksinkertaisempi, joten sen uskoisin kestävän myös pitkään.
Pitäisin sähkömoottorin käytössä tärkeänä, että rantaan saa kiinteän latauspisteen niin, ettei akkua tarvitse veneestä kantaa mihinkään. Kymmeniä kiloja painavan akun kanniskelu on ikävää puuhaa verrattuna pienen polttomoottorin bensoihin.
4-hevosvoimainen 4-tahtiperämoottori kuluttaa noin 1 litran tunnissa eli 25 litran irtotankilla pärjää koko tällaisen sateisen kesän. Koneen yhteydessä oleva kiintotankki vetää yleensä puolitoista tai kaksi litraa joten se on helppo tankata vaikka litran pullosta.- takuu varma
että sähköperämoottorit on leluja eikä niillä oikeasti tee mitään. Soveltuu lasten leikkeihin ja kumiveneen perään mutta ei esim. kalastukseen eikä edes mökkiveneeseen. Se ettei se äännä ei ole syy että kannattaa ostaa sillä nykyaikainen 2-9 hv 4 tahti ei äännä myöskään paljon. Ja sähkö ja vesi ei ole minusta edes turvallinen yhdistelmä ja akun käyttöikä 2-3 kesää. Jä väitän että häiriön tullessa ei myöskään sähkömoottoria paljon voi korjata kun taas bensakoneen voi lähes kokonaan. Tätä mieltä eikä takuulla tule ko lelua meidän veneeseen vaikka bensa maksaisi 20 euroa litra. Eikä se sähkö ole myöskään ilmaista.
- -Uistelija
takuu varma kirjoitti:
että sähköperämoottorit on leluja eikä niillä oikeasti tee mitään. Soveltuu lasten leikkeihin ja kumiveneen perään mutta ei esim. kalastukseen eikä edes mökkiveneeseen. Se ettei se äännä ei ole syy että kannattaa ostaa sillä nykyaikainen 2-9 hv 4 tahti ei äännä myöskään paljon. Ja sähkö ja vesi ei ole minusta edes turvallinen yhdistelmä ja akun käyttöikä 2-3 kesää. Jä väitän että häiriön tullessa ei myöskään sähkömoottoria paljon voi korjata kun taas bensakoneen voi lähes kokonaan. Tätä mieltä eikä takuulla tule ko lelua meidän veneeseen vaikka bensa maksaisi 20 euroa litra. Eikä se sähkö ole myöskään ilmaista.
mielipiteitä pitää tietty olla, mutta silloin pitää myös esittää faktaa asiasta! Selvähän se, että ei sillä sähkökoneella nyt puolenmetrin aaltoon lähdetä, mutta soutuveneessä tyynellä pelillä oiva uistelijan kaveri. Mitä taas tulee akkuun, niin käyttöikä voi olla yhdestä kesästä vaikka 10 vuoteen. Itsellä juuri kolmas kesä menossa samalla akulla ja hyvin pelittää. Akussakin on tärkeätä, että säilytät akkua oikein talven ylitse..ja myös kesäisin, kun ei ole käyttöä.
Se on selvää, että se 2,5 hevosvoimainen bensakone pesee sähkövispilän mennen tullen, mutta esim järvikäyttöön sähkökone on hyvä vaihtoehto! Tuolla vetouistelun(www.vetouistelu.info) sivustolla on enempikin ollut juttua sähkömoottorista ja nimimerkki Borje onkin kirjoitellut omia kokemuksiaan sähköllä uistelusta.
Ja sillä 20 eurolla muuten ajaa sähköllä aika helvetin pitkään, jos ei siis plaaniin tarvitse päästä ;) - 3bg
takuu varma kirjoitti:
että sähköperämoottorit on leluja eikä niillä oikeasti tee mitään. Soveltuu lasten leikkeihin ja kumiveneen perään mutta ei esim. kalastukseen eikä edes mökkiveneeseen. Se ettei se äännä ei ole syy että kannattaa ostaa sillä nykyaikainen 2-9 hv 4 tahti ei äännä myöskään paljon. Ja sähkö ja vesi ei ole minusta edes turvallinen yhdistelmä ja akun käyttöikä 2-3 kesää. Jä väitän että häiriön tullessa ei myöskään sähkömoottoria paljon voi korjata kun taas bensakoneen voi lähes kokonaan. Tätä mieltä eikä takuulla tule ko lelua meidän veneeseen vaikka bensa maksaisi 20 euroa litra. Eikä se sähkö ole myöskään ilmaista.
Takuu varma puhuu nyt tietämättömyyden antamalla täydellä varmuudella.
Sähkömoottori ei ole mikään lelu ja se nimenomaan sopii kalastukseen erittäin hyvin, esim uisteluun soutuveneellä pienillä järvillä.
Alkuperäiselle kysyjälle: Sähkäriä ei kannata ottaa jos paikalla on kova virta tai isot aallokot pääsee tuulella nousemaan, tai ajat useiden kilometrien siirtymiä nopeasti eli sen (puhun nyt hinnat alkaen koneista) teho ei pärjää polttomoottorille. Toisaalta se on täysin huoltovapaa, äänetön ja kevyt. Paitsi akku painaa, jokainenhan on kantanut esim autonakkua. Kahvoilla ei mikään mahdoton.
Hyvä peli tarkoitukseensa. Nimimerkillä "6 vuotta sähkökoneella uistellut", kyydissä 2-3 aikuista ja soutuvene, järvi 3 km pitkä. 4 tuntia kestää autonakkukin uistella mainiosti. - Anonyymi
takuu varma kirjoitti:
että sähköperämoottorit on leluja eikä niillä oikeasti tee mitään. Soveltuu lasten leikkeihin ja kumiveneen perään mutta ei esim. kalastukseen eikä edes mökkiveneeseen. Se ettei se äännä ei ole syy että kannattaa ostaa sillä nykyaikainen 2-9 hv 4 tahti ei äännä myöskään paljon. Ja sähkö ja vesi ei ole minusta edes turvallinen yhdistelmä ja akun käyttöikä 2-3 kesää. Jä väitän että häiriön tullessa ei myöskään sähkömoottoria paljon voi korjata kun taas bensakoneen voi lähes kokonaan. Tätä mieltä eikä takuulla tule ko lelua meidän veneeseen vaikka bensa maksaisi 20 euroa litra. Eikä se sähkö ole myöskään ilmaista.
Nimimerkille takuu varma...
Ei taida kaikki olla faktaa. Itse kymmenkunta kesää ajellu soutuveneellä myös vastavirtaan ja tuuleen. Nähtävästi ei kokemusta vaikutti siltä ja loput mielikuvitusta. Muut arvioit ovat lähempänä oikeata. Olen itse käyttänyt erilaisia käytöstä poistettuja varavoima akkuja (30...150Ah). Tuota viimeksi mainittua kutsun kesän kestäväksi. Kylläkin veneestä tulee stabiili kun sen raahaa keskelle. Muttei tarvitse latailla ku kerta / vuosi minun ajoilla. Jos sitä ei rikota "tahallaan" voisin kuvitelle sen kestävän käsittämättömän pitkään. Verratkaapa vikaantuvien osien määrää polttomoottoriin. Kylläkin mielestäni käy pienehköihin veneisiin polttomoottoreita löytyy taas vaikka kuinka hirveitä.
- -Uistelija
Minun kokemuksien mukaan soutuveneeseen riittää jo ihan pienimmästä päästä oleva kone, esim Minn Kota 30. Jos tosiaan on tarkoitus mennä parin solmun vauhtia eteen päin, niin todella hyvä peli siihen hommaan. Täysillä ajo ei ole s-perämoottorissa järkevää, kuten ei myöskään bensakoneella! Voisi sanoa, että täysajo ja 3/4 osa-ajon virrankulutuksen ero on karkeesti tuplat.
Akku on kyllä avainasemassa tässä hommassa ja siihen kannattaa sijoittaa, kuten myös hyvään akkulaturiin. Akuksi "vapaa-ajan"-akku, joka kestää purkauksia hyvin. Mielestäni 100AH on pienin akku joka kannattaa ostaa. Painohan se on huono puoli noissa akuissa, mutta on noissa vapaa-ajan akuissa ainakin hyvät kantokahvat. 100AH akku painaa varmaan noin 30 kiloa.
Tuossa noin alkuun...itsellä soutuveneessä juuri Minn Kota 30 115ah akku ja tällä paketilla tulee uisteltua parhaimmillaan 5-6 tuntia. Virta on hyvin riittänyt noihin reissuihin, vauhdin ollessa sen pari solmua! - Amatööri koneistaja
Kannatan sähköperämoottoria, mikäli tarkoitus on mennä soutuvauhtia tai hiukan nopeammin ja noin 10km säteellä liikkua. Eihän ne bensakäyttöisten moottoreiden huollotkaan kovin halpoja tunnu olevan. Samalla hinnalla jo saa uuden sähkökäyttöisen:D Hyvä että jotkut ajattelevat luontoa ja äänisaasteita...
- just joo
kun kerran vuodessa vaihtaa öljyt ja tulpan.Pitää akkuakin ladata koko ajan ja kantaa edestakaisin että jo siihen öljyt vaihtaa kun sillä selviää. Lelu mikä lelu.
- Amatööri koneistaja
just joo kirjoitti:
kun kerran vuodessa vaihtaa öljyt ja tulpan.Pitää akkuakin ladata koko ajan ja kantaa edestakaisin että jo siihen öljyt vaihtaa kun sillä selviää. Lelu mikä lelu.
Nyt olikin kyse huolloista eikä käyttövoimasta.. Joutuuhan polttomoottoriinkin kantaa bensaa edestakaisin, siinä missä sähkökäyttöiseen lataamaan akkua. Kyllä molemmille toki löytyy puolesta ja vastaan puhujia.
- 3bg
just joo kirjoitti:
kun kerran vuodessa vaihtaa öljyt ja tulpan.Pitää akkuakin ladata koko ajan ja kantaa edestakaisin että jo siihen öljyt vaihtaa kun sillä selviää. Lelu mikä lelu.
olla täysin ilman kokemusta sähkökoneista?
Minulla on ja on ollut molempia, ja sähkökone on satakertaa helpompi omistaa ja ylläpitää; ainoo homma ladata se akku. Ei mitään muuta.
Sillä on rajallinen suorituskyky, ja se mihin se loppuu ostetaan sitten se polttomoottori kone. Jolla sitten ei taas saa ajaa pikkujärvillä, jolloin se sähkökone taas on parhaimmillaan. - toniks ne sanoo
Amatööri koneistaja kirjoitti:
Nyt olikin kyse huolloista eikä käyttövoimasta.. Joutuuhan polttomoottoriinkin kantaa bensaa edestakaisin, siinä missä sähkökäyttöiseen lataamaan akkua. Kyllä molemmille toki löytyy puolesta ja vastaan puhujia.
kyl sotuveneisiin (4-9 hp) ostetuissa perämoottoreissa on yleensä ollu sisäänrakennettu polttoainesäiliö ja ne jossa on ulkonen nii eihä niitä tarvi aina veneestä ulos ottaa jos ei halua toisinku akku jota saa aina roudata kotiin ja ladata sitä 8 tuntia ja pian on akusta taas amppeerit menny ja ei muut aku ostaa uus akku (50e).
Sähköperämoottoria pystyy korjaan paremmin kuin sitä kiinalaista muovilelua johon johon osat maksaa enemmän bensakoneeseen. ja nopeus siinä lelussa ny on mitä on.
- bensa vs sähkö
2hp pikkukone on tosi helppo. Talveksi nostaa lämpimään, kesällä nostaa veneen perään. Kestänyt tätä käyttöä jo 20 vuotta. joskus vaihdettu peräöljyt, tulppa saattaa olla alkuperäinen. Lähtee aina laakista käyntiin. Aivan ihana kone ;)
Sähkökone on myös tosi kiva, tosi hiljainen. vanha 2hp malli on kyllä myös hiljainen sähkökoneen vauhdissa... Sähköllä ei viitsi lähteä niin pitkälle, mutta lasten kanssa pieneen huviajeluun ihan kiva lelu. - minävaantaas
meillä toimii 4hp yammu (uusi) ja minnkota merkkinen (alle 100€) sähkömoottori 55Ah vakioakku ja molemmilla moottoreilla Terhi375-385 veneillä uistella monta tuntia putkeen. akkulaturina mäkillä automaattilaturi (ctek) ja akun päällä bilteman suojakotelo joten helppo kanniskella mukana veneeseen. ellei kanisteri ole mukana voi yammulla uistella noin 4h max. kiintotankillisella. lähes täyteenladattu akku kestää noin 4h ja minnkotan ledit näyttää puolta (5-7led muistaakseni) kun ajelee (1-5 säätö) 3-4 nopeudella, jos menee 5:lla niin akku varmaan näyttäisi tyhjää..
on se mukava ajella ja uistella sähköllä, eikä haise bensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302295
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292188Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121559Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131464Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 1001131
- 171067
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon18828Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks122798