kihomadoista ja lääkityksestä

mitä ihmettä?!?!

Meille iski nämä inhottavuudet. Itsestäni olen täysin varma ja tyttärelläni (3,5 v) epäilen. En tiedä mistä ovat meille tiensä löytäneet. Mielestäni meidän wc-hygienia asiat ovat kunnossa. Nyt sitten hieman hysteerikkona kuljen kotona tolupullo kädessä ja lähes jokaisen wc:ssä käynnin jälkeen kuuraan hanat, rivat ja pöntön. Kädet pestään saippualla ja sen jälkeen vielä käytetään käsidesiä.
Tänään hain pyrviniä ja heti otettiin. Tytölle sain menemään vain yhden vaikka painaa 16 kiloa. Olisi siis pitänyt saada menemään kaksi tablettia sillä tuo yhden tabletin raja riittää 15 kiloon.
Onko muilla Pyrvin auttanut? Huomenna olisi sitten se sänkyjen siivous päivä. Riittääkö normaali 60 asteen pesu ja sängyn imurointi? Miten muu talo tulisi siivota, etten olisi turhan "hysteerinen"? Pienessä paniikissa täällä nyt elelen ja toivon että muihin ei tarttuisi. Onko muilla tarttunut miten helposti muihin perheenjäseniin ja minkä ajan kuluessa vai ihan yhtäaikaa? Ja "hyppiikö" ne munat "pyllyn reunalta" pöntön reunalle vai leviääkö ne vain raapimisen seurauksena? Vai voiko munat tarttua käsiini myös normaali pyllyn pyyhkimisen seurauksena? Käsiä tosin jynssätään ja kynsiharjaa käytetään ahkerasti... Pieni paniikki on päällä. Uskaltaako tässä kyläillä ja voiko vieraita tulla käymään, vai tartutammeko heidätkin, vaikka pesuista huolehditaankin?

12

15361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vain

      Vessa ei ole se todennäköisin tarttumistie vaan petivaatteet, yöpuvut, alusvaatteet ja kädet. Yölla matonaaraat munivat peräaukolle ja raapiessa munat leviävät käsiin, yövaatteisiin ja sänkyyn. Aamulla niitä sitten "ropisee" huonepölyyn, jossa ne säilyvät tartunta kykyisinä viikkoja. Normaalissa pyllyn pyyhinnässä munat jäävät sinne paperiin. wc-hygienian kanssa madoilla ei siis ole paljoa tekemistä. Enemmänkin syömistapojen!

      Pyrvin ei tehoa kunnolla jos tabletteja on syöty liian vähän. Tee niistä vaikka marjakiisselin kanssa sekoitus!

      Madot ovat 98% varmuudella tarttuneet kaikkiin perheen jäseniin, joten lääkitys on tehtävä kaikille.

      Muista myös, että matojen munia erittyy siihen asti, että lääke on ehtinyt kulkea suoliston läpi. Muutama päivä siis menee.

      Madot tarttuvat vain jos munia pääsee suuhun. Sen voi estää parhaiten, kun ei pistä mitään käsillään suuhun. Eli jättäkää leivät, sipsit, karkit ja muu käsin syötävä pois muutamaksi viikoksi. Petivaatteet vaihtaisin todella usein, koska lapset koskettelevat niitä suullaan.

      Vieraita ei kannata ottaa vastaan vähään aikaan. Muuten tartutatte heidät. Kyläillä voitte kun vaihdatte puhdasta päälle mennessä.

      • Anonyymi

        pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin. Vermox ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/vermox


    • gavj

      Mielestäni olisi hyvä jos saisit tytölle sen koko annoksen annettua. Muuten voi käydä että madot alkaa muodostua vastustuskykyisiksi lääkkeelle. Vähän sama asia kuin se, että antibioottikuuri pitää aina syödä loppuun.

      Meillä Pyrvin on auttanut, mutta matoja on silti liikkeellä jopa 2vuorokautta lääkkeen oton jälkeen. Sitä ihmettelin terkkarille ja se sanoi, että vaikuttaa usean päivän jälkeen. Itse tein niin, että kuurasin paikkoja ja vaihdoin lakanoita 3-4päivän ajan lääkkeen oton jälkeen. Ihan ensimmäisenä otin pyyhkeet ja saunatakit pois ja pesin 70asteessa. Käsipyyhkeenä käytettiin talouspaperia ja sitten vielä päälle käsihuuhdetta. Lakanat voi keittää ja itse pesisin ne ainakin 70asteessa. Jos on oma sauna niin patjat saunan kuumuuteen. Harmi vaan kun ei ole nyt pakkkasaika sillä olisi kätevintä viedä tavaraa ulos jäätymään. Imuroi ainakin hyvin patjat ja pyyhi sängyt vahvalla pesuaineella (meillä kloriitti). Pyyhi kaikki pinnat ja erityisen hyvin kahvat ja muut sellaset joita usein kosketellaan. Itse kuurasin pöntön joka käynnin jälkeen, samoin hanoja usein pesin. Erityisen hyvin tietty vessan oven kahva ym.

      Meillä ei kihomatoja ollut kuin yhdellä. Varmaan siitä syystä että tartunta huomattiin varhain. Luulisin, että jos vain aikuisella on tartunta, niin se ei kovin nopeaa leviä ihan vain siitä syystä ettei aikuinen raapauttele takapuoltaan. Tuo raapiminen on se varmin ja tehokkain tapa levittää matoja. Periaatteessa madot vai saada siitä että niitä tarttuu vessan pönttöön ja siihen sitten kosketaan kädellä ja myöh. käsi viedään suuhun. Matoja voi hyvinkin tarttua käsiin pyllyä pyyhittäessä, mutta tehokas käsienpesu pelastaa tilanteen.

      "Miten muu talo tulisi siivota, etten olisi turhan "hysteerinen"?"
      Kyseessä on niin inhottava vaiva, että vaikea olla menemättä hysteeriseksi. Itse ajattelin niin, että koska näen näin paljon vaivaa haluankin vetää överiksi. Mielummin siivoan liikaa, kuin sitten omaa laiskuutta saadaan madot uudestaan.

      Itse en ehkä kutsuisi vieraita heti. Vieraat varmasti tykkäävät huonoa jos heidät kutsutaan teille eikä kerrota että on matosiivoukset meneillään/kesken. Jos kyläilette niin kyläpaikkaan menette puhtailla käsillä ja laitette vaikka rappukäytävässä käsihuuhdetta.

      • allkup. kirjoittaja

        Voivatko ne siis "tippua" esim alushousuista lakanoille? Tai vaikka vessan lattialle? Ja putoileeko niitä alkkareista päällysvaatteisiin vai siirtyvätkö ne vain raapimalla ja käsien mukana. Itse en siis ole raapinut, en edes housujen päältä. Iskee vain ajatus että tuleeko minun kohta pestä kaikki vaatteet... Ja siis pilata ne. Niin ja meidän koneessa ei saa asteita esim 70 on vain 60 ja sitten 90...
        Ja patjoja en saunaan saa, on nääs tuplajoustinpatja. Ja jos siis kädet pesee hyvin ja käyttää käsidesin, niin onko kuitekin parempi käyttää talouspaperia. Tympäsee jo etukäteen kaikki jutut että kun niitä kerran on niin niitä on sitten aina.
        Ja miten on tuo tartunnan laita? Kuinka kauan menee tartunnasta että oireita alkaa tulla? Mietin vain että missä ollaan vierailtu, mistäköhän ollaan pöpöt saatu.
        Ja vielä sormin syömisestä... Eikös silloinkaan uskalla leipää syödä kun kädet on "kuurattu"?


      • Yksi vain
        allkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Voivatko ne siis "tippua" esim alushousuista lakanoille? Tai vaikka vessan lattialle? Ja putoileeko niitä alkkareista päällysvaatteisiin vai siirtyvätkö ne vain raapimalla ja käsien mukana. Itse en siis ole raapinut, en edes housujen päältä. Iskee vain ajatus että tuleeko minun kohta pestä kaikki vaatteet... Ja siis pilata ne. Niin ja meidän koneessa ei saa asteita esim 70 on vain 60 ja sitten 90...
        Ja patjoja en saunaan saa, on nääs tuplajoustinpatja. Ja jos siis kädet pesee hyvin ja käyttää käsidesin, niin onko kuitekin parempi käyttää talouspaperia. Tympäsee jo etukäteen kaikki jutut että kun niitä kerran on niin niitä on sitten aina.
        Ja miten on tuo tartunnan laita? Kuinka kauan menee tartunnasta että oireita alkaa tulla? Mietin vain että missä ollaan vierailtu, mistäköhän ollaan pöpöt saatu.
        Ja vielä sormin syömisestä... Eikös silloinkaan uskalla leipää syödä kun kädet on "kuurattu"?

        Munat ovat tahmeita ja tarttuvat peräaukolle. Yön aikana niitä hankautuu vaatteisiin, joissa ne sitten kuivuvat irtoaviksi. Lakanoissa on munia, jollet ole niiden leviämistä sinne jotenkin estänyt.

        Yksi tapa tappaa munat on säilyttää pestyjä lakanoita ja vaatteita varastoituna niin ettei niitä käytetä. Tänä aikana munat kuolevat.

        Tuosta käsiasiasta: mistä tiedät ettei käsiin ole tullut uusia munia pesun jälkeen? Kihomatojen munat kun leviävät kotioloissa tehokkaasti kaikkialle!

        Tutustu:http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html


      • gdsfh
        allkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Voivatko ne siis "tippua" esim alushousuista lakanoille? Tai vaikka vessan lattialle? Ja putoileeko niitä alkkareista päällysvaatteisiin vai siirtyvätkö ne vain raapimalla ja käsien mukana. Itse en siis ole raapinut, en edes housujen päältä. Iskee vain ajatus että tuleeko minun kohta pestä kaikki vaatteet... Ja siis pilata ne. Niin ja meidän koneessa ei saa asteita esim 70 on vain 60 ja sitten 90...
        Ja patjoja en saunaan saa, on nääs tuplajoustinpatja. Ja jos siis kädet pesee hyvin ja käyttää käsidesin, niin onko kuitekin parempi käyttää talouspaperia. Tympäsee jo etukäteen kaikki jutut että kun niitä kerran on niin niitä on sitten aina.
        Ja miten on tuo tartunnan laita? Kuinka kauan menee tartunnasta että oireita alkaa tulla? Mietin vain että missä ollaan vierailtu, mistäköhän ollaan pöpöt saatu.
        Ja vielä sormin syömisestä... Eikös silloinkaan uskalla leipää syödä kun kädet on "kuurattu"?

        Munien on arveltu (en siis tiedä kuinka tarkkaan tutkittua tietoa tää on) lentävän ilman mukana ihan samalla lailla kuin pölyn. Siis jos vaikka puistelee lakanaa sisällä. Joskus voi kuulema olla perusteltua vaihtaa verhot yms.

        Itse ainakin pesin kaikki sisällä käytetyt vaatteet juuri sen takia että munat säilyy pitkään ja kulkeutuvat sinne tänne. Normaalisti pesin tummia vaatteita 40:ssä mutta tuon matoshown aikana 60:ssa. Alusvaaatteita on syytä käsitellä varoen ja sitten pestä kädet hyvin.

        Sitä en oikein tiedä kulkeutuuko munat ohkaisten vaatteiden läpi. Kuitenkin olen itse nähnyt kuinka madot kulkevat yöllä pitkiä matkoja ja näin kolme matoa pakaroiden yläpuolella ja madot voivat myös kulkeutua peräaukosta etupuolelle. Onpa joku kirjoittanut löytäneensä häpyhuulista madon. Järkkyä! Varmasti siis sängyn puhtaus ja lakanoiden vaihto on tärkeää.

        Oireita alkaa tulla tod.näk. kuukauden kuluttua tartunnasta. Sitä on melkeinpä mahdotonta tietää varmasti mistä tartunnan on saanut. Se voi olla melkeinpä mistä tahansa. Selvyyden saantia vaikeuttaa se, että harvat pystyvät puhumaan tartunnastaan avoimesti. Madot liitetään vieläkin likaisuuteen ja köyhyyteen. Kuitenkin on selvää että tartunnan voi saada sekä lääkäri että sillan alla nukkuva koditon. Lääkärillä vain on enemmän mahdollisuuksia selvitä tartunnasta ja katkaista kierre.

        Kyllä meillä syötiin käsin kun ensin oltiin pesty kädet ja laitettu käsidesiä. Siinä välissä ei tietenkään kosketella mitään muuta. Purkkapussit yms. joihin oltiin koskettu paljain sormin ennen lääkitystä hävitin.

        Tuo kihomatoihin liittyvä siivousurakka on todellakin melkoinen. Itse ottaisen paaaaaaaaljon mielummin täitartuntoja kuin enää kertaakaan matoja. Matojen hävityksestä vaikeaa tekee nimenomaan tuo munien sitkeä elämä. Ja kalliiksikkin tuo hoitojen toistaminen tulee!


      • alkup.kirjoittaja
        gdsfh kirjoitti:

        Munien on arveltu (en siis tiedä kuinka tarkkaan tutkittua tietoa tää on) lentävän ilman mukana ihan samalla lailla kuin pölyn. Siis jos vaikka puistelee lakanaa sisällä. Joskus voi kuulema olla perusteltua vaihtaa verhot yms.

        Itse ainakin pesin kaikki sisällä käytetyt vaatteet juuri sen takia että munat säilyy pitkään ja kulkeutuvat sinne tänne. Normaalisti pesin tummia vaatteita 40:ssä mutta tuon matoshown aikana 60:ssa. Alusvaaatteita on syytä käsitellä varoen ja sitten pestä kädet hyvin.

        Sitä en oikein tiedä kulkeutuuko munat ohkaisten vaatteiden läpi. Kuitenkin olen itse nähnyt kuinka madot kulkevat yöllä pitkiä matkoja ja näin kolme matoa pakaroiden yläpuolella ja madot voivat myös kulkeutua peräaukosta etupuolelle. Onpa joku kirjoittanut löytäneensä häpyhuulista madon. Järkkyä! Varmasti siis sängyn puhtaus ja lakanoiden vaihto on tärkeää.

        Oireita alkaa tulla tod.näk. kuukauden kuluttua tartunnasta. Sitä on melkeinpä mahdotonta tietää varmasti mistä tartunnan on saanut. Se voi olla melkeinpä mistä tahansa. Selvyyden saantia vaikeuttaa se, että harvat pystyvät puhumaan tartunnastaan avoimesti. Madot liitetään vieläkin likaisuuteen ja köyhyyteen. Kuitenkin on selvää että tartunnan voi saada sekä lääkäri että sillan alla nukkuva koditon. Lääkärillä vain on enemmän mahdollisuuksia selvitä tartunnasta ja katkaista kierre.

        Kyllä meillä syötiin käsin kun ensin oltiin pesty kädet ja laitettu käsidesiä. Siinä välissä ei tietenkään kosketella mitään muuta. Purkkapussit yms. joihin oltiin koskettu paljain sormin ennen lääkitystä hävitin.

        Tuo kihomatoihin liittyvä siivousurakka on todellakin melkoinen. Itse ottaisen paaaaaaaaljon mielummin täitartuntoja kuin enää kertaakaan matoja. Matojen hävityksestä vaikeaa tekee nimenomaan tuo munien sitkeä elämä. Ja kalliiksikkin tuo hoitojen toistaminen tulee!

        Jos pyrvin tehoaa vasta matoihin, niin mitä auttaa lääkitä koko perhe? Lääkitään toki mutta mietittiin vain... Olimme häissä kuukausi sitten, ja ajattelin että josko sieltä olisin tartunnan saanut. Miehethän pissii pihalle, mutta naiset käy hienosti sisällä pissillä... Tää nyt on vain typerää, sillä ovat tulleet mistä ovat tulleet. Ja pullot toki kiersi ja käsiä oli paljon...
        Toivon vain että lapsilleni ei tarttuisi tai jo olisi tarttunut...


      • Yksi vain
        alkup.kirjoittaja kirjoitti:

        Jos pyrvin tehoaa vasta matoihin, niin mitä auttaa lääkitä koko perhe? Lääkitään toki mutta mietittiin vain... Olimme häissä kuukausi sitten, ja ajattelin että josko sieltä olisin tartunnan saanut. Miehethän pissii pihalle, mutta naiset käy hienosti sisällä pissillä... Tää nyt on vain typerää, sillä ovat tulleet mistä ovat tulleet. Ja pullot toki kiersi ja käsiä oli paljon...
        Toivon vain että lapsilleni ei tarttuisi tai jo olisi tarttunut...

        Siksi että mistä tiedät montako matosukupolvea teidän perheessänne on jo elänyt. Kaikilla madot eivät aiheuta pahoja oireita. Teidän perheenne jäsenillä on erittäin todennäköisesti kasvamassa olevia nuoria matoja suolistossaan, jos sinä olit ensimmäinen tartunnan saanut. Mutta on aivan mahdollista, että joku muu perheesi jäsen on saanut kihomatotartunnan jo vaikkapa puoli vuotta sitten. Lääke ei tehoa muniin mutta jo kuoriutuneisiin toukkiin se puree. Toukat kasvavat aikansa ennekuin ne aloittavat muninnan.

        Unohda jo tuo WC-asioiden tuijottaminen. Leipäveitsen kahva on ihan yhtä todennäköinen tartuntapaikka kuin wc:n ovenkahvakin. Munat leviävät pölyn mukana kaikkialle missä ihmisiä liikkuu.

        Pyykkikori on luultavasti se paikka missä teidän kotonanne on eniten matojen munia!


      • hoitaa koko
        alkup.kirjoittaja kirjoitti:

        Jos pyrvin tehoaa vasta matoihin, niin mitä auttaa lääkitä koko perhe? Lääkitään toki mutta mietittiin vain... Olimme häissä kuukausi sitten, ja ajattelin että josko sieltä olisin tartunnan saanut. Miehethän pissii pihalle, mutta naiset käy hienosti sisällä pissillä... Tää nyt on vain typerää, sillä ovat tulleet mistä ovat tulleet. Ja pullot toki kiersi ja käsiä oli paljon...
        Toivon vain että lapsilleni ei tarttuisi tai jo olisi tarttunut...

        perhe samaan aikaan. Muuten voi olla että tartutatte koko ajan toisianne eikä kierrettä saa millään poikki. En tiedä kuinka monta henkeä teitä on, mutta ainakin lapsen tilanteeseen voi saada selvyyttä kun menee illalla lapsen nukkuessa taskulampun kanssa kurkkimaan peppuun. Varoitus vaan että näky voi olla aika kauhea :( Itselle nousee kylmät väreet kun vaan muistankin sen. Eikä madot todellakaan aiheuta kaikille kovaa kutinaa. Meillä lapsen ensioire oli monta päivää kestävä ripuli iltaisin. Samaten tuli oudonnäköistä ihottumaa pakaroihin.


    • 4:n äiti

      Kannattaa pestä kaikki mihin kosketellaan käsillä. Eli ovien kahvat (myös kaappien ovista) samoin ovet kahvasta alaspäin, samoin ovankarmit siltä osalta, jota kosketaan käsillä kun ovesta kuljetaan. Pöntön vetonuppia ei tule unohtaa.

      Lakanat kannattaa pestä 90 asteessa. Tekee pyykkikoneellekin hyvää. Pikkuhousut 60 asteiseen pesuun.

      Ja se kokemus mullakin on, että jos ei ota täyttä annosta, ei madot lähde minnekään. Olen huomannut jopa sen, että jos paino on lähellä isomman annoksen rajaa, kannattaa antaa se isompi annos, koska pienempi ei välttämättä riitä.

      Jos ei Pyrvin auta, kannattaa hakea lääkäriltä Vermox kuuri.

    • ???

      Tuhoaako käsidesi kihomadon munia? Meidän käsidesipullossa puhutaan vain bakteereista, ja madonmunathan eivät ole bakteereita.

      • s

        Ohjeiden mukaan käsidesi ei tosiaan tuhoa munia, koska munat ovat suojautuneet eräänlaisen geelin sisälle. Saippuavesipesu tuhoaa, koska se pesee geelikerroksen pois ja muna "kuivuu" ja kuolee


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe