Kannattaako Poriin muuttaa?

muuttoauton ahtaaja

Terve porilaiset

Minulle tarjotaan Porista työpaikkaa. Liksa kohdallaan, työ mielenkiintoista.

Mutta en ole koskaan käynyt Porissa. Itse asiassa en tiedä kaupungista ja teistä paikallisista mitään.

Tässä työssä koko perhe voisi jämähtää Poriin loppuiäksi. Tilanne on itse asiassa se, että voin aika lailla valita nyt esimerkiksi Helsingin ja Porin väliltä.

Onko Pori eteenpäinmenevä kaupunki vai taantuva masentava vanha teollisuuskaupunkin tms., jonne ei lapsiaan halua kasvamaan?

14

940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paikkadhdf

Pori on aiemmin ollut lähinnä taantuva iso kaupunki mutta viime aikoina tehdyt päätökset ovat osaltaan edesauttaneet Porin palaamista "järkikuntien" joukkoon.

Lähitulevaisuudessa nähdään miten käy. Lisäksi lähioseudulla on useita pikkukuntia joissa on todella mukava asua eikä matka poriin ole pitkä.

Esim. Harjavallasta poriin on 30 km. ja junalla matkan pääseen alle neljän euron.

• ja luonto

Siellä Harjavallassa vaan on niin voimakas myrkyttäjä tuo ent. Outokummun nyk. mikä-lie firman tehdas, että kun katselet maisemia sitten junan tai auton ikkunasta, puut ovat kaikki järjestään kitukasvuisia ja eräässäkin kohtaa valtatien varressa on metsänpohja kuulemma täysin kuollut.
        En sano tätä millään pahalla imagoa alentaakseni, ihmisethän Harjavallassa ovat yhtä terveitä ja ystävällisiä kuin muualla.
        Metalliteollisuus antaa siellä runsaasti töitä.
        Olosuhteiden pakosta luontoasiat nyt vaan ovat näin ja minulla luonnonystävänä olisi ikävää asua Harjavallassa.

• asdfffffffffffffffffff

Porissa 20 vuotta ja Helsingissä 3 vuotta asuneena vastaan, että mielummin Pori kuin Helsinki. Koska Porissa välimatkat ovat lyhyet (stadissa kun jossain lähtee käymään, matkaan saa varata puoli tuntia suuntaansa). Lyhyistä välimatkoista hyötyvät etenkin lapset, joiden vanhemmat eivät ole koko aikaa työmatkalla. Toinen hyvä puoli on merkittävästi halvemmat asunnot. Eli väljä asuminen ja olemattomat ruuhkat kallistaisivat minut Porin puolelle. Samaten nuoriso ei vielä mene Porissa samojen trendien mukaan kuin Helsingissä, jossa kaikki uudet villitykset ovat ennen muita. Helsingin etu ovat monenlaiset tapahtumat, tosin näin keskustassa asuvana olen alkanut kaivata lenkkipolkuja ja luontoa, enkä niinkän sedun baareja ja bändien keikkoja, minusta on varmaan tullut vanha....;)
      Porilaiset ovat sisänpäinlämpiävää kansaa ja itse pidän enemmän idän ja pohjoisen letkeämmistä asukkaista. Tosin helsinkiläiset ovat kylmiä, joten valitsisin tässäkin Porin.

• emme hevin muuta pois

Minäkin asun keskustassa. Ihmettelen edellisen kirjoittajan valitusta, ettei lenkkipolkuja löydy. Miten kaukana voit asua Kirjurista, jos asut keskustassa?

Minusta taas Porin (keskustan) etu on se, että tuntuu kuin asuisi yhtä aikaa maalla ja kaupungissa. Puistoja ja pyöräteitä on paljon.

Muuttajalle sanoisin, että tavattomasti viihtyminen riippuu siitä, millaisen asunnon haluat perheellesi Porista. Asunnothan ovat halpoja, juuri siksi muuan tuttavaperheemmekin on muuttamassa Espoosta Poriin. Ovat juuri etsimässä asuntoa - pitäisi vain ratkaista, asuako keskustan isossa kerrostaloasunnossa vai vähän kauempana esim. noin 3000 neliön puutarhan ympäröimässä omakotitalossa.

Lapsille on nähdäkseni monia hyviä mahdollisuuksia, taas riippuu, minkä ikäisistä lapsista puhutaan.

Meidän perhe muutti viitisen vuotta sitten Poriin eteläsuomalaisesta kaupungista. Olemme asuneet useassa paikassa. Meidän "etu" on se, että meille sopii länsisuomalainen karu tapa puhua. Minä en taas missään nimessä muuttaisi johonkin Kuopioon, Savonlinnaan tai Lappeenrantaan.

Ai juu. Yksi asia toisinaan keljuttaa.
        Porissa on lentokenttä. Aina lentovuorot eivät ole sopineet. Matkaa Helsinkiin kertyy liian paljon.

• asdffffffffffffff
        emme hevin muuta pois kirjoitti:

Minäkin asun keskustassa. Ihmettelen edellisen kirjoittajan valitusta, ettei lenkkipolkuja löydy. Miten kaukana voit asua Kirjurista, jos asut keskustassa?

Minusta taas Porin (keskustan) etu on se, että tuntuu kuin asuisi yhtä aikaa maalla ja kaupungissa. Puistoja ja pyöräteitä on paljon.

Muuttajalle sanoisin, että tavattomasti viihtyminen riippuu siitä, millaisen asunnon haluat perheellesi Porista. Asunnothan ovat halpoja, juuri siksi muuan tuttavaperheemmekin on muuttamassa Espoosta Poriin. Ovat juuri etsimässä asuntoa - pitäisi vain ratkaista, asuako keskustan isossa kerrostaloasunnossa vai vähän kauempana esim. noin 3000 neliön puutarhan ympäröimässä omakotitalossa.

Lapsille on nähdäkseni monia hyviä mahdollisuuksia, taas riippuu, minkä ikäisistä lapsista puhutaan.

Meidän perhe muutti viitisen vuotta sitten Poriin eteläsuomalaisesta kaupungista. Olemme asuneet useassa paikassa. Meidän "etu" on se, että meille sopii länsisuomalainen karu tapa puhua. Minä en taas missään nimessä muuttaisi johonkin Kuopioon, Savonlinnaan tai Lappeenrantaan.

Ai juu. Yksi asia toisinaan keljuttaa.
        Porissa on lentokenttä. Aina lentovuorot eivät ole sopineet. Matkaa Helsinkiin kertyy liian paljon.

Hgin keskustassa, en Porin, ja siksi varmaan kaipaan luontoa. Kaivari kun ei ihan sitä itteään aidoimmillaan ole:)

• Kirjurin poika

Porin etuna on se että kaikki on lähellä - paitsi Reposaari tietysti.

Kaikki tuntevat toisensa ja siten on helpompaa saada ystäviä ja mielekästä tekemistä vapaaajalla.

Pori on juuri niin suuri kaupunki kuin sen joku ei porilainen voi " tuotteistaa " !

• hyviä kommentteja

Pori on tarpeeksi iso, mutta ei liian iso kaupunki. Kaikkea ei kannata ottaa liian vakavasti, jos ei heti ymmärrä kaikkea omalaatuista huumoria :) Väkiluku kasvaa nykyisin hiljalleen, liekö uuden yliopistokeskuksen ansioita vai minkä, en tiedä. Täällä on puhdasta luontoakin lähellä, suomen hienoin uimaranta ym. Keskustaan rakennetaan jatkuvasti uusia kerrostaloja sitä mukaa kun saadaan vanhaa purettua (ihan kaikkea ei sentään onneksi pureta).Porissa menee tällä hetkellä ihan siedettävästi. Kannattaa siis ehdottomasti muuttaa tänne. En usko että kadutte, ja jos rupee kaduttamaan niin ainahan voi poiskin muuttaa, mutta luultavasti jäätte tänne nauttimaan elämästä :)TERVETULOA PORIIN!

• ystäviä???

Muualta muuttaneena voin sanoa että ystävien saaminen ei ole helppoa, vaikka olisitkin sosiaalinen luonne. Hyvin ennakkoluuloista porukkaa.. Toki Porilaiset ovat mukavia kuhan heihin onnistuu tutustumaan. Eräs tuttuni kertoi että oli ollut jo melkein vuoden töissä Porilaisessa paperitehtaassa ennen kuin ihmiset alkoivat jutella hänen kanssaan. Kaikki kyllä vastasivat jos jotain kysyttiin mutta keskustelusta ei ollut tietoakaan. Helsingistä ei ole kokemuksia mutta ihan periaatteesta mikä muu vaan on parempi kuin helsinki.

• lapsiperheelle!!

Äiti-ihmisenä tuon oman mielipiteeni kehiin :)

Lapsiperheelle Pori on todella mukava paikka. Lapsille on runsaasti harrastusmahdollisuuksia -ja mikä parasta, polkupyörämatkan päässä! Välimatkat ovat mukavan lyhyet autollakin ajaessa, kuskaaminen harrastuksiin ei vie tolkuttomasti aikaa.

Täällä on runsaasti kouluja, tavallisia ja yksityisiä (Steiner, kristillinen, ruotsinkielinen..), päivähoitopaikan saa nopeasti, on runsaasti perhepäivähoitajia ja päiväkoteja.

Suomen paras hiekkaranta löytyy Yyteristä Meri-Porista, jossa kesällä ollaan kuin Espanjassa ja muina vuodenaikoina on ihana tehdä kävelylenkkejä sunnuntaisin ja vapaapäivinä. Meren rannalla mieli virkistyy.

Uusi uimahalli on tulossa, lisäksi löytyy maauimala ja naapurista Porin Ässät ;-D

Kaupungilla on kodikas kävelykatu ja maankuulu tori, kauppahallista tuoretta ruokaa ja luomua, myös lukuisia vaateliikkeitä. Poriin rakennetaan myös jatkuvasti uusia kauppoja, meillä on täällä myös Suomen toiseksi suurin Prisma :)

Kirjurinluoto on upea paikka ja siellä on myös Suomen suurin ilmainen leikkipuisto Pelle-Hermannin leikkipuisto, jota kaikki alle 15-vuotiaat rakastavat :) :)

Mitä tuohon kaveriasiaan tulee...itse ainakin olen tutustunut lukuisiin ihmisiin ja saanut paljon tuttuja ja kyläilykavereita. Kotiäideille on myös paljon toimintaa kerhojen ym vertaistukiryhmien parissa ja sitä kautta löytää uusia tuttavuuksia. On myös paljon yhdistystoimintaa, johon voi liittyä mukaan.

Tervetuloa vaan tänne Poriin, luvataan laittaa teidät pärekorii ja vetää pitki Pori torii. Dih :D

• että tämä

Lisäänpä vielä, että Pori on sopivan kokoinen kaupunki kasvattaa lapsia, tarpeeksi turvallinen :) Mutta ei kuollut paikka.

• Björneborg
        että tämä kirjoitti:

Lisäänpä vielä, että Pori on sopivan kokoinen kaupunki kasvattaa lapsia, tarpeeksi turvallinen :) Mutta ei kuollut paikka.

Tervetuloa vaan koko perhe Poriin. Täällä on hyvä asua.

• Ainu-pupu

Tervetuloa tänne, täällä lapsesi ovat turvassa ja kasvavat kunnon kansalaisiksi.
      Kaupungissa on rauhaisaa ja pyrkimys eteenpäin. Tietty täällä on paljon vanhoja jääriä jotka ovat sitä mielta ettei mikään mitään kannata, mutta niitä on kyllä joka paikassa.
      Kaupunkinmme on lamavuosien jälkeen kehittynyt huimasti ja on menossa kyllä eteenpäin.
      Tietenkään tämä ei mikään Helsinki ole vaan n 70 000 asukkaan pikkukaupunki, joten rientoja ei miin paljon ole kuin pääkaupungissa. Muuten kyllä ihan menevä kaupunki.

• MUUTA!!!

Anteeksi voimallinen otsikko, mutta ihan selkäpiitä karmi kun luin viestisi vastaukset. Itse olen perheeni kanssa tehnyt sen virheen, että muuttoauto kaarsi Poriin. Mitään en niin kadu kun tänne tulemista. Muutimme Helsingistä, toivottavasti pääsemme pian takaisin tai edes Tampereelle. Ai miksikö? Tämä kaupunki on kamala junttila, ihmiset tyhmiä ja taantuneita. Kukaan ei tervehdi saati osaa muita tavallisia käytöstapoja, väkivaltaa saa pelätä muutoinkin kun pimeällä. Autoomme on murtauduttu, naapurustossa häiriköivät teinit jatkuvasti autokaahauksin ja ilkivallanteoin (mm. lasten leikkipuisto koko ajan lasinsirpaleissa, laitteet rikottu ja tahallaan sotkettu mm. oluella ja suklaalla). Tällaista touhua ei ole ollut missään muualla., poliisi tai kukaan muukaan ei tee mitään. Porukka jähmeää ja sisäänpäinlämpiävää, yhtään ystävää ei täältä saa. Työttömiä ja surkeita luusereita sen sijaan kylä väärällään. Surkea joukkoliikenne ja muut "palvelut", kaukana kaikesta. Ja murre ihan karsean kuuloista.

Ainoat plussat ovat edullinen asuminen ja lyhyet välimatkat. Merellisellä ympäristölläkään en menisi kehumaan kun Yyterikin on parinkymmenen kilsan päässä. Tee perheellesi palvelus ja pysykää poissa:)

• ihan samaa

mieltä.Asuin Poris 14 vuotta ja muutin pois enkä muuttaisi takaisin edes isosta raha summasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe